Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Reny »

jeppiepruts schreef:
10 jul 2026, 11:39
Ik zou ook eens naar andere aanbieders kijken zoals Mobimatter. Goede ervaringen mee.
Als ik het goed zie krijg je daar alleen data (geel bellen).

Ik vond het vorig jaar toch wel prettig om bij Airalo ook bellen erbij te hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Mobimatter is wel een stuk goedkoper!

Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Maartjevb
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Maartjevb »

Martin & Marianne schreef:
10 jul 2026, 10:08
Als je kiest voor bijvoorbeeld Airalo dan kun je dat nu al bestellen. Zodra je in de VS bent activeer je de esim. Ik denk dat de tieners dat goed zelf kunnen uitzoeken. Laat ze ook eens kijken of Ben mogelijkheden heeft voor een buiten-Europa bundel. Wij vonden het heel eenvoudig om het via onze provider te doen. Bellen kan dan niet, dan kun je beter kiezen voor de optie die Roland aangeeft. Maar ik neem aan dat het voldoende is als een van jullie kan bellen.
Whatsappen kan gewoon met de esim.

Edit: ik zie bij Ben de mogelijkheid voor een bundel buiten Europa niet staan. Dan is de esim de beste oplossing. Kijk goed hoeveel data je nodig denkt te hebben. Het is alleen voor als jullie onderweg zijn? Hou er rekening mee dat je wellicht niet overal bereik hebt.

Marianne
top heel behulpzaam dit.
Maartjevb
Amerika-ontdekker

Bericht door Maartjevb »

Reny schreef:
10 jul 2026, 13:07
jeppiepruts schreef:
Ik zou ook eens naar andere aanbieders kijken zoals Mobimatter. Goede ervaringen mee.
Als ik het goed zie krijg je daar alleen data (geel bellen).

Ik vond het vorig jaar toch wel prettig om bij Airalo ook bellen erbij te hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Mobimatter is wel een stuk goedkoper!

Gr.
Reny
dat ga ik even uitzoeken. WAnt bellen is mogelijk wel handig als je een reservering na moet bellen
Maartjevb
Amerika-ontdekker

Bericht door Maartjevb »

jeppiepruts schreef:
Ik zou ook eens naar andere aanbieders kijken zoals Mobimatter. Die zijn tot wel de helft goedkoper dan Airalo, die toch meestal wel aan de prijzige kant is. Goede ervaringen mee.
dat is ook een goede tip. Die kun je ook nu al aanschaffen?
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 34
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Maartjevb schreef:
10 jul 2026, 08:49
De kinderen hebben een Iphone 13 en Iphone 11. en begrijp ik het dan goed dat ze met een e-sim wel gewoon via hun normale nummer kunnen appen? En koop je dat dan in Amerika of kun je dat nu vast doen en dan hier al activeren of pas daar?
Met deze telefoons kun je prima een eSim aanschaffen. Kijk voor jezelf welke aanbieder je wilt, er is tegenwoordig veel keuze. Mijn keuze voor Airalo komt vooral door mijn eigen goede ervaringen met Airalo. Ook vond ik het bereik afgelopen vakantie in het zuidwesten erg goed al heb je daar altijd gebieden waar geen bereik is. Als je bijv. Google Maps als navigatie gebruikt, zorg ervoor dat je je route/gebieden waar je langs rijdt thuis al gedownload hebt (via de off line optie in Google Maps). Dan kun je ook navigeren als je geen bereik hebt.

Als je voor iedereen een apart account aanmaakt kun je nog referrals naar je kinderen sturen (voordat je zelf een eSim aanschaft). Jij krijgt dan tegoed die je kunt inzetten bij de aanschaf van je eigen eSim. Zo deden wij dat vorig jaar. Ik stuurde 2 refferals (die zij accepteerden) waarna mijn eSim weer goedkoper werd. :wink:

Ja, Whatsapp blijft gewoon werken met je NL-nummer. Het kan zijn dat je een melding krijgt als je in Amerika bent maar dan aangeven dat je alles zo wilt houden. Kreeg ooit zo'n melding met een fysieke Sim.

Kopen kan nu alvast. Instellen kan nu ook al maar activeren doe je pas in Amerika. Airalo geeft bijv. een uitgebreide handleiding hoe e.e.a. in te stellen.
Maartjevb schreef:
10 jul 2026, 20:33
WAnt bellen is mogelijk wel handig als je een reservering na moet bellen
Ik denk dat je niet voor iedereen Data + Spraak hoeft aan te schaffen. Zou het bijv. alleen voor jezelf doen. Zo deden wij dat vorig jaar april ook. Bellen heb ik tot nu toe maar heel weinig nodig gehad in Amerika. Vorig jaar oktober was ik blij dat ik bellen erbij had. Moest toen van huurauto wisselen maar moest dat vooraf telefonisch met Hertz regelen. Toch wel de nodige tijd aan de telefoon gehangen.

Roland
Laatst gewijzigd door Coyote op 11 jul 2026, 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Since 1982: 34 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

bedeve schreef:
10 jul 2026, 12:54
Tussen 23 April en 14 mei jl verbruikte ik 37 GB.
:shock: Waar heb jij zoveel Data voor nodig?

Ook afgelopen vakantie (3 weken) waarbij ik mijn navigatie (Google Maps) + muziek (iHeart Radio of YouTube Music) dagelijks gebruikte, zat ik nog niet eens op 10 Gb.

Ik zet mijn foto's overigens niet via de eSim in de Cloud, dat deed ik 's avonds altijd via de Wifi van het motel.

Roland

jeppiepruts
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

Maartjevb schreef:
10 jul 2026, 20:34
dat is ook een goede tip. Die kun je ook nu al aanschaffen?
Dat verschilt per eSIM die ze aanbieden. En daarom staat bij elke SIM de exacte voorwaarden benoemd. Meestal moet het binnen 2 maanden geactiveerd worden, wat automatisch gebeurt bij de eerste connectie met het netwerk waarvoor je de eSIM kocht.
Lampie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lampie »

Het activeren van het AT&T plan en daarmee de e-sim gaat vrij eenvoudig.
Het kan echter alleen als je in Amerika bent. Wel kun je thuis al een login maken en de AT&T app "connect on demand" downloaden.
Dan helemaal door totdat je het juiste plan (aantal dagen, met of zonder USA nummer) kan kiezen. Daarna geeft ie in NL aan dat je alleen verder kunt als je in Amerika bent.
Daar even verbinding maken met de gratis wifi op het vliegveld (je kan gewoon een vpn aanzetten voor de veiligheid) en dan kun je wel doorklikken.
Let wel op dat je op een gegeven moment 2 vinkjes aan moet zetten om akkoord te gaan met de voorwaarden, maar bij mij bleef de knop activeren grijs.
Bleek dat ik bovenin het scherm naar boven kon swipen en ik dan de CC gegevens op kon voeren. Daarna loodst hij je er snel doorheen en binnen no-time werkt alles.
https://vwijck.com
2024 LA - SF - DEN
2022 SEA - SLC
2015 NY - CAN - NY
2014 SEA - Den
2012 LV - Denver
2010 San Francisco - Denver
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

Laatste keer vooral in Californië slecht bereik met T-Mobile, verder wel ok. Ik heb voor september ook een AT&T besteld, gewoon om eens te testen. Fysieke kaartjes, zodat ik kan switchen tussen verschillende devices. Eerder gehad dat de telefoon waarop ie zou moeten werken het niet deed, en waarop ie niet zou werken het wel deed. Ik neem altijd een oude telefoon mee als backup.
27 States so far...
BahamaOne
Amerikakenner

Bericht door BahamaOne »

Hier ook nog even mijn ervaringen met het gebruik van mijn eigen KPN abonnement (ik heb een 25Gb per maand bundel voor Amerika inbegrepen bij mijn abonnement).

Voor sommige sites/apps in Amerika werkt het hebben van een niet-Amerikaanse IP niet. Ik ben er inmiddels achter dat als een Amerikaanse site/app niet of nauwelijks werkt, ik mijn VPN aanzet op een Amerikaanse IP. Dan werkt het ineens vlot en zonder connectie problemen.

Wellicht dat het gebruik van een VPN ook gaat helpen voor de mensen die een provider kiezen voor een losse sim, zoals Airalo/Nomad of andere aanbieders die geen lokale IP hebben: Zet je VPN op een Amerikaanse server en kijk of het dan wel werkt of de snelheid verbetert.

Ik gebruik vanwege mijn werk sowieso zakelijk altijd een VPN dus op mijn werktelefoon en had ik de connectiviteits problemen niet. Op mijn prive telefoon dus wel en dan is de oplossing een VPN (die ik sowieso al gebruik om oa NL TV en mijn streaming diensten zoals Netflix gewoon in Amerika te kunnen gebruiken. :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 74

Bericht door harryh »

Kwam dit tegen T-Mobile vs Verizon vs AT&T: New report reveals the best carrier for 2026 so far https://www.androidauthority.com/t-mobi ... t-3690121/
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Corv schreef:
21 jul 2026, 13:45
Laatste keer vooral in Californië slecht bereik met T-Mobile, verder wel ok.
Ik had vorige maand een eSim van Airalo die gebruik maakt van het T-Mobile netwerk. Vrijwel overal in Californië (behalve Death Valley :wink: ) goed bereik met T-Mobile. De ontvangst met T-Mobile was over het algemeen erg goed vond ik (door 5 staten gereisd). In oktober neem ik daarom weer Airalo met T-Mobile als ik door het zuidoosten reis. :D

Roland

Reny
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Reny »

Iemand deelde op Facebook onderstaand bericht:

Afbeelding

Ik toevallig afgelopen weekend een nieuwe e-sim van Airalo aangeschaft (mét bellen), iemand ervaring met bovenstaande info?

We hebben vorig jaar gewoon gebeld maar eerlijk gezegd alleen naar privé nummers en dat ging uiteraard wel!

Gr.
Reny
Bijlagen
image.png
image.png (359.19 KiB) 500 keer bekeken
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Elendan
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Elendan »

@Reny Dat is wel een dingetje, want dat is de enige reden dat ik Airalo koop. Die mogelijkheid om ook te bellen als er iets met de huurauto is of bij andere tegenslag. Kun je ook je geld terugvragen en een goedkopere esim aanschaffen zonder bellen?

De route via Google voice heb ik na een aantal pogingen opgegeven. Het lukt steeds niet met ons tijdelijke USA nr.
reisverslagen: 2026 Las Vegas en Florida, 2025 Denver en Florida, 2024 Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 74

Bericht door harryh »

Helaas weer een minpunt voor Airalo. Ik heb gelukkig wel een permanent Google Voice nummer dus bellen niet nodig, alleen data, maar dit is wel een vervelende beperking.
Samen met hun naar mijn mening veel te hoge prijzen en slechte klantenservice een extra reden om naar andere eSIM providers over te stappen. Dat heb ik afgelopen trips al gedaan.
Reny
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Reny »

Nog even een update: ik heb met Airalo via de chat contact gehad en kreeg deze reacties:

Afbeelding
image.png
image.png (112.71 KiB) 460 keer bekeken
Ik ga me er dan ook verder (nu) niet druk om maken.
Misschien is/was het een tijdelijk iets, who knows.

Gr.
Reny
Bijlagen
image.png
image.png (115.24 KiB) 460 keer bekeken
Onze verslagen:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Reny schreef:
30 jul 2026, 11:43
Ik ga me er dan ook verder (nu) niet druk om maken.
Misschien is/was het een tijdelijk iets, who knows.
Of Facebookberichten niet direct serieus nemen (hoe betrouwbaar het er ook uitziet). Bij zo'n bericht zou ik altijd eerst via de officiële website van het bedrijf (in dit geval Airalo) uitzoeken of hier iets over gemeld wordt. Wat jij uiteindelijk ook gedaan hebt. :wink:

Airalo is niet bij iedereen geliefd maar ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Op een van de laatste dagen van mijn vakantie, mijn simkaart was toen nog ruim een week geldig, bleek er een storing te zijn geweest. Ik heb daar niets van gemerkt maar kwam erachter door een excuusmail van Airalo. De storing zou zijn geweest op 24 juni van 8:00 u - 12:30 u UTC. Mogelijk dat ik het daarom niet gemerkt heb want ik zat immers in Amerika en sliep toen. Airalo heeft mij een kortingscode voor het ongemak gestuurd waarmee ik 15% korting krijg (max USD 5,00) op mijn volgende aankoop. Ik betaal in USD aan Airalo.

Kijk, dat vind ik gewoon netjes! Op de dag van de storing gelijk een excuusmail sturen en je ook nog korting geven op een volgende aankoop. Daar kunnen onze vrienden van Odido nog wat van leren... :wink:

Ik heb overigens vorig jaar oktober zonder problemen naar een servicenummer van Hertz gebeld met mijn eSim van Airalo toen ik de huurauto moest omwisselen.

Roland

HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door HennyCox »

Coyote schreef:
31 jul 2026, 07:27
Kijk, dat vind ik gewoon netjes! Op de dag van de storing gelijk een excuusmail sturen en je ook nog korting geven op een volgende aankoop.
Dat is inderdaad netjes, maar ook een slim marketingtrucje :wink:
Reny
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Reny »

@Coyote

Kijk, dan heb je er toch een goed gevoel bij, netjes opgelost door Airalo !

Gr.
Reny
Onze verslagen:
BahamaOne
Amerikakenner

Bericht door BahamaOne »

Inmiddels mijn KPN abonnement weer teruggezet naar een lagere maandprijs. Goed dat ze flexibel zijn. Je kunt dus voor de maand dat je in Amerika bent een bestaande bundel ophogen, zodat je voor een paar extra euro's een maand lang kunt bellen/gebeld worden in Amerika, plus 25GB data.
Geen gedoe met eSims en storingen en kaartjes die niet werken en/of waarvan het activeren niet lukt, maar gewoon via KPN. Na de maand in Amerika zet je kostenloos je bundel weer terug. :clap:

Met een gratis app een Amerikaans telefoon nummer aanvragen voor je lokale SMS en telefoontjes (of via Google Voice, wat ik nog steeds niet werkend krijg, maar misschien kan @harryh me eens helpen!), zodat je kunt bellen/sms met een lokaal nummer, korting apps kunt registreren en kortingen krijgt bij boodschappen en tanken, etc etc. :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer