Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JVDP78: Alaska 2027

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
JVDP78
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis JVDP78: Alaska 2027

Bericht door JVDP78 »

Hallo allemaal,

Volgend jaar staat de grote droom van mijn vrouw op de planning: ALASKA.
Het eerste deel is zelfs al geboekt; de cruise vanaf Vancouver naar Whittier.
Eenmaal aangekomen willen we nog een rondrit maken van 2 weken.
Ik heb al aardig wat reisverslagen van forumgenoten gelezen en ook zullen we delen van routes kopieren.
Verder wellicht goed om te weten dat we bewust niet naar de parken Katmai, Lake Clark, Wrangler St Elias of waar dan ook waar vluchten voor nodig zijn.
De cruise hakt er al aardig in zeg maar en het moet wel leuk blijven.
We gaan ook bewust vroeg in het seizoen, eigenlijk wilden we zelfs nog een week eerder zodat we de 50e verjaardag van mijn vrouw aan boord van de cruise konden vieren maar daar was de beoogde hut niet beschikbaar.

Onderstaand onze voorlopige planning, ik vind het zelf veel heen en weer rijden maar zie niet goed hoe het anders kan.
Ik wil niet helemaal naar Fairbanks enkel om dan wel een andere route c.q. rondje te kunnen rijden.
Ik weet ook niet of het echt een straf is om sommige wegen 2 keer te rijden?
Verder zitten er best lange rijdagen bij maar dat vinden we niet erg, we stoppen vaak en ik geniet van het rijden zelf.
Valdez is ook een behoorlijk stuk uit de richting en ik twijfel wel een beetje of het de moeite waard is of dat we beter de dagen elders bij kunnen voegen?
Autohuur is ook wel een dingetje, ik heb gezocht maar kan voor ophalen Whittier en inleveren Anchorage niet echt iets voordeligs vinden.
Het plan is nu dan ook om na aankomst cruise vanaf Whittier de bus naar Anchorage te pakken en daar de auto op te halen en dan terug naar Seward te rijden.
Qua tijd is dit prima te doen en vanaf Anchorage is het ook geen probleem een autohuur te vinden.
Ik heb al een voorlopige reservering gedaan bij Alamo, dit keer voor een pick up (F150 of vergelijkbaar), dat stond bij mij nog op het wensenlijstje om eens te doen.

Onderstaand als gezegd de planning, hoor graag jullie mening en tips/adviezen voor dag invulling of overnachtingen zijn zeker welkom.
image.png
image.png (74.66 KiB) 433 keer bekeken
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
2026 Vancouver-Calgary + Glacier NP USA
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Re: REIS JVDP78: ALASKA 2027

Bericht door Bravy »

Wij zijn dit jaar naar Alaska geweest, dus ik kan je zeker wel wat tips geven. Gaat vandaag niet lukken, maar misschien heb je vast iets aan ons reisverslag: https://bravy.reislogger.nl/alaska-zome ... ver.517855. Ik kom er komende dagen op terug. ☝️
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
2027: ---
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Reis JVDP78: Alaska 2027

Bericht door paulr »

Mooie opzet. En ja, met een cruise snap ik dat je de meest kostbare tripjes even laat voor wat het is. Wél jammer, want die excursies en overnachtingen zijn echt uniek en snel je er weer niet komen. Wij vonden het ook kostbaar en daarom hebben wij de keuze gemaakt om, voor ons doen, een iets kortere reis te maken om toch nog wat te besparen...
Op deze wijze ga je het dorp Palmer vaak zien, hahaha. Hadden wij ook, we zijn er 3 x 1 nacht geweest, ook wij hebben een soortgelijke route gereden als jullie willen, maar dan elke keer nét iets verder (o.a. Homer en Mc. Carthy). Fairbanks hebben we nooit gezien omdat de weg dicht was vanwege een bosbrand, net 10km te noorden van Healy.
Ik snap je twijfel bij Valdez. De LuLuBelle is wel een belevenis ! Fred lult je de oren van je kop, maar hij weet wél hoe je dichtbij alle wildlife komt, neemt álle tijd (wij waren bijna 12 uur onderweg !) en het was dus een fantastische dag. De Hatchery viel wat tegen. Wij waren er eind juni en dat is niet echt de juiste tijd voor de juiste zalm daar, zeg maar. Dus wel wat zeehonden, maar geen beren bijvoorbeeld. Voor wandelingen in die regio konden we eigenlijk niets leuks vinden en het weer was bij vlagen druilerig, dus een lummeldag van gemaakt... Ik kan mij voorstellen dat je wellicht elders een dagje wilt toevoegen, maar dan is de vraag waar, want in Denali, Seward en de Hatcher Pass (Palmer) heb je wel voldoende tijd zo. Je kan ook overwegen dus iets korter te gaan en het geld dat je uitspaart toçh investeert in een nachtje Silver Salmon Creek Lodge met vlucht vanaf Anchorage :D . Scheelt je autorit Valdez, overnachtingen daar en de Lulubelle kosten. Maar helaas weegt dat denk ik niet op tegen 1 nacht SSCL, haha. Maar het overwegen waard !
Laat je de LuluBelle er wél in, dan zou ik bij Seward voor een ander soort aktiviteit kiezen. Wij hebben een kayaktour gemaakt en peddelden langs ijsschotsen, zeehonden, zeeotters, kwamen heel dichtbij de gletschers én onderweg zagen we orca's. Was een topdag...Ik vermoed dat een ''gewone'' cruise bij Seward wellicht teveel van het goede is als je ook al een lange cruise achter de rug hebt.
Mocht je vragen hebben over accommodaties, laat het maar weten !
Succes met de planning en veel voorpret gewenst!
Paul

@Bravy wat een feest der herkenning jullie verslag :-)
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Dank voor de reacties heren!
Rene, ik ben begonnen aan je verslag, erg uitgebreid dus ik ben nog wel even bezig maar leuk geschreven! Ik kijk uit naar je verdere tips.
Paul, ik heb inderdaad overwogen om de reis korter te maken naar eigenlijk vind ik 1800 pp ook wel belachelijk veel geld om ‘wilde’ beren te spotten.
Maar sowieso gaan we dat niet terugwinnen door Valdez te schrappen, dan zou er meer uit moeten en dat is niet de bedoeling natuurlijk :)
Ik heb uit een ander topic al jouw lijstje met hotels en airbnb gevonden, daar ga ik nog even naar kijken.
Ik heb voor nu overal alvast wat gereserveerd, veel keus is er niet meer, of het moet wellicht nog komen.
Seward staat nu de Kenai Fjords cruise (8,5 uur) met Major Marine op de planning, vandaar ook de twijfel over Valdez/Lulubelle, dat lijkt meer van hetzelfde en we hebben natuurlijk ook de grote cruise al gehad.
Keuzes keuzes! We hebben nog wel even dus we komen er wel, net als altijd :)
2018 Florida
2022 California + Hawaii
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Ik heb begin van de middag een heel epistel geschreven en zeker weten op "Verstuur" gedrukt, maar ik zie het nergens??? 😥
Groet,
René
---
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Jaa, alleen voor Fred moet je al bijna naar Valdez :lol: . Er is ook nog een aardig museum met een aparte afdeling met informatie over de ramp met de Exxon Valdez.
Wij namen Yukon mee, dat is voor jullie geen optie, maar misschien heb je toch wat aan ons reisverslag. Als je het natuurlijk niet al gelezen hebt :wink:
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Okee, tweede poging... 🤞

Algemene opmerkingen:
- Alles is duur in Alaska (behalve benzine... 😉). Accommodaties, excursies, boodschappen, uit eten gaan; je merkt dat je in een uithoek van de wereld bent. Voor Fred Meyer kan je online gratis een klantenkaart aanvragen die je digitaal op je telefoon op kan slaan. Scheelt toch weer een paar dollars als je boodschappen doet.
- Als je een auto huurt zorg er dan voor dat je banden meeverzekerd zijn. De wegen in Alaska zijn onder de maat en wij hadden op dag 1 al een lekke band. Bij SunnyCars is altijd alles inbegrepen (inclusief extra bestuurders). Vinden wij wel zo makkelijk.
- Jullie zijn erg vroeg in het jaar. Afgezien van dat het er dan nog flink koud kan zijn kunnen bepaalde wegen nog niet toegankelijk zijn vanwege sneeuwval. Dat geldt ook voor wandelingen in de bergen!
- Voor accommodaties kan het zijn dat je in bepaalde gebieden niets vindt op AirBnB of Booking. Je kan dan uitwijken naar bv. VRBO of lokaal zoeken met Google. Als je wil weten welke accommodaties wij hadden (en wat we daarvan vinden) hoor ik dat wel.
- Bear spray, indien gewenst, kan ook gehuurd worden. 99% van de tijd zal je die niet nodig hebben, maar je zal maar net in die 1% zitten...

Dan het schema:
Dag 9: Als ik het goed begrijp komen jullie om 0:30 uur aan in Whittier. Ik neem aan dat je de nacht nog gewoon aan boord kan doorbrengen. Dan 's ochtends met de bus naar Anchorage, auto huren, en weer terug naar Seward?
Dag 10: De kans is groot dat deze wandeling dan nog niet gedaan kan worden wegens sneeuw en ijs en kans op lawines.
Dag 11: Jullie hebben net een week op een boot gezeten en daarbij waarschijnlijk veel wildlife en gletsjers gezien. Gaat deze cruise dan nog iets toevoegen?
Dag 12: Jullie houden van een uitdaging? 😁 Er blijft weinig tot geen tijd over om iets te bekijken onderweg (Alaska Wildlife Conservation Center, Iditarod Trail Headquarters).

Alternatief voor deze 4 dagen:
Dag 9: Met de bus van Whittier naar Seward!
Dag 10: Wandeling Exit Glacier (te bereiken met een shuttle) en Sealife Center.
Dag 11: Met de bus naar Anchorage, de auto ophalen en in Anchorage blijven (Anchorage Museum).
Dag 12: Anchorage - Talkeetna - Healy.

Dag 16: De mooiste wandeling daar is naar Gold Cord Lake, maar of die dan al open is... Wij waren daar dit jaar op 29 juli en toen dreef er nog ijs in het meertje. Ook de weg naar de parkeerplaats boven zou dan nog wel eens dicht kunnen zijn.
Dag 18/19: Valdez... Voor de LuLuBelle cruise, zie dag 11. De Hatchery is leuk voor een uurtje, maar beren zal je er waarschijnlijk niet tegenkomen. Die mijden mensenmassa's. Bovendien zitten jullie (denk ik) niet in het zalmen seizoen. De Keystone Canyon is een weg van 5 km met een paar watervallen direct langs de weg. Veel meer kan je daar niet doen.

Inderdaad: keuzes, keuzes. Als je 2 cuises schrapt kan je misschien een of een paar andere excursies doen (al dan niet met een vliegtuigje). En als je (bv.) Valdez schrapt komt Fairbanks misschien in beeld. Ook daar zijn wat leuke dingen te doen.

Ik heb overigens nog niet gekeken of alle excursies die wij gedaan hebben ook al open zijn in de tijd dat jullie gaan. ☝️
Groet,
René
---
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bravy schreef:
15 sep 2026, 15:41
Jullie zijn erg vroeg in het jaar. Afgezien van dat het er dan nog flink koud kan zijn kunnen bepaalde wegen nog niet toegankelijk zijn vanwege sneeuwval.
Wij waren er in precies dezelfde periode en wij hebben nergens last van gehad.
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Maar jullie zijn niet naar Hatcher Pass geweest, toch?
Groet,
René
---
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Wij zijn vorig jaar (2025 dus) onze reis gestart op 21 juni, dus het Alaska deel ca 2 weken later dan jullie nu willen. Alle excursies etc kunnen doen. Gold Cord Lake bevroren en ijsschotsen. Laatste stukje naar het meer ober wat ijsveldjes gelopen. Harding Icefield Trail tot aan Top off the Cliffs goed sneeuwvrij, daarna een stuk met crampons gelopen. Omdat het uitzicht (wolken, wat zon, later regen) niet helemaal tot End of Trail gegaan.
Regio Denali alles sneeuwvrij. Oja, probeer in Denali de Discovery Hike te boeken (https://www.nps.gov/dena/planyourvisit/ ... -hikes.htm). Onze hike had als thema Stream & River crossing. Wat een avontuur... :)
En elke dag zeiden we tegen elkaar ''best lekker weer voor een regendag'' :D . Uiteindelijk wel wat regen (en fris gehad) maar al met al dus behoorlijk wat zon en lekker weer gehad !
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Nee, klopt. Wij zijn via de westkant naar het zuiden gegaan.
Wel geluk gehad in Denali. Je kunt in het voorseizoen met de shuttlebus maar tot Eielson Visitor Center, 66 mijl vanaf het Visitor Center aan het begin van het park. Vanaf volgende week (op 8 juni begon het hoogseizoen dacht ik) kun je helemaal tot het eind van het park, naar Kantishna. Dat is bij mijl 92 en een tocht van 13 uur. Chauffeur Mike vertelt dat de bus vorige week een keer niet verder kon dan mijl 30 en ook een keer niet verder dan mijl 12 vanwege het slechte weer. (uit ons verslag)
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Dank wederom aan allen voor de reacties.
@Bravy dank voor je tips en adviezen, nemen we graag mee!
Ik snap je punt mbt Kenai Fjords en/of Lulubelle cruise, ik denk echter dat het een behoorlijk verschil is om wildelife en gletsjers te bewonderen vanaf een mega cruise schip of een klein(er) schip.
Dit wordt onze eerste cruise ooit, ik ben benieuwd hoe we het gaan ervaren, het schip ziet er mooi uit in ieder geval en het is ook 'maar' een week dus mooi om mee te beginnen, wie weet zijn we meteen verslingerd.
Kenai Fjords lijkt me erg mooi dus zullen we denk ik zeker wel doen, Lulubelle zullen we denk ik skippen.
Of beter gezegd, ik denk dat we Valdez volledig gaan skippen, ik heb namelijk toch een mail gestuurd aan David Coray om te kijken of er nog wat vrij is in onze periode :)
Hij gaat kijken, er was wel een mogeijkheid voor 2 nachten maar dat wordt me echt te gek.
We zien wel of het lukt, zo niet ook geen man over boord om maar in de cruise termen te blijven ;)
Dag 9: dat is inderdaad het plan, bus naar Anchorage gaat 08:30 dus in de middag zijn we wel in Seward.
Ik ben graag zelf mobiel dus zsm een auto is wel een must.
Dag 10: we gaan het zien, lukt het niet zoeken we wat anders maar als ik de andere reacties lees hebben we goede hoop dat het lukt.
Dag 11: zie bovenstaande reactie
Dag 12: yes, heerlijk een lekkere dag touren, ik houd er van. Koelbox en snacks mee en gaan!
Dag 16: dank voor de tip, zover was ik nog niet met de dagplanning maar neem ik mee.
Dag 18/19: deze zullen we dus vermoedelijk skippen

@paulr ik denk niet dat de Discovery Hike zal lukken, op de site staat datze mid June starten, zal er om hangen denk ik maar we houden het in de gaten, dank voor de tip!
We zullen ieder geval de Bever en OutdoorXL weer actief gaan bezoeken voor gepaste regenkleding ;)

@jojostravelusa dank voor de link naar je verslag, het komt bekend voor dus ik denk dat ik dit vorig jaar al eens gelezen heb maar leuk om nog eens te zien :)
2018 Florida
2022 California + Hawaii
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer