Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur
-
Chi Sin X
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Re: Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur
Als buitenlander word je ook naar achter geschoven voor reserveringen. Dus mogelijk wordt het gewoon een stuk lastiger om bv een Glacier NP te bezoeken waar het hiervoor al lastig was.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
@boonens Het was in juli al aangekondigd. Heeft dus niets met de shutdown te maken.
Marianne
De extra inkomsten zullen zeker nodig zijn. Om de stijging in procenten uit te drukken is in dit geval niet helemaal eerlijk omdat er al jaren geen prijsverhoging is geweest. Hadden ze dat wel gedaan dan zou je nu waarschijnlijk al wel in de buurt van 200 of 250 dollar per pas zitten. (Ik weet niet sinds wanneer de pas $ 80 kostte, maar dat was in elk geval al in 2008 het geval. Daarvoor had je de Golden Eagle Pass, die kostte 50 dollar).
Ja, maar de Amerikanen betalen natuurlijk ook al via hun belastingen mee aan de parken.
Maar dat hoeft toch niet? Als je een AtB pas koopt kost het je 250 dollar per auto. Blijft wel een feit dat dat voor slechts 1 park veel is. Maar voor de meeste parken geldt die 100 dollar toeslag niet.
Dit is al wel aangekondigd, maar ik heb er verder nog niets over gelezen. Is daar al iets over bekend?
Marianne
@Martin & Marianne
Zeker en uiteraard begrijpelijk gezien de Amerikanen via belastingen ook betalen. Maar er is gewoon niet echt een transparante kostenberekening beschikbaar dat 212% verhoging rechtvaardigt, maar uiteraard iets wat sinds 2008 gelijk is gebleven was zeker wel "administratief" vernieuwing nodig.
Ik denk toch echt dat de verhoging meer financieel-politiek(gezien naast dit ook de overdreven verhoging bij ingangen van grote parken en voorrang bij reserveringen voor Amerikanen) gestuurd is dan op echte kosten gebaseerd, en de NPS heeft dit nooit concreet onderbouwd met cijfers per pass etc. Het lijkt in eerste instantie dus echt alleen om extra omzet te gaan, niet omdat er een directe noodzaak is voor achterstallige projecten enzovoort.
Met deze maatregel zal het mij niet verbazen dat er een trend volgt elders. Tickets voor entree met extra toeristentoeslag, dus daadwerkelijke grote verschillen tussen buitenlanders en Amerikanen. Dat laatste bestaat overigens al, maar wordt nu vast nog groter.
Op vakantie naar Amerika en rondreizen in Amerika is al niet goedkoop, en met de recente prijsverhogingen bij vrijwel alles zal het voor nog meer mensen in de toekomst moeilijker bereikbaar worden als vakantiebestemming.
Zeker en uiteraard begrijpelijk gezien de Amerikanen via belastingen ook betalen. Maar er is gewoon niet echt een transparante kostenberekening beschikbaar dat 212% verhoging rechtvaardigt, maar uiteraard iets wat sinds 2008 gelijk is gebleven was zeker wel "administratief" vernieuwing nodig.
Ik denk toch echt dat de verhoging meer financieel-politiek(gezien naast dit ook de overdreven verhoging bij ingangen van grote parken en voorrang bij reserveringen voor Amerikanen) gestuurd is dan op echte kosten gebaseerd, en de NPS heeft dit nooit concreet onderbouwd met cijfers per pass etc. Het lijkt in eerste instantie dus echt alleen om extra omzet te gaan, niet omdat er een directe noodzaak is voor achterstallige projecten enzovoort.
Met deze maatregel zal het mij niet verbazen dat er een trend volgt elders. Tickets voor entree met extra toeristentoeslag, dus daadwerkelijke grote verschillen tussen buitenlanders en Amerikanen. Dat laatste bestaat overigens al, maar wordt nu vast nog groter.
Op vakantie naar Amerika en rondreizen in Amerika is al niet goedkoop, en met de recente prijsverhogingen bij vrijwel alles zal het voor nog meer mensen in de toekomst moeilijker bereikbaar worden als vakantiebestemming.
Zo kijkt het zakentijdschrift Forbes ernaar: [quotehttps://www.forbes.com/sites/suzannerowankelleh ... 1-billion/] [/quote]
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Gaat niet over de pas, dat artikel, zie ik ook nu pas.
Laatst gewijzigd door Pete.Z op 30 nov 2025, 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit gaat over een $250 visa fee en heeft niets te maken met de prijs voor de AtB pass.Trom schreef: ↑29 nov 2025, 18:43Zo kijkt het zakentijdschrift Forbes ernaar: [quotehttps://www.forbes.com/sites/suzannerowankelleh ... 1-billion/]
Terug in Texas!
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
In de VS kent men het principe van "Public Lands" en daar vallen nationale parken ook onder (alsmede National Forests, BLM-land, USDA-land, etc).Felicitas schreef: ↑28 nov 2025, 07:14Ik vind extra toeslagen voor buitenlanders geen goed idee. Of het nu gaat om nationale parken of andere bezienswaardigheden, hogere prijzen op basis van herkomst ontmoedigen dat mensen elkaars natuur en cultuur leren kennen. Terwijl juist dat bijdraagt aan wederzijds begrip en een betere verstandhouding tussen landen. Gelijke tarieven zijn eerlijker, gastvrijer en stimuleren dat mensen de wereld met openheid blijven ontdekken.
Het idee is echt dat dit "van de Amerikanen en voor de Amerikanen is". Daarmee vallen buitenlanders automatisch buiten de boot...
- Big Al
- Amerika-expert
Net andersom: als Amerikaan (of ingezetene) krijg je voorrang
Dit is de Executive Order (van 3 juli 2025) waar het allemaal uit voortkomt: https://www.whitehouse.gov/presidential ... nal-parks/The Secretary of the Interior shall take appropriate actions to grant American residents preferential treatment with respect to any remaining recreational access rules, including permitting or lottery rules, consistent with applicable law.
Deze opmerking over nationale parken en public lands laat zien dat buitenlandse bezoekers minder welkom lijken te zijn. Samen met vaker extreem weer (wildfires), langere shutdowns, gestegen kosten voor ESTA’s, hotels, eten en huurauto, en drukte in populaire parken, wordt een vakantie naar de VS steeds minder vanzelfsprekend. De nu aangekondigde verhoging van parktoegangsprijzen en aanpassingen in reserveringssystemen voor buitenlanders kan voor sommigen de druppel zijn waardoor ze besluiten hun vakantie elders te plannen. Maar misschien is dat precies de bedoeling.Big Al schreef: ↑30 nov 2025, 03:43In de VS kent men het principe van "Public Lands" en daar vallen nationale parken ook onder (alsmede National Forests, BLM-land, USDA-land, etc).
Het idee is echt dat dit "van de Amerikanen en voor de Amerikanen is". Daarmee vallen buitenlanders automatisch buiten de boot...
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als het zou betekenen dat de drukte in de parken weer wat minder wordt, lijkt het mij niet eens zo verkeerd.
Vraag me trouwens wel af hoe dat nu gaat met BV de touringcars uit Vegas die even snel naar de South-Rim op en neer rijden, dat zal een duur geintje worden.
Vraag me trouwens wel af hoe dat nu gaat met BV de touringcars uit Vegas die even snel naar de South-Rim op en neer rijden, dat zal een duur geintje worden.
@Felicitas Absoluut, hier zit er één
Uiteraard weten we allemaal dat de prijzen stevig oplopen, maar toch schrik je als je een directe vergelijking maakt. Voor '23 had ik een reis volledig uitgewerkt voor twee weken Deep South, incl. alle bijbehorende kosten. We kozen dat jaar uiteindelijk voor een andere bestemming en nu staat de reis voor komend jaar op de planning. Vorige maand heb ik het oude reisschema bijgewerkt met de actuele prijzen, de hotels vastgelegd etc.. De prijsstijgingen (vooral van musea/activiteiten etc.) waren ronduit schokkend. De reis zal nu bijna 30% meer kosten dan 2-3 jaar geleden en voor twee weken Deep South zijn wij straks meer kwijt dan voor een recente drieweekse reis naar Japan.
Voor de eerste helft van '26 staan er nog twee trips naar de VS gepland, maar de plannen voor de jaren daarna hebben we inmiddels herzien. Amerika komt daar nog maar één keer in voor.
Uiteraard weten we allemaal dat de prijzen stevig oplopen, maar toch schrik je als je een directe vergelijking maakt. Voor '23 had ik een reis volledig uitgewerkt voor twee weken Deep South, incl. alle bijbehorende kosten. We kozen dat jaar uiteindelijk voor een andere bestemming en nu staat de reis voor komend jaar op de planning. Vorige maand heb ik het oude reisschema bijgewerkt met de actuele prijzen, de hotels vastgelegd etc.. De prijsstijgingen (vooral van musea/activiteiten etc.) waren ronduit schokkend. De reis zal nu bijna 30% meer kosten dan 2-3 jaar geleden en voor twee weken Deep South zijn wij straks meer kwijt dan voor een recente drieweekse reis naar Japan.
Voor de eerste helft van '26 staan er nog twee trips naar de VS gepland, maar de plannen voor de jaren daarna hebben we inmiddels herzien. Amerika komt daar nog maar één keer in voor.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX - TX (part 2) | Gepland: '26: AZ - LA/MS/AL/GA/FL
Inderdaad. Bijvoorbeeld de prijs voor een wegbrengcamper de laatste jaren. Van €1250, naar €1550, naar €1950 pp voor aankomend maart.
27 States so far...
Misschien moet Jetten een gouden molen en een gouden klomp meenemen voor de clown als hij de USA gaat bezoeken.
Dan maken ze vast voor alle Nl'ers een uitzondering voor de AtB Pas.
Dan maken ze vast voor alle Nl'ers een uitzondering voor de AtB Pas.
Haha, dat was mijn eerste gedachte ook.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
De drukte in NP's is meer gedreven door Amerikanen dan door buitenlanders denk ik. Uitzondering is misschien het zuidwesten tijdens hartje zomer (wanneer Amerikanen niet zo snel de hitte gaan opzoeken en het er wel vol Europeanen en andere loopt
Wij waren met de Covid periode in de US toen er GEEN buitenlandse toeristen konden komen en het Zuidwesten was toen al super super super super druk. Sinds enkele jaren zijn de parken ook heel druk met mensen die helemaal niet op hotel of uit eten gaan maar in hun van leven en reizen (en dan heb ik het niet over van die grote reis mobilhomes). Je hebt geen hotel budget meer nodig om op vakantie te kunnen gaan, en in de BLM landen rondom de parken kan je overal vrolijk camperen.
Iedereen reist meer , maar Amerikanen zeker ook. Bijna al mijn collega's komen trouwens in Europa op vakantie (Italie, Spanje Griekenland). Hopelijk gaan Europa binnenkort dan ook maar extra aanrekenen voor niet Europeanen... Hoewel ik niet van het oog om oog tand om tand principe houdt maar eerlijk is eerlijk he en wij zijn niet begonnen.
(of het nu echt enkel een US fenomeen is... onze volgende vakantie gaat naar Madeira. Is er vorige week toch wel aangekondigd dat alle trails voor niet-Madeira-inwoners een fee krijgen en op voorhand te reserveren worden. ZUCHT)
- Big Al
- Amerika-expert
Die enorme drukte vanwege Amerikanen tijdens de pandemie was in grote mate tijdelijk. Vanwege de lock-downzotheid was kamperen eigenlijk de enige optie. RVs vlogen als warme broodjes over de toonbank. Veel mensen zijn er nu achter dat dit soort vakanties toch niet voor hen is weggelegd en er is een groot overschot aan (gebruikte) RVs.Tipsy_1 schreef: ↑01 dec 2025, 18:01De drukte in NP's is meer gedreven door Amerikanen dan door buitenlanders denk ik. Uitzondering is misschien het zuidwesten tijdens hartje zomer (wanneer Amerikanen niet zo snel de hitte gaan opzoeken en het er wel vol Europeanen en andere loopt).
Wij waren met de Covid periode in de US toen er GEEN buitenlandse toeristen konden komen en het Zuidwesten was toen al super super super super druk. Sinds enkele jaren zijn de parken ook heel druk met mensen die helemaal niet op hotel of uit eten gaan maar in hun van leven en reizen (en dan heb ik het niet over van die grote reis mobilhomes).
- Big Al
- Amerika-expert
Dat klopt ook wel...Felicitas schreef: ↑30 nov 2025, 11:06Deze opmerking over nationale parken en public lands laat zien dat buitenlandse bezoekers minder welkom lijken te zijn.Big Al schreef: ↑30 nov 2025, 03:43In de VS kent men het principe van "Public Lands" en daar vallen nationale parken ook onder (alsmede National Forests, BLM-land, USDA-land, etc).
Je ziet het overigens mondiaal. Airbnb wordt aan banden gelegd, I amsterdam weggehaald uit Amsterdam, steden nemen maatregelen om de invasie van buitenlanders aan banden te leggen, moeilijke zaken voor OV-gebruik door buitenlanders, hogere entreekosten voor buitenlanders, enz. enz.
Ik vraag me overigens af waarom de Museumkaart in Nederland ook door buitenlanders kan worden aangeschaft. Lijkt me logisch om dat te beparken tot ingezetenen.
PS
Zag dit net nog: persbericht van de Gemeente Amsterdam van vorige week:
Amsterdam scherpt aanpak tegen toeristische druk in de binnenstad verder aan
28 november 2025
Amsterdam zet een volgende stap om overlast van toerisme tegen te gaan. [...]
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... sche-druk/
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Gisteren ook maar even de Annual Pass via de app van Recreation.gov aangeschaft. Ik had al een account dus de pas was snel aangevraagd. Nu mooi de digitale pas die geldig is t/m 31-12-2026. Betalen via Revolut ging al net zo makkelijk. Via de mail krijg je vervolgens ook de Annual Pass als .pdf-bestand dus die kun je eenvoudig printen en meenemen op vakantie om bijv. op je dashboard te leggen waar nodig.
Mijn broer kwam erachter dat je geen 2 actieve Annual Passes op 1 account kunt hebben. Hij had zijn huidige fysieke Annual Pass, die nog geldig is tot april volgend jaar, ook in de app gezet en wilde ook alvast een nieuwe Annual Pass aanschaffen die geldig zou zijn tot eind december 2026. Omdat hij nog een actieve Annual Pass heeft, kon hij niet nu al een nieuwe aanschaffen.
Een nieuw account op een ander emailadres bij Recreation.gov loste het probleem op.
Roland
Mijn broer kwam erachter dat je geen 2 actieve Annual Passes op 1 account kunt hebben. Hij had zijn huidige fysieke Annual Pass, die nog geldig is tot april volgend jaar, ook in de app gezet en wilde ook alvast een nieuwe Annual Pass aanschaffen die geldig zou zijn tot eind december 2026. Omdat hij nog een actieve Annual Pass heeft, kon hij niet nu al een nieuwe aanschaffen.
Roland
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 32 Reacties
- 10177 Weergaves
-
Laatste bericht door Pete.Z
-