Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Estragon112
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur

Bericht door Estragon112 »

Net snel online pass gekocht voor 80 dollar (nu 69 euro), geldig tot 25 nov '26 en zit direct in je apple wallet.
via officiele nps site.
"Beginning Jan. 1, 2026, the Annual Pass will cost $80 for U.S. residents and $250 for nonresidents, ensuring that American taxpayers who already support the National Park System receive the greatest benefit. Nonresidents without an annual pass will pay a $100 per person fee to enter 11 of the most visited national parks, in addition to the standard entrance fee. "
BRON: https://www.doi.gov/pressreleases/depar ... ark-access

Als je dit leest, dan is het enkel ZONDER jaarpas, 100 dollar bovenop de entreeprijs.
En als je dus in het bezit bent van annual pass, dan betaal je niet nog eens die 100 dollar erbovenop.

Maar vraag 1: Er bestaan ook Annual Passes voor specifiek het park: https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm
Annual pass is iets anders dan America the Beautiful—the National Parks and Federal Recreational Lands Pass.
Geldt dit dus ook voor de America The Beautiful pass?

Daarbij:

"Changes to Entrance Fees and Passes in 2026
Beginning January 1, 2026, changes to entrance fees and passes include:
America the Beautiful passes will cover entrance fees for up to two motorcycles.
A new America the Beautiful pass for nonresidents of the US will be available for $250. All other America the Beautiful passes will only be available to US citizens and permanent residents.
Entrance fee free days will only apply to US citizens and residents. Nonresidents will be required to pay entrance fees and applicable nonresident fees.
The following parks will have a surcharge of $100 for each nonresident of the US entering the park: Acadia National Park, Bryce Canyon National Park, Everglades National Park, Glacier National Park, Grand Canyon National Park, Grand Teton National Park, Rocky Mountain National Park, Sequoia & Kings Canyon National Parks, Yellowstone National Park, Yosemite National Parks, and Zion National Park."
BRON: https://nps.gov/planyourvisit/passes.ht ... es-in-2026

Hier staat niks over uitzondering met passes.

Het lijkt er dus op dat je met een America the Beautiful—the National Parks and Federal Recreational Lands Pass
gewoon nog eens 100 euro extra p.p. kan aftikken per park.

Dat betekent voor rondje yellowstone, zion, grand teton, rocky mountain met 2 man = 800 dollar extra.

Dat zou idioot zijn, maar niet ondenkbaar aangezien er ook een idioot aan de macht is.
Laatst gewijzigd door Estragon112 op 25 nov 2025, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Minonbos
Amerikafan

Bericht door Minonbos »

@TradeMarkNL83

Vehicle Pass —> Ken dit niet.

Wanneer/Waar heb je deze nodig?
DreCubeUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door DreCubeUSA »

Hier ook zojuist nog een AtB gekocht online, geldig voor een jaar dus t/m nov 26. Inderdaad in je Apple wallet te plaatsen of anders als pdf.
Of die 100 dollar en dan nog op komt voor een aantal (populiare) parken, mag hopen van niet.
Maar goed, $80 (komt neer op € 69) nu is in ieder geval een stuk minder dan straks per 1 jan 26 een $250
Te koop via https://www.recreation.gov/interagency- ... pes/annual
VincentK
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door VincentK »

Ik dacht na het nieuws ook nog even snel wat AtB passes te kopen online. Ik krijg echter met geen mogelijkheid mijn eigen (Nederlandse) postcode geaccepteerd. De postcode die ik ooit ingevuld heb een aantal jaar terug bij Recreation.gov (en toen wel geaccepteerd werd) doet het ook niet.

Wat hebben jullie daar ingevuld?
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Voor wat het waard is, volgens dit nieuwsartikel geldt die USD 100 enkel voor non-US residents die geen annual pass hebben gekocht:
Non-US residents who buy an annual pass will not be subject to the $100 surcharge on entry to the most visited parks, including Florida's Everglades, Maine's Acadia, and California's Yosemite, but that fee will apply to all other foreign visitors.
En zo had ik het ook gelezen. Zouden ze dit nl. niet zo doen dan was het in veel gevallen goedkoper om geen annual pass te kopen maar een gewoon toegangsbewijs als je slechts enkele parken tijdens je Amerika-reis bezoekt.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door TradeMarkNL83 »

Oké dus wat is nu dan het slimst? Als in waar geen extra kosten bij komen. Een annual pas kopen (voor in mijn geval DV, ga alleen daarheen qua NP’s) of een atb pass? Dat eerste toch? Is 55 dollar.
Laatst gewijzigd door TradeMarkNL83 op 26 nov 2025, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door TradeMarkNL83 »

Minonbos schreef:
25 nov 2025, 23:34
@TradeMarkNL83

Wanneer/Waar heb je deze nodig?
https://www.recreation.gov/sitepass/74277
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Minonbos schreef:
25 nov 2025, 23:34

Hier zal de gewone pas bedoeld worden waarmee alle inzittenden van een voertuig toegang hebben tot een park. Er zijn blijkbaar parken waar de toegang per persoon is en niet per voertuig.

@TradeMarkNL83 Een AtB is voor alleen een bezoek aan DV niet nodig. Maar als niet-Amerikaan moet je een toeslag van $100 betalen. Je kunt ook in het visitor center informeren wat het beste is voor jou.
Nu een AtB kopen voor $80 :is de goedkoopste optie.

Marianne
DireStraits
Amerika-ontdekker

Bericht door DireStraits »

Schrik hier toch wel van. Ik heb mijn kaart dit jaar van marktplaats geplukt en is geldig tot en met mijn reis in mei 26. Hopelijk blijft deze gewoon geldig en gaan ze niet meer rare fratsen uithalen. 100 dollar pp en per park er bovenop is voor mij echt niet te doen met een gezin van 4.
Ikverzinnogweliets
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Ikverzinnogweliets »

Ik kan het mij niet meer goed herinneren, maar moest je bij het tonen van je pas, als je een park bezoekt, nou ook iets van een id laten zien? Of was het tonen van een ATB voldoende?
Laat ik nou familie hebben in Amerika. Voor een paar tientjes extra zou ik zeggen het is goed zo maar 250 dollar is echt fors.
Op zoek naar een Amex referral link? PB mij.
Dokus
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Dokus »

Bij een 11 tal parken betaal je buiten de standaard fee 100 dollar per persoon toegang. Met een jaarpas vervalt de standaard fee, maar blijf je die 100 dollar p.p. extra betalen. Meestal wordt er bij de ingang om je legitimatiebewijs gevraagd. Zeker vanaf 2026 zal er verscherpte controle zijn. Personeel is al op cursus geweest.
Laatst gewijzigd door Dokus op 26 nov 2025, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
DireStraits
Amerika-ontdekker

Bericht door DireStraits »

Dokus schreef:
26 nov 2025, 09:37
Bij een 11 tal parken betaal je buiten de standaard fee 100 dollar per persoon toegang. Met een jaarpas vervalt de standaard fee, maar blijf je die 100 dollar p.p. extra betalen. Meestal wordt er bij de ingang om je legitimatiebewijs gevraagd. Zeker vanaf 2026 zal er verscherpte controle zijn. Personeel is al op cursus heweest.
Dit zou toch ongelofelijk zijn. Ik zou met mijn ATB pass dus 400 dollar betalen om even met mijn gezin langs de Grand Canyon te rijden?
Moose91
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Moose91 »

Zoals ook op de vorige pagina gemeld:

Beginning Jan. 1, 2026, the Annual Pass will cost $80 for U.S. residents and $250 for nonresidents, ensuring that American taxpayers who already support the National Park System receive the greatest benefit. Nonresidents without an annual pass will pay a $100 per person fee to enter 11 of the most visited national parks, in addition to the standard entrance fee.

Bron is Department of the Interior, officiële overheidswebsite: https://www.doi.gov/pressreleases/depar ... ark-access

In dit bericht is de boodschap duidelijk: alleen een $100 surcharge als je geen annual pass hebt als niet-Amerikaan. Ik neem aan dat deze informatie klopt.
bigoak
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door bigoak »

Ik heb geen problemen met een prijsverhoging, maar dit is toch een hoge. In de meeste gevallen bezoeken we met 4 personen meerdere parken tijdens een rondreis. Als de voorwaarden gelijk blijven, zoals ATB pas voor 1 vehicle met max 4 inzittenden, dan is het nog te overzien. Dat komt dan neer op $62,50 (momenteel €54) per persoon en als je dan 4 of 5 parken bezoekt, vind ik dat nog steeds een redelijke prijs. En op de totale kosten voor een tripje naar de VS is dit niet de grootste post.

Het grootste probleem hiermee heb ik dat ik ook wel eens alleen op pad ga en de pas dan aardig aan de prijs vind. Je zal echt met meerdere personen moeten gaan om de pas betaalbaar te houden. Daarnaast zal je een afweging moeten maken of je de "normale" entree betaald of toch een pas aanschaft, met 3 parken in de $100 categorie is de pas voordeliger. Tevens zijn er naast de Nationale Parken nog genoeg andere mooit plekken te bezoeken.
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x), 2024 (2x)
2025: Californië & Nevada (juni) - NO VS & ZO Canada (okt/nov)
www.bigoak67.nl
Dokus
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Dokus »

Bij de 11 parken betaal je, bovenop de standaard toegangsprijs (als buitenlander) $100 p.p.
De jaarpas is geldig voor de standaard toegangsprijs. Daarbovenop betaal je dus gewoon de 100 dollar p.p. toeristentoeslag.

https://www.nps.gov/planyourvisit/passe ... es-in-2026
Beginning January 1, 2026, changes to entrance fees and passes include:
- America the Beautiful passes will cover entrance fees for up to two motorcycles.
- A new America the Beautiful pass for nonresidents of the US will be available for $250. All other America the Beautiful passes will only be available to US citizens and permanent residents.
- Entrance fee free days will only apply to US citizens and residents. Nonresidents will be required to pay entrance fees and applicable nonresident fees.
- The following parks will have a surcharge of $100 for each nonresident of the US entering the park: Acadia National Park, Bryce Canyon National Park, Everglades National Park, Glacier National Park, Grand Canyon National Park, Grand Teton National Park, Rocky Mountain National Park, Sequoia & Kings Canyon National Parks, Yellowstone National Park, Yosemite National Parks, and Zion National Park.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door nwolf »

@Dokus , ok, check andere info dus per branch van de overheid :D (NPS = parken DOI= Department of the Interior)

Wat @Moose91 vermeld staat letterlijk op de site DOI:

"Nonresidents without an annual pass will pay a $100 per person fee to enter 11 of the most visited national parks, in addition to the standard entrance fee."

Als je de annual pass NIET hebt betaal je 100 per persoon extra voor de toegang tot het park (staat per person, maar sommige rekenen per auto).
Ik heb voor de zekerheid Zion en Yosemite even een mail gestuurd met deze vraag.

Denk dat er genoeg onduidelijk is...
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
Moose91
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Moose91 »

Wat @Dokus plaatst suggereert inderdaad weer wat anders. Ik interpreteerde het bericht van Department of the Interior als volgt: heb je een annual pass, dan ben je als niet-Amerikaan gevrijwaard van de $100 toeslag voor de genoemde elf parken. Heb je die niet, dan betaal je de standaard entrance fee + de $100 toeslag.
Maar de NPS site plaatst inderdaad weer andere voorwaarden. Dat in ogenschouw nemende, kun je de tekst van DotI inderdaad lezen als de annual pass dekt je entrance fee, maar daarbovenop komt alsnog de $100 voor iedere niet-Amerikaan, ook als je de annual pass hebt. Verwarrend allemaal.

Overigens wel benieuwd hoe ze dit willen gaan doen als je in het park bent voordat de toegangspoorten bemand zijn door de park rangers. Wij zijn regelmatig al heel vroeg in de parken om bijvoorbeeld rond zonsopgang te gaan wandelen. Dan zijn de toegangspoorten allemaal onbemand en rijd je zo door. Een kopie van de annual pass pdf zou ik dan voortaan op het dashboard leggen, maar hoe willen ze me dan ook nog die $100 gaan belasten? Bij het uitrijden? Maar ook dat kan weer als de park rangers vertrokken zijn.
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

Ik snap de ophef, maar als het bij die 250 usd blijft dan betaal je in feite 170 dollar meer voor je pas dan een jaar geleden
Die 170 dollar op een vakantie van weet ik veel hoeveel euro zou mij niet heel erg storen.
Kijk, komt er nog eens ruim 100 USD per park bij, dan ben je goed zuur.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door nwolf »

@dejong89 precies dat! wanneer je dus dat beetje extra betaalt is het prima!

Maar wij willen graag komende vakantie Zion, Sequoia en Yosemite aandoen met zijn 2en, als we dan ineens 600,- extra moeten betalen bovenop die pas wordt het een heel ander verhaal.

Misschien moeten we dan bij alle parken heel vroeg bij de poorten zijn nog voordat de controles opengaan :lol:
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

Moose91 schreef:
26 nov 2025, 10:17
Een kopie van de annual pass pdf zou ik dan voortaan op het dashboard leggen
Ik kreeg afgelopen september bij het kopen van de pas een plastic ding erbij waar je de pas in moet doen en vervolgens aan je achteruitkijkspiegel moet hangen als je parkeert als er geen toegang controle zou zijn.
27 States so far...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer