Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
CR-1: baan alvast zoeken terwijl je wacht op een green card?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
CR-1: baan alvast zoeken terwijl je wacht op een green card?
Ik zit nu een paar maanden in het CR-1 proces (in de visa center fase). Ik verwacht dat het nog een jaar gaat duren.
Stel dat ik nu bijv. bij een techbedrijf aan kom kloppen om daar te werken. Is het dan redelijk om aan te geven dat ik "work authorization" heb mits ik later uitleg hoe de vork echt in de steel zit? Online computersystemen kunnen best wel star zijn. Of doe ik hier iets illegaals? Het is niet mijn bedoeling om zonder EAD te werken, meer om alvast een voorsprong te hebben om met werkgevers in gesprek te gaan.
Vraag 2: stel een groot techbedrijf zou me willen aannemen, kan ik dan met een dergelijk baan aanbod het proces versnellen?
Stel dat ik nu bijv. bij een techbedrijf aan kom kloppen om daar te werken. Is het dan redelijk om aan te geven dat ik "work authorization" heb mits ik later uitleg hoe de vork echt in de steel zit? Online computersystemen kunnen best wel star zijn. Of doe ik hier iets illegaals? Het is niet mijn bedoeling om zonder EAD te werken, meer om alvast een voorsprong te hebben om met werkgevers in gesprek te gaan.
Vraag 2: stel een groot techbedrijf zou me willen aannemen, kan ik dan met een dergelijk baan aanbod het proces versnellen?
-
- Amerika-ontdekker
Re: CR-1: baan alvast zoeken terwijl je wacht op een green card?
Ik heb gehoord van mijn carrierecoach die gericht is op de VS markt dat dit onhandig is.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Waarom allerlei vragen stellen en die daarna zelf beantwoorden? Het lijkt me handiger als je dan eerst informatie zoekt via de gebruikelijke routes. En misschien kun je beter een eigen emigratie topic gaan openen voor al je vragen en discussies, dan hou je alles overzichtelijk bij elkaar en is het voor overige forumleden makkelijker om te reageren. Alhoewel sommige vragen wel erg specifiek zijn, maar dat terzijde.
Wat is onhandig?newamsterdam schreef: ↑16 nov 2024, 20:57Ik heb gehoord van mijn carrierecoach die gericht is op de VS markt dat dit onhandig is.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
-
- Amerika-ontdekker
Tzt wist ik het antwoord op de vraag niet. Ik verwacht dat jullie een ander perspectief hebben dat niet echt te vinden is via Google. Verder zet ik mijn eigen antwoorden neer, mochten mensen later soortgelijke vragen hebben en voor de volledigheid alle andere perspectieven willen zien.
Normaliter zou ik het vragen in mijn eigen emigratie topic, alleen ik vond deze vraag wel erg specifiek. Verder is dit ook meer aanverwant aan emigratie en heeft het niet zozeer met het emigratieproces zelf te maken. Mijn emigratie topic tot nu toe heeft voornamelijk vragen die over het emigratieproces zelf gaan als ik het me goed herinner.
Normaliter zou ik het vragen in mijn eigen emigratie topic, alleen ik vond deze vraag wel erg specifiek. Verder is dit ook meer aanverwant aan emigratie en heeft het niet zozeer met het emigratieproces zelf te maken. Mijn emigratie topic tot nu toe heeft voornamelijk vragen die over het emigratieproces zelf gaan als ik het me goed herinner.
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Het lastige is dat je tijdslijn op dit moment erg lang is (een jaar +). Is het normaal in je branche dat men zo lang op je wil wachten? Of heb je specificieke vakkennis die zo gewild is dat ze wel willen wachten? Kun je het best proberen, niet geschoten altijd mis. Ikzelf heb mijn huidige baan uiteindelijk 6 maanden voor mijn emigratie gevonden, maar wel met het duidelijke caveat dat als er een andere kandidaat is die sneller kan beginnen, ze die zouden aannemen. Werkgevers zullen je legaal gezien geen zekerheid kunnen geven (contract oid) tot je autorization binnen is.
Houd er ook rekening mee dat je waarschijnlijk weinig reacties zult krijgen, wat demotiverend kan zijn. Je bent lang niet de enige die op 'i have workauthorization' klikt om vervolgens aan te geven dat ze wel een visum nodig hebben. Die CVs zullen meestal meteen de papierbak in gaan.
Houd er ook rekening mee dat je waarschijnlijk weinig reacties zult krijgen, wat demotiverend kan zijn. Je bent lang niet de enige die op 'i have workauthorization' klikt om vervolgens aan te geven dat ze wel een visum nodig hebben. Die CVs zullen meestal meteen de papierbak in gaan.
-
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor de reality check Nagini. Dit is waarom mijn carrièrecoach zei dat het onhandig is om het nu al te doen.
Ik denk inderdaad dat 6 maanden van tevoren beginnen de juiste zet is.
Het wordt een beetje pikant, want ik begin binnenkort een nieuwe baan in NL (ben een jaar werkloos geweest). Ik durf niet tegen mijn nieuwe werkgever te zeggen dat ik emigratieplannen heb naar de VS, maar goed: emigratie valt enigszins op te rekken waardoor ik op een moment weg kan gaan dat voor hen zo min mogelijk issues oplevert.
Ik denk inderdaad dat 6 maanden van tevoren beginnen de juiste zet is.
Het wordt een beetje pikant, want ik begin binnenkort een nieuwe baan in NL (ben een jaar werkloos geweest). Ik durf niet tegen mijn nieuwe werkgever te zeggen dat ik emigratieplannen heb naar de VS, maar goed: emigratie valt enigszins op te rekken waardoor ik op een moment weg kan gaan dat voor hen zo min mogelijk issues oplevert.
Dat maakt het niet makkelijker om een baan in de VS te vinden. En misschien is het tijd voor een andere carrière coach?
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Voor elk visum geld 'maak geen plannen tot je het visum in handen hebt'. Of dat nu om nonrefundable vliegtuigtickets voor de vakantie gaat of om het opzeggen van je baan. Voor hetzelfde geld is er een probleem, duurt het allemaal langer. Tot je het visum in handen hebt is de emigratie niet zeker. Zeg het tegen de werkgever als je een vertrekdatum hebt, niet eerder. Je werkgever kan ook niets met deze vage tijdslijn (behalve je voortijdig vervangen, natuurlijk).
Opmerking moderator
Zoals jullie wellicht hebben gezien zijn hier een aantal berichten verwijderd. In plaatst van zelf te reageren en het topic nog meer te vervuilen en de discussie aan te wakkeren of verder te zetten, raad ik aan om gewoon een melding te maken zodat wij eerder kunnen ingrijpen. Zoals gezegd door sommigen hier: het politieke gedeelte is niet voor niets af gesloten. Er is plek zat op andere plekken op het internet om daar jullie meningen over te verkondigen. Maar niet meer op Alles Amerka.
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
You can't milk a cow with your hands in your pants
-
- Amerika-ontdekker
@Nagini: helder advies! Bedankt! 

Ik had nog nooit van de functie gehoord en toen ik een technische assessment kreeg vond ik het makkelijk.
Geen software engineer meer, nu meer richting de statistiek. Doet mij denken aan mijn studietijd.

Vrij toevallig maar ik heb een baan, beter betaald dan ooit. Er zijn bedrijven die alternatieve profielen onderzoeken en snappen dat ze een goede persoon in handen hebbenDat maakt het niet makkelijker om een baan in de VS te vinden. En misschien is het tijd voor een andere carrière coach?

Ik had nog nooit van de functie gehoord en toen ik een technische assessment kreeg vond ik het makkelijk.
Geen software engineer meer, nu meer richting de statistiek. Doet mij denken aan mijn studietijd.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht