Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Nick39: Camperrondreis vanuit Vancouver

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Nick39
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Nick39: Camperrondreis vanuit Vancouver

Bericht door Nick39 »

Na twee eerdere reizen door Californië in 2017 (viewtopic.php?f=36&t=63570) en Colorado, Wyoming en Utah in 2018 (viewtopic.php?f=36&t=69285), ging de geplande rondreis door Washington en Oregon in 2020 helaas niet door vanwege corona. Na een aantal jaren vakantie in Europa willen we weer een camperreis maken. Dit keer door Zuidwest Canada. We zijn met onze 12-jarige dochter. En die heeft ondertussen minder zin in wandelen dan eerder dus voor haar willen we raften, ziplinen enz.

We hebben al veel gehad aan de tips hier op het forum. Daar hebben we de eerste conceptroute op gebaseerd. Ook willen we het aantal kilometers enigszins beperken. De vorige reizen kwamen op gemiddeld zo'n 125 km per dag. Dat vonden we prima te doen. Daar blijven we in onderstaande route ruimschoots onder. Zien we iets over het hoofd?

Een paar vragen:
  • Is Golden een must-see? We overwegen om die in te ruilen voor een extra nacht in Kelowna.
  • Is de indeling van Banff en Jasper logisch?
  • Van Clearwater naar Whistler is een flinke reisdag. We hebben dan een extra nacht in Whistler. Dat lijkt ons prettiger. Zien we tussen Clearwater en Whistler nog iets over het hoofd dat een tussenstop/overnachting waard is?
  • Op Vancouver Island hebben we 8 nachten gepland. We komen niet noordelijker dan Tofino. Zo houden of ook nog richting Campbell River/Gold River?
  • We denken erover om via Doets een camper van Meridian RV in Vancouver te huren. Heeft iemand daar ervaring mee? Op het forum geeft de zoekfunctie geen resultaat. Voor de reizen in Amerika huurden we bij Road Bear. Is Meridian enigszins vergelijkbaar?
En alle andere feedback is/suggesties zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken :thumbup:

Hieronder de concept-route:
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-12-11 161707_kl.jpg
Schermafbeelding 2025-12-11 161707_kl.jpg (104.33 KiB) 2072 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Nick39 op 12 dec 2025, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Reis Nick39: Camperrondreis vanuit Vancouver

Bericht door paulr »

Zo... flinke trip ! Lekker veel tijd !
Paar opmerkingen:
- is deze route bewust (dus VI aan het einde?). Ik denk dat het hoogtepunt toch de Rockies zullen zijn, dus wellicht starten op VI en andersom rijden ?
- Ik neem aan dat je ergens een whaletour gaat doen ? Dat kan vanaf Vancouver, maar vanuit Campbell River hebben wij ook eens een mooie tour gedaan in een Zodiac
- Als je minder gaat wandelen, zou ik de overnachting bij Mnt Robson overslaan en 2 nachten Dutch Lake bij Clearwater. Dat geeft je wat meer tijd voor de watervallen in Well Grey
- check ook eens Wilcox Creek campground (onderweg Banff-Jasper). Erg mooie camping en vanaf de camping loopt een mooie trail naar Wilcox Pass met prachtig uitzicht op de gletscher(s)
- indeling Banff en Jasper is prima zo. Waarschijnlijk zul je (zeker bij Banff) tóch wel wat heen en weer rijden om op juiste momenten op juiste plek te zijn (ivm drukte en shuttles)
- omdat je al veel bergen hebt kun je Golden inderdaad vervangen door extra Kelowna (of bijv. Peachland, Summerland, of ....). Leuke afwisseling: glooiend landschap, lekker warm, wijngebied, veel aktiviteiten)
- Camper huur: Is Meridian véél voordeliger dan via een Nederlandse of Duitse aanbieder huren (en dus via Cruise Canada, Roadbear, Canadream, of andere) ? Ik zou eerlijk gezegd ivm service en verzekeringen toch eerder voor een Nederlandse aanbieder kiezen denk ik. Wij huren in Canada altijd via Canadream: altijd tot volle tevredenheid.... Meridian lijkt me eerder een camper dealer (verkoop) dan een verhuurder
- aktiviteiten: Canada leent zich (veel meer dan de USA vinden wij) voor leuke aktiviteiten zoals fietsen (bij Myrdal / Kelowna), voor raften, whalewatching, kanoen, kabelbaantjes, adventure parken, etc etc. En met jullie schema is daar ook volop tijd voor. Jullie dochter gaat er zeker veel plezier hebben !
Paul
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Prima route zo en ik zou er niet al teveel aan veranderen. Als je niet veel wil wandelen, dan zou ik Glacier NP ook skippen want daar ga je niet erg veel kunnen zien behalve als je lange wandelingen doet. Gebruik die dag ergens anders alsook de dag voor Golden. Ik zou het dan doen als volgt, volle dag Kelwona en daar kan je eventueel fietsen huren en door Myra Canyon rijden. Dan zou ik van Kelowna naar Revelstoke rijden, blijfo ok een volle dag Revelstoke om daar Mount Revelstoke National Park te bezoeken (wel opletten met lengte van camper, langer dan 7.9 meters/26 feet) mag je niet mee omhoog rijden).

Ik zou ook niets meer toevoegen aan Vancouver Island, prima indeling zo. Als je graag wil whale watchen dan kan dan gerust vanuit Victoria, Tofino alsook Vancouver. Als je dochter graag wil ziplinen, kijk dan ook eens bij Wild Play in Nanaimo, is een soort parcour door de bomen heen alsook ziplinen. Whistler is ook prima voor ziplinen. Bij Vancouver heb je in North Vancouver het mooie Deep Cove, misschien wel een leuke plek om te kayakken op rustige waters. Het is een heel gezellig dorpje met wat leuke koffieshops en restaurants. Verder zijn in en rondom Vancouver een paar grote shopping centrums zoals Metrotown in Burnaby met zo'n 400 winkels (met skytrain te bereiken vanaf het centrum van Vancouver). Kijk ook eens bij Tsawwassen Mills, ook een leuke shopping.

Als ik nog andere ideeen heb, laat ik het weten. Je kan voor tips en ideeen ook eens langs komen op mijn reisroute beschrijving door West Canada: https://travelwestcanada.blogspot.com/p ... eerst.html

Succes nog met het plannen
Nick39
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Nick39 »

@paulr en @AnnInBC Dank voor de reacties en nuttige tips!

We vertrekken een week voor de start van de basisschoolvakantie. We verwachten dat het in omgeving Banff en Jasper het in de zomer het drukste is, dus we hopen zo nog een beetje voor de drukte aan te zijn. Wellicht verwaarloosbaar of gaat dat helemaal niet op. Verder geen dwingende reden om het niet andersom te doen. Ga ik naar kijken. Ook naar Willox creek campground. We hadden het gebied rond de Athabasca gletscher als tussenstop onderweg bedacht, maar daar overnachten kan natuurlijk ook. We maken die dag niet zoveel kilometers, past prima.

Ik heb het in de openingspost nog even verduidelijkt, want het is zeker de bedoeling om in NL (via Doets) een camper te huren. Hebben we tot nu toe steeds gedaan en is prima bevallen. In Canada geen Road Bear vandaar een andere verhuurder. Ook nog gekeken naar Canadream maar die komt een stuk duurder uit. Revelstoke komen we helaas niet op (willen C29-31 camper huren). Er is daar geen shuttle o.i.d. toch?

Leuke tips voor activiteiten! Komen vast tot een goede verdeling tussen wandelen en andere activiteiten. De shopping malls zullen vooral mijn dochter aanspreken :wink: Deep Cove ziet er ook leuk uit! En extra nacht in Kelowna passen we in, net als fietsen in Myra Canyon. Een walvissentocht staat zeker op het programma. Alleen nog niet precies waar. Geldt ook voor raften. Dat kan op veel plekken...

We puzzelen nog weer even verder!
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Hoewel onze route anders was dan die van jullie, heb je misschien toch wat aan ons reisverslag van 2019. Wij waren ook met een camper, maar met ons tweetjes gaan we dan lekker voor een truckcamper. We zijn toen in Calgary gestart en geëindigd, maar hebben wel Vancouver, Banff, Jasper en Whistler gedaan en zijn ook naar Vancouver Island geweest. Calgary heeft een leuke mall, het Crossiron Mills Shopping Center.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/

In 2023 zijn we naar Washington en Oregon geweest en zijn we in Vancouver gestart (en geëindigd).
In 2022 hebben we vanuit Calgary een rondje Yellowstone en Dakota's gedaan.
Misschien zie je ook nog wat in deze verslagen waar je wat aan hebt.
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ik woon in Vancouver en onze dochter (bijna 16) heeft haar laatste dag school op 25 juni, dus daarna begint voor de meesten hier ook de schoolvakantie. Ik denk dat eind juni waarschijnlijk niet zo veel verschil uitmaakt met drukte, het enige wat wel kan aanraden is om de drukte plekken op een door de weekse dag te bezoeken want weekends zijn altijd veel drukker. Bij de Athabasca Gletsjer kan op je op de parking van het Visitor Centrum overnachten met camper voor $15 per nacht, als ik me niet vergis...wel zonder enige voorzieningen.

Prima om een camper via een organisatie te boeken, zo heb je ook iets om op terug te vallen. En wat de lengte bedreft ga je inderdaad niet de Meadows in the Sky kunnen rijden en voor zover ik weet is daar geen shuttle die je naar de top brengt. Dus een volle dag Revelstoke is misschien niet nodig. Revelstoke zelf is wel een gezellig stadje, je zou dan eventueel nog een nacht in Golden kunnen doen in plaats van volle dag in Revelstoke en volle dag in Golden.

In Vancouver kan je ook een dagticket nemen voor de kleine ferries (False Creek Ferries), net badkuipen op het water. :mrgreen: :mrgreen: Deze ferries doen 9 stops en varen de hele dag. Dus je kan op 1 plaats opstappen en een dagticket kopen en dan afstappen waar je wil, deze ferries varen elke 10-15 minuten en stoppen bij leuke plaatsen zoals Science World bij het Olympic Village (gezellig aan het water met leuke restaurants/koffieshops), Granville Island (met overdekte markt, restaurants, winkeltjes), Sunset Beach (dichtbij English Bay), Vanier Park (vandaar kan je eventueel wandelen naar Kitsilano Beach). Verder is er bij Vancouver ook vele mooie natuur en kan je leuke kortere wandelingen doen zoals Lynn Canyon met een gratis hangbrug in North Vancouver en natuurlijk is Stanley Park zeker ook een must (fietsen huren is ook een fijne manier om het park te verkennen).

Voor raften kan ik jullie zeker de omgeving van Clearwater (bij Wells Gray Provincial Park) aanraden. Kijk hier eens: https://www.wellsgrayrafting.ca/

Succes nog met puzzelen.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

AnnInBC schreef:
12 dec 2025, 18:04
Bij de Athabasca Gletsjer kan op je op de parking van het Visitor Centrum overnachten met camper voor $15 per nacht, als ik me niet vergis...wel zonder enige voorzieningen.
Wij stonden in 2019 op de parking van het Icefield Center, tegenover de gletsjer. Inderdaad geen voorzieningen, maar dat is geen probleem voor 1 nacht. Voor, toen, $15,70 hebben we bij de balie van Parks Canada in het Icefield Center de overnachting betaald.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... /p/13.html
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Trails »

Nick39 schreef:
12 dec 2025, 11:52
Revelstoke komen we helaas niet op (willen C29-31 camper huren). Er is daar geen shuttle o.i.d. toch?
Wij verblijven volgend jaar ook 2 nachten op de camping van Martha Creek PP. We hebben een 30 ft camper gehuurd (Cruise Canada via Tioga Tours) en hebben net voor een dag een auto gehuurd om Mount Revelstoke op te rijden. Via: https://www.selkirkcarrental.com/
We pikken 's morgens de auto op en kunnen de camper bij hen parkeren. als we op de berg "klaar" zijn dan leveren we de auto weer in en rijden met de camper weer terug naar de camping.

Dit doen we ook tijdens ons verblijf in Banff. Hier staan we 5 nachten op de camping maar huren een auto voor die tijd. Gewoon om veel makkelijker rond te kunnen rijden en parkeren. Die extra kosten wegen niet op tegen het plezier en tegen de totale kosten van de reis.
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Trails »

AnnInBC schreef:
In Vancouver kan je ook een dagticket nemen voor de kleine ferries (False Creek Ferries)
Dank je wel Ann, hier was ik naar op zoek.
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Trails schreef:
13 dec 2025, 16:38
AnnInBC schreef:
In Vancouver kan je ook een dagticket nemen voor de kleine ferries (False Creek Ferries)
Dank je wel Ann, hier was ik naar op zoek.
Wij hebben dit gedaan met onze dochter toen er nog redelijk wat Covid restricties waren en hebben dan wat leuke dingen gedaan in onze eigen omgeving. Het was een hele fijne ervaring. Je kan op hun website kijken voor de routes waar je kan opstappen en afstappen (het is een soort hop on-hop off systeem): https://granvilleislandferries.bc.ca/dock-locations/ Dag tickets kosten $22 CAD en je kan ze op voorhand online kopen of gewoon op 1 van de ferries met cash of credit card bij de bestuurder.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Net voor Revelstoke vanuit Banff gezien, ligt de Rodgers Pass en daar kun je de Rock Garden Trail lopen. Het is niet lang, een half uur, maar wel heel mooi en leuk. Tussen en over mooie grote rotsen. Helaas zijn vrijwel alle foto's van die dag, op een paar na die ik naar huis geappt had, op wonderbaarlijke wijze verdwenen. Misschien maar eens in de herhaling gaan :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer