Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Visum of ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
ndrotterdam010
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Visum of ESTA

Bericht door ndrotterdam010 »

Goededag allen!

Ik ben 20 jaar geleden in aanraking geweest met justitie m, ik was toen 14/15 jaren jong, dom en naïef. Ik ben toen met mijn zogenaamde “vriendjes” meegegaan om wat geld te gaan verdienen, het bleek dat ze aan diefstal dmv een babbeltruc deden. Voor mij was het de 1e keer dat ik meeging en we liepen eigenlijk gelijk tegen de lamp.

Tijdens het onderzoek heb ik een ongeveer een weekje vastgezeten en dagelijks meegewerkt met de politie, nadat ik alles had vertelt wat ik wist was ik vrij om te gaan, en sindsdien nooit meer in aanraking geweest met justitie.

Nu dus 20 jaar later run ik een succesvolle onderneming en moet ik binnenkort (weet helaas geen exacte datum) naar de VS voor een zakelijke trip, dit zal ca. 3/4 dagen zijn ergens aan de Oostkust.

Ik heb hier geen ervaring mee, dus raden jullie aan om dit na te vragen bij bepaalde instanties? En zal ik dan voor ESTA of Visum moeten gaan?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het zo duidelijk is en alvast bedankt voor de antwoorden!
Laatst gewijzigd door ndrotterdam010 op 18 jun 2024, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Re: Visum of ESTA

Bericht door Marcopstal »

Gewoon nee invullen op ESTA. Ik zie totaal geen reden om voor een visum te gaan.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Aangezien je 'binnenkort' op reis moet, is een visum eigenlijk al geen optie meer. De wachttijden zijn meestal enkele weken tot maanden, en zeker in de zomer/vakantie periode zal het druk zijn. Soms hebben mensen geluk met intensief verversen van het afspraken systeem, maar dat is geen garantie.

In dit geval gaat het om een 'aanraking met justitie' toen je minderjarig was. Het klinkt niet alsof je ooit veroordeeld bent of een strafmaat zoals een boete hebt gekregen. Als het niet op je strafblad staat, is er geen risico met 'NEE' invullen en gewoon een ESTA aanvragen.
ndrotterdam010
Amerika-newbie

Nagini schreef:
18 jun 2024, 14:26
Aangezien je 'binnenkort' op reis moet, is een visum eigenlijk al geen optie meer. De wachttijden zijn meestal enkele weken tot maanden, en zeker in de zomer/vakantie periode zal het druk zijn. Soms hebben mensen geluk met intensief verversen van het afspraken systeem, maar dat is geen garantie.

In dit geval gaat het om een 'aanraking met justitie' toen je minderjarig was. Het klinkt niet alsof je ooit veroordeeld bent of een strafmaat zoals een boete hebt gekregen. Als het niet op je strafblad staat, is er geen risico met 'NEE' invullen en gewoon een ESTA aanvragen.
Bedankt voor je bericht! Echter heb ik wel een strafblad. Wellicht dat deze al verlopen is maar ook de aanvraag om dit in te zien bij de Nederlandse Justitie duurt 6 weken.

Wellicht dat ik eventueel een advocaat, visumadviesbureau of de Amerikaanse Ambassade kan raadplegen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik zou geen slapende honden wakker maken, en gewoon nee zeggen op alle vragen voor een esta.
Marcopstal
Amerika-expert

ndrotterdam010 schreef:
18 jun 2024, 16:49
Wellicht dat ik eventueel een advocaat, visumadviesbureau of de Amerikaanse Ambassade kan raadplegen.
Als er nu iets is wat je beter niet doet....
ndrotterdam010
Amerika-newbie

Pete.Z schreef:
18 jun 2024, 17:14
Ik zou geen slapende honden wakker maken, en gewoon nee zeggen op alle vragen voor een esta.
Bedankt!

Ik heb zelf ook naar de vragen gekeken en het antwoord is ook echt naar waarheid Nee.

1. “Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?”
• Antwoord: Nee

2. “Have you ever violated any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs?”

3. “Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?”

4. “Have you ever committed fraud or misrepresented yourself or others to obtain, or assist others to obtain, a visa or entry into the United States?”

Mochten ze alsnog verder gaan vragen, denk ik ook dat het feit dat 20 jaar geleden is, en ik ook nog eens een jaar of 14/15 was het hopelijk niet zo’n probleem zal zijn…
ndrotterdam010
Amerika-newbie

:mrgreen:
Marcopstal schreef:
18 jun 2024, 17:35
ndrotterdam010 schreef:
18 jun 2024, 16:49
Als er nu iets is wat je beter niet doet....
:lol: Bedankt voor de heads-up!
ndrotterdam010
Amerika-newbie

Eerder heb ik op dit topic gepost over mijn situatie met betrekking tot een jeugddelict en mijn wens om naar de VS te reizen voor een zakelijke bijeenkomst. Sindsdien heb ik meer informatie gekregen, waaronder inzage in mijn strafblad. Hieronder een update van mijn situatie en een verzoek om advies.

Situatie:
Jeugddelict in 2004: Op 15-jarige leeftijd was ik betrokken bij twee kleine fraude-incidenten ter waarde van ongeveer 300 euro. Deze incidenten werden door de Nederlandse rechtbank als één veroordeling behandeld. Er was geen grote financiële of fysieke schade voor het slachtoffer.

Juridisch Advies en Huidige Stand:
Advies van een Advocaat: Een advocaat adviseerde dat ik een duur proces moet doorlopen, inclusief het aanvragen van een waiver, wat duizenden euro’s kan kosten.

Advies van een Online Consultant:
Een consultant suggereerde dat mijn zaak valt onder de 'juvenile delinquency' uitzondering, wat betekent dat het delict niet als een strafblad wordt beschouwd voor immigratiedoeleinden. Volgens deze adviseur zou ik alleen een visum moeten aanvragen.

Gemengde Adviezen:
Sommige bronnen zeggen dat ik zonder problemen op een ESTA kan reizen, terwijl anderen aanraden om contact op te nemen met de Amerikaanse ambassade voor duidelijkheid. Ik ben bang om een ESTA aan te vragen omdat ik vrees dat, als ze mijn strafblad ontdekken, ik de VS niet meer binnen mag komen.

Hebben jullie aan de hand van de bovenstaande punten meer advies?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

De CBP beambte die jouw paspoort nakijkt heeft geen inzage in Nederlandse strafregisters.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

mtl heeft gelijk, er is geen risico als je het land binnenkomt met een ESTA en nee geantwoord hebt op die vragen. Je bent geen internationaal gezochte moordenaar.

Het enige 'risico' bestaat als je later ooit een werk/immigratievisum voor de VS aanvraagt. Op dat moment moet je een VoG overleggen, en dan zouden ze er eventueel achter kunnen komen dat je deze veroordeling verzwogen hebt tijdens je ESTA aanvragen. Maar ik denk dat dat in dit geval geen probleem moet zijn, omdat de kans groot is dat die veroordeling niet meer op de VoG komt (10+ jaar geleden gebeurt, klein vergrijp) en je 'excuses' hebt waarom je dacht dat het niet relevant was voor de vraag bij de ESTA aanvraag als de veroordeling nog niet vervallen is. Vermijd het woord 'fraud/fraude' en houd het op 'petty theft' (kleinschalige diefstal), fraude zoals indentiteitsfraude is namelijk wel vaak een crime of moral torpitude. De veroordeling zelf moet geen directe reden zijn voor afwijzing of het nodig hebben van een waiver, ik denk dat dit onder de discretie van de consular officer zal vallen. Maar nogmaals, dit is alleen in de situatie dat je ooit in de VS wilt gaan wonen of werken.
Marcopstal
Amerika-expert

Je krijgt advies om gewoon een ESTA aan te vragen en NEE te antwoorden.
Vervolgens stel je voor jezelf vast dat je zonder probleem een ESTA kan aanvragen.
Tegen alle advies in ga je dan toch verder zoeken met als resultaat dat je het weer niet meer weet.

Op een bepaald moment moet je toch eens leren om te springen.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

@Marcopstal Op een bepaald moment moet je toch eens leren om te springen. :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
InCali
Amerika-newbie

Bericht door InCali »

mtl schreef:
03 jul 2024, 16:03
De CBP beambte die jouw paspoort nakijkt heeft geen inzage in Nederlandse strafregisters.
Dit is het juiste antwoord.

Er is sinds een paar jaar wel een uitwisselingsverdrag van vingerafdrukken, maar dat betreft niet de uitwisseling van strafgegevens.

Daarnaast, en dat is wel het belangrijkste:
Clause (i)(I) shall not apply to an alien who committed only one crime if-

(I) the crime was committed when the alien was under 18 years of age, and the crime was committed (and the alien released from any confinement to a prison or correctional institution imposed for the crime) more than 5 years before the date of application for a visa or other documentation and the date of application for admission to the United States
bron

Ik zou zeggen dat "or other documentation" ook kan slaan op ESTA.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer