Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Government shutdown 2025 ?

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Government shutdown 2025 ?

Bericht door Pete.Z »

Er is weer een grote kans op een shutdown, goed opletten dus als je volgende maand die kant op gaat en vooral als je nationale parken bezoekt.

https://edition.cnn.com/2025/09/26/poli ... -explained

Hier is het officiële document voor de NPS, in geval van een shutdown.

https://www.doi.gov/sites/default/files ... n-2024.pdf
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Government shutdown 2025 ?

Bericht door Pete.Z »

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Op de nationale tv zenders wordt er afgeteld ;
shutje.jpg
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Rockbeer
Amerika-ontdekker

Bericht door Rockbeer »

Veel tegenstrijdige informatie. Volgens NBC blijven de parken gewoon open. Voor mij persoonlijk heb ik volgens mij in elk geval de eerste week geen gedoe hiermee. Pas vanaf 8 oktober krijg ik geloof ik weer te maken met NPS. Tegen die tijd zal ook wel duidelijk zijn wat het betekent voor mijn plannen.

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna234822
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik vertrek zelf pas 28 oktober, dus hopelijk komen er afspraken voor die tijd.
Zo niet, ga ik er van uit dat de hotels in Death Valley open blijven, en de wegen ook.
josea
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door josea »

Kan het ook problemen opleveren als je naar New York vliegt? Vertraging op vliegveld ofzo?
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Dat zou kunnen, de laatste keer hebben veel verkeersleiders zich ziek gemeld omdat ze onbetaald moesten doorwerken en waren er behoorlijke vertragingen. Wat er nu gaat gebeuren weet niemand.
Rockbeer
Amerika-ontdekker

Bericht door Rockbeer »

Zojuist gezien dat ik positief bericht heb ontvangen van de Bright Angel Lodge (daar overnacht ik over twee weken):
We have received word from the U.S. National Park Service that the entrances and roads into Grand Canyon National Park will remain open and accessible during the government shutdown. This means that our lodges, restaurants, gift shops, activities, and services will be open and welcoming guests and visitors from around the world.

Some government-provided services (visitor center, public restrooms, etc.) may have reduced hours or closures; please consult the NPS website for up-to-date information. The National Park Service will provide emergency services, but please be very careful when venturing into the park.

Please check our website's "Alerts" page for the latest information and thank you for making us a part of your vacation plans. We look forward to seeing you soon!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Hetzelfde voor DV, visitor center is gesloten, verder alles gewoon open. Gratis toegang. :wink:
iris1991
Amerika-newbie

Bericht door iris1991 »

Eergisteren naar Black Canyon of the Gunnison geweest en vannacht overnacht op de camping in Great Sand Dunes NP. Inderdaad parken gewoon open, alleen niemand bij de ingang van deze parken en visitor centra dicht, dus iets meer plannen vooraf/kaart downloaden van het park, omdat ter plekke niet altijd verbinding is!
Na het weekend gaan we richting Utah. We begrepen dat daar alles “gewoon” open is en dat de staat het betaald omdat het toerisme daarvoor heel belangrijk is.

Morgen/overmorgen stond Mesa Verde op de planning en hadden ook een tour geboekt. Vooralsnog geen annulering. Iemand die daar recent geweest is en meer info heeft over ter plaatse?

EDIT: annulering tour mess verde nú binnengekregen. Helaas dit park wel helemaal dicht..
2016: Washington DC + NYC
2017: Hawai'i > O'ahu + Kaua'i
2018: Hawai'i > Maui + Moloka'i
2024-02: Hawai'i > Big island + Seattle
2024-11: Florida + the keys
Plan: 2025-09 Roadtrip VS
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

Wij hebben er -jammer genoeg-ook last van gehad in Acadia NP. De visitor centers waren -helaas voor deze stempelverzamelaar- gesloten en onze geplande sunrise op Cadillac Mountain is ondanks dat dit de dag ervoor wel nog open was, geannuleerd. Het ergste was dat er -mede door het gebrek aan controle op het betalen van de toegangsprijs- er zoveel volk was op de parkeerplaatsen dat wij geen plek meer vonden om de geplande wandelingen te kunnen doen.
iris1991
Amerika-newbie

Bericht door iris1991 »

iris1991 schreef:
04 okt 2025, 01:00
Eergisteren naar Black Canyon of the Gunnison geweest en vannacht overnacht op de camping in Great Sand Dunes NP. Inderdaad parken gewoon open, alleen niemand bij de ingang van deze parken en visitor centra dicht, dus iets meer plannen vooraf/kaart downloaden van het park, omdat ter plekke niet altijd verbinding is!
Na het weekend gaan we richting Utah. We begrepen dat daar alles “gewoon” open is en dat de staat het betaald omdat het toerisme daarvoor heel belangrijk is.

Morgen/overmorgen stond Mesa Verde op de planning en hadden ook een tour geboekt. Vooralsnog geen annulering. Iemand die daar recent geweest is en meer info heeft over ter plaatse?

EDIT: annulering tour mess verde nú binnengekregen. Helaas dit park wel helemaal dicht..
Update Mesa Verde: mainroad is open, en vanaf het viewpoint bij de parkeerplaats kun je een deel van de cliffdwellings (spuce tree house) goed zien. Ook enkele trailer open, maar niet die richting de cliffdwellings.
Leuk alternatief/aanvulling was wat mij betreft Hovenweep national monument.
2016: Washington DC + NYC
2017: Hawai'i > O'ahu + Kaua'i
2018: Hawai'i > Maui + Moloka'i
2024-02: Hawai'i > Big island + Seattle
2024-11: Florida + the keys
Plan: 2025-09 Roadtrip VS
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

In Utah Capitol Reef, Arches en Canyonlands afgelopen weekend geen toegang controle, wel alles open. Black Canyon Colorado vandaag geen toegang controle, auto route open, verder alles gesloten.
27 States so far...
wouterjanS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door wouterjanS »

Hoe is de staat van de parken? Zijn de WC's nog open/bruikbaar? Worden prullebakken geleegd? Zijn de campings open?
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat dat per park kan verschillen. Kijk voor informatie op de verschillende NPS-sites. Ik zie bijvoorbeeld bij Death Valley dat het visitor center (en ik vermoed ook de wc's) open is.

In dit artikel over Joshua Tree blijkt dat er veel onduidelijk is. Blijkbaar zijn reserveringen gecanceld maar zijn de campings nog wel open op een fcfs basis.

Hopelijk weten de mensen zich te gedragen zodat je geen herhaling krijgt van wat er in Joshua Tree gebeurde in 2019 toen er onder andere joshua trees vernield werden.

Marianne
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Het visitor center in DV is open omdat de https://dvnha.org/ dat nu financieert, hopelijk houden ze dat nog even vol.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik was de afgelopen weken in Amerika en heb weinig tot geen hinder ondervonden van de shutdown. Devils Tower en Yellowstone NP waren gewoon open. Toegang tot de parken is momenteel gratis. Ik had anders de Annual Pass willen kopen maar dat kon/hoefde dus niet eens. Dat terwijl er wel een Park Ranger bij de toegangpoort van Yellowstone NP zat (East Entrance). Ik kreeg een krantje en informatiefolder (geen kaartje zoals je die altijd krijgt bij de ingang) en kon zo het park in.

Wat je er van merkt zijn inderdaad de Park Rangers die niet aanwezig zijn. Al heb ik de wel gezien in Yellowstone NP. Wellicht om toch enig zicht te houden op de mensen die stoppen voor wilde dieren? Erg blij dat toegang nog steeds mogelijk was omdat ik ook 3 nachten in Yellowstone NP verbleef. Omdat de accommodaties door een externe partij geregeld worden is het daar gewoon business as usual.

Ook de diverse Visitor Centers zijn dicht. Dat hoeft echter geen probleem te zijn als je je thuis goed voorbereid op je trip naar een NP. Toiletten die beheerd worden de NPS zijn wel gesloten in de parken. De toilethokken zonder voorzieningen (die kleine stinkhokjes) zijn echter wel gewoon beschikbaar. Daar werd dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Qua drukte vond ik het nog meevallen bij Devils Tower en Yellowstone NP. Nou was ik op 1 okt bij Devils Tower en op 2 okt. reed ik Yellowstone NP binnen, net nadat de shutdown ingegaan was. Toen ik op zon. 5 okt. Yellowstone NP uitreed (via de West Entrance) kwam ik wel een lange file van auto's tegen die allemaal naar het park gingen. Mogelijk dat parken nu wel extra bezocht worden omdat er geen toegang geheven wordt? De dagen dat ik er was merkte ik niet dat afvalbakken overvol waren. Men leek zich nog steeds netjes te gedragen. Iets dat dat de vorige lange shutdown wel anders was.

Bij Mount St. Helens was het Coldwater Ridge Visitor Center wel helemaal afgesloten, het hek bij de ingang van het Coldwater Ridge terrein was dicht. Dat het Visitor Center zelf dicht zou zijn had ik wel verwacht, niet dat het hele terrein afgesloten was. Gelukkig zijn er genoeg locaties op de WA-504 om Mount St. Helens toch goed te zien. Bijkomend voordeel: ik was afgelopen vrijdagochtend 10 okt, helemaal alleen op de WA-504 en bij Coldwater Lake. Wat een rust! Heerlijk! En wat een prachtige locatie! Ook de payterminal bij Coldwater Lake was buitengebruik gesteld (plastic zak erover en toiletten niet toegankelijk).

Op het vliegveld van Seattle (SEA) heb ik er afgelopen zaterdag ook weinig van gemerkt dat er minder TSA medewerkers aanwezig waren. Ik was redelijk vlot door de controle van het paspoort/boardingpas heen (Checkpoint 1). Eerst deed 1 persoon het werk, niet veel later schoven nog 2 medewerkers aan en ging het ineens heel snel. De tassencontrole zelf ging ook niet langzamer dan anders. Er waren 2 scanners in gebruik en dat ging ook best snel al werd het wel wat drukker toen ineens 3 ipv 1 mederwerker de paspoort/boardingpascontroles deden.

Conclusie: Op dit moment eigenlijk totaal geen hinder ondervonden van de shutdown.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
wouterjanS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door wouterjanS »

He zal er niet beter op worden des te langer het duurt. Ik moet zeggen dat ik er toch ook een beetje kriegelig van wordt. Stel dat tijdens de hele vakantie er een shut down is. Het idee van dat dingen afgesloten en zijn wc's niet onderhouden lijkt mij helemaal niks. Wat dat betreft begint de VS steeds onbetrouwbaarder te worden voor de toerist.
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

@wouterjanS Dit is iets wat geregeld voorkomt in de USA dus niet bijzonder voor nu specifiek. Enige wat er nu is dat het langer duurt dan het meestal duurt en dat we moeten afwachten wie de langste adem gaat hebben of dat er met een of andere ingreep door de president dingen op zijn kop gezet gaan worden.

In de hele wereld zie je het momenteel polariseren, ook in Nederland alleen daar hebben we geen shutdown van de ambtenaren maar wel de nodige stakingen gehad die veel mensen raakte zoals de stakingen in het OV, Schiphol, etc.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door TradeMarkNL83 »

Hier volg ik de ontwikkelingen ook op de voet. In januari naar DV, dus hopelijk valt het allemaal mee tzt.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer