Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Advies gevraagd: onze route van Los Angeles naar San Francisco (18 april – 1 mei 2026)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Starbucks90
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 6

Advies gevraagd: onze route van Los Angeles naar San Francisco (18 april – 1 mei 2026)

Bericht door Starbucks90 »

Hi allemaal!

In de meivakantie gaan we naar Amerika! We vliegen 18 april van Amsterdam naar Los Angeles en op 1 mei terug vanuit San Francisco.

We reizen met ons gezin (2 volwassenen en 3 kinderen van 12, 14 en 15 jaar). We houden van een ontspannen tempo, leuke dingen doen, wat shoppen en af en toe gewoon even niks, dus geen gehaaste “alle highlights in 10 dagen”-tour.

We zijn in 2019 al een keer in West-Amerika geweest (onder andere bij de Grand Canyon, Anteloppe Canyon, Disneyland, Los Angeles, Las Vegas, BullheadCity, Palm Springs, San Diego). Dit keer willen we graag naar Yosemite en Sequoia National Park.

Onze (globale) planning:

18 – 20 april: Los Angeles
    Twijfel tussen Disneyland of Universal Studios Hollywood.
    We zijn al eens in Disneyland Anaheim geweest en vonden Disney World in Orlando eerlijk gezegd wat tegenvallen, behalve Animal Kingdom, dat was wel heel leuk.
    Wat zouden jullie aanraden in dit geval: opnieuw Disney of toch Universal?

20 – 23 april: Route richting Sequoia National Park

23 – 26 april: Yosemite National Park
      Ik besef dat we er vrij vroeg in het seizoen zijn. Denken jullie dat vier dagen goed te vullen zijn in die periode, of zouden jullie korter blijven en de tijd elders besteden?

26 – 28 april: via de kust naar Monterey / Carmel

28 april – 1 mei: San Francisco

Waar ik benieuwd naar ben:
      • Wat zijn jullie must-sees tussen LA en San Francisco?
      • Leuke overnachtingsplekken of minder toeristische stops onderweg?
      • Activiteiten met tieners (mooie hikes, gave stranden, toffe plekken om te eten of shoppen)?
      • En jullie mening over Disney vs. Universal?
      Overnachtingen

We vinden een afwisseling tussen hotels en Airbnb’s fijn. Vooral aan het einde van de reis lijkt een Airbnb ons prettig.
      Twijfelpuntje: is dat praktisch, of is het juist leuker om die laatste dagen in San Francisco zelf te slapen?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
      Ik lees hier altijd met veel plezier mee en ik heb al heel veel gehad aan de tips en adviezen die hier gedeeld worden.

Groetjes,
      Faye
      paulr
      Amerika-expert
      Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Advies gevraagd: onze route van Los Angeles naar San Francisco (18 april – 1 mei 2026)

Bericht door paulr »

Welkom,
      Mooie, rustige reis maar... je bent inderdaad vroeg in Seki & Yosemite. Het kan natuurlijk wel, in de dalen kan het al heerlijk weer zijn. Maar reken ook op sneeuw in de hogere delen als je wat gaat wandelen. Wellicht handig om een plan B te hebben (dus accommodaties boeken die je kort voor de reis nog kan annuleren of wijzigen). Denk dat SeKi eerder te vroeg komt dan Yosemite. Je zou evt de sequoia's in Mariposa Grove in Yosemite kunnen bekijken. En als je niet ver omhoog kan of alleen in de vallei kan wandelen is 4 hele dagen Yosemite mogelijk wat veel.
      Schrijf je schema even in een dag-tot-dag schema, dan zie je hoe lang je ergens bent. Want volgens mij hou je maar 2 hele dagen Yosemite over als je de 23 van Seki komt en de 26e naar Monterey gaat...
      En dan Disney vs Universal: met kinderen in die leeftijd zou ik zéker voor Universal gaan ! (Disney Anaheim toch wat beperkt als je Florida al gehad hebt...)
      ik zou eerder onderweg voor cabins/huizen kiezen dan in een stad. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een hotel nabij Fishermans Warf.
      Succes met plannen maken...
      Paul
      nwolf
      Amerikakenner
      Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Advies gevraagd: onze route van Los Angeles naar San Francisco (18 april – 1 mei 2026)

Bericht door nwolf »

Sluit me helemaal aan bij Paulr wat betreft Disney of Universal. Ook al heeft Disney wel een leuke sfeer, zie je toch dat Universal meer aansluit op die leeftijdsgroep.
      Nu moet ik wel toegeven dat Universall Hollywood een stuk kleiner en compacter is dan Florida en niet veel coasters heeft.
      Gezien de leeftijd leg het de kids zelf voor, willen ze voor Harry Potter/Jurassic Park/Nintendo of toch liever Star Wars/Cars/Marvel?

De parken kun je ook niet echt met elkaar vergelijken, maar als jullie al naar DisneyWorld zijn geweest dan zou ik wel voor Universal gaan in dit geval!

Must see buiten de 1000 en 1 voorbeelden die ook hier staan is zorg ervoor dat je op tijd kaartjes hebt voor Alcatraz! Je wilt niet weten hoe vaak ik hoor dat de kaartjes waren uitverkocht en er dus teleurstelling was.
      2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
      Martin & Marianne
      Amerika-expert
      Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is inderdaad erg vroeg in het jaar voor met name Sequoia. Maar zorg voor goede wandelschoenen, dan hoeft een beetje sneeuw geen probleem te zijn. In Yosemite zal de vallei normaal gesproken goed te doen zijn. En je kunt naar Hetch Hetchy. Maar je mist de Tioga Road en waarschijnlijk ook de Glacier Point Road. Wel een goede tijd voor de watervallen!
      Het is niet gek om wat alternatieven te hebben. Misschien nog Joshua Tree meenemen?

Schrijf het inderdaad eens per dag uit, in een van-naar schema, dat is wel zo overzichtelijke en je ziet meteen waar je een volle dag hebt en wat een reisdag is. En ik neem aan dat je er geen drie dagen over doet om richting Sequoia te gaan. :wink:
      Wat overnachtingen betreft ben ik voor Sequoia en Yosemite een voorstander van overnachten in het oar; de afstanden zijn fors als je buiten het park zit. Voor Sequoia en Grant grove een optie. In Yosemite zou je naar Cutyt VIllage kunnen kijken (heated tent of de Stoneman Room) of de Lodge.
      Buiten het park ligt El Portal het beste.

Kijk voor wandelingen in de parken eens op mijn wandelsite.
      En misschien heb je iets aan ons 2013-verslag voor beide parken; wij waren er toen begin juni.

Marianne
      Starbucks90
      Amerika-newbie

Dank jullie wel allemaal voor de uitgebreide reacties, heel fijn om te lezen!

We nemen jullie adviezen ter harte:
      • Flexibele accommodaties boeken, zodat we kunnen schuiven als Sequoia nog te koud of deels gesloten blijkt.
      • Mariposa Grove houden we als alternatief voor de sequoia’s.
      • En mocht Sequoia niet handig zijn qua timing, dan overwegen we Joshua Tree.
      • Goed om te weten dat we in Yosemite waarschijnlijk vooral in de vallei kunnen wandelen, en dat het een mooie tijd voor watervallen is. Ik ga uitzoeken welke (niet te uitdagende) trails dan handig zijn
      • Universal Studios vs Disney gaan we afstemmen met de kinderen.
      • Een hotel nabij Fishermans Warf
      • En de tip om Alcatraz op tijd te boeken staat genoteerd, daar willen zeker niet te laat mee zijn!
      Zoals jullie voorstelden, heb ik het reisschema opnieuw uitgewerkt, met een plan B erbij:

Datum Locatie Activiteit / Reistijd
      Za 18 apr Aankomst Los Angeles
      Zo 19 apr Los Angeles
      Ma 20 apr Universal Studios of Disney
      Di 21 apr Reisdag naar Sequoia (of Joshua Three als alternatief)
      Wo 22 apr Naar Sequoia (of Joshua Tree)
      Do 23 apr Reisdag naar Yosemite
      Vr 24 apr Yosemite
      Za 25 apr Yosemite
      Zo 26 apr Reisdag Monterey / Carmel
      Ma 27 apr Monterey / Carmel
      Di 28 apr Reisdag naar San Fransisco
      Wo 29 apr San Fransisco
      Do 30 apr San Francisco
      Vr 1 mei Vertrek

Mochten er nog opmerkingen en/of tips zijn naar aanleiding van bovenstaande planning, hoor ik het graag.
      Nogmaals: dank voor jullie input!

Groet,
      Faye
      Starbucks90
      Amerika-newbie

Martin & Marianne schreef:
      10 okt 2025, 10:04
      Wat overnachtingen betreft ben ik voor Sequoia en Yosemite een voorstander van overnachten in het oar; de afstanden zijn fors als je buiten het park zit. Voor Sequoia en Grant grove een optie. In Yosemite zou je naar Cutyt VIllage kunnen kijken (heated tent of de Stoneman Room) of de Lodge.
      Buiten het park ligt El Portal het beste.

Kijk voor wandelingen in de parken eens op mijn wandelsite.
      En misschien heb je iets aan ons 2013-verslag voor beide parken; wij waren er toen begin juni.

Marianne
      Dank je wel voor de tips! Superfijn!
      Ik hoor inderdaad vaker dat de afstanden flink zijn als je buiten het park verblijft, dus we gaan kijken naar opties in het park zelf.

Ik ga ook op je wandelsite kijken en je reisverslag van 2013 doornemen, leuk om jullie ervaring te lezen. Dank voor het delen!
      Bensiegel
      Amerikafan

Bericht door Bensiegel »

Point Reyes National Seashore vonden wij vorig jaar geweldig mooi, er zijn een aantal adembenemende stranden. Wij hebben er walvissen gezien, en waren er in dezelfde periode als jullie gaan, en waren vrijwel alleen. Je moet er wel wat voor op en neer rijden hoe je de route nu hebt, dus dat is niet ideaal.

Bij Big Sur heb je ook hele mooie strandjes, maar veelal wel erg druk, hier was ik deze zomer in juli, dus weet niet hoe dit in april/mei is. Highway 1 alleen al op dat stuk, is erg mooi.
      paulr
      Amerika-expert

Bericht door paulr »

Yosemite: denk dat de trail naar de Nevada Falls mogelijk wel open zal zijn. Neem de rechterkant (John Muir) van de Merced river omhoog en dan via de linkerkant (Mist trail) en Vernall Falls omlaag. Neem een goede regenjas mee, óók met mooi weer ! Je wordt zeiknat van naast de waterval lopen. Een droog T-shirt in je rugzak is ook geen overbodige luxe. Wij deden dit in mei en waren tot op onze onderbroek nat :) .

Alcatraz: Ja, wees op tijd. Marianne raadt altijd de avondtour aan, maar ik vind de aller vroegste boot altijd mooi :)
      De dag zou dag kunnen zijn: eerste boot naar Alcatraz, dan direct de audiotour doen, die is dan erg rustig, je loopt (bijna) alleen door de gevangenis...Daarna kun je nog wat van de rest van het eiland meepakken. Om een uur of 11 de boot terug en dan naar de fietsverhuur. De rest van de dag gebruik je om per fiets naar de hoogtepunten van de stad te fietsen met als hoogtepunt aan het eind van de dag over de brug naar Sausalito. Drankje daar en de laatste boot terug naar Fishermans Warf. Ik heb ooit een route geplaatst in een topic met een maps route, vast nog wel te vinden...

Monterey: uiteraard doe je daar een walvistour én bezoek je het aquarium. Tip: neem de vroegste walvistour, zeker in het voorseizoen is de zee dan rustiger en zijn de walvissen beter te spotten...
      IngridUSA
      Amerika-expert

Bericht door IngridUSA »

Koop tickets voor Alcatraz 90 dagen van te voren (zet het op de kalender) en alleen via de officiële site https://www.cityexperiences.com/san-fra ... r-options/
      Kijk ook even naar het schema; de avondtour is (als ik het goed heb) bv niet beschikbaar op zondag en maandag.
      Martin & Marianne
      Amerika-expert
      Contacteer:

paulr schreef:
      10 okt 2025, 21:37
      Alcatraz: Ja, wees op tijd. Marianne raadt altijd de avondtour aan, maar ik vind de aller vroegste boot altijd mooi
      Wij hebben voor Alcatraz twee keer een gewone tour gedaan en de laatste keer de avondtour. Hij is wat duurder, maar je ziet veel meer. Bovendien is de sfeer heel anders dan overdag. Vooral het sluiten van de deuren vonden we indrukwekkend. Maar kijk ook wat goed in je schema past; de eerste tour heeft als voordeel dat je daarna de dag nog aan jezelf hebt.
      paulr schreef:
      10 okt 2025, 21:37
      Yosemite: denk dat de trail naar de Nevada Falls mogelijk wel open zal zijn. Neem de rechterkant (John Muir) van de Merced river omhoog en dan via de linkerkant (Mist trail) en Vernall Falls omlaag. Neem een goede regenjas mee, óók met mooi weer ! Je wordt zeiknat van naast de waterval lopen.
      Grappig, ik zou juist zeggen; loop langs de Vernal Fall omhoog en via de JMT naar beneden. Het zal glad en nat zijn op de Mist Trail; ik vind het dan niet fijn om naar beneden te lopen, dan is naar mijn idee de kans op uitglijden groter.

Marianne
      paulr
      Amerika-expert

Bericht door paulr »

Andersom kan natuurlijk ook, ik wilde hier meer mee aangeven dat je een leuk rondje kan lopen ipv een ''heen-en-weertje'' wandeling !
      Martin & Marianne
      Amerika-expert
      Contacteer:

Ja, dat is zeker een aanrader!

Marianne
      Starbucks90
      Amerika-newbie

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie uitgebreide advies!

Ik heb 1 overnachting kunnen boeken in Yosemite (Curry Village Stoneman), op de dag van aankomst. Waar we de twee daar op volgende nachten gaan verblijven, vind ik lastig. Ik heb een reservering staan bij Yosemite Southgate Hotel & Suites, maar volgens mij is dat niet de meest handige locatie. In El Portal, heb ik nog geen geschikte accommodatie gevonden, dus ik zoek nog even verder.

We hebben Sequoia geschrapt van onze planning en zijn voornemend om naar Joshua Tree te gaan, al twijfel ik een beetje of we onze tieners er een heel groot plezier mee doen. Ik ben heel benieuwd of jullie nog andere alternatieven hebben naast Joshua Tree. Wellicht is er op de route naar Yosemite (vanuit LA) nog een leuke plek om te stoppen?

Alcatraz staat in mijn agenda om te boeken, en we gaan ook zeker de walvistour boeken in Monterey en het aquarium bezoeken.
      Martin & Marianne
      Amerika-expert
      Contacteer:

Vanuit Yosemite Southgate is het 1,5 uur rijden naar de vallei (ik gebruik altijd Yosemite Villlage in GoogleMaps). Het zou voor de eerste nacht niet gek zijn; dan rij je er langs en dan kun je de dag van aankomst of de volgende ochtend naar de Mariposa Grove. Maar eerst naar Curry Village en dan weer terug naar het zuiden is niet zo handig. In El Portal heb je de Yosemite View Lodge en de Cedar Lodge. Ik zie dat die behoorlijk aan de prijs zijn.
      Je kunt ook kijken naar de Yosemite Bug. Dat is wel verder dan El Portal maar het is een mooie route naar de vallei.
      Een andere mogelijkheid is Groveland. Dan zit je aan de 120. Is iets dichterbij dan Oakhurst.
      Je kunt iets boeken dat annuleerbaar is en kijken of er nog iets anders vrij komt in Yosemite zelf. Je zit er deels in het weekend, dat maakt het wel lastig. Maar je ziet altijd veel annuleringen.

Joshua Tree is niet zo heel spannend misschien maar je zou twee nachten Palm Springs kunnen doen en een kort bezoek kunnen brengen aan Joshua Tree, Je hebt er ook de aerial tramway. Ik heb daar geen ervaring mee maar lees wel positieve verhalen. En kijk eens naar Indian Canyons.

Tussen LA en Yosemite is verder niet echt iets was de moeite waard is, voor zover ik weet. Je zou alsnog de kustweg kunnen nemen.

Marianne
      ruleen
      Amerika-ontdekker

Bericht door ruleen »

Starbucks90 schreef:
      15 okt 2025, 16:02

We hebben Sequoia geschrapt van onze planning en zijn voornemend om naar Joshua Tree te gaan, al twijfel ik een beetje of we onze tieners er een heel groot plezier mee doen. Ik ben heel benieuwd of jullie nog andere alternatieven hebben naast Joshua Tree. Wellicht is er op de route naar Yosemite (vanuit LA) nog een leuke plek om te stoppen?
      Afgelopen meivakantie hebben we een rondje Californië gemaakt. Wij hadden 17 dagen, dus wat meer tijd, maar hierbij onze ervaringen:
      - San Fransisco hebben we Alcatraz bezocht en we hebben de tram genomen, dat vonden we allemaal erg leuk (kinderen zijn wel jonger).
      - verder flink gewandeld, zodat je veel ziet, maar met oudere kinderen zou fietsen huren/ fietstour ook erg leuk kunnen zijn.
      - toen richting LA via Monterey en Pismo Beach
      - we zaten in een hotel op loopafstand van Universal, dat was echt top.
      - mijn man en oudste zoon zijn nog naar de play offs van een basketbal wedstrijd geweest, aanrader! Je kan ook in San Fransisco kijken voor kaartjes.
      - via get your guide goede tickets (2 dagen) voor Universal gekocht. volgens mij was 2e dag gratis, en wij vonden dat park echt geweldig. Ook als volwassene is marioworld echt onwijs leuk (belevenis is wel nog leuker met speciale armband/ horloge, die hadden we aan de kinderen gegeven) maar ook de bustour is heel leuk.
      - Hollywood sign gezien en nog 2 nachten aan de kust gezeten, maar we hadden helaas geen goed weer.
      - wij zijn naar Joshua tree gegaan en vonden het erg leuk! Echt wat warmer, maar nog aangenaam en zaten 2 nachten in een airbnb met jacuzzi en zwembad. Was heel fijn! De jongers vonden het kunnen klimmen op de stenen erg leuk, de oudste zou dat over een aantal jaar nog steeds leuk vinden, maar hij klimt erg graag. Daarnaast hadden zij nog nooit een woestijnlandschap gezien.
      - vanuit daar naar Yosemite gegaan, met een tussenovernachting.
      - wij hadden Yosemite als laatste bewaard voor kans op aardig weer en waren daar 1 - 3 mei. We hadden echt geweldig weer, maar er was nog wel veel gesloten. Mist trail hebben we inderdaad gelopen. In Mariposa reed de bus niet, dus we moesten eerst naar Mariposa Grove wandelen, en daar nog de wandeling maken. Met een zoontje van 5 best pittig, maar voltooid! Ik vond het wel al echt druk in de vallei, de parkmedewerkers gaven aan dat dit nog helemaal niet druk was.
      - tussendoor trouwens in outlets geshopt en dat vond de oudste wel al interessant :)

Ik hoop dat je iets aan deze ervaring hebt.
      jojostravelusa
      Amerika-expert
      Aantal x V.S. bezocht: 15
      Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

In Universal Studio's wordt hard gebouwd aan een hele grote nieuwe attractie: Fast and Furious Coaster Hollywood Drift. Er staat niet bij wanneer hij precies open gaat, alleen 2026, maar misschien hebben jullie geluk en kunnen jullie hem proberen. We hebben van de winter wel de bouwwerkzaamheden gezien en het lijkt een enorm ding te worden.
      Plaats reactie
      • Vergelijkbare Onderwerpen
        Reacties
        Weergaves
        Laatste bericht
      AllesAmerika.com Forum : Disclaimer