Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reisbureau vs zelfboeken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Re: Reisbureau vs zelfboeken

Bericht door Coyote »

Tantelotje schreef:
22 mei 2026, 11:27
Volgens mij ging de vraag over boeken via een reisbureau vs. zelf boeken. En vervolgens naar 'onze' ervaringen daarmee.
Ik vond dat TO vaak 'Booking.com' aanhaalde in de bovenstaande berichten. Dus vandaar mijn vraag, gaat dit over reisbureau vs. zelf boeken of is de eigenlijke vraag over Booking.com? :wink:

@iamColaboy Tja, een ieder boekt zijn/haar reis op zijn eigen manier. En je moet vooral doen waar je jezelf prettig bij voelt. Ik kan er maanden van genieten om alles zelf te regelen en daar tijd en energie in te steken. Ook het checken van de geboekte motels is een 'hobby' :wink: van mij en levert alles bij elkaar toch een leuk bedrag op steeds. :D

En wat betreft gemoedsrust, ik heb liever de touwtjes zelf in handen bij calamiteiten. Of dat nou een klein wisse wasje is of een grote calamiteit. Om een voorbeeld te noemen: tijdens mijn reis naar Canada in 2021, wilde ik inchecken voor een nacht bij een motel dat ik gereserveerd had met betaling ter plaatse. Toevallig werd er net een Nederlands stel voor mij geholpen die ook 'alles hadden laten regelen'. Probleem was echter dat het motel de betaling van de overnachting niet had ontvangen. Daar sta je dan... In Nederland slaapt iedereen nog dus op dat moment terugvallen op de reisorganisatie lukt niet. Ze konden hoog of laag springen maar zonder betaling kwamen ze het motel niet in. Nee, dan heb ik het liever zelf in de hand. 8)

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
dennis112
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door dennis112 »

Het zelf alles in de hand hebben is het grootste voordeel ja. Bij een reisbureau denk je een vangnet te hebben bij problemen maar dat is meer schijn, zoals hierboven aangegeven wordt zijn die vaak al aan het slapen en dus niet bereikbaar op moment dat jij einde van de middag bij een hotel aankomt en de problemen misschien ervaart.
BahamaOne
Amerikakenner

Bericht door BahamaOne »

Wie boekt er tegenwoordig nog motels? Ik vind ze shabby en ze doen mij altijd denken aan slechte films of nog erger….kamers per uur voor je weet wel… het moet wel heel erg zijn als ik in een motel zou willen slapen, just my two cents. :thumbup:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

@BahamaOne Niks mis mee om een motel van Wyndham Rewards, Choice Hotels of Best Western te boeken. Hoe wil jij anders overnachten in Amerika als je met een auto reist? Snap even niet waar je opmerking vandaan komt. :think: De meesten hier op het forum slapen in motels in Amerika. :dontknow:

Roland

BahamaOne
Amerikakenner

Bericht door BahamaOne »

@Coyote ik denk dat je misschien het verschil tussen een motel en hotel eens moet opzoeken. Een motel heeft een kamer ingang aan de buitenkant, een hotel heeft een gang in het gebouw waar de kamers aan liggen. Ik denk dat er nog maar weinig mensen de motels pakken, zeker bij de door jou genoemde ketens. :thumbup:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Beetje onzin, ik gebruik genoeg motels, al kijk ik als ik keuze heb wel even online naar recensies op google.

Maar om de vraag te beantwoorden, ik heb nog nooit problemen gehad met eventueel van te voren geboekte motels/hotels/ whatever.
En vergeet ook niet, als je tegen problemen aanloopt is de kans dat je je reisbureau kan bereiken ook niet groot door het tijdverschil.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Huh? Wij slapen heel vaak in motels. Ik let er niet eens op bij het boeken, hotel of motel, als de reviews maar goed zijn. Vaak motels van ketens als Choice, Best Western en Wyndham, maar soms ook van die oude, goedkope motels zonder ontbijt in kleine plaatsjes. Die noemen we dan Jack Reacher motels😀. Helemaal prima als ze schoon en netjes zijn, en dat kun je uit de reviews halen.
Terug in Texas!
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

hemmie schreef:
24 mei 2026, 15:51
Die noemen we dan Jack Reacher motels😀.
Hahaha, geweldig. Alleen stapeltje $cash en een tandenborstel mee :D
27 States so far...
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door nwolf »

hemmie schreef:
24 mei 2026, 15:51
Huh? Wij slapen heel vaak in motels. Ik let er niet eens op bij het boeken, hotel of motel, als de reviews maar goed zijn. Vaak motels van ketens als Choice, Best Western en Wyndham, maar soms ook van die oude, goedkope motels zonder ontbijt in kleine plaatsjes. Die noemen we dan Jack Reacher motels😀. Helemaal prima als ze schoon en netjes zijn, en dat kun je uit de reviews halen.
Nou zijn er ook Best Western hotels genoeg die het stempeltje C.S.I. hotels van ons krijgen :lol:

Maar even weer on topic, ik boek al jaren alle reizen zelf en heb nog nooit meegemaakt dat ik daardoor een probleem had wat niet snel opgelost was.
Ik snap wat je zegt over dat je geen uren wilt zoeken en vergelijken maar een reisbureau zal altijd een hotel pakken wat ze kennen of waar ze korting krijgen. Zelf een keuze maken zorgt ervoor dat je net die ene stijl/airco/parkeren voor de deur, etc. kunt selecteren waar het reisbureau niet naar kijkt.
En die ontzorging... Tsja, de reizen nu via een reisbureau worden in eens een stuk duurder door de kerosine toelage en ook een reisbureau kan over de kop gaan. Ik heb 1x meegemaakt met hotels.com dat ze een gevalletje fraude hadden en dit hebben ze netjes en coulant opgelost door een nieuw hotel aan te bieden die duurder was.

Ik geloof dat een reisbureau echt iets is van voor het internet, of wanneer je geen zin/tijd/kennis hebt om het een beetje zelf uit te zoeken. Ik snap dat mensen er nog wel naartoe gaan, maar een gedeelte van de reis is de voorbereiding voor mij ;)
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Deze vraag blijft met een bepaalde regelmaat gesteld worden. Wanneer je de zoekfunctie gebruikt met het woord ‘reisbureau’ in de onderwerpregel kom je hier nog veel meer meningen en ervaringen tegen.
Marielleh
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Marielleh »

Uiteindelijk denkik dat het vooral belangrijk is waar je je prettig bij voelt.
Geeft een reisburo je een gevoel van veiligheid en is dat het je waard om de meerprijs te betalen? Lekker doen!
Heb je er lol in alles zelf uit te puzzelen en vast te leggen? Dan ook lekker doen!

Wij hebben een aantal jaren (weer wat anders) groepsreizen gedaan. Op dat moment in ons leven paste dat; volledig ontzorgd, nergens over nadenken, gewoon instappen.
Ondertussen regel ik al jaren en jaren alles zelf en blijf ik dat zeker voorlopig doen, Dat kost me een enorme baal tijd maar ik heb er lol in en het geeft me heel veel voorpret. Ik leg alles vooraf vast en dat geeft mij dan weer een gevoel van veiligheid.
Ervaringen met issues ook wel; een air-bnb eigenaar (of was het via booking?) die een maand of twee voorafgaand aan de reis liet weten dat z’n huis verkocht was en een tropische storm op onze volgende bestemming in Vietnam waardoor de route om moest. De eerste situatie kostte me wat stress maar werd door de organisatie waar we boekte na contact zoeken netjes opgelost. Route omgooien ter plekke lukte in Azie vrij eenvoudig en dan boek je gewoon online iets anders (dat zal niet op elke plek in de VS zo eenvoudig zijn als daar).
Ik bekijk het ook praktisch; stel er gaat een keer iets mis en het kost me een flink bedrag, dan heb ik dat bedrag al tig keer terugverdiend door het alle jaren zelf te organiseren. Overigens helaas ook ervaring met het annuleren van een reis; bij zelf boeken hoefde we zo goed als alleen de vliegtickets maar te claimen, bijna al de rest konden we kosteloos annuleren.

Uiteindelijk denk ik vooral dat het van belang is dat je doet waar je je zelf het beste bij voelt
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 jaar au pair in CT en trip NY - Florida- zuiden - LA
2002 NO VS + ZO Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
̶2̶0̶2̶5̶ ̶N̶Y̶ ̶-̶ ̶P̶h̶i̶l̶a̶d̶e̶l̶p̶h̶i̶a̶ ̶-̶ ̶A̶t̶l̶a̶n̶t̶a̶ ̶-̶ ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
2026 NY - Philadelphia - Atlanta -Florida
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

BahamaOne schreef:
24 mei 2026, 07:36
Een motel heeft een kamer ingang aan de buitenkant, een hotel heeft een gang in het gebouw waar de kamers aan liggen.
Ik denk dat jouw definitie van een motel/hotel wat anders is dan die van mij. Dat is prima en je moet het voor jezelf ook noemen zoals jij dat wilt.

Voor mij vallen de meeste motels van Wyndham Rewards/Choice Hotels gewoon onder de noemer motel, of de kamer nou een ingang aan de binnenkant heeft of aan de buitenkant. Voor mij is dat nl. niet de kwalificatie om iets een hotel of motel te noemen. En ja, ik weet dat dat als algemene regel wordt gebruikt. Een hotel biedt bij mij wel iets meer dan de meeste motels. Die hotels zijn er bij Wyndham Rewards/Choice Hotels ook en ook daar verblijf ik wel eens.

Roland

jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Voor ons geen hotels of motels, maar campings. Die zoeken we ook graag zelf uit, sterker nog, we zoeken graag precies dat plekje op de camping dat ons het beste lijkt. Lijkt, want je kunt het niet altijd precies zien, maar je weet in het hotel van je keuze ook niet welke kamer je krijgt tenslotte.
En we hebben er veel plezier in.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer