Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reisbureau vs zelfboeken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
iamColaboy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18

Reisbureau vs zelfboeken

Bericht door iamColaboy »

Hallo allemaal,

Al bijna 20 USA holidays met veel dankbaarheid kunnen beleven.

Tot nu hebben we altijd alle reizen via een reisorganisatie gedaan: Globaal het plan van dat jaar e-emailen, offerte ontvangen, beetje heen en weer mailen kwa hotel keuzes en klaar.

Ik vind het fijn om te weten dat alles vast staat en toen ten tijden van een shutdown 's avonds in Vegas bleek dat het hotel in Death Valley dicht zou gaan, was het heel prettig om 's morgens wakker te worden met een bevestiging van het reisbureau van een alternatief hotel en we gelijk door konden.

Maar goed, dat gebeurt natuurlijk niet heel vaak, en wat dat betreft heb ik ze niet heel vaak nodig gehad. Maar toch......

Nu voor de lol eens gekeken op wat voor prijs ik zou uitkomen als ik zelf een en ander zou boeken. Hier heb ik geen ervaring mee, dus op gevoel beetje gekeken met google flights, skyscanner en booking.com.

Blijkt dat ik toch wel zo'n 1000 euro goedkoper uitkom dan de offerte. Dat is wel serieus geld. In die zin denk ik wel dat ik al die jaren via het reisbureau de hoofdprijs betaald heb.

Voor mijn gevoel boeken de meeste mensen hier gewoon zelf.

Vraag:

Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik heb om mijn heen wel eens mensen gehoord dat een paar dagen voor een verblijf er doodleuk een e-mail van booking.com komt dat hun verblijf geannuleerd is en dat het geld wordt teruggestort. Dat soort dingen.

Ik wil namelijk echt niet de hele vakantie 'gestressed' moeten zijn en dagelijks mijn email te moeten checken of er geen annuleringen binnenkomen of andere ellende.
jeppiepruts
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reisbureau vs zelfboeken

Bericht door jeppiepruts »

Het kan inderdaad gebeuren dat een hotel, vlucht of andere component van je reis wijzigt of geannuleerd wordt. Je krijgt daarvoor wel je geld terug én je hebt op voorhand veel geld bespaard. Dus onder de streep zul je in de meeste gevallen nog steeds goedkoper uit zijn als je iets opnieuw moet boeken.

Als je stress krijgt van alleen al het idee dat er iets zou kunnen veranderen en dat je daarop moet acteren, dan zou ik vooral via een reisbureau blijven boeken. Dat is het voordeel van een reisbureau (en wat mij betreft ook het enige). Ze ontzorgen je. En dat heeft een prijs.

Als je echter niet direct paniek hebt als dat gebeurt, dan kun je zoals je zelf al concludeert heel veel geld besparen. Ik denk nog wel meer dan die 1000 euro die je in eerste instantie ziet, wanneer je nog wat meer onderzoek doet.

Het onverhoopte geval dat er eens iets mis gaat moet je ook in het grote geheel zien. Dat zal niet iedere vakantie gebeuren. Is dat dan erg? Wegen de extra kosten van het reisbureau daar tegenop? Je hebt waarschijnlijk in 20 reizen al minstens 20.000 euro 'teveel' (...) betaalt. Financieel gezien is zelf doen gewoon de betere keuze. De dienstverlening van het reisbureau moet betaalt worden. En dat kan echt niet alleen vanuit commissies. Personeel (niet alleen je reisadviseur, maar ook ondersteunend personeel en de directeur), reclame, gebouw, vaste lasten, lidmaatschappen. Alles kost geld. Een uitspraak over de stress impact op jezelf kun je alleen zelf doen.

Maar ik denk vooral dat voor de meesten hier het plannen en boeken onderdeel is van de voorpret. Dat is de belangrijkste reden dat ze het doen. Je kunt alleen voor jezelf afwegen of je daar plezier en energie uit gaat halen.

Iedereen weet wel dat je reizen bij een reisbureau kunt boeken. Maar er zijn alleen al op dit forum honderden mensen die zelf hun reis samen stellen en boeken. Over de gehele wereld zijn het er miljoenen. Die doen dat allemaal dus bewust, omdat ze daar plezier aan beleven en/of omdat het geld scheelt. Moraal: het komt allemaal wel goed als je het zelf doet :-)
iamColaboy
Amerika-ontdekker

Dank je wel voor je reactie!

Het wat duurder uit zijn bij een alternatief boek scenario zou het probleem niet zijn. Ik ben gewoon niet het type van 'we zien wel waar we vanavond slapen, desnoods op het strand of in de auto'.... :D Het moet wel gewoon goed geregeld zijn.

Kwa hotels is booking.com dan the way to go?
jeppiepruts
Amerikakenner

Volgens mij zijn er onder de USA reizigers maar weinigen die de insteek hanteren van 'we zien wel waar we vanavond slapen, desnoods op het strand of in de auto'. Wellicht zij die kamperen op de rustigere plekken.
De meesten hier boeken alles op voorhand en bij voorkeur met gratis annuleren of wijzigen tot vlak voor aankomst. Niet in de laatste plaats omdat velen in het hoogseizoen reizen en de gewenste accommodatie dan niet altijd beschikbaar is bij boeken op het laatste moment.
Dat betekent echter niet dat er niets is. Ik durf wel te stellen dat je altijd ergens kunt slapen in het onverhoopte geval er iets anders loopt dan gepland. Ik pas eigenlijk iedere vakantie wel wat aan in de overnachtingen nog gedurende de reis. En dat gaat over het algemeen probleemloos.
Booking.com is prima. Zeker voor een eerste vergelijk.
Ik gebruik zelf (zeker in de USA gezien de goede dekking) graag Hotels.com omdat je 5% cashback krijgt via cashbackxl.nl en ook na 10 boekingen een gratis overnachting ter waarde van het gemiddelde van de voorgaande boekingen (ex toeslagen en btw). Per saldo een korting van een dikke 10pct.
Maar meer voordeel valt soms te behalen door rechtstreeks bij hotels of ketens te boeken. Daar zijn wel andere topics voor op dit forum. Allemaal onderdeel van de voorpret voor velen :thumbup:
Laatst gewijzigd door jeppiepruts op 20 mei 2026, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Tantelotje »

Hoi iamColaboy,

Zoals wellicht meer mensen hier op het forum heb ik ervaring met beide.
In 2012 gingen we voor de eerste keer naar de USA. Eerst naar het reisbureau, daar uit een echte papieren folder en reis uitgezocht en die werd geboekt. We vonden het superspannend dat het hotel in Moab via de reisorganisatie niet meer beschikbaar was en we die nu zelf moesten boeken :D

Voor onze volgende reis 2014 regelde het reisbureau voor ons de vliegtickets, huurauto en de hotels in de grote steden. De overige hotels boekten we zelf. Mag je raden waar het fout ging... bij een hotel geboekt door het reisbureau. Maar als het in Miami 18.00 uur 's avonds is, is het reisbureau in NL ook niet meer bereikbaar... Dus zelf geregeld en helemaal in orde gekomen.

Daarna hebben we nog een paar keer het bureau de tickets en/of de auto laten boeken, maar deden we de verblijven al zelf. Ik boek vaak via Booking.com, gewoon omdat ik het handig vind om alles zoveel mogelijk in 1 app te hebben. En natuurlijk alles gratis te annuleren. Maar: als ik ergens wil overnachten waar Booking geen opties heeft, boek ik rechtstreeks bij de accommodatie, vooral ook in de Nationale Parken.
Maar ik wil zeker vooraf weten waar ik die nacht slaap, ik word ook heel onrustig van de gedachte dat ik dat daar nog moet regelen!

In al die reizen is het 3 keer 'fout' gegaan. 2 keer was de booking niet doorgekomen vanuit Booking naar de accommodatie. In het ene geval konden we nog wel terecht, in het andere geval zochten we een andere accommodatie. In beide gevallen kregen we het prijsverschil terug van Booking. En 1 keer kregen we een paar weken voor de reis bericht dat het hotel had geannuleerd en kregen we een andere, veel duurdere, accommodatie voor dezelfde prijs. Prima geregeld.

Mijn motto: als ik het toch allemaal zelf moet uitzoeken om het aan het reisbureau door te geven, boek ik het liever zelf. Niet zelden wisselen wij gedurende de voorbereidingen nog wel eens van plan, schuiven we met een nacht hier of daar of vind ik een leukere accommodatie. Dingen die allemaal niet kunnen als je boekt via een reisbureau.

Het forum staat vol met tips om zelf je reis te boeken, je bent bekend in de States en weet hoe het daar werkt, dat moet goed komen :thumbup:
iamColaboy
Amerika-ontdekker

Duidelijk en bedankt!

Ik zie bij booking.com soms bij de meest goedkope optie dat het via 'een partner gaat'. Is dat een red flag, of vrij 'normaal'?
jeppiepruts
Amerikakenner

Zijn die partneraanbiedingen te wijzigen? Volgens mij niet. En dat is les 1 van het zelfboeken: ALTIJD de tariefsoort kiezen waarbij wijzigen tot kort voor aankomst mogelijk is. Dat geeft je de flexibiliteit om je reisplan te wijzigen of een andere accommodatie te kiezen om welke reden dan ook.
iamColaboy
Amerika-ontdekker

Nee kan niet volgens mij dan niet idd... Maar had een accommodatie waar het 500 euro vs 800 euro was.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Mijn eerste reizen in de 90er jaren bij reisbureaus geboekt. Met name bij het toenmalige NBBS. Maar sinds ik internet heb regel en boek ik zelf. Ik ben sinds 2000 niet meer in reisbureaus geweest. :wink:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

De enige keer dat ik via een reisbureau heb geboekt was ergens in 2014, toe TUI voor het laatst op Vegas vloog. 10 dagen hotel met vlucht voor echt heel weinig geld.
Verder daarvoor en daarna altijd alles zelf geboekt, en aangezien wij altijd voor- of naseizoen reizen boeken we vaak pas ter plaatse, tenzij we echt ergens graag willen overnachten, Grand Canyon bv, daar moet je echt wel reserveren.
Booking gebruik ik bijna niet meer, altijd direct bij het hotel zelf als we dan toch iets reserveren.
Mies2301
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Mies2301 »

Ik boek de camper altijd via een reisbureau, omdat die prijzen nog steeds goedkoper zijn dan direct. Soms hebben ze dan nog een goede prijs mbt vliegtickets, dan boek ik die ook daar. Anders boek ik ze zelf.
Campings, hotels en huurauto's regel ik zelf.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

We boeken de camper altijd via een reisorganisatie, omdat die het goedkoper kunnen, maar verder doen we alles zelf. Nog nooit spijt van gehad, behalve in 2020, toen we door corona geen vlucht terug hadden en met veel stress en veel gezoek en gedoe uiteindelijk toch thuis gekomen zijn. Hadden we toen een pakketreis gehad, dus camper en vlucht, dan hadden zij dit moeten regelen, maar het is gelukkig een uitzondering gebleken.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Nou, hier komt het ultieme advies en wat tips :D
Werk al wat jaartjes in de reiswereld (bij een aantal van de genoemde reisorganisaties ook) en heb de meeste rondjes in de USA en andere bestemmingen in de wereld wel gedaan. Hier volgen ze:
- reisorganisatie: vaak (altijd?) rondjes die veel te krap gepland worden. Hoe kan je eerst 200-300 km rijden en dan doodleuk schrijven dat je tijd hebt om Yosemite te ontdekken. En ik heb nog veel ergere dagprogramma’s gezien. Kortom, vaak onhaalbaar of alles vanuit de auto bekijken.
- reisorganisatie: hotels op rondreizen liggen vaak op de verkeerde plekken. Reden: lekker voordelig. Maar ook omdat ze simpelweg geen toegang hebben tot de accommodaties waar het echt om gaat, namelijk de lodges in de parken of dichtbij bezienswaardigheden. Vaak zie je daarom plaatsen als Bakersfield, Fresno of modesto voorbij komen.
Rondreizen en planning: een eerste rondje uit een reisgids is vaak een prima suggestie. Maar zie dat alleen voor de route en de plaatjes. De ervaring hier op het forum is vele, vele male groter dan van reisadviseurs, maar ook van influencers die ook vaak maar schrijven voor de likes en commissies.je zal hier ook vaak horen niet teveel hooi op je vork te nemen en rustig aan te reizen.
Booking en andere platformen zoals hotels.com: prima voor hotels onderweg. Soms ook wel voor plaatsen als Page, Springdale of Vegas. Maar weer minder voor kleine plaatsen en hele populaire plekken als Moab. Check echterook altijd de hotel website. Vaak niet duurder, soms zelfs goedkoper. En veelal tegen zelfde voorwaarden zoals gratis annuleren. Maar als startpunt voor je planning is het dus prima.
Vliegtickets: zoeken via Skyscanner, Google flight etc is prima. Ook soms via brokers als cheaptickets, vliegtickets etc. Maar… boek als het zo goed als even duur is direct bij de airline. Zoveel makkelijker als er een calamiteit is….
Campers: boek in Nederland of Duitsland. Vaak voordeliger en goed geregeld qua verzekeringen. De campings boek je echter altijd zelf. Reisorganisaties en camperverhuurders kunnen geen plekken in de parken boeken. En daarbuiten is er altijd wel wat te vinden en zijn doorgaans prima direct online te boeken ( denk aan de KOA camping of andere commerciële campings).
Autohuur: Sunny cars of niet…. Tja, lastige. In de USA en Canada zijn de verzekeringen doorgaan prima geregeld. Je boekt ook vaak bij de gerenommeerde autoverhuurbedrijven. Voor veel plaatsen in de rest van de wereld is Sunny best handig. I.p.v. bij louche verhuurders in zuid Europa , Afrika en Azië te huren die altijd wel een schrammetje vinden waardoor je je borg kwijt bent, dat komt bij Sunny dan niet voor !

Nou, voorlopig even genoeg hoop ik waardoor jullie en mogelijk anderen geholpen zijn…
Paul
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door pumi1000 »

wij boeken ook alles zelf. is ook een beetje de voorpret om hotels te zoeken. Meestal via booking.com of rechtstreeks Best Western (spaar je ook punten voor gratis nacht). Booking.com vind ik makkelijk, omdat je daar heel makkelijk je creditcard kunt updaten, zodat je je reservering niet verliest. Al paar keer fraude getroffen en dan krijg je een nieuwe kaart, dus moet je wel updaten en dat gaat super daar. Wij hebben nog nooit een hotel gehad wat geannuleerd werd vooraf. Wij leggen alle overnachtingen vast voor de hele trip. Een tip: zo vroeg mogelijk reserveren! Auto ook vaak even checken of de prijs daalt. En alles gratis annuleerbaar boeken.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
dennis112
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door dennis112 »

Toen ik voor de eerste keer ging ook een reisbureau gebruikt maar dat was naar Orlando en was eigenlijk alleen voor Villa + vliegticket + auto dus geen heel programma. Heel programma eigenlijk nooit geboekt omdat die zoals hierboven al aangegeven wordt vaak heel krap gepland worden en je ook totaal geen invloed hebt in wat voor hotels je terecht komt, als ze ergens kunnen besparen die reisbureau's dan zullen ze het doen en dat zie je meestal terug in de hotels die ze kiezen.

Mijn advies bepaal eerst de route die je wil gaan doen en hoeveel dagen je op de plekken wilt verblijven, zoek daarna de hotels erbij via booking.com en boek hotels met gratis annuleren optie das het belangrijkste, wij zijn ooit aangekomen bij een hotel in Barstow en toen we aankwamen hadden we allemaal zoiets van hier gaan we echt niet verblijven, dus geannuleerd en doorgereden naar simi valley waar beter hotel was. Zelf heb ik nog nooit gehad dat een geboekt hotel zelf de boeking geannuleerd heeft of de boeking niet doorgekomen was vanuit booking.com en heb toch al heel veel hotels geboekt.Goede tip is als je hotels geboekt hebt de prijzen van die hotels paar weken voor aankomst in de gaten blijven houden, kan zomaar ineens tientjes goedkoper zijn en als dat voor meerdere hotels is kan dat wel wat schelen uiteindelijk. Zie je een goedkoper tarief dan gelijk boeken en de eerdere reservering annuleren, zo heb ik denk ik wel al honderden euro's bespaard.

Voor vliegtickets hou google flights in de gaten en als je iets ziet wat je wil boek het dan direct bij de maatschappij, ben geen voorstander van tussenpartijen. De auto gewoon boeken waar die het goedkoopst is, je hebt hier heel veel partijen in wat je vast wel zal weten als je al 20 keer geweest bent.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zie hier veel booking.com voorbij komen. Wij boeken daar wel eens maar meestal boeken we rechtstreeks bij het hotel. Je hebt dan vaak meer duidelijkheid over het type kamer en geen extra schakel dus minder kans op fouten. Het is ons in meer dan 10 USA reizen nog nooit gebeurd dat een hotel iets annuleerde.
We boeken vrijwel alle hotels op voorhand. Uitzondering zijn soms langere stukken waar we onderweg de vrijheid willen hebben om ter plekke te kijken hoe ver we rijden. Maar in steden en parken leggen we alles zo vroeg mogelijk vast.
Het grote voordeel van zelf reserveren is dat je meestal gratis kunt annuleren. Wil je toch nog iets wijzigen dan kan dat. Als je via een reisbureau boekt zit je er aan vast, ook als je bijvoorbeeld met slecht weer of bosbranden je route om wilt gooien
Verder kun je als je zelf boekt ook in de parken overnachten. Reisorganisaties bieden die mogelijkheid meestal miet.

Marianne
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Gaat de vraag van TO nu echt over Reisbureau vs zelfboeken of gaat de vraag vooral over motels/hotels boeken via Booking.com?? :think:

Booking.com zal ik nooit gebruiken om thuis al motels vast te leggen voor een reis naar Amerika. Motels boek ik altijd rechtstreeks bij Wyndham Rewards of Choice Hotels. Rechtstreeks is eigenlijk nooit duurder en bijkomend voordeel, ik spaar via hun loyalty programma's voor gratis overnachtingen. Het heeft mij op die manier al heel veel bespaard. Zeker als je die gratis overnachtingen strategisch planned. Bijv. voor weekends of duurdere plaatsen.

Mijn voorkeur heeft het dan ook om alles zelf vast te leggen. Bijkomend voordeel vind ik dat je veel bewuster met de route bezig bent. Je weet op die manier ook veel meer van je route. Als een reisbureau een route voorschotelt heb je die beleving naar mijn mening niet. De voorpret van het zelf alles regelen is voor mij al een deel van het vakantieplezier. Qua kosten kun je ook veel voordeliger uit zijn met een route die helemaal volgens jouw eigen wensen is. Slechts in de beginjaren van mijn reizen naar Amerika gebruikte ik een reisbureau om een ticket + autohuur (vaak met 1e overnachting) te regelen. In die tijd was het zelf boeken via internet nog niet zo gewoon. Ik heb het dan over eind jaren negentig, begin 2000. Ook dit forum bestond toen nog niet. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik door dit forum vanaf 2003 juist alles zelf ben gaan regelen. 8)

Om nog even terug te komen op Booking.com. Slechts 1x heb ik tijdens mijn reis door Amerika een motel via Booking.com vastgelegd. Als je nagaat dat ik per reis toch al gauw 15-25 overnachtingen heb en ik straks mijn 34e trip naar Amerika ga maken, dan kun je al snel uitrekenen hoeveel overnachtingen ik ondertussen al heb vastgelegd voor Amerika. :wink: Het boeken van dat motel had een specifieke reden. Halverwege de vakantie moest ik mijn route omgeving omdat het gebied waar ik doorheen zou trekken op dat moment door tornado's getroffen werd. Ik wilde daar niet tussenin zitten en heb toen abrupt mijn route terplekke omgegooid zodat ik ineens door een heel ander deel van Amerika trok. Betekende wel dat ik alle motels die ik nog had staan, moest annuleren. Doordat ik alles zelf geboekt had en altijd motels boek die 1 tot 2 dagen voor aankomst, soms zelfs tot dag van aankomt, te annuleren zijn, was dat allemaal geen probleem. Nieuwe motels waren snel geboekt via Wyndham Rewards en Choice Hotels en dat ene motel via Booking.com was puur omdat in de plaats waar ik wilde overnachten geen motels van Wyndham of Choice waren.

Kortom, gewoon alles zelf regelen. Het is een deel van de voorpret en vakantiebeleving. Motels boeken bij een vaste keten zodat je mee kunt doen aan loyalty programma's. Naast Wyndham en Choice zijn er natuurlijk nog veel meer ketens die loyalty programma's kennen, denk aan Best Western, IHG etc.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Tantelotje
Amerikakenner

Volgens mij ging de vraag over boeken via een reisbureau vs. zelf boeken. En vervolgens naar 'onze' ervaringen daarmee.

Blijkbaar zijn er heel veel mensen die via Booking of een ander platform boeken. En er zijn waarschijnlijk net zoveel mensen die dat niet doen en bijvoorbeeld via loyalty programma's van ketens boeken. Het kan allebei prima en in mijn beleving is het ene niet beter dan het andere.

Ik heb bijvoorbeeld mijn ervaringen gegeven. Ik ben 'lui' en heb graag zoveel mogelijk in een platform (of 2 als ik AirBnB ook gebruik en dat is niet perse iedere vakantie zo). Maar het houd me zeker niet tegen om een hotel rechtstreeks te boeken als dat de enige manier is.
Wij houden van afwisseling van accommodaties. Het is onze keus om, daar waar dat kan, juist niet in een hotel van een keten te verblijven. Zo maakt iedereen daar een keuze in.

Ik denk wel dat de conclusie is dat los van de manier waarop - platform vs rechtstreeks - het overgrote deel van de bezoekers van dit forum zo veel mogelijk zelf boeken/regelen, met zo ongeveer als enige uitzondering daarop de camperhuur :thumbup:
iamColaboy
Amerika-ontdekker

Iedereen super bedankt voor de reacties tot nu toe, erg gewaardeerd....

Misschien iets meer duiding van mijn kant...

Ik gebruik het reisbureau zeker niet voor de route of tempo. Ik heb heel goed in mijn hoofd wat ik wil, en als ik in mijn aanvraag aangeef een hotel in Sedona te willen, ik zeg maar wat, en ze komt met een Flagstaff hotel, dan krijgt ze gewoon weer een e-mail terug daarop. Tegelijkertijd kan je niet alles weten en soms worden er wel eens suggesties gedaan waar ikzelf dan niet aan gedacht had.

Ik denk dat het voor mij een bepaalde gemoedsrust geeft dat in het zeldzame geval van calamiteiten je een bepaald vangnet hebt. Tegelijk is dit misschien ook een beetje een schijnveiligheid want ten tijden van de shutdown had ik zelf toevallig het idee van 'he is het hotel in Death Valley morgen wel nog open dan' en werd ik niet proactief door het reisbureau gewaarschuwd.

Ik ben zeker niet van het verkwisten en als het mij 1000 euro gaat schelen door zelf te boeken dan is dat serieus geld. Tegelijkertijd ga ik niet avonden aan avonden alle hotels monitoren etc. of het ergens een tientje goedkoper kan. Tijd is ook geld denk ik dan.

Ook heb ik geen zin om tijdens mijn rondreis de geopolitieke- en/of weerssituatie whatever nauwlettend in de gaten te houden of de route nog wel door kan gaan of dat soort dingen. De planning is in principe leidend ten zij er echt overmachtssituaties ontstaan.

Ik denk dat ik gewoon een beetje op zoek ben naar de bevestiging dat zelf boeken vrijwel nooit tot grote (route) problemen door afzeggingen en dergelijken heeft geleid en het feitelijk, eenmaal daar, dezelfde vakantie ervaring biedt.

Zo een beetje :D
Tantelotje
Amerikakenner

Ik snap best je twijfel. Maar als je toch zelf het tempo en de bestemming bedenkt, waarom dan niet zelf boeken?

In onze ervaring was het reisbureau juist geen vangnet vanwege de openingstijden en het tijdverschil. En ik vind een dispuut over een wel of niet al betaalde kamer geen noodgeval dus ga dan geen noodnummer bellen.

Maar toen we zelf tijdens de reis 2 reserveringen wilden wijzigen wegens koud, regenachtig weer, kon dat gewoon omdat we zelf de accommodaties hadden geboekt. Bij het reisbureau had dat niet kostenloos gekund.

Voor onze reis eind augustus heb ik vorig jaar zomer de eerste boekingen gemaakt. Ik heb hier en daar nog wat geschoven maar veel is gelijk gebleven. Ik pas niet aan omdat het 10 of 20 euro scheelt. Daar ben ik dus te 'lui' voor.

Doe vooral wat goed voelt. Maar weet dat je het zelf net zo goed, zo niet beter, kunt regelen dan het reisbureau!

En die tips van het reisbureau: die krijg je gewoon hier op het forum :thumbup:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer