Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Road-trip Stan in Oregon juni 2026

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Road-trip Stan in Oregon juni 2026

Bericht door Stan.Gobien »

Hoi iedereen,

Mijn vrouw en ik plannen deze zomer een road-trip door Oregon.
Met nadruk op het minder bekende deel, Oost-Oregon.
We hebben in 2014 al eens enkele highlights bezocht zoals enkele falls aan de Columbia River gorge, Crater Lake en enkele plekken aan de kust.
Dat was toen tijdens een grote reis met ook Washington en Canada.
Ook het noorden van CA, zoals Lassen Volcanic en Redwoods hebben we al gedaan.

Wegens prijs en beschikbaarheid van rechtstreekse vluchten vanuit AMS vliegen we heen/terug op/van San Francisco.
Dat wil zeggen dat we ook enkele dagen onderweg zijn vanuit SFO.
We doen nog een blitzbezoek aan Yosemite (reeds 2x bezocht), en Lake Tahoe (reeds 1x bezocht).
Kilometers vreten op de interstate doen we liefst zo weinig mogelijk.

Ik heb nu onderstaande route/schema uitgewerkt.

Code: Selecteer alles

Dag	Datum		Van		Naar		km	tijd	Todo / Via
1	ma 15 jun 26	AMS/SFO	Oakdale, CA		180	3h	Inkopen, Patterson Pass
2	di 16 jun 26	Oakdale, CA	Sonora, CA	270	4h	Yosemite Valley (kort bezoek)
3	wo 17 jun 26	Sonora, CA	Reno, NV	345	5h15m	CA-108, Column of the Giants, Sonora Pass, Lake Tahoe Nevada beach
4	do 18 jun 26	Reno, NV	Klamath Falls	435	5h5m	Lava Beds NM
5	vr 19 jun 26	Klamath Falls	Bend, OR	475	6h15m	Fremont Point, Crack in the ground, Fort Rock, Hole in the ground
6	za 20 jun 26	Bend, OR	Bend, OR	220	4h30m	Lava Lands, Paulina Falls, Big Obsidian, Lava River Cave
7	zo 21 jun 26	Bend, OR	Burns, OR	415	5h30m	Smith Rock SP, John Day Fossil Beds NM
8	ma 22 jun 26	Burns, OR	Nampa, ID	575	7h20m	Steens Mountain Loop (stuk tot Big Indian), Alvored Desert, Pillars of Rome
9	di 23 jun 26	Nampa, ID	Ontario, OR	215	5h5m	Leslie Gulch, Juniper Gulch, Succor Creek
10	wo 24 jun 26	Ontario, OR	The Dalles, OR	515	6h	Via NFD-73, via NF-052, Columbia River Hwy
11	do 25 jun 26	The Dalles, OR	Portland, OR	240	4h15m	Rowena Crest, Tamanawas Falls, Umbrella Falls, Trillium Lake, Timberline Lodge
Dag 8 wordt een lange dag, maar is ook een moeilijk stuk met weinig mogelijkheden tot overnachting. Steens mountains kan eventueel geschrapt worden, maar lijkt mij wel de moeite (als de weg al deels open is ...).
Tijdens de volle dag Portland moet ik nog eens goed nadenken wat we willen doen, heb enkele dingen genoteerd, suggesties welkom.

Code: Selecteer alles

12	vr 26 jun 26	Portland, OR	Portland, OR			Japanese garden, Forest park, Pearl district, …
13	za 27 jun 26	Portland, OR	Florence, OR	345	4h50m	Silver Falls SP, Cape Perpetua, Heceta head
14	zo 28 jun 26	Florence, OR					Oregon Caves NM?
15	ma 29 jun 26			Crater Lake NP				Umpqua Byway, Fall creek, Toketee falls, Watson falls
16	di 30 jun 26	Crater Lake NP	Crater Lake NP			Crater Lake NP
17	wo 1 jul 26	Crater Lake NP	Medford, OR	135	2h	Rogie river & natural bridge, Prospect State, …
18	do 2 jul 26	Medford, OR	Redding, CA	305	3h45m	via CA-3 Trinity River byway, …
19	vr 3 jul 26	Redding, CA	Sacramento, CA	320	3h15m	Bezoek Sacramento
20	za 4 jul 26	Sacramento	San Francisco	165	2h15m	Tennessee valley, Hawk hill
21	zo 5 jul 26	San Francisco	San Francisco	0	0	San Francisco
22	ma 6 jul 26	San Francisco	SFO/AMS		
De enige overnachtingen die al vast liggen zijn 2 nachten in de Crater Lake Lodge.
Maar ik denk dat er nog wel mogelijkheid is om die aan te passen.

Ik zit een beetje met een probleem in de route dat ik niet weet hoe dag14 in te vullen.
Oregon Caves NM is een mogelijk optie, maar dat is lang rijden naar het zuiden en dan weer terug tot in Roseburg. Lijkt mij nogal verloren kilometers. Ik vind echter niet veel alternatieven. Hetgeen langs North Umpqua byway doen we op dag 15 onderweg naar Crater Lake. En dag 16 heb ik een volle dag voor Crater Lake (waar afhankelijk van de sneeuw misschien nog veel toe is ...).

Een ander alternatief is om Crater Lake overnachtingen 1 dag vroeger te zetten, en dan via Oregon Caves NM met daar rond een overnachting en dan naar California rijden via de backroads zoals Grayback Rd naar Happy Camp. Wel een eenzame lange weg denk ik. Wellicht heeft iemand een betere suggestie?

Ik sta open voor alle suggesties en opbouwende kritiek ;)
Alvast bedankt
Bijlagen
totaal.PNG
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Road-trip Stan in Oregon juni 2026

Bericht door jojostravelusa »

Wij vonden Lake Owyhee SP erg mooi en de weg ernaartoe is lekker uitdagend. Wij reizen wel altijd met een camper en er is daar in de buurt denk ik niet iets anders dan een camping te vinden :think:
Heb je ons verslag van 2023 al gezien?
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is voor mij grotendeels een onbekend stuk van de VS, dus weinig tips, maar als het in te passen is kan ik het Oregon Trail Interpretive Center in Baker aanrader, net als de Sumpter Dredge.
Zie voor beide ons 2015-verslag (zie hier). Wij bezochten toen ook Crater Lake. De eerste keer dat wij naar Crater Lake gingen was de Lodge gesloten. We hebben toen overnacht bij Union Creek Resorts. Dat is zo goed bevallen dat wij daar in 2015 weer overnacht hebben.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Martin & Marianne schreef:
04 apr 2026, 15:14
Oregon Trail Interpretive Center
Dat hadden wij ook op het programma staan, ware het niet dat het toen een jaar gesloten was i.v.m. renovatie en uitbreiding. Jammer, maar inmiddels is het allang weer open.
steview1
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door steview1 »

In dit item lees ik nog niets over de Hells Canyon....

Wij hebben daar in 2024 een bezoek gebracht. en waren best onder de indruk. Nou zijn wij (op onze leeftijd) geen "hikers" meer, en doen het meeste "vanuit de auto". Maar de rit langs de Snake River vanaf Oxbow (aan de Idaho-kant van de Snake River) tot aan het Visitor Center aan het eind van de weg is best imposant. Je moet dus wel dezelfde rit van ca. 45 minuten weer terug. Maar dat is GEEN straf.... Verder zijn wij vanaf Oxbow een stukje zuidwestwaarts gereden en dan rechtsaf de lokale weg NF39 gevolgd. Een enorm verlaten gebied, langs de Hells Canyon Overlook, naar Joseph en Enterprise.

Ik zou het iedereen kunnen aanbevelen!

Ook het plaatsje Pendleton mag ik nog noemen. Daarover heb ik hier al vaker gelezen dus dat zal geen nieuwtje zijn.... In Pendleton vonden wij de (begeleide) Underground Tour best leuk.

Succes met de verdere voorbereiding!
Steef
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.
Hells Canyon en Joseph hebben we al eens bezocht (2018).
Ik heb de verslagen gelezen, bedankt voor de links.

Ik heb nog wat verder nagedacht en denk eraan om de extra dag in Portland of Bend door te brengen en Oregon Caves gewoon over te slaan.

Als ik Pendleton zou bezoeken dan wil dat zeggen dat ik via de Interstate rij op dag10, en niet via de scenic byway langs Ukiah.
Buiten de round-up in september waarvan ik las in het verslag, vind ik het eigenlijk niet de moeite van omrijden via de Interstate.
Sunny-007
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Sunny-007 »

Ik weet niet of je al definitief een keuze hebt gemaakt, maar ik zou niet te lang in Portland doorbrengen. Wij vonden het tegenvallen.... Mocht je toch die extra dag in Florence doorbrengen, overweeg dan de Sand Dunes Tour te doen, een aanrader!
Hierbij de link naar ons verslag van de reis naar Oregon.
https://www.pindat.com/pindata/user/sun ... 2022-07-25
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Ik denk toch een extra nacht in Portland te nemen, om dan misschien nog eens de kust zoals Ecola State Park of Cannon beach te bezoeken van daaruit. Of toch nog wat watervallen bij de Columbia River Gorge. Hopelijk valt Portland ondertussen wat beter mee ...
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Cannon Beach en Ecola SP vond ik zeker de moeite waard.
Als je van brisket en pulled pork enz. houdt, dan is dit echt een aanrader:
https://www.smokehousecannonbeach.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer