Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Intercompany transfer: salarisvoorstel + vragen over leefkosten

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
ChristaDoel
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Intercompany transfer: salarisvoorstel + vragen over leefkosten

Bericht door ChristaDoel »

Hoi allemaal,

Al jaren zijn mijn man en ik aan het dromen van (tijdelijk) wonen en werken in de VS, hebben al meerdere keren meegedaan met de diversity lottery maar helaas tot nu toe zonder succes en dus zijn we gaan kijken naar andere opties om deze droom te verwezenlijken.

Afgelopen Mei waren wij in Florida op vakantie en heeft mijn man in Miami een gesprek gehad in een vestiging van het bedrijf waar hij in NL werkzaam is, over een mogelijke intercompany transfer en die mogelijkheden bleken er wel degelijk te zijn!

Een super toffe kans natuurlijk, want nu lijkt onze droom ineens heel dichtbij te komen.
Inmiddels een paar maanden en wat onderhandelingen verder, waarin we o.a. een salaris voorstel hebben ontvangen en andere zaken die zij op zich nemen om te regelen (waaronder visum aanvraag+kosten voor ons beiden, zorgverzekering vergoeding, verhuisvergoeding etc).

Wat wij nu lastig in te schatten vinden is of het salaris toereikend zal zijn om 'comfortabel' mee te kunnen leven, omdat de kosten in de VS natuurlijk heel anders zijn dan hier in NL.

Misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die ons kunnen helpen antwoord te geven op deze vragen?

- Qua 'vaste lasten' en verzekeringen etc, hebben wij zelf de volgende opsomming gemaakt:
  • Huurwoning
  • Gas/water/licht
  • Autoverzekeringen en kosten
  • Telefonie/internet
  • Boodschappen
  • Zorgverzekering (overige 30%)
Hoe zit het met bijv. een inboedelverzekering, WA/aansprakelijkheidverzekering, uitvaartverzekering etc? Eigenlijk alle extra verzekeringen die in NL heel vanzelfsprekend zijn.
Zijn er nog dingen die wij in dit lijstje missen en die wel echt noodzakelijk zijn om daar af te sluiten of niet te vergeten?

- Is het doorgaans gebruikelijk om reiskosten vergoeding te krijgen/vragen voor dagelijks woon-werk verkeer?

- Het voorstel biedt nu 15 vrije dagen, dit lijkt voor VS begrippen al vrij ruim, maar voor NL is dit natuurlijk vrij weinig. Wij vinden dit zo op het eerste oog een redelijk voorstel, maar zijn benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn?

- Salaris voorstel zit rond de $110.000,- (uitgaande van de staat Florida, dit kan per staat verschillen bij hogere belastingen/leefkosten), is dit een reëel voorstel en zouden we hier goed van kunnen leven? We zijn met z'n tweeën en hebben geen kinderen. Dit is inclusief 70% vergoeding van zorgverzekering, pensioen regeling en dus 15 vrije dagen.

Ik heb zelf een eigen (online) bedrijf, dus het is de bedoeling dat ik dit gewoon kan blijven aanhouden en mijn werkzaamheden kan gaan doen vanuit de VS. Er wordt ook een werkvisum voor mij geregeld maar, (tot dat die ook is afgegeven, want we willen geen onnodige risico's nemen) zullen we mogelijk de eerste periode moeten kunnen leven van mijn man zijn salaris (en evt spaargeld).
Vandaar dat we, voor onze verwachtingen, graag jullie om advies en inzicht willen vragen of dit alles realistisch is?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

groetjes Christa
hemmie
Amerika-expert

Re: Intercompany transfer: salarisvoorstel + vragen over leefkosten

Bericht door hemmie »

Op welk visum zou je gaan? Het klinkt als L1, dan zou jij L2 krijgen en direct mogen werken.

Ik weet niet hoe hoog de kosten in Florida zijn, dus kan daar weinig over zeggen. Ik neem aan dat je een woning huurt, dus je hebt renter's insurance nodig. Uitvaartverzekering heb ik me nooit zo in verdiept, volgens mij gebruiken mensen daar vaak levensverzekeringen voor?

Ik zou sowieso goed navragen hoeveel dan nog die 30% aan zorgverzekering is (dat kan toch nog aardig oplopen), en wat je co-pays en deductible zijn. Daarnaast, je zegt dat die $110k incl zorgverzekering en pensioen is, maar hoeveel is dan daadwerkelijk het salaris. Die 70% kan makkelijk $10k+ zijn denk ik, dus dan is het salaris meteen onder de $100k. Met pensioen bedoel je de werkgevers match voor 401k, of wat anders?
Terug in Texas!
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

Misschien dat dit recente artikel wat kan helpen:
ChristaDoel
Amerika-ontdekker

hemmie schreef:
02 nov 2024, 22:24
Op welk visum zou je gaan? Het klinkt als L1, dan zou jij L2 krijgen en direct mogen werken.

Ik weet niet hoe hoog de kosten in Florida zijn, dus kan daar weinig over zeggen. Ik neem aan dat je een woning huurt, dus je hebt renter's insurance nodig. Uitvaartverzekering heb ik me nooit zo in verdiept, volgens mij gebruiken mensen daar vaak levensverzekeringen voor?

Ik zou sowieso goed navragen hoeveel dan nog die 30% aan zorgverzekering is (dat kan toch nog aardig oplopen), en wat je co-pays en deductible zijn. Daarnaast, je zegt dat die $110k incl zorgverzekering en pensioen is, maar hoeveel is dan daadwerkelijk het salaris. Die 70% kan makkelijk $10k+ zijn denk ik, dus dan is het salaris meteen onder de $100k. Met pensioen bedoel je de werkgevers match voor 401k, of wat anders?
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Als het goed is wordt het idd een L1b visum (intercompany transfer with special knowledge), dus wellicht dat mijn werkvisum dan idd ook direct wordt afgegeven. Toch willen we even een slag om de arm houden ;) je weet maar nooit.

Wellicht was ik wat onduidelijk, maar het salaris voorstel is exclusief de zorgverzekering bijdrage, dit komt er dus nog bij. Pensioen krijgen we een jaarlijke bijdrage voor bijv. een 401K, maar hier moeten we nog even verder induiken wat de mogelijkheden zijn.

Goed om te weten dat er zoiets bestaat als renter's insurance, gaan we nog even verder uitzoeken.
Trom schreef:
03 nov 2024, 00:04
Misschien dat dit recente artikel wat kan helpen:
Super bedankt, deze gaan we zeker doorlezen!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@ChristaDoel het is niet toegestaan voorgaande berichten volledig te citeren.

Je geeft niet aan waar jullie gaan wonen in Florida. De locatie heeft een behoorlijke impact op hoe hoog het salaris moet zijn.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Nogmaals, als spouse met een L2 heb je geen aparte werkvergunning (meer) nodig, dat is een paar jaar geleden veranderd. Je mag dus meteen na aankomst werken.
https://www.uscis.gov/newsroom/alerts/u ... nt-spouses
Terug in Texas!
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

ChristaDoel schreef:
02 nov 2024, 11:28
- Is het doorgaans gebruikelijk om reiskosten vergoeding te krijgen/vragen voor dagelijks woon-werk verkeer?
In één woord: nee. Amerikanen slaan steil achterover als ze horen dat je in Nederland een vergoeding krijgt om van en naar je werk te komen. Dat zie je helemaal niet in de V.S.
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 06 nov 2024, 03:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik woon zelf in Washington State en da's moeilijk te vergelijken met Florida, maar ik denk dat je relatief veel geld kwijt zal zijn aan elektriciteit, aangezien je de airconditioning constant aan zal hebben staan. Het is er heet en klam en airco is dan gewoon een vereiste. Nu weet ik niet hoe duur stroom is in Florida, dus misschien valt het allemaal wel mee, zeker vergeleken met Nederland.
Je zou eens kunnen googlen op "average utility bill in Florida" of "typical apartment rents in Florida" of iets dergelijks om een indruk te krijgen van reële vaste lasten per maand.

Let ook op de details van de ziektekostenverzekering. Die kan erg verschillen wat betreft dekking en vergoedingen en zo. Dat moet je goed uitpluizen. Anders zou je nog wel 'ns voor onaangename verrassingen komen te staan, wanneer jij bijvoorbeeld denkt dat iets gedekt is en dat blijkt dat niet het geval. Over het algemeen heb je hier in de V.S. veel hogere eigen bijdrages dan in Nederland. Prepare for sticker shock!

Ga sowieso ook niet akkoord met het eerste salarisvoorstel dat ze doen. Zij willen jou voor een zo laag mogelijk bedrag hebben, dus er zal ongetwijfeld speling in zitten. Zij willen jou blijkbaar naar de V.S. halen, dus laat ze het maar interessant voor jou maken. Jij geeft per slot van rekening je hele leven in Nederland op, zelfs af je daar zelf erg enthousiast over bent, dus daar mag (moet!) gerust wat tegenover staan. Als je eenmaal de overstap hebt gemaakt, dan zijn salarisverhogingen mogelijk behoorlijk lastig te krijgen. Automatische jaarlijkse verhogingen zoals je die in Nederland hebt zijn zeker niet vanzelfsprekend.

15 dagen is misschien normaal voor dat bedrijf, maar ik zou proberen te bedingen dat je meer nodig hebt aangezien je ook elk jaar voor familiebezoek naar Nederland wil (of zeg gewoon 'moet' vanwege een fragiele ouder of iets dergelijks!), zelfs als je dat zelf helemaal niet vindt.

Met andere woorden, verkoop je huid duur! En ga niet zondermeer mondeling akkoord voordat je alles zwart op wit hebt en de kleine lettertjes hebt kunnen lezen. Kom voor jezelf op! Dat zijn we qua arbeidsvoorwaarden minder gewend in Nederland met z'n voorgekauwde c.a.o.'s en zo. Hier in de V.S. worden dat soort zaken vaak meer op individuele basis geregeld, dus er zit gewoon meer rek in.

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
tanteto
Amerikafan

Bericht door tanteto »

Verhuizen is erg duur, leg goed vast wat ze vergoeden. Vaak krijg je een ‘lump sum’, en de rest moet je dan zelf betalen. Werken ze met een relocation agency?
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
ChristaDoel
Amerika-ontdekker

Bedankt voor alle uitgebreide en waardevolle reacties. Heel fijn, daar kunnen we zeker wat mee!

Wat we idd vooral lastig vinden is dat we (natuurlijk) onze Nederlandse 'standaarden' niet kunnen vergelijken met de VS.
Zeker omdat de vraag om naar de mogelijkheden van een intercompany transfer te kijken, met name vanuit onszelf is gekomen.
Hierdoor kunnen we (voor ons gevoel tenminste) minder inspelen op het 'jullie willen mij/ons daar hebben, dus daar mag ook wat tegenover staan'.
Natuurlijk is het niet zo zwart wit, maar daardoor zijn we misschien iets voorzichtiger in het onderhandelen ;) We willen het tenslotte ook heel graag en zien het als een groot avontuur!

Het klopt dat we nog niet exact weten waar we gaan wonen, simpelweg omdat mijn man een consultant functie zal gaan vervullen en het dus afhankelijk is van welke functies er beschikbaar zijn en waar. Wel kunnen we zelf regio's aangeven waar we zouden willen wonen en houden ze daar rekening mee. We gaan in eerste instantie uit van centraal Florida omdat daar op dit moment veel vacatures zijn in zijn vakgebied, maar het kan ook Colorado, Californiè of bijvoorbeeld Texas worden (salaris is dus wel state afhankelijk, dus in bijv. CA zal dit nog wel meer moeten worden)

Wel heel fijn om te weten dat het redelijk normaal is om goed te onderhandelen over voorwaarden, extra vrije dagen etc en ook zeker details te vragen over zorgverzekering en dergelijke voor we akkoord geven. Reiskosten is dus blijkbaar echt iets Nederlands! haha

We gaan alles in ieder geval zeker meenemen in de vervolg gesprekken :)
ChristaDoel
Amerika-ontdekker

tanteto schreef:
05 nov 2024, 22:04
Werken ze met een relocation agency?
Nee helaas niet en afgezien van een (beperkte) verhuisvergoeding moeten we de verhuizing verder zelf regelen. Hierin is weinig tot geen onderhandelingsruimte, omdat de hoogte hiervan bedrijfsbreed is vastgelegd. Werknemers die vanuit het buitenland in NL komen werken krijgen exact dezelfde vergoeding, dus dat zal vooral voor eigen rekening komen.

We hebben al wel meerdere offertes voor een container / zeevracht opgevraagd, maar hier schrokken we enorm van: tussen de €13.000 en €14.000,- voor een kleine container naar NYC, enkele reis :shock:
Waarschijnlijk gaan onze meubels dus de opslag in en gaan we enkel met wat koffers (en evt nog een pallet luchtvracht) de oversteek maken.

Voor dit soort bedragen kunnen we tenminste heel wat meubels kopen, of evt gemeubileerd huren, dat is natuurlijk ook een optie.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Het is voor ons al een tijdje geleden dat we de laatste internationale verhuizing deden, maar €14k klinkt zeker niet heel hoog, het is gewoon duur. Als je maar met 2 personen verhuist (geen kinderen), en de werkgever de verhuizing niet vergoedt zou ik zeker overwegen alles in NL achter te laten (maar opslag is ook duur, dus ik zou verkopen overwegen afhankelijk van hoe lang je in het buitenland denkt te blijven), en met alleen koffers gaan, of bijvoorbeeld een enkele pallet met persoonlijke dingen die je mee wil nemen.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Of je huidige huis gemeubileerd verhuren in de tijd dat je weg bent. Scheelt een hoop opslag en levert nog wat extra geld op ook. Ik heb buren die dit al jaren zo doen.. Elke paar maanden of jaar hebben we hier wel weer een ander expat gezin naast ons die dat tijdelijk huren en uiteindelijk na een tijdje vaak zelf iets kopen.
HarryM
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door HarryM »

Van $110k kun je wel rondkomen, zeker als jij ook nog een inkomen kan genereren. Je kan hier eens kijken voor een grove vergelijking https://www.numbeo.com/. Met name huur is erg afhankelijk. Dus kijk eens op zillow.com naar wat een huurhuis kost in de regio waar je wilt wonen. Kijk ook goed naar de zorgverzekering, wanneer je gezond blijft is er niet zoveel aan de hand. Maar zelfs bij een 'goede' zorgverzekering in de US betaal je al snel $3000 aan eigen risico (of nog veel meer) mocht er echt wat aan de hand zijn. Dit kan dus een grote kostenpost zijn.

15 dagen is wellicht niet slecht voor de US, maar ik zou zeker inzetten op 20. Dit is voor hoger opgeleide functies in de US zeker niet ongewoon. Dan heb je nog wat tijd om wat van de US te zien. Woon-werk vergoeding bestaat hier niet.

Ik vind het wel dat het aanbod erg mager klinkt, zeker in de zin van ondersteuning bij jullie verhuizing en kosten daarvan. Het salaris zal allicht gekoppeld zijn aan het functieniveau. Maar het klinkt alsof ze jullie meer een 'gunst' doen en daarom de condities ook niet zo denderend zijn. Verhuiskosten zijn simpelweg duur, de 10-15k klinkt niet gek. Als jullie zonder meubels verhuizen zal je meer gaan betalen aan gemeubileerde huur, of 5000-10.000 dollar uitgeven aan een basic inboedel. Houd er ook rekening mee dat je een auto zult moeten kopen. Wil je niet een heel oud model, ben je ook zo 10-20k kwijt. Dus wanneer je geen enkele ondersteuning krijgt. Reken er op dat je links of rechtsom zo tussen de 10-30k kwijt zult zijn.

Maar misschien moet je jezelf ook een andere vraag stellen. Hoe is jullie inkomen en woonsituatie in Nederland nu? Hoe vertaald zich dat naar het salaris in US om op hetzelfde niveau te leven. Het klinkt als jullie droom, dus wellicht is dit minder belangrijk voor jullie. Maar persoonlijk zou ik niet willen verhuizen om vervolgens elke maand te budgetteren en op mijn geld te moeten letten t.o.v. mijn situatie in Nederland. Houd er ook rekening mee dat wanneer je in de US woont, je waarschijnlijk meer dingen/tripjes zal gaan doen, die kosten allemaal relatief veel geld.
ADE01
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door ADE01 »

Wij krijgen wel woon en werk verkeer vergoeding via een bedrag voor een auto en zelfs gratis opladen voor een EV. Het bestaat dus wel maar zal niet gebruikelijk zijn aangezien de overige berichten hier. Maar je moet in ieder geval nog wel een auto gaan leasen of kopen, want die heb je vrijwel overal in Amerika wel nodig. Misschien wel 2 afhankelijk van waar je terecht komt. En zonder krediet score wordt dat lastig, misschien even kijken met het bedrijf want soms hebben ze een overeenkomst met een dealer of bepaald merk zodat werknemers eenvoudiger kunnen leasen of kopen.

Wat betreft huur is het vaak zo dat je 3x het huurbedrag per maand moet verdienen om in aanmerking te komen. 110k / 12 / 3 dan is je maximale budget ongeveer $3000 per maand. Er is echt een heel groot verschil qua huur en vaste lasten op basis van waar je terecht gaat komen. Heel oppervlakkig gesproken, die 3k is ok in Colorado maar bepaalde delen zijn duurder zoals bijv. Denver. Het is ok in centraal Florida maar Miamia is weer duurder. Het is ok in delen van Californië maar met dat bedrag wordt je bijna als arm ingedeeld in de Bay of LA. In Texas kun je dan weer voor minder een groot huis of luxe appartement huren. Je kunt het waarschijnlijk pas echt goed in kaart brengen wanneer je de locatie weet, want ook de vaste lasten zoals gast/water/licht/autoverzekering verschillen veel per staat en zelfs stad. Sommige staten hebben ook een inkomstenbelasting waar anderen dat weer niet hebben. Ik zou wel echt de locatie proberen uit te vogelen voordat je verder gaat met onderhandelen.

Hou ook rekening met allerlei vaste kosten omdat je geen geschiedenis hebt. Bij het huren van een appartement of huis is een maand borg betalen gebruikelijk. Nieuwe klant bij het stroom bedrijf kost je vaak borg, nieuwe klant bij het water bedrijf, enzovoorts. Een lokaal rijbewijs halen: $50 (bijv.). En ga zo maar door.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ticket prijzen zijn ook niet goedkoop, dus misschien kun je ook nog bedingen dat het bedrijf minimaal eens per jaar jullie retourtickets naar NL betaalt, zodat je familie kunt bezoeken. En 20 dagen lijkt me ook wel minimaal aangezien je misschien ook eens per jaar even naar NL terug wilt.

Heel veel is verder inderdaad gewoon afhankelijk van de staat, plaats en omstandigheden waar jullie terecht komen. Florida heeft veel klappen gehad de afgelopen tijd door orkanen en dat betekent dat verzekeringen voor huizen waarschijnlijk flink zijn gestegen. Als ik het met Houton,Texas kan vergelijken (waar ook verschillende natuurrampen voor enorme verhoging hebben gezorgd) dan is de verzekering voor mijn huis (townhome) nu zo'n $3100 per jaar. Ik neem aan dat jullie gaan huren, maar dat betekent vaak dat huur ook omhoog gaat om die kosten voor de eigenaar te dekken.
Je kunt in Florida ook schrikken van de electriciteits rekening in de zomer. Door de airco die aan staat kan dat bedrag flink oplopen. Soms wel tot $400-$500 per maand in de zomer, afhankelijk natuurlijk ook weer van de grootte van je woonruimte en hoe je zelf met je thermostaat omgaat en de kosten van electriciteit in Florida.
Auto verzekering is hier in de US over het algemeen dacht ik ook een stuk duurder dan in Nederland. Zeker als je nog geen schadevrije jaren opbouw hebt. En laat ze bij medische verzekering eens voorleggen welk plan via het bedrijf op dit moment gebruikt wordt. Soms kun je niet meteen verzekerd worden en is er een wachttijd van 1-2 maanden. Kijk naar wat je eigen bijdrage aan verzekering is en wat daarnaast je deductible gaat worden. Als je beiden gezond bent dan heb je misschien weinig kosten, maar mocht je al afhankelijk zijn van bepaalde zorg of medicijnen dan kan dat oplopen. Mijn individuele deductable is bijvoorbeeld $4000. Soms biedt een bedrijf een verzekeringsoptie met HSA (Health Savings Account) en soms draagt de werkgever hier ook aan bij.
De pensioenregeling zou ik ook nog even onder de loep nemen. Is dit een pension plan of een 401K? Een 401K betekent niet veel meer dan het hebben van een optie om een deel van je salaris onbelast naar een pensioenrekening te verplaatsen. Is er een match van de werkgever?

Hoe lang zijn jullie van plan om in de US te blijven? Als je denkt dat het een leuk avontuur is voor een paar jaar, dan ben je misschien meer geneigd om met wat mindere voorwaarden genoegen te nemen dan wanneer je plan is om via dit visum straks toch te gaan voor permanent verblijf.

Op zich is $110.000 een bedrag waar je best van rond kunt komen, maar veel blijft dus afhankelijk van waar je gaat wonen in hoeverre het net aan is of ruim genoeg.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Hoe ziet jullie droom er precies uit? Naar aanleiding daarvan zijn er nog wel een paar punten om te overwegen :

- Wil je gewoon een "korte" periode (ik zou zeggen: tot 2 jaar ofzo) in de VS wonen, en weet je al zeker dat je daarna terug wil naar Europa om daar je leven verder op te bouwen? Dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit (meer geld is natuurlijk altijd leuk, maar daar gaat het je dan in principe niet om).
- Wil je de optie open houden om je permanent in de VS te vestigen als het bevalt? Vraag dan vooral aan de werkgever wat hun beleid is t.a.v. aanvragen van een green card: Een L1B wordt in eerste instantie voor 3 jaar afgegeven en kan daarna nog een keer verlengd worden (met 2 jaar). Na 5 jaar is verlenging niet meer mogelijk en moet de werkgever een green card voor je aanvragen (als ze je in de VS willen houden). Totdat je een greencard hebt ben je met handen en voeten gebonden aan de werkgever (kort gezegd: als de baan stopt, dan moet je vertrekken uit de VS). Als je eenmaal een green card hebt, ben je vrij om ontslag te nemen en ergens anders aan de slag te gaan (tegen een ander/hoger salaris) - maar tot die tijd is het natuurlijk wel belangrijk dat je goede arbeidsvoorwaarden hebt.

Er zijn bedrijven die standaard na 1 jaar L1B al overgaan tot het aanvragen van een GC voor hun werknemers - en dat zou een stuk gunstiger zijn voor jullie.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

ChristaDoel schreef:
03 nov 2024, 14:10
Pensioen krijgen we een jaarlijke bijdrage voor bijv. een 401K, maar hier moeten we nog even verder induiken wat de mogelijkheden zijn.
401(k) kan best verschillen per werkgever, soms is het een 1-op-1 match van wat je er zelf in stopt, tot een bepaald percentage, bijvoorbeeld 6%. Dus met een salaris van $110,000 stort de werkgever dan maximaal $6,600 bij, maar dan moet je dus wel in je budget rekening houden dat je zelf ook $6,600 in je 401(k) stopt. Soms draagt de werkgever 50% van je inleg bij tot een max. Overigens wordt aangeraden om 10-15% van je salaris voor je pensioen te sparen. Vergeet ook niet dat je de rest van je leven aan de 401(k) (of IRA) vast zit, je kunt het niet naar een ander land overzetten als je weer uit de VS vertrekt. Geen ramp, maar wat meer papierwinkel als je je pensioen gaat opnemen.

Soms is er naast de Traditional 401(k) ook een Roth 401(k). De eerste is belastingvrij bij de inleg en belast bij opnemen, en de twee belast bij inleg maar onbelast bij opnemen (inclusief alle groei van je inleg). Ik kan me voorstellen dat je wel meer aan je hoofd hebt dan daar nu in te duiken, het pensioenlandschap in de VS is een wereld op zich.

Vergeet ook niet een een 'paycheck calculator' te gebruiken om een idee te krijgen van je netto inkomen, bijv https://www.adp.com/resources/tools/calculators/salary-paycheck-calculator.aspx.
Overigens, als je in het eerste jaar niet 183 dagen in de VS bent dan ben je voor dat jaar nog geen resident in de ogen van de belastingdienst, en val je onder andere (non-resident) belastingregels.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Vaak is de "match" voor de 401(k) gekoppeld aan een "vesting schedule" (kan even de NL term niet bedenken). Dan is dat deel dat de werkgever bijdraagt pas echt helemaal van jou nadat je er een aantal jaren gewerkt hebt (en die termijn mag maximaal 6 jaar zijn, maar is ook vaak korter, 3-5 jaar is gebruikelijk).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

ChristaDoel schreef:
Al jaren zijn mijn man en ik aan het dromen van (tijdelijk) wonen en werken in de VS
Wil je tijdelijk er gaan wonen. Of wil je er definitief gaan wonen. Dat maakt nogal een verschil. Verkoop je je huis in Nederland als je dat hebt. Overwaarde? Of verhuur je je huis? Steady inkomstenstroom plus behoud overwaarde. Mag dat van je hypotheekverstrekker als je die hebt?
Wat wil je doen met al je spullen in Nederland. Meenemen is duur ben je al achter. Opslaan is ook duur. En meestal worden je spullen ook niet beter van een paar jaar in een donker hok.
Wat wil je doen met je AOW? Je kan kijken om dat af te kopen zodat je er aan het eind van de rit toch recht op hebt. Elk jaar dat je geen AOW premie betaalt word je met 2% gekort.
ChristaDoel schreef:
Wat wij nu lastig in te schatten vinden is of het salaris toereikend zal zijn om 'comfortabel' mee te kunnen leven, omdat de kosten in de VS natuurlijk heel anders zijn dan hier in NL.
Simpele antwoord luidt nee. Je gaat altijd tegen (dure) verrassingen aanlopen waar je geen rekening mee hebt gehouden. Aan de andere kant verwacht een werkgever in Amerika ook een tegenvoorstel. Alles is daar veel commercieler ingesteld dan wat wij in Nederland gewend zijn. Periodieke salarisverhogingen kennen ze daar niet. Maar als een goeie deal hebt gedaan of een nieuwe klant binnenhaalt verwachten ze je aan hun bureau.
ChristaDoel schreef:
'comfortabel'
Verklaar voor jou comfortabel. Wat ik comfortabel vind, vind jij wellicht de hel op aarde. Of andersom.
ChristaDoel schreef:
Is het doorgaans gebruikelijk om reiskosten vergoeding te krijgen/vragen voor dagelijks woon-werk verkeer?
Vragen kan altijd. Maar verwacht er niet te veel van. Maar is wellicht wel een mooie opstap om dan een minimaal aantickets per jaar te vragen om naar Nederland te kunnen vliegen. En zo kom je wellicht ergens in het midden uit. Heb je als consultant bijvoorbeeld geen recht op een leaseauto?
ChristaDoel schreef:
Het voorstel biedt nu 15 vrije dagen,
Ik weet niet hoeveel je er nu in Nederland hebt. Maar zeg dat je er 32 hebt, bereid bent om naar 25 te zakken en het onderhandelen kan beginnen.
hemmie schreef:
02 nov 2024, 22:24
Huurwoning
Gas/water/licht
Autoverzekeringen en kosten
Telefonie/internet
Boodschappen
Zorgverzekering (overige 30%)
Werkt in Amerika niet anders dan in Nederland. Wil je downtown Miami wonen. Of ga je in the middle of nowhere in Colorado zitten? Wij hebben zonnepanelen en een grote batterij die het hier in de zomer geweldig doen in Oregon. In de winter hebben we de open haard aan waar oa. ook de boiler via een bepaald systeem (vraag me niet wat, twee linkerhanden..) op aangesloten is. Dus energiekosten zijn hier heel laag. Water loopt van de berg af. Telefonie en internet heb ik via de zaak. Ziektenkostenverzekering hebben wij nog in Nederland want we wonnen maar 5/6 maanden per jaa in Nederland. Zo'n 3/4 maanden per jaar in Spanje en de rest in Nederland. Dus we hebben een hele goeie buitenlanddekking. We hebben hier in Amerika een deels stenen/houten huis. Maar een brandverzekering hebben we niet. Genoeg vrienden die ons komen helpen als de boel in de fik gaat om een nieuw huis te bouwen.
Boodschappen is in andere topics al genoeg over gezegd. Onder aan de streep. Ja, er zijn hier zaken heel duur, er zijn hier zaken heel goedkoop. In the end maakt het niet zo heel veel verschil met Nederland. Wat je wel moet doen, wordt "lid" van een supermarkt. Mijn vrouw doet hier al haar boodschappen bij Safeway. Daardoor kom je in een soort van puntensysteem terecht wat je weer (enorme) korting kan opleveren op je benzine.

Bottom line. Onderhandel. Ik werk voor een Engels bedrijf in Amerika en woonde voornamelijk in Nederland. Mijn baas heeft verschillende keren gevraagd of wij niet naar Amerika wilde. Maar met toen nog jonge kinderen, waarvan 1 gehandicapt was dat niet heel makkelijk. Hij heeft mij wel is voorgerekend wat het kost als ik wekelijks naar Amerika vlieg, wat het kost aan hotelkamers, wat het kost aan huurauto's, helikopters en private jets. Daar kwam een aanzienlijk bedrag uit. Jaren later heb ik dat bedrag op tafel gegooid en gevraagd, wat als wij nou tijdelijk in Amerika gaan wonen? Wat ga je dan besparen op de korte/lange termijn. Daar ga je dan met elkaar over in onderhandeling. De 20 hectare hebben we zelf gekocht. Maar het meeste van hetgeen erop staat heeft mijn baas betaald. Direct of indirect.

Ik snap dat niet voor iedereen het vertrekpunt hetzelfde is. Maar het moet wel duidelijk zijn dat jij degene bent die je werkgever een p-lezier doet. Dat jij zaken opgeeft voor hem. Niet andersom. Dan trek je altijd aan het kortste eindje. Zeker bij Amerikanen.

Succes!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer