Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
eborn
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door eborn »

RuthdeLange schreef:
17 okt 2023, 10:21
Waar kan ik dan stoelen kiezen: bij United of bij Air canada en Lufthansa en united, afhankelijk van het deel?
Ik weet namelijk dat bij united stoelen sowieso inbegrepen zijn bij regulier economy maar bij de andere maatschappijen niet.
In principe kies je stoelen bij de uitvoerder. Wij hebben via united een vlucht die door Brussel Airlines wordt uitgevoerd en kunnen dus in de interface van united geen stoelen kiezen. Voor de rest van de vluchten op het ticket wel.
2005: NYC/Las Vegas, 2008: NYC/Las Vegas, 2009: Orlando/Naples, 2011: San Diego, 2013: Orlando, 2020: Orlando, 2023: Orlando, 2024: Orlando, 2026: Orlando
Jedinja
Amerikafan

Bericht door Jedinja »

deebee7 schreef:
14 okt 2023, 17:58
Ik heb voorbije zomer de combinatie Brussels airlines/Lufthansa gehad op een Lufthansa ticket. Was economy. Daar kon ik idd niet op voorhand stoelen reserveren. Wel 24hr op voorhand.
Had je nog veel keuze kwa stoelen?
Wij kunnen ook pas 24 uur van te voren reserveren. Reizen met 2 volwassenen en 5 kids. Wil wel graag in 1 of 2 groepjes kunnen zitten.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

mtl schreef:
17 okt 2023, 12:00
Op dit moment is er geen duidelijkheid over de slots van Jetblue vanaf de zomerdienstregeling.
Als het goed laat e slotco ordinator op 2 nov weten wat de slot verdeling is.
Waarbij eerst wordt uitgegaan van historische rechten.
Die heeft JetBlue niet ...
Reken er maar op dat er pas laat duidelijkheid komt over JetBlue 's positie.
Wanneer zij in eerste instantie gepasseerd worden , en geen slots krijgen zal er onmiddelijk een rechtzaak volgen ...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
deebee7
Amerikakenner

Bericht door deebee7 »

Jedinja schreef:
17 okt 2023, 17:56
deebee7 schreef:
14 okt 2023, 17:58
Ik heb voorbije zomer de combinatie Brussels airlines/Lufthansa gehad op een Lufthansa ticket. Was economy. Daar kon ik idd niet op voorhand stoelen reserveren. Wel 24hr op voorhand.
Wij kunnen ook pas 24 uur van te voren reserveren. Reizen met 2 volwassenen en 5 kids. Wil wel graag in 1 of 2 groepjes kunnen zitten.
Ja ik had nog wel wat keuze. Wel in het laatste gedeelte van het vliegtuig. Er waren nog heel veel seats vrij in het middengedeelte. In de zijgedeeltes (2 per 2) wat minder ruimte maar toch nog een 10 tal rijen ook daar nog vrij.
Maartje81
Amerika-ontdekker

Bericht door Maartje81 »

Bedankt voor de reacties op mijn vraag over JetBlue. We hebben besloten de gok niet te wagen, vanavond geboekt via Brussel. Niet zo goedkoop als JetBlue, maar zeker niet zo duur als KLM. Tevreden mee, nu kan het verdere plannen van onze reis beginnen. :D
2021: Los Angeles en San Diego
2024: Rondreis New York-Washington-Hershey-Niagara-Toronto-Kingston-Wilmington-Boston-Mystic-New York
Maartje81
Amerika-ontdekker

Bericht door Maartje81 »

deebee7 schreef:
17 okt 2023, 19:40
Jedinja schreef:
17 okt 2023, 17:56

Ja ik had nog wel wat keuze. Wel in het laatste gedeelte van het vliegtuig. Er waren nog heel veel seats vrij in het middengedeelte. In de zijgedeeltes (2 per 2) wat minder ruimte maar toch nog een 10 tal rijen ook daar nog vrij.
Wij hebben ook geboekt bij Brussel Airways. We zijn niet voor het reserveren van stoelen gegaan (ivm de 330 euro die er dan nog bijkomt), maar zouden wel graag bij elkaar of in 2 groepjes willen zitten (we zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen die voor het eerst vliegen). Heeft dat, als je 24 uur van te voren incheckt, nog wel een redelijke kans?
2021: Los Angeles en San Diego
2024: Rondreis New York-Washington-Hershey-Niagara-Toronto-Kingston-Wilmington-Boston-Mystic-New York
deebee7
Amerikakenner

Bericht door deebee7 »

Mij lijkt dat voldoende kans te hebben. Bovendien zetten ze kinderen (jonger dan 12) altijd samen met een ouder. Niet te veel over stressen. Als je beslist hebt om er niet voor te betalen, heb je er toch geen controle meer over tot 24uur voor vertrek.
RuthdeLange
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door RuthdeLange »

Is een overstap van 1 uur en 40 minuten voldoende op vliegveld in Dallas?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Normaal gesproken wel.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Maartje81 schreef:
17 okt 2023, 22:32
deebee7 schreef:
17 okt 2023, 19:40

Wij hebben ook geboekt bij Brussel Airways. We zijn niet voor het reserveren van stoelen gegaan (ivm de 330 euro die er dan nog bijkomt), maar zouden wel graag bij elkaar of in 2 groepjes willen zitten (we zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen die voor het eerst vliegen). Heeft dat, als je 24 uur van te voren incheckt, nog wel een redelijke kans?
Ik las net "niet te veel stressen" en dat is een goed advies. Ik weet ook dat er nog van alles (soms ook met betaalde stoelen) met de seating kan gebeuren. Misschien helpt het je als ik je vertel dat wij nimmer voor stoelreservering hebben betaald. Niet toen we nog met drie kids vlogen (en niet alleen naar/van de VS) en de laatste jaren voor ons tweetjes ook niet. Toch hebben we, door online in te checken, altijd bij elkaar gezeten op stoelen naar onze keuze. Geen garantie, er zijn op dit forum immers ook andere ervaringen te lezen. Mijn advies is, dat je er wel op tijd bij moet zijn. Ging bv de online checkin om 14.00uur open, dan was ik 14.01uur ingelogd en bleek er v.w.b. vrije plaatsen vaak voldoende keuze.

Toch, op een vlucht met Air India van Chicago naar Frankfurt lukte het online inchecken niet en bleek aan de balie dat we behoorlijk verdeeld in een propvolle 747 zaten. Een bezorgde blik aan boord zorgde er voor dat diverse reizigers aanboden van plaats te ruilen en zaten we toch nog met z'n vijven naast elkaar. Is ook geen garantie, ik heb voorbeelden zat gezien dat reizigers deze vraag werd gesteld en absoluut niet van zitplaats wilden veranderen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Op tijd inchecken is inderdaad van belang als je nog geen geselecteerde stoelen hebt.
Maar bedenk dat als jij vanaf Schiphol vertrekt en 23u59 voor vertrek incheckt, er al een (groot) aantal reizigers zijn die al een paar uur eerder hebben kunnen inchecken; zij die op Schiphol overstappen op jouw vlucht.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

Kun je bij klm tot 24 uur van te voren nog stoelen kopen ? Anders zou ik 24 1/2 uur van te voren nog kunnen checken. Als het dan redellijk vol is en alsnog kunnen kopen
A&A
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door A&A »

RuthdeLange schreef:
17 okt 2023, 10:21
Ook ik heb toch maar even bij Expedia gekeken en zie een interessante optie waar bagage en stoelkeuze inbegrepen is.
Maar ik twijfel of het wel klopt en ook waar ik dan de stoelen moet boeken.
Er staat bijvoorbeeld: United 8329 uitgevoerd door Air Canada, 2e deel: United 8523 uitgevoerd door Air Canada
Terug: united 182 en 2e deel United 9225 uitgevoerd door Lufthansa.

Waar kan ik dan stoelen kiezen: bij United of bij Air canada en Lufthansa en united, afhankelijk van het deel?
Ik weet namelijk dat bij united stoelen sowieso inbegrepen zijn bij regulier economy maar bij de andere maatschappijen niet.
Maar kies je de stoelen via de uitvoerder of degene die vliegt?
Je kiest de stoelen al bij het boeken bij Expedia. Je kunt dat daarna bevestigd zien (of gratis wijzigen) op de tickets. Door wie de vlucht wordt uitgevoerd staat er per vlucht bij, maar het vastleggen van stoelen doe je dus al gratis bij Expedia.
RuthdeLange
Amerikakenner

A&A schreef:
18 okt 2023, 19:00
Je kiest de stoelen al bij het boeken bij Expedia. Je kunt dat daarna bevestigd zien (of gratis wijzigen) op de tickets. Door wie de vlucht wordt uitgevoerd staat er per vlucht bij, maar het vastleggen van stoelen doe je dus al gratis bij Expedia.
Nee dat was juist het probleem. Toen ik dat probeerde kreeg ik de melding dat ik nu nog geen stoelen kon kiezen maar dat dit pas na de boeking kon bij de vliegtuigmaatschappij of bij het inchecken. En dat laatste wilde ik juist niet. Heb intusssen gebeld en kost idd extra dus dan wordt t te hoog qua prijs.
RuthdeLange
Amerikakenner

Toch nog een vraagje. De vorige keren dat ik boekte voor het hoogseizoen heb ik dat in september gedaan. Vervolgens de prijzen tot einde van het jaar in de gaten gehouden en die werden niet lager. Vaak zelfs wat hoger.
Dit jaar waren de prijzen voor denver buitensporig hoog. Zag wel dat de prijzen voor Las Vegas, Seattle, LA etc betaalbaarder waren.
Ik weet dat prijzen alle kanten uit kunnen maar is het gebruikelijk dat ze in het nieuwe jaar nog gaan dalen? Ik las ergens zelfs dat de beste prijzen 4 maanden voor vertrek te vinden zijn. Geldt dat ook voor de US? Iemand daar ervaring mee?
eborn
Amerikafan

Bericht door eborn »

Het lastige is dat je de afgelopen jaren niet echt met elkaar kunt vergelijken, vanwege Corona, inflatie, aanbod. Uiteindelijk proberen de maatschappijen ook hun winst te maximaliseren. Als dat nu lukt door hoge prijzen te vragen, dan zullen ze die prijzen niet zomaar opeens verlagen.

Om een voorbeeld te geven: Ik heb vorig jaar bij Google Flights een aantal vluchten langere tijd in de gaten gehouden. Je ziet dan eigenlijk altijd twee soort grafieken (los van de vluchten die opeens 'verdwijnen' omdat de route veranderd is).
image.png
image.png (17.54 KiB) 1000 keer bekeken
image.png
image.png (21.59 KiB) 1000 keer bekeken
Oftewel: een langzaam stijgende lijn richting het vertrek, met opeens een piek in de laatste dagen. Of juist de laatste weken hoger en dan rondom vertrek omlaag. Dat laatste zal je niet op willen gokken.

Punt van dit soort grafieken is wel dat het een momentopname is. Mogelijk dat er gedurende die dag even kort een betere prijs was te vinden, maar die staat dan niet in de grafiek. Als je daarom enkel afgaat op meldingen van een site, kun je zomaar te laat zijn. Regelmatig zelf controleren is daarom het advies.
2005: NYC/Las Vegas, 2008: NYC/Las Vegas, 2009: Orlando/Naples, 2011: San Diego, 2013: Orlando, 2020: Orlando, 2023: Orlando, 2024: Orlando, 2026: Orlando
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Als je bij KLM een vlucht boekt met Miles, krijg je dan XP? Ik weet dat je geen Miles krijgt, maar ben niet zeker over XP.
jeppiepruts
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

No Miles or XP can be earned on reward tickets
https://www.flyingblue.com/en/spend/flights/rewards
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Timothy555 schreef:
20 okt 2023, 11:41
Als je bij KLM een vlucht boekt met Miles, krijg je dan XP? Ik weet dat je geen Miles krijgt, maar ben niet zeker over XP.
Nee, je krijgt geen XP op een reward ticket. Dus dat is wel iets om op te letten als je de XP nodig hebt om je status te behouden.
En als de XP belangrijk zijn: bij o.a. Air Europa krijg je niet bij elk ticket miles en XP. Afgelopen zomer (weer) meegemaakt, nota bene in business class. Dus goed op de fare class letten en checken of je daar miles en XP bij krijgt.
Maar bij een reward ticket krijg je zeker geen miles of XP.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
RuthdeLange
Amerikakenner

@eborn bedankt voor je grafiek. Snap dat het een momentopname is maar dit geeft toch wel wat inzicht.

Ik zit nog met een andere vraag. Ik zie een vlucht van Ams naar Denver met een overstap in Dallas, zowel heen als terug.
Echter, heen duurt de vlucht van Dallas naar Denver 1 uur en 4 min en terug (van Denver naar Dallas) duurt 3 uur.
Kan iemand dat verklaren?
Dit is dus zonder de overstaptijd maar puur de vlucht zelf.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer