Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Martin & Marianne: West Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: West Canada

Bericht door AnnInBC »

Die gratis nationale parken in de zomer is een beetje een stunt om toeristen naar Canada te lokken in plaats van dat ze naar Amerika zouden gaan. En ik denk ook om de lokale bevolking in eigen land te houden. En daardoor is het nu dus enorm druk in de Canadese Rockies. Ik ben blij dat wij daar niet meer moeten zijn en er in het verleden dikwijls genoeg geweest zijn zonder al de drukte. We konden eender op wat tijdstip van de dag op de parkings terecht en het was er nooit erg druk.

Ik ga weer lekker jullie verslag lezen, ik ben er nog niet helemaal doorheen. Ik vind het allemaal zo leuk geschreven!
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Intothewild67 »

Jammer dat jullie nu zo'n beeld hebben van Canada. Als je in Nederland alleen Valkenburg, de Keukenhof, Giethoorn en Amsterdam bezoekt, heb je ook een verkeerd beeld van Nederland.
Canada is zoveel meer dan deze route. Het is het 1 na grootste land ter wereld en misschien wel 90% van de toeristen gaat naar dezelfde plekken.
Probeer het nog een keer zou ik zeggen, maar dan een andere route. Alles wat je nu is tegengevallen, heb je dan niet.
Oost Canada is ook prachtig, totaal anders dan de west kant.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wij zijn wel bewust voor de highlights gegaan. Net zoals ik voor het Zuidwesten van de VS altijd het klassieke rondje zou aanraden; het is niet voor niets zo druk natuurlijk. We hebben een heel mooi beeld van Canada gekregen, en op zich storen wij ons nooit zo aan de drukte, maar loten voor een bus en overvolle parkeerplaatsen maakt het wel wat lastig allemaal.

Marianne
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ik denk voor een eerste kennismaking met Canada dat de meesten toch het klassieke rondje of one way willen maken met al de bekendste plekjes erbij, zoals je zegt...ze zijn niet voor niets zo druk. Als je ooit nog eens terug wil, dan kan je het anders aanpakken. Sommigen blijven terugkomen naar dezelfde plaatsen, druk of niet en andere zoeken de volgende keer de rustigere plaatsen op.

Ik vrees ook wel dat vele van die mooie plekjes (in de Canadese Rockies toch) over het algemeen kleinere parkings hebben die nooit vergroot zijn of waar nooit bijgebouwd is en de grote hoeveelheden aan bussen/campers/auto's van tegenwoordig niet meer aankunnen. De parking bij Moraine Lake (nu niet meer toegankelijk met eigen vervoer) had voorheen maar iets van een 95 parkeerplaatsen, dit is ook het geval bij Emerald Lake in Yoho National Park wat steeds populairder wordt. Peyto Lake had voorheen ook een kleine parking die ze enkele jaren geleden wel vergroot hebben. Deze parkings kunnen soms niet groter gemaakt worden, dus dan moeten ze met andere ideeen voor de dag komen (shuttle bussen en dergelijke).

Zo hadden wij vorige jaar een beetje hetzelfde gevoel bij de Oregon Coast. Een dikke 10 jaar geleden zijn we 2 - 3 jaar na elkaar daar op vakantie geweest (vanuit Vancouver, Canada waar wij wonen) voor een week en gingen dan graag naar Cannon Beach, Ecola State Park en die omgeving. Nooit problemen gehad om een parkeerplaats te vinden. Vorig jaar was dat een heel ander verhaal en zijn we naar de kust gereden vanuit Portland voor een dag en waren stomverbaasd dat we nergens, maar ook echt nergens een parking plaatsje konden vinden, echt niet te doen. Het was er zo druk en ook over de straten bij Cannon Beach liepen veel mensen. Dus we hebben geen van die plekjes kunnen bezoeken. We zijn dan naar Seaside gereden en daar hadden we nog een plekje gevonden. Daar was het ook wel mooi, maar Cannon Beach en Ecola State Park zijn toch wel mooier. Dus voorlopig moeten we daar ook niet meer heen en zullen we voor andere plekken kiezen.

Ik kijk alvast uit naar de rest van jullie verslagen, ik heb enorm genoten van wat jullie tot nu toe geschreven hebben!
swissdutchie
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door swissdutchie »

Beste Martin & Marianne,
Ik had natuurlijk wel gelezen, dat jullie van plan waren om dit jaar naar Canada te gaan. Ik was dan ook zeker van plan om jullie te volgen, want jullie altijd met veel humor en zelfspot geschreven reisverslagen horen toch echt bij mijn favoriten. Omdat ik de laatste maaanden niet meer zo vaak op dit forum te vinden was en omdat we begin juni zelf ook met vakantie waren, heb ik jullie vertrek dus volledig gemist en ben ik pas begonnen met lezen, toen jullie al lang en breed weer thuis waren. Inmiddels heb ik echter een inhaalslag gemaakt en ben ik weer helemaal up to date. Heel hartelijk dank, dat we weer met jullie mee mochten reizen. Ik heb weer volop genoten van jullie reisverslag.
Ondanks dat het voor ons inmiddels bijna 20 jaar geleden is, dat we voor het laatst in Westcanada zijn geweest, was jullie verslag op veel punten een feest der herkenning. Toen wij er voor het laatst waren, was het er weliswaar nog heel wat rustiger. Campings reserveren was op plaatsen als Banff en Jasper na eigenlijk nergens nodig, er reden nog geen shuttlebussen in Lake Louise en ook op de meeste wandelpaden was het nog lekker rustig. Toch zijn er ook veel dingen nog gewoon hetzelfde. Zo hebben ook wij de top van Mount Robson nog nooit gezien en van de drie keer, die ik al over de Icefield Parkway heb gereden, was het geen een keer mooi weer, maar overheersten de bewolking, regen en zelfs sneeuw.
Nogmaals bedankt, dat we met jullie mee mochten genieten! Ik verheug me al op jullie volgende reis.
Groetjes,
Franziska
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Fysiek zijn we inmiddels al bijna twee weken thuis, in ons reisverslag nu eindelijk ook. Ik liep door de verblijven op campings zonder stroom hopeloos achter en heb toen maar gewacht met schrijven totdat we thuis waren. Gaf mij ook tijd voor andere dingen.

Afgezien van een bezoek aan de Niagara Falls was dit de eerste keer dat we in Canada waren. (Zo lang Trump en consorten het in Amerika voor het zeggen hebben, zie ik mij voorlopig niet naar Amerika gaan. Dit nog afgezien van het feit dat als iemand bij de immigratiedienst mijn verhaal over de sportcarrière van Donald Trump en zijn bluf daarover in Hard Gras nr 168 zou lezen, hij/zij mij subiet de toegang tot Amerika zou verbieden.)

Aan de ene kant hebben Amerika en Canada veel overeenkomsten vonden wij. De hotels/motels, de supermarkten en de restaurants in Canada, het is net Amerika, al hadden we wel de indruk dat de restaurants in Canada goedkoper waren. Voor wat betref de natuur, is Amerika gevarieerder, al hangt het er natuurlijk wel van af waar je bent dan wel waar je heen gaat. Voor meren en watervallen moet je beslist in Canada zijn.

We hebben niet veel Canadezen gesproken, maar uit de enkele contacten die we hadden, kregen we de indruk dat ze wat minder oppervlakkiger zijn dan Amerikanen en meer in de wereld buiten hun land om zijn geïnteresseerd dan Amerikanen. Ook opvallend, in tegenstelling tot in Amerika, zagen we in Canada heel weinig dikke mensen. En over mensen gesproken, het viel ons op dat onder de toeristen er heel veel Indiërs/Pakistaner waren, veel meer dan in Amerika. Geen idee waarom. Bij de toeristische plekken - het was soms heel druk op die plekken - waren ze ook nog vaak irritant door op plaatsen te gaan staan waar het niet mocht en dan hinderlijk in de weg voor foto's te staan.

Voor wat betreft de tijd van het jaar, was juni een beetje een gok. Terwijl in Nederland de mussen van het dak vielen, hadden wij 's nachts in ons tentje op de campings een trui aan vanwege de nachtvorst. Toch hebben we al met al genoten van onze vakantie in Canada en kunnen het iedereen aanraden om ook een keer naar Canada te gaan.

Wie voor zo'n mogelijke reis tips wil hebben, kan die wellicht halen uit ons reisverslag. Zie hier de link naar dat verslag.

Martin
tsierens
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door tsierens »

ivm het aantal indisch/pakistaanse toersiten: de indiase diaspora is zeer groot, meer dan anderhalf miljoen canadeze van Indiase afkomst en die reizen blijkbaar vaak naar nationale en provinciale parken in Canada.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

@Franziska. Het was op sommige plekken inderdaad erg druk. Vooral in de Johnstone Canyon en bij de meren. Maar als je wat verder doorliep (naar de tweede mooiere waterval bijvoorbeeld in de Johnstone Canyon en bij de meren) werd het op de meeste plekken wel wat rustiger als je doorliep.

Voor wat betreft Mount Robson, die schijnt maar twintig dagen per jaar niet in de wolken te liggen. Wij hebben hem één ochtend volledig gezien. De top stelt overigens niet veel voor. Gewoon een wit driehoekje.

@tsierens. Dat van die 1,5 miljoen mensen van Indiase afkomst in Canada wist ik niet. Dat zal hun grote aanwezigheid in de parken verklaren. In Amerika zagen wij vaak ook veel Aziatische mensen, maar dat waren vooral mensen van Chinese, Japanse en Koreaanse afkomst en relatief veel minder mensen van Indiase afkomst.

Martin
Intothewild67
Amerika-ontdekker

Bericht door Intothewild67 »

Ik ben toch wel benieuwd of jullie volgende keer weer voor Canada kiezen. Trump zit er nog wel even helaas :roll:
Jullie reis was inderdaad een eerste kennismaking, maar ik heb het al vaker gezegd: Canada is zoveel meer dan de deze route.
Misschien voor de volgende keer eens kijken naar Noord BC en Yukon als je van echt avontuur, wildlife en rust houdt. Daar vind je amper toeristen (of uberhaupt mensen). Je bent af en toe blij als je iemand ziet, al is het maar een auto.
De Oost/atlantische kant met Nova Scotia , Prince Edward Island en Quebec voor een combi tussen steden (Montreal/Quebec city), ruige kustlijnen en vissersdorpjes. Cabot trail en Bay of Fundy zijn echt prachtig.
Newfoundland, dat ga ik zelf ontdekken in september. Het schijnt een combi te zijn van Schotland, IJsland en Yukon light. Helemaal mijn ding.
Deze keer ga ik ook kamperen met een tent, althans een combi van kamperen en af en toe een b&b. Zat campings daar.
Je kan NF ook combineren met Nova Scotia en met de veerboot naar NF gaan. Wel een lange overvaart, cabins zijn een jaar van tevoren uitverkocht.
Genoeg te ontdekken dus!
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Yukon i.c.m. Alaska is geweldig. Nova Scotia en Newfoundland hebben we in 2022 gedaan. We vonden het heel leuk, maar niet zo leuk dat we er vaker naartoe zouden willen. We reisden met een truckcamper en zijn inderdaad met de ferry overgestoken en hadden een hut voor de heen 12 uur durende overtocht en terug was het 16 uur. Op de Cabot trail hadden we flinke mist, dus daar niet veel van gezien. We zijn ook nog met de ferry naar Fogo Island geweest. Dat was ook een heel leuk sfeertje.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

@Intothewild67

Wij zijn vorig jaar in Nova Scotia geweest. Halifax en de Cabot Trail waren echt top. We overwegen -zeker nu Brussels Airlines rechstreeks naar Halifax vliegt- nog eens terug te gaan in combinatie met Prince Ewards Island en Newfoundland. En ook wel -omdat ik op tv een detectivereeks volg die zich daar afspeelt- naar St Pierre et Miquelon.

Maar in 2027 eerst Zuid-Afrika.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer