Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Push- en pull factoren voor Amerikanen in NL?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Linda1989
Amerika-ontdekker

Push- en pull factoren voor Amerikanen in NL?

Bericht door Linda1989 »

Hallo allemaal,

Ik doe voor aardrijkskunde een presentatie over Amerikanen in Nederland, en daarvoor moet ik onder andere weten wat voor Amerikanen redenen zouden kunnen zijn om naar NL te verhuizen, en andersom (dus de push- en pull factoren) Aangezien hier veel Nederlanders zitten die naar Amerika geëmigreerd zijn, hoop ik dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.
Ik heb nu dit:

Redenen voor een Amerikaan om naar NL te verhuizen:
- Tolerantie en vrijheid. Hoewel er in Amerika vrijheid van godsdienst bestaat, worden niet- of anders gelovigen vaak niet gerespecteerd door de Christelijke gemeenschap in Amerika. Omdat zo’n 90% van de Amerikanen tot het Christendom behoort, is de samenleving doordrongen van Christelijke waarden en dat maakt het leven van bijv. homo’s , atheïsten of agnosten en anders gelovigen er niet gemakkelijker op. De door Amerikanen zo geroemde vrijheid van meningsuiting is dus eigenlijk ook maar beperkt. Want wanneer deze mening in strijd is met het Christendom loop je de kans verstoten te worden door familie, vrienden en gemeenschap. In Nederland neemt het Christendom niet zo’n belangrijke rol in. Zo’n 35% van de Nederlanders zegt tot het Christendom te behoren, zo’n 10% tot de Islam en de rest is atheïst, agnost of anders gelovig. Daarom hecht men hier ook een stuk minder waarde aan de traditionele waarden van het Christendom en dat maakt prostitutie, euthanasie, abortus, het homohuwelijk en ons softdrugsbeleid mogelijk. Je zou dus kunnen zeggen dat Nederlanders over het algemeen een stuk toleranter zijn dan Amerikanen en over meer vrijheid beschikken.
* ik twijfel of die percentages wel helemaal kloppen, maar ik kan er verder ook bijna geen informatie over vinden!

Ik heb als redenen ook nog Welvaart & Sociale Zekerheid, omdat ik heb gehoord dat het systeem van de 'verzorgingsstaat' in Amerika heel anders werkt, dat je minder snel een uitkering krijgt en sneller kan worden ontslagen. Maar ook daar is erg weinig over te vinden, tenminste informatie die ook voor mij als 17-jarige begrijpelijk is ;) Verder noem ik nog de Nederlandse taal, omdat het een Germaanse taal is en dicht bij het Engels ligt, dus niet al te moeilijk om te leren. En ik heb ook nog politiek (linkser dan in de VS), maar dat hangt weer samen met Welvaart en Sociale Zekerheid..

Mijn vragen zijn de volgende: Wat zouden nog meer redenen kunnen zijn voor een Amerikaan om naar NL te verhuizen? En wat wat zijn juist weer redenen om in Amerika te blijven? Wat was jullie motivatie om naar Amerika te emigreren? En zou iemand me misschien wat meer kunnen vertellen over hoe dat nou precies zit met Welvaart en Sociale Zekerheid in de VS?

Ik hoop dat iemand me kan helpen! Bij voorbaat dank!

Linda
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Probeer is the "search" optie bovenin

Er staan vele verhalen hierover op de site
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Vraag het eens aan Snoop Dog...... 8) :wink:
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Leuke vraag. Een paar punten:

Voor Amerikanen zijn de redenen om in Nederland te gaan wonen vaak van persoonlijk aard. Hij of zij werd door de werkgever naar Nederland uitgezonden, of er is sprake van huwlijk of samenwonen met een Nederlander.

Er zijn wel Amerikanen die om allerlei redenen de voorkeur aan Europa boven de U.S., maar die gaan meestal niet in Nederland wonen. Uit enquetes en dergelijke blijkt overduidelijk dat Nederland in de afgelopen 20 jaar een weinig gastvrije atmosfeer heeft gekregen. Vele buitenlanders die wegens het werk in Nederland zijn, zouden liever in een ander Europees land wonen.

Nederland staat bij Amerikanen ondermeer bekend als het land van tulpen, windmolens, Rembrandt, euthanasie, abortus, prostitutie en "legaal drugsgebruik". Legale prostitutie en "legaal drugsgebruik" kent men in de U.S. niet, maar of de gemiddelde burger daar nu zo blij mee is betwijfel ik. Het is misschien leuk voor sommige toeristen. De doorsnee-Amerikaan wil het misschien wel zien, maar hij doet er niet aan mee.

Uit de recente enquete "God in Nederland" bleek dat 14% van de Nederlanders atheist is. Atheisme werd bij die enquete gedefinieerd als het niet geloven in een persoonlijke God. De "ietsisten" zijn ook bij die 14% gerekend. In de U.S. ligt het percentage atheisten naaar schatting tussen 10 en 15%. Het verschil is dus niet erg groot.

Homo’s, atheisten en agnosten hebben niets te vrezen in de U.S. Een openlijke homo zal het wel wat moeilijk hebben in een dorp in de Bible Belt, maar in de rest van het land niet of nauwelijks. De U.S. heeft geen traditie op het gebied van religieuze intolerantie, zoals Europa. Antisemitisme heeft hier ook nooit wat voorgesteld. Voor echte religieuze intolerantie moet je naar West-Europa. Religieus rechts in West-Europa vermoordt columnisten op straat, neemt deel aan een niets en niemand ontziende stadsguerilla, voetbalt met kransen die op dodenherdenking bij monumenten werden gelegd, tuigt homo's en joden af, koestert een diepe minachting voor alle andersdenkenden, en nog veel meer. Christenen in de U.S. daarentegen doen niemand kwaad. Een in de tien jaar vliegt er een abortuskliniek in de lucht, maar daar blijft het ook bij.

Dat Nederland een vrij en tolerant land is, is voornamelijk het beeld dat de Nederlanders van zichzelf hebben. Onverschilligheid en gedoogbeleid is nog wat anders dan echte tolerantie. Sommige buitenlanders zullen misschien waardering hebben voor de vele hoerenkasten en "coffee shops" in Nederland, maar er is niemand die Nederland een "vrij en tolerant land" vindt. Dat is het dan ook niet. Het zijn vooral de Nederlanders zelf die dat vinden. Buitenlanders zul je daar zelden over horen.

Sociale zekerheid is op zich geen reden om de U.S. te verlaten en naar Nederland te verhuizen. De WW duurt in Nederland langer, het is ook gemakkelijker om arbeidsongeschikt te worden verklaard, en er is in de U.S. geen door de overheid georganiseerde "weduwen- en wezenpensioen".

Oh, en Nederland is lang niet zo'n gemakkelijke taal om te leren. Ik vermoed dat Amerikanen gemakkelijker Spaans dan Nederlands leren, maar dat kan ik mis hebben.

--john
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Linda, zoek misschien eens op Expedia, daar kan je wel Amerikanen in Nederland vinden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

kastelke schreef:Linda, zoek misschien eens op Expedia, daar kan je wel Amerikanen in Nederland vinden.
Houd daarbij wel in 't achterhoofd dat expedia.com voornamelijk wordt bevolkt door lieden die wegens werk in Nederland wonen en vaak enorm klagen over het gastland. Dat is misschien niet zo'n erg goede bron van informatie, alhoewel men daar ook wel een paar positieve reacties kan vinden. De verhalen over Belgie zijn daar in het algemeen positiever. Viel jou dat ook op Kastelke?

--john
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

JohnNJ schreef:Leuke vraag. Een paar punten:

Voor Amerikanen zijn de redenen om in Nederland te gaan wonen vaak van persoonlijk aard. Hij of zij werd door de werkgever naar Nederland uitgezonden, of er is sprake van huwlijk of samenwonen met een Nederlander.

Er zijn wel Amerikanen die om allerlei redenen de voorkeur aan Europa boven de U.S., maar die gaan meestal niet in Nederland wonen. Uit enquetes en dergelijke blijkt overduidelijk dat Nederland in de afgelopen 20 jaar een weinig gastvrije atmosfeer heeft gekregen. Vele buitenlanders die wegens het werk in Nederland zijn, zouden liever in een ander Europees land wonen.

Nederland staat bij Amerikanen ondermeer bekend als het land van tulpen, windmolens, Rembrandt, euthanasie, abortus, prostitutie en "legaal drugsgebruik". Legale prostitutie en "legaal drugsgebruik" kent men in de U.S. niet, maar of de gemiddelde burger daar nu zo blij mee is betwijfel ik. Het is misschien leuk voor sommige toeristen. De doorsnee-Amerikaan wil het misschien wel zien, maar hij doet er niet aan mee.

Uit de recente enquete "God in Nederland" bleek dat 14% van de Nederlanders atheist is. Atheisme werd bij die enquete gedefinieerd als het niet geloven in een persoonlijke God. De "ietsisten" zijn ook bij die 14% gerekend. In de U.S. ligt het percentage atheisten naaar schatting tussen 10 en 15%. Het verschil is dus niet erg groot.

Homo’s, atheisten en agnosten hebben niets te vrezen in de U.S. Een openlijke homo zal het wel wat moeilijk hebben in een dorp in de Bible Belt, maar in de rest van het land niet of nauwelijks. De U.S. heeft geen traditie op het gebied van religieuze intolerantie, zoals Europa. Antisemitisme heeft hier ook nooit wat voorgesteld. Voor echte religieuze intolerantie moet je naar West-Europa. Religieus rechts in West-Europa vermoordt columnisten op straat, neemt deel aan een niets en niemand ontziende stadsguerilla, voetbalt met kransen die op dodenherdenking bij monumenten werden gelegd, tuigt homo's en joden af, koestert een diepe minachting voor alle andersdenkenden, en nog veel meer. Christenen in de U.S. daarentegen doen niemand kwaad. Een in de tien jaar vliegt er een abortuskliniek in de lucht, maar daar blijft het ook bij.

Dat Nederland een vrij en tolerant land is, is voornamelijk het beeld dat de Nederlanders van zichzelf hebben. Onverschilligheid en gedoogbeleid is nog wat anders dan echte tolerantie. Sommige buitenlanders zullen misschien waardering hebben voor de vele hoerenkasten en "coffee shops" in Nederland, maar er is niemand die Nederland een "vrij en tolerant land" vindt. Dat is het dan ook niet. Het zijn vooral de Nederlanders zelf die dat vinden. Buitenlanders zul je daar zelden over horen.

Sociale zekerheid is op zich geen reden om de U.S. te verlaten en naar Nederland te verhuizen. De WW duurt in Nederland langer, het is ook gemakkelijker om arbeidsongeschikt te worden verklaard, en er is in de U.S. geen door de overheid georganiseerde "weduwen- en wezenpensioen".

Oh, en Nederland is lang niet zo'n gemakkelijke taal om te leren. Ik vermoed dat Amerikanen gemakkelijker Spaans dan Nederlands leren, maar dat kan ik mis hebben.

--john
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

Mag ik vragen welke bronnen jij hebt geraadpleegd? Ik meen namelijk ergerns te hebben gelezen dat zo'n 90% van de Amerikanen Christelijk is, maar als 10-15% atheïst is blijft er natuurlijk weinig ruimte over voor agnosten en anders gelovigen ;) Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo weinig verschil is tussen atheïsme in Nederland en Amerika! Ik dacht altijd dat het percentage atheïsten en agnosten in Nederland veel hoger lag, maar ik kon er verder ook weinig informatie over vinden dus wie weet heb je gelijk.

Over één ding kan ik wel uit eigen ervaring spreken, namelijk het beeld dat buitenlanders hebben van Nederland als tolerant land. Ik heb namelijk net een internationaliseringsweek achter de rug, waarbij leerlingen uit Polen, Frankrijk, Italië en Duitsland een weekje bij leeftijdsgenoten van onze school verbleven. Ik had een Italiaans meisje op bezoek, en vroeg haar waar ze aan dacht bij Nederland. Ze noemde inderdaad de tulpen, windmolens, klompen, grachten, drugs en prostituees, maar bovenal: gastvrijheid en tolerantie. En dat noemden bijna alle buitenlandse studenten, dus het is zeker niet alleen het beeld dat Nederlanders van zich zelf hebben.

Over Welvaart & Sociale Zekerheid heb ik het volgende geschreven:
Net als Amerika is Nederland een welvarend land. De rijkdom hier is echter eerlijker verdeeld. We kunnen het ons hier bijna niet voorstellen, maar in Amerika bezit de 1% allerrijksten meer dan 90% van de overige bevolking samen. Dit heeft alles te maken met de “American Dream”, het principe dat je alles kan bereiken zolang je er maar hard genoeg voor werkt. De overheid stimuleert deze visie en maakt het ondernemingen zo gemakkelijk mogelijk door weinig overheidsbemoeienis, lage belastingen, geringe invloed van vakbonden en door flexibilisering, waardoor werknemers sneller kunnen worden ontslagen. Dit is echter nadelig voor de ‘gewone arbeider’, die door de flexibilisering een onzeker bestaan leidt en weinig in te brengen heeft omdat de vakbonden maar zo’n kleine invloed hebben. De sociale uitkeringen zijn in Amerika een stuk lager dan in Nederland, en ze nemen af naarmate je er langer gebruik van maakt. Dit heeft ook weer alles te maken met de ‘American Dream’, de armen hebben hun status immers aan zich zelf te danken.

Ik sta open voor verbeteringen ;)

Het is trouwens niet mijn bedoeling om Nederland te verdedigen, maar ik moet eigenlijk uitleggen waarom Amerikanen naar Nederland zouden willen komen dus dan kan ik moeilijk zeggen dat Nederland niet tolerant is e.d.

P.S.: Je zegt dat homo's in Amerika niks te vrezen hebben, maar ze kunnen in de meeste staten nog altijd niet trouwen en ze mogen in het leger niet openlijk voor hun geaardheid uitkomen, dus echt geaccepteerd worden ze ook niet.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

JohnNJ schreef: Houd daarbij wel in 't achterhoofd dat expedia.com voornamelijk wordt bevolkt door lieden die wegens werk in Nederland wonen en vaak enorm klagen over het gastland.
Misschien dat dat dan een beetje 'tegenwind' geeft aan het heel rooskleurige beeld dat topicstarter heeft over waarom Amerikanen naar Nederland komen?
Ik vermoed dat Linda nog niet in Amerika geweest is, en dan heb je een ander beeld over Amerika (namelijk dat wat de pers je voorhoudt). Dat kan mogelijk wat 'in evenwicht' gebracht worden door eens op Expedia te lezen?
JohnNJ schreef: De verhalen over Belgie zijn daar in het algemeen positiever. Viel jou dat ook op Kastelke?
't Is lang geleden dat ik op Expedia nog geweest ben. En eigenlijk ging ik daar om te kijken of er Amerikanen in mijn buurt woonden, zodat ik hen eventueel kon helpen met concrete dingen. Maar 't was zoals ik al gedacht had: niemand uit mijn regio.
Neem daarbij de negativiteit in 't algemeen die ik daar las, en dat maakt dat ik er niet langer dan een uurtje of twee ooit doorgebracht heb. Dus dat men negatiever deed over Nl dan over Be, dat is me toen niet eens opgevallen. 'k Vermoed dat ik niet eens over de mensen in Nederland gelezen heb.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Bij Expedia kan je een reis naar Nederland regelen. Het website van buitenlanders in Nederland heet Expatica:

http://www.expatica.com/actual/toc.asp?subchannel_id=1
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Linda1989 schreef: gastvrijheid en tolerantie. En dat noemden bijna alle buitenlandse studenten, dus het is zeker niet alleen het beeld dat Nederlanders van zich zelf hebben.
Misschien bedoelen die buitenlanders met 'tolerantie' iets anders dan wat de gemiddelde Nederlander daar onder verstaat?
Als ik een Nederlander 'tolerant' zou noemen, dan bedoel ik vooral: alles mag en alles kan daar in Nederland. Wil je blowen, je doet maar. Wil je naar de hoeren lopen, je doet maar. Wil je in als vent in een knalroos lederen pakje je vriend zitten aflebberen op straat, je doet maar. Maar of ik dat een positieve eigenschap vind?... (neen dus)
Linda1989 schreef: P.S.: Je zegt dat homo's in Amerika niks te vrezen hebben, maar ze kunnen in de meeste staten nog altijd niet trouwen en ze mogen in het leger niet openlijk voor hun geaardheid uitkomen, dus echt geaccepteerd worden ze ook niet.
En denk jij dat een homo in een macho-cultuur die het leger toch wel is, in Nederland aanvaard wordt? Op papier misschien wel, maar in de praktijk...
Elke
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Joke schreef:Bij Expedia kan je een reis naar Nederland regelen. Het website van buitenlanders in Nederland heet Expatica:

http://www.expatica.com/actual/toc.asp?subchannel_id=1
En daar heb je helemaal gelijk in. Dank u!
Elke
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

kastelke schreef:Misschien dat dat dan een beetje 'tegenwind' geeft aan het heel rooskleurige beeld dat topicstarter heeft over waarom Amerikanen naar Nederland komen?
Ik vermoed dat Linda nog niet in Amerika geweest is, en dan heb je een ander beeld over Amerika (namelijk dat wat de pers je voorhoudt). Dat kan mogelijk wat 'in evenwicht' gebracht worden door eens op Expedia te lezen?
Zoals ik al zei, is het gewoon de bedoeling dat ik uitleg waarom Amerikanen hier zouden willen wonen dus dan maak ik gebruik van dat rooskleurige, misschien onrealistische beeld dat veel buitenlanders van Nederland hebben. Het hoeft ook niet allemaal feitelijk te kloppen, natuurlijk weet ik wel dat niet iedereen in Nederland tolerant is en dat de gastvrijheid ook niet meer is wat het ooit was, maar het gaat hier puur om de "pull factoren" van Amerikanen t.o.v. Nederland.
Laatst gewijzigd door Linda1989 op 05 mei 2007, 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

kastelke schreef:En denk jij dat een homo in een macho-cultuur die het leger toch wel is, in Nederland aanvaard wordt? Op papier misschien wel, maar in de praktijk...
Misschien niet, maar wat voor signaal geef je als overheid af als je homo's verbiedt open te zijn over hun geaardheid? Daarmee geef je in principe de tegenstanders gelijk. En door in de wet vast te leggen dat men in het leger niet mag discrimineren op geaardheid, heeft een homo iig iets om op terug te vallen indien hij/zij om die reden bijv. ontslagen wordt.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Uit een recent onderzoek van RKK-IKON ("God in Nederland") blijkt dan Nederland naar verhouding maar weinig meer atheïsten telt dan de U.S.: 14% tegen 10-15%. Ook de zogenaamde "(n)ietsisten" zijn bij die 14% geteld, want RKK-IKON definieerde een gelovige niet als iemand die gelooft "dat er wel iets moet zijn", maar als iemand die gelooft in een persoonlijke God. Uit het onderzoek bleek ook dat 55% procent van de bevolking zich beschouwt als verwant met een kerk, terwijl 80% het christendom belangrijk vindt in verband met normen en waarden.

Ik vind die "persoonlijke God" in de definitie overigens nogal twijfelachtig. Het christendom kent dat wel, maar het jodendom niet en van de islam weet ik het eigenlijk niet.

--john
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

"Rechtvaardige inkomensverdeling" is een subjectieve term, en daarover kun je dus van mening verschillen. Ikzelf beschouw de sociaal-democratie in West-Europa eigenlijk als een vorm van georganiseerde diefstal, dus je zult mij niet horen beweren dat de de inkomenverdeling in Nederland "rechtvaardiger" is. Echter, in 2001 kwam bijna 65% van de federale belastinginkomsten in de U.S. van de rijkste 10% van de bevolking, terwijl die rijkste 10% in West-Europa minder dan 50% afdroeg. In West-Europa betaalt de armste 50% van de huishoudens ongeveer 9% van de belastingen, terwijl dat in de U.S. 4% is. Met die vermeende "onrechtvaardigheid" valt het dus nog wel mee. [Bron van de cijfers: Olaf Gersemann, Amerikanische Verhaeltnisse - Die falsche Angst der Deutschen vor dem Cowboy-Kapitalismus]

Over uitkeringen: ter illustratie een vergelijking van de Nederlandse
AOW-bedragen in 2004 met die van de U.S. (de bedragen voor 2006 moet ik ook ergens hebben, maar die kan ik zo snel niet vinden):

Sociale Verzekeringsbank [ http://www.svb.nl ] AOW per 1 april 2004:
Gehuwde, partner ook 65+:
per maand: 631.67 + 31.27 vakantiegeld
totaal, netto 578,64 (met heffingskoring)
of 481,06 (zonder heffingskoring)

Social Security Administration [ http://www.ssa.gov ] per 1 april 2004:

Monthly benefit amount (voor 1 persoon met modaal inkomen en de volledige 40 credits = ca. 40 kwartalen afdrachten):

bij AOW-aanvraag op 65ste jaar: $1,414.00
bij AOW-aanvraag op 70ste jaar: $2,015.00

(Je kunt ook eerder, vanaf het 62-ste jaar, AOW aanvragen, maar dan is het bedrag lager).

Dit zijn bruto bedragen voor een persoon. Als die persoon gehuwd is, en de partner ook 40 credits heeft, krijgen ze het dubbele van deze bedragen. Als de andere gehuwde partner geen credits heeft (nooit gewerkt e.d.) komt er een toeslag op het bedrag van $1,414.00 of $2,015.00.

