Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Martin & Marianne: West Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: West Canada

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben in 2019 op de laatste dag van de vakantie Kananaskis Country gedaan met de auto nadat we de camper ingeleverd hadden. We vlogen laat terug en hadden nog een hele dag te besteden. De Smith-Dorrien Spray Trail vonden we erg mooi en het Peter Lougheed PP ook. Onverharde weg, maar toen prima te doen.
Via Canmore, de 1X, de 1 en de 68, die ook onverhard is, zijn we naar Calgary gereden. Het was een hele mooie afsluiting van de vakantie en een welbestede dag.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... erdam.html
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zie dat Kananaskis Country wat onhandig is omdat de weg ten zuiden van de meren pas op 15 juni open gaat. We denken nu om vanuit Calgary eerst richting Radium Hot SPrings te gaan, via .

Dag 1 naar Calgary
Dag 2 Calgary - Calgary/Cochrane (Walmart) of Canmore
Dag 3 Calgary/Cochrane - Radium Hot Springs
Dag 4 Radium Hot Springs - Cranbrook (fietsen, Fort Steele)
Dag 5 Cranbrook - Nelson
Dag 6 Nelson - Osoyoos
Dag 7 Osoyoos - Kelowna (fietsen)
Dag 8 Kelowna - Clearwater
Dag 9 Clearwater
Dag 10 Clearwater - Jasper
Dag 11 Jasper
Dag 12 Jasper
Dag 13 Jasper - Icefield Parkway
Dag 14 Icefield Parkway - Yoho (Kicking Horse CG)
Dag 15 Yoho
Dag 16 Yoho/Banff NP
Dag 17 Yoho - Banff
Dag 18 Banff - Calgary
Dag 19 Calgary

Het laatste stuk is nog niet helemaal uitgewerkt, misschien doen we nog een dagje ten oosten van Calgary.
Vancouver is ook gesneuveld; wellicht een andere keer eens in combinatie met Vancouver Island.

Hebben we zo voldoende tijd om bij Kelowna te gaan fietsen? Een volle dag daar is misschien weer wat te veel?

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Ok... paar dagen gesneuveld en het wordt een rondje zie ik.
Dan is het verstandig Vancouver er inderdaad uit te laten. Je kan Vancouver inderdaad een andere keer doen met VI en wellicht wat richting noorden.
Jullie kennende, althans jullie reizen vanuit de verslagen, zou ik geen extra dag Kelowna doen. Waarschijnlijk zijn jullie vroeg op pad vanuit Osoyoos en heb je voldoende tijd om te gaan fietsen. Je zit dan 2 nachten (Osoyoos en daarna Kelowna) in de heuvels en de warmte, dus hoog tijd om weer naar de bergen te gaan daarna :)
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Ten oosten van Calgary is Drumheller dan misschien een optie. Prachtig museum, het Royal Tyrell Museum en de omgeving met badlands is ook heel mooi. Daar hadden wij geen tijd meer voor, maar daar had ik best meer van willen zien.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... alzac.html
L1nda
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door L1nda »

Hoi Marianne,

Ik zie je topic nu pas, maar wat leuk naar Canada. In 2023 heb je mijn Polarsteps gevolgd, ik heb van deze reis nog een roadbook liggen. Jullie rijden niet helemaal 1 op 1 dezelfde route als ons maar gedeeltelijk wel. Laat maar weten als je intressse hebt, volgens mijn kinderen stond er zoveel in het road ook dat we er wel 3 keer zolang mee op vakantie konden.

Groetjes, Linda
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat lijkt me erg handig Linda! En we hebben nog geen vluchten geboekt dus extra dagen kan nog. :lol:

Nog even een vraag over campings. Wij hadden een tijd terug Kicking Horse Campground geboekt. Vanaf donderdag zijn de reserveringen voor Banff open en we zien dat er bij Lake Louise Soft Sided nog veel plaatsen vrij zijn. Dat hek eromheen klinkt wel fijn, of hoeven we niet echt bang te zijn voor beren? In Yosemite en Yellowstone hebben we ons daar nooit zo druk over gemaakt, maar ik ga nu toch wat twijfelen.
Zijn er nog andere argumenten om voor Kicking Horse of juist Lake Louise te kiezen?

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

watjes... hahahahaha !
Héél lang geleden toen we met een tent in Yosemite waren een rondstruinende beer in de nacht rondom onze tent gehad. Geen oog dicht gedaan....Dus wil je lekker slapen, dan gewoon de omheinde doen ! Wij zijn er natuurlijk altijd alleen met camper geweest, maar mijn ervaring is wel dat we in Canada toch vaak meer beren tegen gekomen zijn dan in de USA (Glacier NP daargelaten, maar dat is natuurlijk ook al bijna Canada...
Paul

Oja... ook hier gaat er volgens mij een trein langs de camping, dus voor het geluid maakt t niet veel uit...
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Het lijkt mij ook best spannend in een tentje, maar er zijn veel mensen die het doen en de meesten kunnen het navertellen :wink: :lol: Maar ik kan me goed voorstellen dat je voor een omheinde camping kiest.
Wat verder aan de Icefields Parkway zijn ook nog plekken vrij op Silverhorn Creek. Dat is 56 km van Lake Louise. En bij Lake Louise zelf, min of meer naast Lake Louise campground met de soft sided plekken, is Protection Mountain en daar zijn ook nog plekken vrij. Op zich keus genoeg, maar wel allemaal unserviced.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Canada is wat beren betreft toch wel anders dan de VS denk ik, het lijk erop dat we ook wel bearspray aan moeten schaffen.
Ik denk dat we dan toch maar voor Lake Louise gaan, dat hek is wel zo goed voor de gemoedsrust.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

In 2008 botsten we in White Wolf in Yosemite NP bijna letterlijk tegen een beer aan. In ons reisverslag van 2008 beschreef Marianne het toen als volgt.

"We gaan met zijn vieren tegelijkertijd naar het douche/wc gebouw. Martin en ik zijn het eerste klaar. Zoals gewoonlijk zijn de kinderen weer veel trager. Martin en ik lopen alvast terug naar de tent. Als we naar de achterkant van de tent lopen om onze toilettassen in de berenbox te stoppen, krijgen we de schrik van ons leven. Pal achter onze tent staat een joekel van een beer. Martin loopt er bijna tegen aan!
Even tussendoor: wat te doen als je onverwacht een beer tegenkomt: wel, raak niet in paniek, kijk de beer niet aan en probeer langzaam zijwaarts weg te lopen, ga beslist niet hollen, dat windt de beer alleen maar op en hij kan toch veel harder lopen dan jij.
Tot zover de theorie, nu de praktijk: we hollen er vandoor! Direct onze tent in. De theorie volkomen vergetend. Gelukkig komt de beer ons niet achterna. Ik hoop dat Martin die beer wegjaagt, daar zijn mannen immers voor, maar Martin besluit dat niet alleen te doen. Hij holt naar het restaurant toe om wat hulp te halen. Ik krijg de opdracht om de kinderen als die terugkomen te waarschuwen voor de beer (dat lijkt me een goed plan) en een foto van de beer te nemen (dat lijkt me helemaal geen goed plan). Terwijl ik de beer achter onze tent allerlei geluiden hoor maken, komt Martin met een aantal personeelsleden van het restaurant terug. Ze lopen naar de zijkant van de tent, maken veel lawaai en zwaaien wild met hun armen en zaklantaarns. De beer schrikt en gaat er als een haas vandoor, herstel als een beer vandoor.
Als even later de kinderen terugkomen van het tandenpoetsen, is de beer al in geen velden of wegen meer te zien. Met een gezicht vol ongeloof luisteren ze naar onze verhalen. "Heb je geen foto gemaakt?" vraagt Marijke. Nee, dat heb ik niet gedaan."

Martin
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 14 feb 2026, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Alle wandelingen in Canada, en in de USA in Alaska, Yellowstone, GT en Glacier NP doen wij altijd mét bearspray ! Voor alle andere parken vinden we niet nodig...
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Tot nu toe nog niet met bearspray gelopen, maar wij maken ook niet zulke hele lange afgelegen wandelingen. In Glacier zijn we wel aangesloten bij een Amerikaans echtpaar dat het wel bij zich had. Dat voelde toch beter, maar het was niet nodig.
L1nda
Amerika-ontdekker

Bericht door L1nda »

Wij hebben niet met bearspray gelopen, uiteindelijk maar 1 beer gezien vanuit de auto.
Ben wel bewust niet alleen gaan wandelen, want dat durfde ik niet.
nycave
Amerikafan

Bericht door nycave »

Hilarisch jullie blog. Ik heb ze zon beetje allemaal gelezen.

Onze vorige vakantie in Canada 31 beren gezien. In Grand teton USA stak er tijdens een wandeling op 2 meter voor ons een moeder met cubs het pad over. Ook wij zijn uit reactie omgedraaid en hard gelopen. de beer gaf ons geen blok waardig. Een amerikaan zag t gebeuren en kwam ons daarna halen, de beer zat inmiddels in het water. Wij hadden overigens wel bear spray bij ons.
2009 Australië (adelaide-cairns-AS-darwin)
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2017 Australië (6 wkn, Brisbane naar Cairns)
2018 Costa Rica
2023 Seattle-Salt Lake city
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
2026 Canada: Calgary-Vancouver
jill1234
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door jill1234 »

@Martin & Marianne : hebben jullie de tickets inmiddels geboekt? Benieuwd naar jullie uiteindelijke route!
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
2025: camperreis Las Vegas-San Diego
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

De tickets zijn nog steeds niet geboekt, maar de route zoals die hierboven staat ligt wel aardig vast. Alleen kan er in het begin of aan het eind nog een dag bij, afhankelijk van de ticketprijzen. De campings zijn geboekt, nu alleen de hotels nog. De camping in Osoyoos was erg lastig, die is bijzonder populair en klein. Helaas zitten we daar niet op een plek aan het meer, maar goed, het is wel gelukt om daar een plaats te reserveren, dat is al bijzonder.

Ik ben bezig met een wat gedetailleerdere planning (zie hier). Die moet nog wel verder uitgewerkt worden.
We hebben geloot voor de bus naar Lake O'Hara, maar helaas, dat is niet gelukt.

Marianne
nycave
Amerikafan

Bericht door nycave »

lake o hara krijg je toch pas begin april een mail van? tot de 23e kon je een lot kopen, dan wachten tot begin april voor een mail?
(op site van parks Canada: Tue, Mar 24 - Thu, Apr 9, 2026)
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2018 Costa Rica
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Er is een kans dat er nog een plaats vrij komt, maar de mensen die door de eerste loting zijn hebben al bericht gehad.
Hebben jullie ook met de loting meegedaan?

Marianne
nycave
Amerikafan

Bericht door nycave »

ja wij hebben ook meegedaan, geen bericht gekregen jammer genoeg
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2018 Costa Rica
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, jammer! Je weet natuurlijk dat de kans klein is, maar je hoopt natuurlijk toch dat het lukt. Wij zijn vroeg in het seizoen en hadden 3 dagen opgegeven, maar helaas.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer