Al jaren zijn mijn man en ik aan het dromen van (tijdelijk) wonen en werken in de VS, hebben al meerdere keren meegedaan met de diversity lottery maar helaas tot nu toe zonder succes en dus zijn we gaan kijken naar andere opties om deze droom te verwezenlijken.
Afgelopen Mei waren wij in Florida op vakantie en heeft mijn man in Miami een gesprek gehad in een vestiging van het bedrijf waar hij in NL werkzaam is, over een mogelijke intercompany transfer en die mogelijkheden bleken er wel degelijk te zijn!
Een super toffe kans natuurlijk, want nu lijkt onze droom ineens heel dichtbij te komen.
Inmiddels een paar maanden en wat onderhandelingen verder, waarin we o.a. een salaris voorstel hebben ontvangen en andere zaken die zij op zich nemen om te regelen (waaronder visum aanvraag+kosten voor ons beiden, zorgverzekering vergoeding, verhuisvergoeding etc).
Wat wij nu lastig in te schatten vinden is of het salaris toereikend zal zijn om 'comfortabel' mee te kunnen leven, omdat de kosten in de VS natuurlijk heel anders zijn dan hier in NL.
Misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die ons kunnen helpen antwoord te geven op deze vragen?
- Qua 'vaste lasten' en verzekeringen etc, hebben wij zelf de volgende opsomming gemaakt:
- Huurwoning
- Gas/water/licht
- Autoverzekeringen en kosten
- Telefonie/internet
- Boodschappen
- Zorgverzekering (overige 30%)
Zijn er nog dingen die wij in dit lijstje missen en die wel echt noodzakelijk zijn om daar af te sluiten of niet te vergeten?
- Is het doorgaans gebruikelijk om reiskosten vergoeding te krijgen/vragen voor dagelijks woon-werk verkeer?
- Het voorstel biedt nu 15 vrije dagen, dit lijkt voor VS begrippen al vrij ruim, maar voor NL is dit natuurlijk vrij weinig. Wij vinden dit zo op het eerste oog een redelijk voorstel, maar zijn benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn?
- Salaris voorstel zit rond de $110.000,- (uitgaande van de staat Florida, dit kan per staat verschillen bij hogere belastingen/leefkosten), is dit een reëel voorstel en zouden we hier goed van kunnen leven? We zijn met z'n tweeën en hebben geen kinderen. Dit is inclusief 70% vergoeding van zorgverzekering, pensioen regeling en dus 15 vrije dagen.
Ik heb zelf een eigen (online) bedrijf, dus het is de bedoeling dat ik dit gewoon kan blijven aanhouden en mijn werkzaamheden kan gaan doen vanuit de VS. Er wordt ook een werkvisum voor mij geregeld maar, (tot dat die ook is afgegeven, want we willen geen onnodige risico's nemen) zullen we mogelijk de eerste periode moeten kunnen leven van mijn man zijn salaris (en evt spaargeld).
Vandaar dat we, voor onze verwachtingen, graag jullie om advies en inzicht willen vragen of dit alles realistisch is?
Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties en het meedenken!
groetjes Christa