Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV 2025: Mijn Update
DV 2025: Mijn Update
Afgelopen jaar heb ik te horen gekregen dat ik verder mocht in het proces om geselecteerd te worden voor een Diversity Visa. Inmiddels is dat al een flinke poos geleden, en heb ik recent een update gekregen. Ik ben namelijk ingepland voor een interview!
Nu word het voor mij snel actie ondernemen, omdat mijn interview al in maart is. Verder zit er wel één minder punt aan. Mijn inteview zal namelijk plaatsvinden op het consulaat in Frankfurt. Dit betekent als het goed is dat ik mijn medical examination bij een goedgekeurde arts moet halen (toch?). Nou zijn die goedgekeurde praktijken uiteraard allemaal in Duitsland. Zou dit problemen voor mij op kunnen brengen? Tevens las ik dat wanneer je een visa toegekend krijgt, je jouw paspoort daar zou moeten achterlaten, en deze later naar je opgestuurd zal worden. Er wordt dan ook op de site aangeraden om geen reis buiten Duitsland te plannen in deze periode. Best gek vind ik, aangezien ik zelf natuurlijk in Nederland woon en toch terug zal moeten. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met hoe lang dat ongeveer zou gaan duren? Ik heb namelijk een vakantie richting de VS in de zomer staan, en dan zal ik mijn paspoort wel nodig hebben.
Ondanks deze eventuele struikelpunten ben ik erg enthousiast om verder te gaan in dit proces en hopelijk een mooie nieuwe stap te zetten in mijn leven. Ik ben ook van plan dit topic te blijven bijwerken met hoe het verder loopt. Verder zijn alle tips en aandachtspuntjes die jullie misschien voor mij hebben meer dan welkom!
Groetjes,
Daan
Nu word het voor mij snel actie ondernemen, omdat mijn interview al in maart is. Verder zit er wel één minder punt aan. Mijn inteview zal namelijk plaatsvinden op het consulaat in Frankfurt. Dit betekent als het goed is dat ik mijn medical examination bij een goedgekeurde arts moet halen (toch?). Nou zijn die goedgekeurde praktijken uiteraard allemaal in Duitsland. Zou dit problemen voor mij op kunnen brengen? Tevens las ik dat wanneer je een visa toegekend krijgt, je jouw paspoort daar zou moeten achterlaten, en deze later naar je opgestuurd zal worden. Er wordt dan ook op de site aangeraden om geen reis buiten Duitsland te plannen in deze periode. Best gek vind ik, aangezien ik zelf natuurlijk in Nederland woon en toch terug zal moeten. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met hoe lang dat ongeveer zou gaan duren? Ik heb namelijk een vakantie richting de VS in de zomer staan, en dan zal ik mijn paspoort wel nodig hebben.
Ondanks deze eventuele struikelpunten ben ik erg enthousiast om verder te gaan in dit proces en hopelijk een mooie nieuwe stap te zetten in mijn leven. Ik ben ook van plan dit topic te blijven bijwerken met hoe het verder loopt. Verder zijn alle tips en aandachtspuntjes die jullie misschien voor mij hebben meer dan welkom!
Groetjes,
Daan
Re: DV 2025: Mijn Update
Het is inderdaad normaal dat je voor het krijgen van een visum je paspoort achterlaat. Overigens niet alleen voor Amerikaanse visa, bijna elk land doet dat tegenwoordig. Dat heeft er mee te maken dat visa tegenwoordig geen simpel "stempeltje" meer zijn, maar compleet geprinte pagina's inclusief echtheidskenmerken. En dat kunnen ze dus niet meer doen terwijl je wacht.
Nadat het visum in je paspoort geprint is wordt het paspoort weer naar je teruggestuurd. Normaal is de doorlooptijd een paar dagen. Geen idee of dat met die DV visa ook zo is, maar wellicht dat er een ervaringsdeskundige hier is die er meer over kan zeggen.
Overigens, gezien de huidige situatie met grenscontroles zou ik maar even een Europese ID kaart aanvragen, zodat je vanuit Duitsland iig weer terug kunt reizen naar huis, en eventueel ook binnen Europa kunt reizen in die periode.
Nadat het visum in je paspoort geprint is wordt het paspoort weer naar je teruggestuurd. Normaal is de doorlooptijd een paar dagen. Geen idee of dat met die DV visa ook zo is, maar wellicht dat er een ervaringsdeskundige hier is die er meer over kan zeggen.
Overigens, gezien de huidige situatie met grenscontroles zou ik maar even een Europese ID kaart aanvragen, zodat je vanuit Duitsland iig weer terug kunt reizen naar huis, en eventueel ook binnen Europa kunt reizen in die periode.
Op de website van het consulaat in Frankfurt staat: Applicants should ideally complete their medical exam in their home country if a panel physician is present there.
En even doorklikken levert dan de gegevens van een arts in Amsterdam.
Dr. R. Ritz
DC Klinieken Amsterdam
Tesselschadestraat 4
1054 ET, Amsterdam
Email: visaforusa@de-dokter.nl
En even doorklikken levert dan de gegevens van een arts in Amsterdam.
Dr. R. Ritz
DC Klinieken Amsterdam
Tesselschadestraat 4
1054 ET, Amsterdam
Email: visaforusa@de-dokter.nl
Terug in Texas!
@daan2001
Het is mogelijk een tweede paspoort aan te vragen.
'Is uw paspoort al bij een ambassade voor de aanvraag van een visum? Dan kunt u met het 2e paspoort reizen of een visum aanvragen voor een ander land.'
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Het is mogelijk een tweede paspoort aan te vragen.
'Is uw paspoort al bij een ambassade voor de aanvraag van een visum? Dan kunt u met het 2e paspoort reizen of een visum aanvragen voor een ander land.'
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
19 States so far...
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Meestal is het handigst om de medical te doen in het land waar je gaat interviewen. Dat komt omdat die specifieke artsen afspraken hebben met het consulaat in hun land en bijvoorbeeld weten hoe ze de resultaten moeten aanleveren. Toen ik in 2020 mijn medical in Nederland deed bijvoorbeeld kreeg ik zelf de resultaten niet, die gingen direct naar het consulaat in Amsterdam. Je betaalt bij de arts, het gaat niet via de verzekering (alhoewel je achteraf de kosten wel kunt proberen te claimen) dus dat zou in Duitsland geen problemen moeten opleveren. Ze spreken ook vrijwel zeker Engels daar (je bent niet de enige buitenlander die in Duitsland op interview gaat). Eventueel kun je bijvoorbeeld de arts in Nederland zelf vragen of ze ook medicals voor Frankfurt doen, in mijn ervaring zijn ze makkelijker te bereiken dan het consulaat.
Als je een indentiteitskaart hebt naast je paspoort kun je gewoon in Europa blijven reizen. Misschien handig om even aan te vragen als je gelijk na je interview landsgrenzen over gaat (en goedkoper dan een tweede paspoort). Het is normaal dat je je paspoort moet achterlaten. Het printprocess duurt meestal een paar dagen, plus een paar dagen voor de post. Het kan zijn dat je niet gelijk goedgekeurd wordt, dan hangt het natuurlijk af van wat het probleem is hoe lang dat duurt. In dat geval kun je je paspoort terugvragen.
Houd er ook rekening mee dat bij goedkeuring van je DV visum, andere visa voor Amerika en ESTA's gecancelled worden. De trip in de zomer zou dan dus je activatie-trip zijn.
Als je een indentiteitskaart hebt naast je paspoort kun je gewoon in Europa blijven reizen. Misschien handig om even aan te vragen als je gelijk na je interview landsgrenzen over gaat (en goedkoper dan een tweede paspoort). Het is normaal dat je je paspoort moet achterlaten. Het printprocess duurt meestal een paar dagen, plus een paar dagen voor de post. Het kan zijn dat je niet gelijk goedgekeurd wordt, dan hangt het natuurlijk af van wat het probleem is hoe lang dat duurt. In dat geval kun je je paspoort terugvragen.
Houd er ook rekening mee dat bij goedkeuring van je DV visum, andere visa voor Amerika en ESTA's gecancelled worden. De trip in de zomer zou dan dus je activatie-trip zijn.
Nagini schreef: ↑27 jan 2025, 14:47Meestal is het handigst om de medical te doen in het land waar je gaat interviewen. Dat komt omdat die specifieke artsen afspraken hebben met het consulaat in hun land en bijvoorbeeld weten hoe ze de resultaten moeten aanleveren. Toen ik in 2020 mijn medical in Nederland deed bijvoorbeeld kreeg ik zelf de resultaten niet, die gingen direct naar het consulaat in Amsterdam. Je betaalt bij de arts, het gaat niet via de verzekering (alhoewel je achteraf de kosten wel kunt proberen te claimen) dus dat zou in Duitsland geen problemen moeten opleveren. Ze spreken ook vrijwel zeker Engels daar (je bent niet de enige buitenlander die in Duitsland op interview gaat). Eventueel kun je bijvoorbeeld de arts in Nederland zelf vragen of ze ook medicals voor Frankfurt doen, in mijn ervaring zijn ze makkelijker te bereiken dan het consulaat.
Goed om te weten, ik had het er net toevallig nog over met mijn vader. Verder heb ik alles (voor nu) even geregeld. Dat die vakantie in de zomer dan de activatietrip wordt, betekent voor mij wel dat ik even moet gaan kijken hoe ik dat het beste kan doen met het opsturen van de green card. We zijn namelijk van plan een roadtrip te doen. Nou zou het volgensmij toch veel langer gaan duren voor ik de green card zou ontvangen. Ik heb ook gelezen dat je in de tussentijd een soort van vervangende status op je paspoort krijgt, zodat je eventueel wel het land uit zou kunnen? Het is namelijk mijn plan om later in het jaar dan een trip te maken om dingen zoals een adres etc. te regelen.
- Nagini
- Amerikakenner
Het is niet toegestaan om een heel voorgaand bericht te quoten (dat maakt de posts zo groot), gebruik @usernaam als je de aandacht van een andere forumgebruiker wilt trekken, of quote het stukje relevant voor je antwoord 
Je moet een adres hebben waar je greencard veilig heen kan op het moment dat je de eerste keer inreist. De POE (port of entry) waar je met de bruine envelop binnenkomt is het laatste moment om dat adres te wijzigen. Verder moet je ook nog een processing fee betalen voordat de kaart gemaakt wordt. Als je vliegt en een overstap hebt, houd er dan rekening mee dat je vrijwel altijd door immigratie gaat bij de eerste luchthaven waar je aankomt in Amerika, en dat je waarschijnlijk extra tijd nodig hebt bij de eerste entry.
Als je wordt toegelaten met je DV visum, komt daar een stempel op wat voor 1 jaar vanaf de stempeldatum ook als een greencard geld. Daarop reizen moet geen probleem zijn, maar als je teruggaat naar Amerika met dat visum houd er dan rekening mee dat het soms extra tijd kost bij de balie op Schiphol/andere luchthavens. De vliegtuigmaatschappijen moeten controleren dat iedereen een geldig visum of ESTA voor het boarden, en het geactiveerde DV visum is niet heel bekend. Mijn ervaring was wel tijdens corona, dus ze waren extra strict. Mijn greencard kwam na ongeveer 4 weken, maar het kan maximaal 90 dagen duren.

Je moet een adres hebben waar je greencard veilig heen kan op het moment dat je de eerste keer inreist. De POE (port of entry) waar je met de bruine envelop binnenkomt is het laatste moment om dat adres te wijzigen. Verder moet je ook nog een processing fee betalen voordat de kaart gemaakt wordt. Als je vliegt en een overstap hebt, houd er dan rekening mee dat je vrijwel altijd door immigratie gaat bij de eerste luchthaven waar je aankomt in Amerika, en dat je waarschijnlijk extra tijd nodig hebt bij de eerste entry.
Als je wordt toegelaten met je DV visum, komt daar een stempel op wat voor 1 jaar vanaf de stempeldatum ook als een greencard geld. Daarop reizen moet geen probleem zijn, maar als je teruggaat naar Amerika met dat visum houd er dan rekening mee dat het soms extra tijd kost bij de balie op Schiphol/andere luchthavens. De vliegtuigmaatschappijen moeten controleren dat iedereen een geldig visum of ESTA voor het boarden, en het geactiveerde DV visum is niet heel bekend. Mijn ervaring was wel tijdens corona, dus ze waren extra strict. Mijn greencard kwam na ongeveer 4 weken, maar het kan maximaal 90 dagen duren.
@Nagini maar op de officiele website staat dus specifiek dat ze aanraden je medical in je "homeland" te doen, Nederland dus.
Terug in Texas!
- Nagini
- Amerikakenner
@hemmie
De instructies van Frankfurt en de algemene instructies zijn tegenstrijdig, vandaar dat ik suggereerde om het even na te vragen. Op de algemene officiele instructies (https://travel.state.gov/content/travel ... rview.html) staat namelijk het volgende:
De instructies van Frankfurt en de algemene instructies zijn tegenstrijdig, vandaar dat ik suggereerde om het even na te vragen. Op de algemene officiele instructies (https://travel.state.gov/content/travel ... rview.html) staat namelijk het volgende:
Zelf heb ik een medical gedaan zonder dat ik een afspraak had staan in Amsterdam, en dat was nog best een klus (ongeveer een week back en forth mailen). Nu was dat een andere kliniek (ze zijn in 2021 geswitched) en natuurlijk tijdens de pandemie. Het kan ook zijn dat Frankfurt anders opereert, of dit recent toestaat omdat ze een van de ambassades zijn die veel oost-europese vluchtelingen processen.1. Schedule and Complete a Medical Examination
You (and each family member or “derivative applicant” applying for a visa with you) are required to schedule a medical appointment with an authorized physician in the country where you will be interviewed. This exam must be with an embassy-approved doctor, also referred to as the Panel Physician. Exams conducted by other physicians will not be accepted.
Oh heerlijk verwarrend weer (en dat schrijf ik terwijl ik bij USCIS zit, en in mijn emaibevestiging stond dat ik moest inloggen en een bevestiging uitprinten en meenemen, maar ik kon niet inloggen, systeem blijkt helemaal niet te werken
).
Terug in Texas!
@Nagini Mag ik jou vragen wat je ongeveer kwijt was voor de medical en/of wat hier allemaal bij komt kijken? Ik heb namelijk een hele waslijst gehad van de arts in Amsterdam en ik weet nou niet zo goed op welke van deze kosten ik zou moeten rekenen. Zo te zien zou het best een aardig dure grap kunnen worden.
Er staat trouwens op de site van het consulaat in Frankfurt dat mensen uit Nederland (en nog een aantal andere landen waar ze voorheen de interviews in eigen land hielden) een medical in hun eigen land kunnen doen. Dit is idd waarschijnlijk omdat deze ambassades er vanaf dit jaar mee zijn gestopt en deze mensen dus 'doorverwezen' zijn naar het consulaat in Frankfurt.
Ook zag ik dat er regels zijn wat betreft je greencard behouden, en dat je hier ook weer een uitzondering voor kan krijgen in vorm van een Re-entry permit. Nou ben ik zelf nog bezig met een studie, en deze zou ik niet kunnen afmaken voor ik richting de VS zou moeten. Ik ben benieuwd of dat een geldige reden zou kunnen zijn.
Er staat trouwens op de site van het consulaat in Frankfurt dat mensen uit Nederland (en nog een aantal andere landen waar ze voorheen de interviews in eigen land hielden) een medical in hun eigen land kunnen doen. Dit is idd waarschijnlijk omdat deze ambassades er vanaf dit jaar mee zijn gestopt en deze mensen dus 'doorverwezen' zijn naar het consulaat in Frankfurt.
Ook zag ik dat er regels zijn wat betreft je greencard behouden, en dat je hier ook weer een uitzondering voor kan krijgen in vorm van een Re-entry permit. Nou ben ik zelf nog bezig met een studie, en deze zou ik niet kunnen afmaken voor ik richting de VS zou moeten. Ik ben benieuwd of dat een geldige reden zou kunnen zijn.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoeveel jaren heb je nog te gaan met je studie?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Volgens mij moet je een re-entry permit regelen terwijl je in de VS bent, ik weet niet hoe la g het proces duurt, maar daar moet je dan wel de tijd voor hebben.
In principe mag je een tot een jaar buiten de VS verblijven zonder dat je green card in gevaar komt, maar uiteindelijk is de beslissing altijd aan de immigration officer. Als je dus meerdere keren bijna een jaar wegblijft, en steeds maar kort in de VS bent, loop je dus zeker risico dat de officer vindt dat je niet in de VS woont, en dus je green card inneemt. Ze lijken redelijk coulant, dochter van een vriendin studeert al jaren in NL en komt 2x per jaar hier op familiebezoek, dat gaat nog steeds goed. Maar je hebt nooit een garantie.
Er zijn hier wel eens eerder mensen geweest op het forum die de dv lottery hadden gewonnen maar niet direct konden verhuizen, ik geloof dat die zo laat mogelijk de activatiereis deden en daarna elk half jaar ofzo naar de VS.
In principe mag je een tot een jaar buiten de VS verblijven zonder dat je green card in gevaar komt, maar uiteindelijk is de beslissing altijd aan de immigration officer. Als je dus meerdere keren bijna een jaar wegblijft, en steeds maar kort in de VS bent, loop je dus zeker risico dat de officer vindt dat je niet in de VS woont, en dus je green card inneemt. Ze lijken redelijk coulant, dochter van een vriendin studeert al jaren in NL en komt 2x per jaar hier op familiebezoek, dat gaat nog steeds goed. Maar je hebt nooit een garantie.
Er zijn hier wel eens eerder mensen geweest op het forum die de dv lottery hadden gewonnen maar niet direct konden verhuizen, ik geloof dat die zo laat mogelijk de activatiereis deden en daarna elk half jaar ofzo naar de VS.
Terug in Texas!
- Nagini
- Amerikakenner
Ik had de vaststaande kosten plus de 50 euro voor de X-ray. De pasfoto's had ik laten maken voor het interview, dat was denk ik 19 euro bij een fotowinkel voor 6 en een digitale. Ik had verder parkeerkosten (kliniek die mijn medical deed was hartje den Haag) en kosten voor extra vaccinaties. Ik moest een combinatievaccin (MMRV?) voor oa waterpokken voor ~60 euro, wat ik ter plaatse kon krijgen. Ik had mijn gele boekje met kindervaccinaties, maar ben nooit voor waterpokken gevaccineerd (wel gehad als kind) en een van de andere vaccinaties was 'te oud'. Het was mogelijk om een titer test te doen, maar dat was duurder dan vaccinaties. Direct na je afspraak reis je naar de locatie waar ze de Xrays doen, als dat niet bij de kliniek kan.
Voor de re-entry period moet je inderdaad tijdens je aanvraag in de VS blijven, wat enkele weken kan duren. Je kunt ook elke 6 maanden heen en weer blijven reizen. Mensen doen dat wel vaker, langer dan 6 maanden wegblijven kan soms tot vragen leiden maar sommige mensen doen dat jarenlang.
Voor de re-entry period moet je inderdaad tijdens je aanvraag in de VS blijven, wat enkele weken kan duren. Je kunt ook elke 6 maanden heen en weer blijven reizen. Mensen doen dat wel vaker, langer dan 6 maanden wegblijven kan soms tot vragen leiden maar sommige mensen doen dat jarenlang.
Inmiddels heb ik alles geregeld en ook staat mijn medical gepland. Deze week heb ik dan eindelijk mijn interview. Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag!
- Nagini
- Amerikakenner
Lees de instructies goed en neem alle benodigde documenten mee. Houd er rekening mee dat ze sommige documenten innemen, dus zorg voor een kopie als je het orgineel niet wil afstaan. Houd er rekening mee dat de security erg strict kan zijn, dus neem alleen mee wat je nodig hebt, het liefst zo minimaal mogelijk (laat grote portemonnee, extra zonnebril, etc achter in het dashboardkastje in je auto).
Check hoe je de fees gaat betalen. Debit cards zijn niet altijd bruikbaar ( dus cash of credit card). Als je medical na je interview is, kunnen ze je tijdens het interview niet meteen goedkeuren (ze moeten op de resultaten wachten), dus wees niet verrast als je 221g krijgt.
Het interview zelf is meestal heel kort. Hopelijk heb je al een beetje een plan wat je gaat doen in de VS, en een idee hoe je dat gaat betalen. Breng ook financiele documenten om dat te onderbouwen, zoals een uitdraai van je spaargeld. Er is een kans dat ze er niet naar vragen, maar beter voorbereid op alles op de dag zelf dan nog vanalles na moeten sturen.
Waar heb je uiteindelijk je medical kunnen plannen?
Check hoe je de fees gaat betalen. Debit cards zijn niet altijd bruikbaar ( dus cash of credit card). Als je medical na je interview is, kunnen ze je tijdens het interview niet meteen goedkeuren (ze moeten op de resultaten wachten), dus wees niet verrast als je 221g krijgt.
Het interview zelf is meestal heel kort. Hopelijk heb je al een beetje een plan wat je gaat doen in de VS, en een idee hoe je dat gaat betalen. Breng ook financiele documenten om dat te onderbouwen, zoals een uitdraai van je spaargeld. Er is een kans dat ze er niet naar vragen, maar beter voorbereid op alles op de dag zelf dan nog vanalles na moeten sturen.
Waar heb je uiteindelijk je medical kunnen plannen?
Top. Dat moet allemaal helemaal goedkomen. Denk je dat er door die 221g een kans is dat ik een visa misloop? Ik heb mijn medical volgende week dinsdag kunnen plannen bij de praktijk in amsterdam, nadat ik vandaag 4 benodigde vaccinaties heb gekregen.
- Nagini
- Amerikakenner
Nee, het is vroeg genoeg in het fiscal year dat dat geen problemen moet opleveren (er even vanuitgaande dat je geen TB hebt natuurlijk...). Risico is er vooral laat in Augustus en in September.
Inmiddels heb ik het gesprek gehad. Inderdaad een 221g gekregen omdat ik mijn medical examination nog moet afleggen. Verder werden er amper vragen gesteld in het interview. Er werd niet eens naar mijn plan en/of beoogde woonplaats gevraagd. Een flinke meevaller, alle zenuwen dus voor niks 

Laatst gewijzigd door daan2001 op 11 mar 2025, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi man
Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden op het forum van je komende avonturen!

19 States so far...
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht