Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hikes/activiteiten Canyonlands & Arches

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Martine1979
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Hikes/activiteiten Canyonlands & Arches

Bericht door Martine1979 »

Hallo allemaal,

in oktober vertrekken wij wederom naar Las Vegas, voor een reis door Nevada, Utah en Arizona.

We zijn in verschillende parken al vaker geweest en hebben dus al een aantal activiteiten en hikes gedaan. Daar er genoeg te doen en te zien is gaan we in de parken/gebieden waar we eerder geweest zijn wandelingen doen die we nog niet eerder hebben gedaan (zoals o.a Coyote Buttes South! we hebben permits en gaan hopelijk met Paria Outfitters :thumbup: ).

Waar we niet eerder zijn geweest is the Needles, Canyonlands. Na de enthousiaste verhalen in jullie blogs over de hikes Chesler Park en Druid arch heb ik Monticello toegevoegd aan de lijst met overnachtingen met als doel 1 dag The Needles te bezoeken en 1 van deze hikes te doen.
Ik had me voorgenomen om hier goed voor te trainen, daar dit behoorlijk pittige hikes zijn.
Maar in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik me hier nu niet toe kan zetten en betwijfel of ik fysiek in staat ben deze hikes op een goede manier te volbrengen. Daar ik ook geen risicovolle situaties wil creeeren denk ik toch na over alternatieve kortere/minder zware hikes in dit gebied. Ik vind het echter lastig om hier goede informatie over te vinden daar alle focus toch vooral op Chesler Park/Druid Arch ligt.
Hebben jullie ideeen en tips over wat te doen in dit gebied als genoemde hikes niet mogelijk blijken?
(al vind ik misschien/hopelijk op korte termijn toch de motivatie en tijd om te trainen :wink: ).
Het is gelukkig niet zo dat ik helemaal geen conditie heb. Gemiddeld zware hikes tot 10 kilometer lukken wel gelukkig.

We rijden die dag door naar Moab (3 nachten) en in dat gebied hebben we genoeg gepland staan/te doen dus we komen onze tijd wel door mochten we minder tijd in The Needles doorbrengen. (o.a. hike Delicate Arch, hopelijk permits voor Fiery Furnace, Grandstaff trail, Corona Arch, fisher towers, maar ook de viewpoints in Island in the Sky en DeadHorse point state park etc).
De timed entry voor Arches is iig binnen (voor de zekerheid 2 dagen).

We twijfelen ook nog over the Devils garden loop. We zijn eerder alleen naar Landscape Arch gegaan en zouden nu graag nog een stuk doorlopen, ik twijfel echter of het de moeite waard is om de hele loop te doen of dat het beter is om tot een bepaald punt door te lopen en dan terug te keren. Hebben jullie hier tips voor?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen en tips.
Alvast bedankt in ieder geval.
Groet, Martine
Berggeit
Amerika-ontdekker

Re: Hikes/activiteiten Canyonlands & Arches

Bericht door Berggeit »

Hoi Martine,

Fiery Furnace is zeker aan te raden! Klaarzitten wanneer de klok het betreffende hele uur slaat en grote kans dat je de permits binnen hebt, helemaal voor oktober. Delicate Arch is ook prachtig, wij deden die zelf om 6 uur 's ochtends en toen was het al redelijk bevolkt. Oktober zal de zon dan nog niet op zijn schat ik.

Devil's Garden zou ik zeker doen. Wij vinden dat de mooiste hike die we hebben gedaan in Arches, en we hebben serieus alle hikes in dat NP gedaan afgelopen jaar! Het hele rondje kan ik je niet over adviseren, wij hebben destijds alleen maar rechtdoor gelopen (met de klok mee) waardoor je dus uiteindelijk bij Double O Arch uitkomt. Vervolgens weer dezelfde weg terug genomen. Wat ik heb gehoord van iemands anders is dat de loop afmaken minder leuk is, je loopt met name door zandgrond en je kan makkelijker de weg kwijtraken. Na Landscape Arch doorlopen is sowieso aan te raden. Er komt dan nog veel klim- en klauterwerk wat erg leuk is. De uitzichten worden ook mooier en mooier want je loopt steeds wat meer naar boven.

Gr. Berggeit
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Inderdaad, zeker verder lopen dan Landscape Arch. Zie hier ons verslag van die wandeling. Ik heb het niet helemaal tot aan Double O Arch gelopen omdat ik het smalle stuk met de harde wind niet zo fijn vond. Wij liepen dezelfde weg terug, dus geen ervaring met de primitive trail. Daarvoor zou je het verslag van Michelly kunnen bekijken, zie https://michelly.nl/2012_USA/dag23.htm.

In het Needles-deel liepen wij diezelfde vakantie (zie de volgende dag) een paar korte wandelingen. Ervaring met de langere wandelingen hebben we niet, wellicht kun je een deel lopen, of gewoon kijken hoe het gaat? Het zal voor een groot deel afhangen van het weer, en hoeveel tijd je ter plekke hebt. Begin in elk geval vroeg, het is nog wel een eindje rijden vanuit Monticello, en het is vroeg donker in oktober. Misschien heb je iets aan het verslag van forumlid @Felicitas, zie hier.

In het Island in the Sky deel zijn de wandelingen naar Mesa Arch en de wandeling bij het Grand View Point. Beide korte wandelingen maar echt de moeite waard.

Marianne
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

De Chesler Park Loop Trail is echt een aanrader in het Needles deel van Canyonlands. Je zou ook alleen het eerste gedeelte kunmen doen: de 4,5 km naar het viewpoint waar je een prachtig uitzicht hebt op Chesler Park. En dan bij het viewpoint beslissen of je nog voldoende tijd en energie hebt voor de aansluitende loop van 10 km.
Martine1979
Amerikafan

Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik het nu zie denk ik indedaad dat we iig naar de viewpoint van Chesler park gaan en dan kijken hoe het gaat/staat qua energie. Mocht het goed gaan dat we dan iig een stuk van de loop lopen en misschien zelfs toch de hele. Ik zie dat de loop zelf vlakker is dan de hike naar de viewpoint dus misschien lukt het wel. We gaan idd heel vroeg vertrekken zodat het niet te warm is, al is het eind oktober inderdaad niet zo vroeg licht, maar hopelijk ook niet zo warm.

Mbt Arches denk ik ook dat wij inderdaad tot de Double O arch lopen en dan via dezelfde weg terug, mits ik de nauwe richel aandurf inderdaad ;).
We gaan ook ons best doen voor de Fiery furnace permits, zonder guide, maar met de all trails pro app, zodat we hopelijk niet verdwalen :thumbup: .

We hebben er in ieder geval heel veel zin in!
Groet, Martine
Berggeit
Amerika-ontdekker

Bericht door Berggeit »

De nauwe richel richting de Double O is niet heel nauw hoor. Ik denk nergens smaller dan 1,5 meter en er is ook niet direct een metersdiepe afgrond naast.

Ik hoop dat je bereik hebt met AllTrails om de weg te vinden in Fiery Furnace. Wij hadden destijds wel een guided hike, was erg leuk om zo in contact te komen met de park ranger en de andere mensen die mee zijn. Als je bang bent om te verdwalen kan je ook rond hetzelfde tijdstip naar beneden gaan als de guided hike. Dan kan je altijd nog voor de groep uitlopen of erachteraan.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou voor Fiery Furnace altijd voor de guided hike gaan. Het is niet alleen heel interessant om wat te horen ver het park en de Fiery Furnace in het bijzonder, maar ik denk dat je anders veel stukken mist die je met een ranger wel doet. Er zijn delen die je elf niet zo snel zou doen, of waarvan het niet direct duidelijk is hoe je die zou moeten doen. Zie hier voor onze ervaring.

Marianne
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Ik denk dat wij zo goed als alle hikes meerdere keren gedaan hebben in Arches en Canyonlands, zowel Island in the Sky als The Needles. Een maand geleden deden we Druid Arch nog eens. Die hike is eigenlijk wel goed te doen, op 3 plaatsen na. Er is een stuk waar je op een soort kom moet klimmen, niet zo gemakkelijk als je zoals ik vrij klein bent. Vrij steil, maar kort, doorzetten is hier de manier om erop te geraken, dan is er een hoge rots waar je over moet en dan is er een stuk met een ijzeren ladder, waar achter het misschien even moeilijk is. Je eindigt met een korte pittige klim. Het zicht op Druid Arch is waanzinnig! Ik zou het toch proberen, het grootste deel vd hike is eigenlijk gewoon door een was lopen. Chesler Park is een geweldige wandeling, absolute aanrader, voelt langer aan dan Druid. De andere hikes die hier vermeld worden zijn allemaal goed te doen.
De achterkant van Devils Garden in Arches is zeker de moeite, als je wat onzeker bent of last hebt van hoogtevrees, zou ik niet langs primitive loop terug gaan. Dat is wel een beetje gevaarlijker. Dark Angel, achteraan Devils Garden, is niet echt een meerwaarde, double o arch wel.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Lilo
Amerika-expert

Bericht door Lilo »

Vergeten te zeggen: als je Fisher Towers wil hiken, pas op bij terugkomst dat je niet op het Red onion primitive trail komt. Dit is een heel moeilijk pad. Wij zijn er per ongeluk op geraakt en vonden niet direct het juiste pad terug. Toen we toch terug op het juiste pad waren, zagen we anderen dezelfde fout maken. We waarschuwden die mensen, maar op de terugweg ( je bent dan al bijna terug ad parking) zie je de juiste richting niet omdat de pijl in een diepte staat. Wel een mooie hike!

Lilo
Martine1979
Amerikafan

Bedankt weer voor jullie reacties. Echt heel fijn.
Mochten we fiery furnace alleen doen willen we iig de hikes downloaden via alltrails pro, mochten we geen bereik hebben.
Met een guide is ongetwijfeld heel leuk, maar samen ontdekken vinden we ook erg leuk.

Ik kijk ook veel youtube filmpjes om een beetje een inschatting te maken. De hike naar Druid Arch lijkt me echt geweldig (en misschien ook nog mooier dan Chesler Park) maar ik weet niet of ik die steile helling opkom :lol:

welke kant van Chesler Park vonden jullie mooier? Ik overweeg nu, als ik nog energie heb bij de viewpoint, de loop met de klok mee te doen en dan bij de splitsing naar Druid Arch te besluiten welke te doen. Mocht het toch te zwaar worden kan ik terug of evt alleen een stukje joint trail doen en weer terug via dezelfde weg (dat lijkt korter dan de hele loop te lopen).

Ik denk iig dat we tijd te kort komen en weer terug moeten :wink:
Groet, Martine
Lilo
Amerika-expert

Bericht door Lilo »

Je kan niet verkeerd kiezen tussen die 2. Ik zou wel een keuze vooraf maken. Chesler park wordt echt mooi een stuk voorbij het viewpoint. Joint trail is een toegevoegde waarde. Druid Arch is ook geweldig. Bij deze hike heb je iets meer op het einde de highlight, bij Chesler Park is eigenlijk heel de hike mooi. De steile helling is doenbaar, je moet alleen doorzetten en een beetje een soort aanloop nemen. Ik ben maar 162 cm, als je groter bent, zal het gemakkelijker zijn, denk ik. Om naar beneden te komen, kan je op je achterste glijden. Ondanks de 2-3 moeilijkere stukken bij Druid arch vind ik Chesler park iets zwaarder, en nog een tikkeltje mooier. Probeer thuis nog een beetje aan je conditie te werken, als je de hike niet doet, ga je achteraf spijt krijgen. Als je vroeg begint, is het minder warm en minder warm betekent gemakkelijker.

Lilo
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer