Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Ik denk dat je er wel verstandig aan gedaan hebt. Normaal zou ik zeggen geen probleem. Lekker laten staan met alleen 1 voornaam. Ze kennen je ouders toch niet, die zijn er niet bij en mijn vrouw en ik (zonder kinderen overigens) hebben in ieder geval nog nooit een vraag gehad over onze ouders in 8 VS reizen. Ik ken ook geen verhalen van bijvoorbeeld hier op het forum. Misschien zijn ze er wel maar heel zeldzaam.

In jullie geval is dat natuurlijk anders omdat mama zelf meereist en het wijkt af. En dan is de vraag, ga je het gokken voor een paar tientjes...
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Huwelijksreis april 2026 Rondreis TN,NC,GA,SC
Gex
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Gex »

Ik zou in de meivakantie graag met mijn gezin naar Texas gaan, mijn vrouw en dochter hebben nog een geldige esta, mijn zoon en ik moeten een nieuw paspoort aanvragen en uiteraard ook een nieuwe esta, nu ben ik momenteel werkloos, zou dit voor de esta nog problemen kunnen opleveren (mijn vrouw heeft wel een baan), en dit wordt mijn 7e keer naar de US als we gaan.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Voor je esta aanvraag zal het niet veel verschil uitmaken.
Padje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Padje »

d_vdploeg schreef:
16 feb 2026, 11:51
Ik denk dat je er wel verstandig aan gedaan hebt. Normaal zou ik zeggen geen probleem. Lekker laten staan met alleen 1 voornaam. Ze kennen je ouders toch niet, die zijn er niet bij en mijn vrouw en ik (zonder kinderen overigens) hebben in ieder geval nog nooit een vraag gehad over onze ouders in 8 VS reizen. Ik ken ook geen verhalen van bijvoorbeeld hier op het forum. Misschien zijn ze er wel maar heel zeldzaam.

In jullie geval is dat natuurlijk anders omdat mama zelf meereist en het wijkt af. En dan is de vraag, ga je het gokken voor een paar tientjes...
Ja dat was mijn gedachte ook. Als ze het koppelen komen de namen dus niet helemaal overeen. Nu komt naam moeder op esta van onze zoon overeen met naam op esta van moeder zelf. Die 30 eu kan er dan ook nog wel bij..
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Gex Ik verwacht geen problemen hoor. Wel eerlijk antwoorden op je ESTA en als er gevraagd wordt door de officer naar je beroep.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 16 feb 2026, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Padje ze koppelen dat niet volgens mij, waarmee… Je ouders zouden ook overleden kunnen zijn of je kan er geen contact meer mee hebben. Bovendien geef je alleen een naam op. Maar in jullie geval is de match natuurlijk wel handmatig te maken voor de officer. Al vraag ik mij af of ze zo diep graven als er niet echt aanleiding voor is.

Het basisprincipe is nog steeds, wat kom je doen, wanneer ga je weer weg en kun je datgene wat je komt doen betalen. Vaak vakantie. Daar veranderd alleen de voornaam van je ouders niks aan. Maar beter geen risico.
Jethz
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Jethz »

Onlangs ESTA aangevraagd en kwam goedgekeurd terug op minder dan een uur.

Zag niks nieuws op de aanvraag. Social media is nog steeds optioneel, ik heb ze mijn facebook deze keer gegeven zodat ze toch iets hebben en "niks" misschien wat raar overkomt. Ik denk niet dat ze echt diep gaan graven en eerder kijken naar vorige informatie dat je op een ESTA naar de VS bent gekomen en als je een brave tourist was, denk ik niet dat ze veel problemen gaan maken.

Ik heb dus absoluut niks nieuw of speciaal gezien over 5 jaar social media & email adressen. Heb wel niet mijn gmail adres gegeven dat ze zouden kunnen checken aangezien Google een Amerikaans bedrijf is, maar mijn eigen domein email adres waar de mail niet op de server blijft staan nadat ik het binnengehaald heb. Niet dat er wat in te vinden is, maar je weet maar nooit met sommige mensen met een filterdun huidje in de VS.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Jethz Het zal allemaal wel loslopen :thumbup: De angsthaasverhalen die je soms leest zijn nog steeds een zeldzaamheid. Als er meer gewone toeristen zonder goede reden geweigerd zouden worden dan hadden we hier op het forum ook zeker de verhalen wel gehoord.

Gewoon je ESTA naar waarheid invullen en straks bij de CBP officer kort en bondig antwoord geven en dan komt het vast goed :thumbup:
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 09 mar 2026, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Inderdaad absoluut geen zorgen maken.
Mappie0504
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Mappie0504 »

Ik quote een relatief laat bericht, maar het zijn dus nog steeds plannen. Geen idee hoe ver ze hier mee zijn, en indien het zou worden ingevoerd per wanneer? Het gaat uiteraard veel over Esta-aanvragen maar lees weinig over mensen die een visum hebben.
Ik kan zelf geen Esta aanvragen (in 2024 in Cuba geweest), ben derhalve momenteel in bezit van een goedgekeurd B2-visum en ga volgende maand naar de States. Bij de aanvraag van dit visum heb ik netjes op het DS160-formulier mijn social media ingevuld. In de trant van dat je beter eerlijk kunt zijn... Buiten Insta ben ik niet echt actief erop. Af en toe deel ik wel story (dus iets dat 24 uur zichtbaar is) over Trump / de oorlog e.d. Mag duidelijk zijn dat ik zoals velen er geen fan van ben :wink: maar indien dit nog voor volgende maand zou worden ingevoerd, moet ik me dan zorgen maken? Of hoeft dat sowieso niet aangezien mijn visum reeds is goedgekeurd?
Is een vraag puur voor de zekerheid / "in case of", maar af en toe wordt door mensen dit onderwerp wel 's aangesneden à la "nou ik hoop dat je niks over Trump op je socials hebt gedeeld!". Ze zullen het goed bedoelen, maar dat soort opmerkingen werken eerder als bangmakerij, ondanks dat ik vanuit mezelf 0 zorgen heb eigenlijk...
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik zou me geen zorgen gaan maken. Ik denk niet dat ze van iedereen de social media in de gaten houden. Ik heb de neiging dat de media dit nogal opkloppen.
Mappie0504
Amerika-newbie

Nee, dat dacht ik ook al hoor. Volgens mij kloppen vooral Europese media het op. Het lijkt me niet zo dat ze op de airport letterlijk van iedereen tot in detail de telefoon gaan checken (voor zover ze het al niet in een database hebben staan). Zou ook voor veel oponthoud leiden.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Het basisprincipe is nog steeds onveranderd. Als jij de VS binnenkomt via een airport wil de immigrations-officer in beginsel 3 dingen weten. Wat kom je doen? Wanneer ga je weer weg? En kun je datgene wat je komt doen bekostigen? Vaak is het een simpele vakantie van 3 a 4 weken maximaal. Niks spannends.

Ze willen weten of jij geen bedreiging vormt voor de VS in de breedste zin des woords. en of je niet komt werken in de VS, werk wat ook een Amerikaan zou kunnen doen. Dat schatten ze in aan de hand van je ESTA of visum en met een kort gesprekje aan de balie.

De verhalen die je leest zijn op zichzelf staand waar, maar vaak ook wel indianenverhalen van een situatie waar iets mee aan de hand is en dat wordt natuurlijk opgepakt door de media. Is het daarmee fake news? Nee dat zeker niet, maar het mist wel vaak elke vorm van nuance en is zeker niet de standaard die voor iedere reiziger geldt.

Lees bijvoorbeeld eens dit artikel van US travel: https://ustravel.nl/nieuwe-esta-regels- ... ka-reizen/

Dat nuanceert de boel al behoorlijk. Het zijn vooral voorgenomen plannen, waar je anno 2026 ook al deels mee te maken hebt, plannen worden, als ze doorgaan, op zijn vroegst in 2027 doorgevoerd. Ik sluit me wel aan bij @mtl: geen zorgen maken dus.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 02 apr 2026, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mappie0504
Amerika-newbie

Dank voor je duiding en nuance. Goede link trouwens, waar alles helder staat uitgelegd. Ik maakte me vanuit mezelf ook geen zorgen erover. Zal wel los lopen. :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer