Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis jill1234: NW 2027

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
jill1234
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis jill1234: NW 2027

Bericht door jill1234 »

Felicitas schreef: ↑
12 aug 2026, 20:47
Grappig. Ik zou nog wel eens naar Idaho terug willen gaan. We vonden Hells Canyon (bij White Bird) en de Sawtooth Mountains in Idaho erg mooi. Maar Mount Rainier en Mount St. Helens in Washington ook!
Het is puur een gevoel; misschien zou het ons inderdaad op een zeer positieve manier verrassen; ik ga de 2 die je noemt eens wat beter bekijken.
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
2025: camperreis Las Vegas-San Diego
2026: Sri Lanka
jill1234
Amerika-expert

Bericht door jill1234 »

paulr schreef: ↑
13 aug 2026, 07:35
Op de terugweg echter van Yellowstone naar Glacier heel rustig aan gedaan en uitgebreid Nevada en Virginia City bezocht. Leuk openluchtmuseum en Westernstadjes. Ook Grant Kohr Range bij Deer Lodge bezocht. De rit daarna van Helena (stadje viel tegen) naar st Mary erg genoten van het grote niets, de uitzichten en de authentieke dorpjes. 3 dagen over gedaan (ook beetje relaxen na de lange dagen in Yellowstone met elke keer vroeg opstaan) en dus was het eigenlijk best leuk zo !
Ik wil maar aangeven dat ook een lange rit zonder hoogtepunten ook wel een verrassende dagen kan opleveren.
Ja, Nevada City en Virginia City heb ik ook in mijn draaiboek staan maar nog niet zeker of dat gaat lukken.En wat je zegt; ook een lange rit kan verrassende dagen opleveren. Het is alleen zo jammer dat we maar max 25 dagen kunnen gaan en Glacier in zo'n uithoek ligt :lol:
Maar nu heb ik dit:
1) vlucht naar SLC
2) SLC- Bear Lake
3) Bear Lake- Grand Teton
4) Grand Teton
5) Grand Teton- Yellowstone
6) Yellowstone
7) Yellowstone
8) Yellowstone- Cody
9) Cody- Red Lodge (via Beartooth highway) en dan overnachting op zo'n 5 uur van Many Glacier
10) tussenstop- Many Glacier
11) Many Glacier
12) Many Glacier
13) Many Glacier
14) Many Glacier - Coeur d'Alene
15) Coeur d'Alene- Mount Rainier
16) Mount Rainier
17) Mount Rainier
18) Mount Rainier - Olympic NP
19) Olympic
20) Olympic
21) Olympic- Seattle

In dit schema heb ik nog 3 dagen over om of wel toe te voegen aan de lange rijdagen (om die op te splitsen), of wel voor extra nachten in de parken. Yellowstone en Grand Teton zijn we geweest; voor Yellowstone denk ik dat voor ons nu 3 nachten genoeg is (Mammoth hotsprings hoeven we nu niet lang te zijn en ook de geisers hebben minder tijd nodig). Nu ga ik me inlezen in Mount St Helens om te kijken wat dat is en of dat nog toe te voegen is.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

jill1234 schreef: ↑
13 aug 2026, 08:39
Het is alleen zo jammer dat we maar max 25 dagen kunnen gaan en Glacier in zo'n uithoek ligt
Dan kan je Hells Canyon overslaan. Dat is de definitie van uithoek. Letterlijk en figuurlijk...
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Eens met Felicitas dat Hells Canyon prachtig is. Wij hebben daar een tour met de jetboat gedaan en dat zouden jullie jongens ook vast gaaf vinden. Je wordt er wel behoorlijk nat van :lol: Daarna reden we door naar Joseph en dat is een prachtige weg, maar wij hadden er geen tijd voor helaas. We moesten op tijd in Pendleton zijn voor de Roundup. Keuzes; hier krijg je wat, daar laat je wat.
https://2023washingtonenoregon.blogspot ... oseph.html
Nevada City en Virginia City vonden we ook de moeite waard, zelfs buiten het seizoen als bijna alles gesloten is.
jill1234
Amerika-expert

Bericht door jill1234 »

Ik heb nu een route gemaakt met Olympic er in maar ben erg benieuwd hoe jullie een rondje SLC (of Denver) zouden invullen ; ik twijfel namelijk nog steeds aan 'de grote oversteek' van Glacier naar Washington State. Maar ik heb het idee dat ik met een rondje SLC op net zoveel kilometers kom dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe dat er dan uit zou zien volgens jullie. Wellicht kunnen we Mount Rainier en Olympic een keer in een aparte reis doen van Seattle naar San Fransisco bijvoorbeeld.

Versie met Washington State:
1) vlucht naar SLC
2) SLC - Bear Lake
3) Bear Lake - Grand Teton
4) Grand Teton
5) Grand Teton - Cody
6) Cody - Red Lodge-Beartooth Highway- Cooke City- Yelllowstone
7) Yellowstone
8) Yellowstone
9) Yellowstone - Nevada City/Virginia City- tussenstop richting Glacier
10) tussenstop - Glacier (oost)
11) Glacier
12) Glacier
13) Glacier
15) Glacier - Coeur d'Alene
16) Coeur d Alene - Mount Rainier
17) Mount Rainier
18) Mount Rainier
19) Mount Rainier - Olympic
20) Olympic
22) Olympic
23) Olympic- Seattle
24) Seattle-huis

Nu ben ik dus zoekende of ik Grand Teton, Cody, Yellowstone en Glacier in een rondje SLC/Denver kan gieten met nog wat afwisseling van rode rotsen of iets anders. Tips?
jill1234
Amerika-expert

Bericht door jill1234 »

Ik zie dat campings in Yellowstone niet meer 13 maanden van te voren te boeken zijn via Xanterra maar nu via recreation.gov te boeken zijn, 6 maanden van te voren. Had ik even gemist. Dacht: dan ga ik Yellowstone vast ruim boeken (en later aanpassen), maar niet dus :-)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Alles gaat nu inderdaad via recreation.gov. Wel jammer, het was wel fijn dat je zo lang van te voren kon reserveren en vooral dat je ook makkelijk - en gratis - kon annuleren.

Wat de route betreft denk ik dat je inderdaad met een rondje SLC ook veel kilometers gaat maken.
En wat dacht je van een rondje Seattle? Kijk eens in het topic van @Fleur1994 .
Met een rondje SLC kun je ook het westelijke deel van Yellowstone na Glacier doen. Dus eerst Grand Teton en via Lake en Cody naar Red Lodge (hadden jullie dat niet ook al eens gedaan?) en dan naar Glacier. En dan terug via Yellowstone. En misschien toch nog Craters of the Moon, Of ga ter afsluiting naar Antelope Island. Kun je niets leuks in het 2018-verslag van @Felicitas vinden?

Marianne
RenG
Amerika-ontdekker

Bericht door RenG »

Hoi Jill,
Wij zijn afgelopen juni in Glacier NP geweest en we vonden het een geweldig park. Echt prachtig. Ik snap dus helemaal dat je er graag heen wilt. Wanneer ben je van plan om te gaan? Ik heb namelijk de omstandigheden in het park sindsdien een beetje in de gaten gehouden, en vlak na ons vertrek waren er enorme overstromingen met evacuatie van het Many Glacier deel als gevolg, en in de afgelopen weken was er regelmatig enorm veel rook door bosbranden in het noordwesten van de VS en Canada. Ik heb foto’s gezien die in niets leken op de prachtige uitzichten die wij ons herinneren.

Je kunt dus echt mazzel of juist pech hebben. Als ik zelf nog een keer naar Glacier zou gaan, zou ik eind juli/augustus vermijden en een plan B op de plank willen hebben liggen… het is wat dat betreft een park met een heel kort “ideaal” seizoen waardoor het wat lastiger te plannen is allemaal. Want aan de andere kant: nog niet alle trails waren open toen wij er eind juni waren.

Dit even ter overweging in je toch al lastige keuze voor een route :lol:
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Ik adviseer voor elke regio in de USA en Canada altijd al: half juni, half juli. Vooral vanwege de bosbranden… en dan maar wat sneeuw op de koop toe op hoger gelegen gebieden. Blijkbaar geldt dit nu ook al voor Europa. Met de camper onderweg nu…. In zelfs Luxemburg 2 dagen zoveel rook gehad dat we een LU-alert kregen. Nu in de Elzas stinken de stoelen er nog van…. :roll:
jill1234
Amerika-expert

Bericht door jill1234 »

@RenG : ai, wij zouden eind juli vertrekken en dan begin augustus in Glacier zijn. Ik ga eens kijken of ik kan vinden of het andere jaren ook zo slecht is geweest in die periode.
Jammere is dat je eigenlijk alles al vast legt vantevoren (dat moet ook als je in de parken wil staan), dus als ter plekke blijkt dat Glacier niet ideaal is op dat moment kun je niet ineens de boel radicaal omgooien.
Ik vind het lastig!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren maar ja, dan kun je beter niet gaan. Je zou hooguit kunnen proberen enige flexibiliteit in te bouwen door wat extra nachten te boeken in de drukste parken. Met een rondje zou je kunnen kijken hoe Glacier valt als je linksom of rechtsom gaat en voor beide opties proberen iets te reserveren.

Marianne
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Maar Glacier kan lang last van sneeuw hebben. Toen wij er waren een paar jaar geleden ging de Going to the Sun Road pas 13 juli open, dat is ook iets om rekening mee te houden. Zonde als die dicht is.
Terug in Texas!
jill1234
Amerika-expert

Bericht door jill1234 »

hemmie schreef: ↑
20 aug 2026, 14:16
Maar Glacier kan lang last van sneeuw hebben. Toen wij er waren een paar jaar geleden ging de Going to the Sun Road pas 13 juli open, dat is ook iets om rekening mee te houden. Zonde als die dicht is.
ja precies, heb toch de indruk dat begin augustus de beste tijd is. Beetje geluk moet je altijd hebben.
Ik puzzel nog op rondje of one way maar duidelijk is in elk geval dat Glacier er zeker in moet.
Tantelotje
Amerikakenner

Bericht door Tantelotje »

As we speak zijn wij in (sinds gisteren :lol: )Canada, dit is sinds 2012 onze 6e keer 'net na de zomervakantie' in US/Canada op pad. En de eerste keer dat er zoveel branden zijn.

In 2022 stond begin juli de vallei van Yosemite vol in de rook. Vorig jaar was er midden juni brand bij Mount Carmel. Begin september 2018 was de Henderson fire net gebeurd toen we Yosemite bezochten.

Je weet het gewoon niet. Wij waren in 2019 eind augustus in Glacier. Geen brand, prachtig blauwe luchten en fantastisch weer.

Ik zou meer vooraf nadenken over een plan b, als in: wat zijn opties voor als er brand is of er veel rookontwikkeling is. Maar ik zou niet een heel.plan b reserveren.
En vooral genieten van al het moois wat Glacier te bieden heeft!
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Begin september 2022 waren we in Glacier en hebben niet veel van het park gezien door de enorme branden in Canada, in elk geval geen mooie uitzichten. De hele vallei stond vol rook. We hadden om 6 uur een prachtige zonsondergang boven het meer, alleen ging de zon nog niet onder. Het was het oranje schijnsel van de rook. Het blijft onvoorspelbaar. Als je geen branden wilt, moet je in de winter gaan. Maar ja, dan heb je sneeuw....
jill1234
Amerika-expert

Bericht door jill1234 »

We hebben weer wat zitten stoeien met de route; vanalles bekeken en aangezien Glacier NP voor ons echt een must is komen we toch uit op een one way SLC-SEATTLE (of vice versa)
Rondje Seattle met Glacier is 1000 km meer dan een one way. En rondje SLC met Glacier vinden we minder interessant qua bezienswaardigheden of worden teveel kilometers als we bijvoorbeeld Moab of Rocky Mountain NP toevoegen.

Dus...dit is het idee nu:
1) Vlucht naar SLC
2) SLC, camper ophalen, Bear Lake
3) Bear Lake - Grand Teton (Teton Park Road en highway 89/191)
4) Grand Teton (Cascade canyon trail tot Lake Solitude of tot Forks of Cascade Canyon)
5) Grand Teton (beetje relaxen aan Jackson Lake en wat kortere wandelingen zoals string lake/leigh lake)
6) Grand Teton - Yellowstone (Canyon campground, Grand Canyon of the Yellowstone en omgeving)
7) Yellowstone - Avalanche Peak trail- Cody (rodeo en buffale bill historical centre en Old Trail Town)
8 ) Cody - Red Lodge - Beartooth- Highway - Cooke City- Yellowstone (camping bij Lamar Valley of Tower)
9) Yellowstone (ochtend wild spotten, trouth lake trail en grand prismatic spring overlook trail)
10) Yellowstone (geiser gebied; Mammoth hotsprings slaan we over, in 2022 gedaan en was leuk voor 1x)
11) Yellowstone -Virginia City-Nevada City- Helena
12) Helena - Glacier (Many Glacier)
13) Glacier (Grinnel Lake Trail)
14) Glacier: Going to the sun met shuttle
15) Glacier: Iceberg Lake Trail
16) Glacier - tussenstop op weg naar Coeur d'Alene
17) tussenstop - Coeur d'Alene
18) Coeur d'Alene - Mount Rainier
19) Mount Rainier (Altavista Trail)
20) Mount Rainier (Skyline Trail)
21) Mount Rainier - Seattle
22) Seattle
23) Seattle - huis

Schiet maar :-) Ben vooral op zoek naar leuke stops onderweg op dag 16,17,18. Maar andere tips ook welkom.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Dan nu niks meer aan doen Jill !
Ik zie een hoop dingen die wij ook gedaan hebben en de verdeling is prima, de gekozen wandeling ook…
Bearspray mee op de wandeling in GT naar de Cascade Canyon ! :D en dan heb je die gelukkig ook voor Glacier. Op de genoemde wandelingen hebben we meer beren dan ooit op en langs het pad gehad, haha
De “oversteek” hebben wij via andere route gedaan dus helaas geen tips voor dag 16-18, maar gewoon beetje relaxen of af en toe uitgebreid koffie in een echt Amerikaans stadje kan ook leuk zijn als verrassing…
Paul
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het zou mooi zijn als je nog tijd voor Mt St Helens zou kunnen inpassen. Dat is echt een bezoek waard.

Marianne
jill1234
Amerika-expert

Bericht door jill1234 »

Martin & Marianne schreef: ↑
01 sep 2026, 23:48
Het zou mooi zijn als je nog tijd voor Mt St Helens zou kunnen inpassen. Dat is echt een bezoek waard.

Marianne
Die bewaren we voor een volgende reis waarin we van Seattle naar San Fransisco willen gaan; met Olympic, Oregon coast, Mount st Helens, Mount Hood, Crater Lake, Redwood , Lassen Volcanic, Lake Tahoe en onze favoriet Yosemite)
Robbie&Irene
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Robbie&Irene »

Een stuk van deze route hebben wij in 2024 gedaan. Wij hadden een overnachting in Spokane. Maar dag 16-17-18 zou je bijvoorbeeld
Kootenay Falls and Suspension Bridge, Baron’s Mill Oakdale, Steptoe Butte State Park, Palouse Falls State Park kunnen bezoeken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer