Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Yosemite: wat zeker bekijken?
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Yosemite: wat zeker bekijken?
Hoi allemaal,
Na twee vakanties in Californië zonder Yosemite (ja, schande, ik weet het) moet het er dit jaar gewoon wel van komen. In 1983 ben ik er geweest, dus ik heb nog wel een beeld in mijn herinnnering.
Maar hoe en wat is het mooist om te zien? We gaan geen overnachting in het park boeken, omdat we niet precies weten wanneer we zullen gaan. We zitten van 17 tot en met 21 mei in Chowchilla, op ongeveer anderhalf uur van Yosemite. Plan is om ergens in die week, waarschijnlijk zondag en maandag, naar Yosemite te gaan. We zouden dan vroeg in de middag op zondag aankomen en op maandagavond willen we weer terug zijn in Chowchilla om afscheid te nemen voor we weer naar huis vliegen.
Van Rob kregen we de tip om te overnachten in Oakhurst op High Sierra RV Park.
Welke hoogtepunten van Yosemite zouden we kunnen zien? Wat mogen we niet missen en hoe pakken we dat het makkelijkst aan met een camper van 32 ft.?
Graag tips!
Na twee vakanties in Californië zonder Yosemite (ja, schande, ik weet het) moet het er dit jaar gewoon wel van komen. In 1983 ben ik er geweest, dus ik heb nog wel een beeld in mijn herinnnering.
Maar hoe en wat is het mooist om te zien? We gaan geen overnachting in het park boeken, omdat we niet precies weten wanneer we zullen gaan. We zitten van 17 tot en met 21 mei in Chowchilla, op ongeveer anderhalf uur van Yosemite. Plan is om ergens in die week, waarschijnlijk zondag en maandag, naar Yosemite te gaan. We zouden dan vroeg in de middag op zondag aankomen en op maandagavond willen we weer terug zijn in Chowchilla om afscheid te nemen voor we weer naar huis vliegen.
Van Rob kregen we de tip om te overnachten in Oakhurst op High Sierra RV Park.
Welke hoogtepunten van Yosemite zouden we kunnen zien? Wat mogen we niet missen en hoe pakken we dat het makkelijkst aan met een camper van 32 ft.?
Graag tips!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoi Monique,
Wij hebben geen ervaring met het reizen met een camper, maar ik kan me zo voorstellen dat je wel wat meer tijd kwijt bent, zeker in bochtige stukken - en daar heb je er nogal wat van in Yosemite.
Als je in Oakhurst zit, zit je zeker 1,5 uur van de vallei vandaan en met de camper wellicht langer, dat zou ik toch wel wat ver vinden.
Sta je buiten het park, dan zul je ook een plekje moeten vinden voor de camper, want in de vallei zul je niet zo makkelijk met de camper naar de verschillende beizenswaardigheden gaan.
Waarom niet toch in de vallei reserveren (als het nog kan, je kon al vanaf 15 januari reserveren voor mei). Voor de campings in de vallei geldt een max lengte van 40 ft dus dat gaat lukken.
Je hebt kans dat in mei de Tioga Road en de Glacier Point Road nog afgesloten zijn. Blijft over Yosemite Valley, Wawona, Mariposa Grove.
De vallei is in mei natuurlijk een aanrader met alle watervallen op volle kracht. Een must is de Lower Yosemite Falls, waar je vanaf de shuttlebus vrij snel naar toe loopt.
Bridalveil Fall is ook makkelijk te bereiken, maar dan heb je wel eigen vervoer nodig. Is handig om te doen als je het park binnen rijdt.
De Mist Trail naar Vernal Fall is ook prachtig (en doet z'n naam ook eer aan in mei) maar ik weet niet of jullie veel willen wandelen. Het pad naar de brug is ook al de moeite waard, omdat je dan van beneden de waterval kunt bewonderen.
Hetch Hetchy vond ik erg verrassend. Het is sowieso al leuk om er naar toe te rijden, en om de dam te bekijken. Eventueel kun je naar de overkant van de dam en daar nog een stuk lopen (geen hoogteverschillen).
Als de weg naar Glacier Point open is, kun je daar van het uitzicht genieten (iets voor een zonsondergang). Ik heb daar wel campers zien rijden, maar het is erg bochtig. Ik weet niet of dat voor alle rv's te doen is.
En langs de Tioga Road moet je natuurlijk het uitzicht vanaf Olmsted Point bekijken. Maar goed, dat is twijflachtig of dat lukt half mei.
Marianne
Wij hebben geen ervaring met het reizen met een camper, maar ik kan me zo voorstellen dat je wel wat meer tijd kwijt bent, zeker in bochtige stukken - en daar heb je er nogal wat van in Yosemite.
Als je in Oakhurst zit, zit je zeker 1,5 uur van de vallei vandaan en met de camper wellicht langer, dat zou ik toch wel wat ver vinden.
Sta je buiten het park, dan zul je ook een plekje moeten vinden voor de camper, want in de vallei zul je niet zo makkelijk met de camper naar de verschillende beizenswaardigheden gaan.
Waarom niet toch in de vallei reserveren (als het nog kan, je kon al vanaf 15 januari reserveren voor mei). Voor de campings in de vallei geldt een max lengte van 40 ft dus dat gaat lukken.
Je hebt kans dat in mei de Tioga Road en de Glacier Point Road nog afgesloten zijn. Blijft over Yosemite Valley, Wawona, Mariposa Grove.
De vallei is in mei natuurlijk een aanrader met alle watervallen op volle kracht. Een must is de Lower Yosemite Falls, waar je vanaf de shuttlebus vrij snel naar toe loopt.
Bridalveil Fall is ook makkelijk te bereiken, maar dan heb je wel eigen vervoer nodig. Is handig om te doen als je het park binnen rijdt.
De Mist Trail naar Vernal Fall is ook prachtig (en doet z'n naam ook eer aan in mei) maar ik weet niet of jullie veel willen wandelen. Het pad naar de brug is ook al de moeite waard, omdat je dan van beneden de waterval kunt bewonderen.
Hetch Hetchy vond ik erg verrassend. Het is sowieso al leuk om er naar toe te rijden, en om de dam te bekijken. Eventueel kun je naar de overkant van de dam en daar nog een stuk lopen (geen hoogteverschillen).
Als de weg naar Glacier Point open is, kun je daar van het uitzicht genieten (iets voor een zonsondergang). Ik heb daar wel campers zien rijden, maar het is erg bochtig. Ik weet niet of dat voor alle rv's te doen is.
En langs de Tioga Road moet je natuurlijk het uitzicht vanaf Olmsted Point bekijken. Maar goed, dat is twijflachtig of dat lukt half mei.
Marianne
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Omdat we helemaal niet willen reserveren. We zitten bij vrienden en weten niet precies wanneer we er tussen uitgaan voor Yosemite. In Chowchilla, waar die vrienden wonen, is het van 17 tot 20 mei Country Fair, als dat erg leuk is, gaan we die dagen niet weg, maar is het niks, dan kunnen we wat langer naar Yosemite.Waarom niet toch in de vallei reserveren (als het nog kan, je kon al vanaf 15 januari reserveren voor mei). Voor de campings in de vallei geldt een max lengte van 40 ft dus dat gaat lukken.
We (nou ja, Albert) mag niet eens veel lopen, we hebben de opdracht meegekregen van het revalidatiecentrum vooral rustig aan te doen. Maar ja, een stukje moet altijd kunnen.De Mist Trail naar Vernal Fall is ook prachtig (en doet z'n naam ook eer aan in mei) maar ik weet niet of jullie veel willen wandelen.
Misschien kunnen we per auto, we huren meestal toch een auto in Chowchilla, maar anderzijds: we hebben altijd heel graag de camper mee!
Die anderhalf uur rijden tot in de vallei zijn toch wel erg mooi ook?
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Martin & Marianne schreef:Hoi Monique,
Er is een speciale parking voor campers, vandaar uit is het visitorcenter op loop afstand en je kan er zo op de shuttlebus stappen
Je hebt kans dat in mei de Tioga Road en de Glacier Point Road nog afgesloten zijn. Blijft over Yosemite Valley, Wawona,
Mariposa Grove. ligt op de route vanuit Oakhurst
Ligt op de route van Oakhurst naar de Valley
Ligt redelijk dicht bij de camperparking maar kan je ook met de shuttlebus bereiken, voor M&A zal de wandeling naar boven te zwaar zijn maar het zicht van beneden is ook heel mooi
Max camperlengte 25 ft dus dat zal niet lukken, is ook een heel stuk uit de route, wel heel mooi wij zijn er in 2001 geweest (met een 22 ft mocht net)
Marianne
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als Albert het nog rustig aan moet doen, dan zou ik niet de Vernal Fall doen (ook naar de onderkant van deze waterval is het best een zware wandeling) maar zou ik me beperken tot de Yosemite Falls. Deze zijn eind mei op hun mooist. Vanaf shuttlebusstop 6, Lower Yosemite Falls, is het ongeveer 1 km lopen. Vanaf de volgende stop (de oude route) is het iets dichterbij, maar is het pad wat steiler.
Martin
Martin
Kan je dan nog makkelijk terugrijden naar Yosemite Valley (Curry Village) na zonsondergang? Is het lang rijden? Er was eerder eens gezegd dat je beter niet rijdt in het donker, of geldt dat niet overal?Martin & Marianne schreef:Als de weg naar Glacier Point open is, kun je daar van het uitzicht genieten (iets voor een zonsondergang).
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ja hoor,je kan gewoon terug rijden.nienna schreef:Kan je dan nog makkelijk terugrijden naar Yosemite Valley (Curry Village) na zonsondergang? Is het lang rijden? Er was eerder eens gezegd dat je beter niet rijdt in het donker, of geldt dat niet overal?Martin & Marianne schreef:Als de weg naar Glacier Point open is, kun je daar van het uitzicht genieten (iets voor een zonsondergang).
Het is wel donker,maar waarom zou je niet in het donker willen rijden?
Ik hoor dat wel vaker,is dat voor overstekend wild of zo?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Op die weg zal het wel meevallen. Je zult best wel coyotes of ander wild tegen kunen komen maar je snelheid ligt op dat stuk toch erg laag dus de kans op een botsing is niet zo groot. Wij hebben wel eens gekampeerd in Crane Flat en toen reden we ook altijd 's avonds vanuit de valley terug naar de camping. Het is aardedonker, maar als je het rustig aan doet is er niets aan de hand.nienna schreef:Kan je dan nog makkelijk terugrijden naar Yosemite Valley (Curry Village) na zonsondergang? Is het lang rijden? Er was eerder eens gezegd dat je beter niet rijdt in het donker, of geldt dat niet overal?Martin & Marianne schreef:Als de weg naar Glacier Point open is, kun je daar van het uitzicht genieten (iets voor een zonsondergang).
Normaal gesproken is het een uur rijden, maar reken in het donker op wat meer.
Marianne
Ik lees regelmatig op de website dat je een busticket kan kopen naar Glacier Point. Is dit dan niet met de eigen wagen te bereiken?
Kelly & Yves
http://kelly.yves.googlepages.com
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Ja hoor, je kunt heel goed met de eigen wagen naar Glacier Point rijden. Een prachtige stijle weg met veel bochten. Alleen jammer dat ik de laatste keer op de terugweg in een "file" terecht kwam omdat voorste auto niet erg zeker door de bochten reed...KellyVG schreef:Ik lees regelmatig op de website dat je een busticket kan kopen naar Glacier Point. Is dit dan niet met de eigen wagen te bereiken?
Roland
OK bedankt. Ik hoop maar dat wij wat zekerder door de bochten gaan...
Nog een vraagje... Kan je ergens meer info vinden over wandelingen enzo langs de tioga road. Op de website staat vooral veel info over yosemite valley, maar veel minder over de tioga road en dus tuolumne meadows, en ook veel minder over mariposa grove...
Nog een vraagje... Kan je ergens meer info vinden over wandelingen enzo langs de tioga road. Op de website staat vooral veel info over yosemite valley, maar veel minder over de tioga road en dus tuolumne meadows, en ook veel minder over mariposa grove...
Kelly & Yves
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Toch is er best wel veel te vinden hoor. Heb je hier gekeken? Dan kun je doorklikken naar de verschillende gebieden.KellyVG schreef:OK bedankt. Ik hoop maar dat wij wat zekerder door de bochten gaan...![]()
Wij hebben zelf ooit eens de Lonely Planet Yosemite gekocht, heel handig voor alle wandelingen. Is in Nederland te verkrijgen, net als de Rough Guide, die vergelijkbaar is.
Wij hebben al een paar keer de bus naar Glacier Point genomen, omdat we daarvandaan de Panorama Trail hebben gedaan. Je gaat dan met de bus omhoog, en loopt naar beneden. Een prachtige, maar wel lange wandeling, waarbij je op het laatst langs de Vernal en Nevada Falls komt (Mist Trail).
In de buurt van Glacier Point zijn ook een paar minder lange wandelingen die de moeite waard zijn: die naar Taft Point en die naar Sentinel Dome.
Deze beginnen langs de Glacier Point road, er is daar een parkeerplaats. Als die vol is, kun je ook doorrijden naar Glacier Point, en vandaar naar Sentinel Dome lopen.
Ga ook bij een Visitor Center langs om te informeren welke wandelingen er zijn en of je een kaart nodig hebt (voor de dayhikes normaal gesproken niet) en om te informeren hoe de omstandigheden zijn.
Bij Tuolumne Meadows en langs de Tioga Road heb je ook verschillende mogelijkheden, zoals de korte, vlakke wandeling naar Soda Springs, en e wandeling naar Dog Lake (meer met strandje).
Andere mogelijkheden: Lukens Lake, Tenaya Lake, May Lake.
Marianne
Iemand ervaring met volgende wandelingen in Tuolomne Meadows:
Dog Lake and Lembert Dome: 4 miles (6.4 km) round-trip; 4 hours
Tuolumne Meadows: Soda Springs and Parsons Lodge (easy)
1.5 miles (2.4 km) round-trip; 1 hour
De moeite waard? En als je deze van 4h doet,is de andere dan nog de moeite?
Wij komen dus van Lee Vining die ochtend, en overnachten twee keer in Curry. Daarna rijden we naar San Francisco (en we rijden uit het park via Mariposa, zodanig dat we dit nog in de voormiddag kunnen bezoeken). Is het dan interessant om die 4h durende wandeling te doen, of ga je toch best wat sneller naar Yosemite Valley?
Wij komen dus van Lee Vining die ochtend, en overnachten twee keer in Curry. Daarna rijden we naar San Francisco (en we rijden uit het park via Mariposa, zodanig dat we dit nog in de voormiddag kunnen bezoeken). Is het dan interessant om die 4h durende wandeling te doen, of ga je toch best wat sneller naar Yosemite Valley?
Kelly & Yves
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Kelly, die naar Soda Springs zou ik zeker doen, is niet eens een uur denk ik. En Dog Lake kan ook wel sneller, ik zou Lembert Dome niet doen. Voor beide afzonderlijk staat 2 uur.KellyVG schreef:Iemand ervaring met volgende wandelingen in Tuolomne Meadows:
En ja, ze zijn heel verschillend. De wandeling naar Soda Springs is door open terrein, deels langs en over de Tuolumne rivier. Die naar Dog Lake gaat omhoog, door het bos. Er is een klein strandje bij het meer, je zou er eventueel kunnen zwemmen.
Onderweg naar de vallei kun je nog een kijkje nemen bij Tenaya Lake en Olmsted Point (beide aan de linkerkant van de weg als je richting de vallei rijdt).
Een andere korte wandeling die ik nog niet heb gedaan, is die naar Lukens Lake (1 uur, makkelijk)
Kijk ook eens in ons reisverslag 2006, bij 12 augustus.
Marianne
Bedankt Marianne! Jullie verslag van Yosemite, doet er mij nog meer zin in krijgen... Maar daar moet ik nog wel wat geduld voor hebben, dat komt maar op het einde van de reis.Martin & Marianne schreef:Kelly, die naar Soda Springs zou ik zeker doen, is niet eens een uur denk ik. En Dog Lake kan ook wel sneller, ik zou Lembert Dome niet doen. Voor beide afzonderlijk staat 2 uur.KellyVG schreef:Iemand ervaring met volgende wandelingen in Tuolomne Meadows:
En ja, ze zijn heel verschillend. De wandeling naar Soda Springs is door open terrein, deels langs en over de Tuolumne rivier. Die naar Dog Lake gaat omhoog, door het bos. Er is een klein strandje bij het meer, je zou er eventueel kunnen zwemmen.
Onderweg naar de vallei kun je nog een kijkje nemen bij Tenaya Lake en Olmsted Point (beide aan de linkerkant van de weg als je richting de vallei rijdt).
Een andere korte wandeling die ik nog niet heb gedaan, is die naar Lukens Lake (1 uur, makkelijk)
Kijk ook eens in ons reisverslag 2006, bij 12 augustus.
Marianne
Kelly & Yves
Is een van volgende wandelingen de moeite?
Mariposa Grove of Giant Sequoias (moderate)
Grizzly Giant: 1.6 miles (2.5 km) round-trip; 1 hour
Wawona Point: 6 miles (9.6 km) round-trip; 3 hours
Outer Loop Trail: 6.9 miles (11 km) loop; 4 to 5 hours
Wawona Meadow Loop (easy)
3.5 miles (5.6 km) loop; 2 hours
Ik zou namelijk moeten weten hoe snel ik uit de valley moet vertrekken de laatste dag, dus hoeveel tijd ik nodig heb in mariposa grove, vooraleer ik verder ga naar San Francisco, wat toch ook nog een 4-tal uur rijden is.
Mariposa Grove of Giant Sequoias (moderate)
Grizzly Giant: 1.6 miles (2.5 km) round-trip; 1 hour
Wawona Point: 6 miles (9.6 km) round-trip; 3 hours
Outer Loop Trail: 6.9 miles (11 km) loop; 4 to 5 hours
Wawona Meadow Loop (easy)
3.5 miles (5.6 km) loop; 2 hours
Ik zou namelijk moeten weten hoe snel ik uit de valley moet vertrekken de laatste dag, dus hoeveel tijd ik nodig heb in mariposa grove, vooraleer ik verder ga naar San Francisco, wat toch ook nog een 4-tal uur rijden is.
Kelly & Yves
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 3224 Weergaves
-