--john
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Maar wat is je (jullie) persoonlijke definitie van tolerant ... daar ben ik wel benieuwd naar. Wordt het door Nederlanders zelf en buitenlanders niet verward met het gedoogbeleid?
Sandy
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sandy schreef:Maar wat is je (jullie) persoonlijke definitie van tolerant ... daar ben ik wel benieuwd naar. Wordt het door Nederlanders zelf en buitenlanders niet verward met het gedoogbeleid?
Gedoogbeleid! DAT was het woord dat ik daarstraks eigenlijk zocht, maar niet vond. Dank je wel, Sandy! :D
Elke
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Sandy schreef:Maar wat is je (jullie) persoonlijke definitie van tolerant ... daar ben ik wel benieuwd naar. Wordt het door Nederlanders zelf en buitenlanders niet verward met het gedoogbeleid?
Tja... dat is een subjectieve term en je zult er alleen maar hoogstpersoonlijke definities van te horen krijgen. Voor mij is het onbeperkte vrijheid van meningsuiting, onbeperkte godsdienst- en gewetensvrijheid, en afwezigheid van racisme en overheidsgezeur.

Tolerantie en onverschilligheid liggen dicht bij elkaar. Er is echter een wereld van verschil tussen "ik tolereer dat bewust" of "het kan me niets schelen".

In de U.S. is prostitutie verboden, terwijl dat in recente tijden in Nederland niet het geval was, en daar is een aantal jaren geleden ook nog de opheffing van het boordeelverbod bij gekomen is. Men kan trots zijn op dergelijke verworvenheden, maar vandaag las ik in de electronische Volkskrant dat 70 tot 80 procent van de raamprostituees in Nederland slachtoffer is van mensenhandel. Ze worden bedreigd, gedwongen klanten te ontvangen of moeten een flink deel van hun inkomsten afstaan aan een pooier. Dergelijke "verworvenheden" en "tolerantie" hebben dus ook hun schaduwzijden.

--john
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

Tolerantie is voor mij toestaan dat iemand zijn leven inricht naar eigen keuze, ook als ik het niet met die keuze eens ben.

Ik had trouwens de opdracht niet helemaal goed begrepen, de beginpost was eigenlijk meer een "push factor" voor Amerikanen om uit Amerika weg te trekken. Voor iemand die het nog interesseert, dit is de goede:

- Tolerantie en persoonlijke vrijheid.
Nederland staat bekend om zijn tolerantie en persoonlijke vrijheid. Homo’s kunnen trouwen en kinderen adopteren, een terminale patiënt kan kiezen voor euthanasie, softdrugs worden gedoogd en op de Wallen heb je de prostituees voor het uitkiezen. Een heel verschil met Amerika, waar het homohuwelijk in veel staten nog altijd is verboden, softdrugs per definitie gevaarlijk is en euthanasie als een zonde wordt gezien; over prostitutie nog maar te spreken. De vrijheid die men in Nederland krijgt om zijn eigen keuzes te maken is voor veel Amerikanen een reden om naar ons land te verhuizen.
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

JohnNJ schreef:"Rechtvaardige inkomensverdeling" is een subjectieve term, en daarover kun je dus van mening verschillen. Ikzelf beschouw de sociaal-democratie in West-Europa eigenlijk als een vorm van georganiseerde diefstal, dus je zult mij niet horen beweren dat de de inkomenverdeling in Nederland "rechtvaardiger" is. Echter, in 2001 kwam bijna 65% van de federale belastinginkomsten in de U.S. van de rijkste 10% van de bevolking, terwijl die rijkste 10% in West-Europa minder dan 50% afdroeg. In West-Europa betaalt de armste 50% van de huishoudens ongeveer 9% van de belastingen, terwijl dat in de U.S. 4% is. Met die vermeende "onrechtvaardigheid" valt het dus nog wel mee. [Bron van de cijfers: Olaf Gersemann, Amerikanische Verhaeltnisse - Die falsche Angst der Deutschen vor dem Cowboy-Kapitalismus]

--john
Ik heb deze bron gebruikt:

"De Verenigde Staten hebben al met al een werelddominerende economie, en het gemiddeld inkomen per persoon is hoog. Dit betekent niet dat iedereen een hoog inkomen heeft. De rijkdom is namelijk onevenwichtig verdeeld. 1% van de bevolking bezit meer rijkdom dan 90% van de rest van de bevolking bij elkaar. En deze kloof lijkt groter te worden: bij de 25% armen daalde het inkomen tussen 1979 en 1995 met 9%, terwijl dat van de rijkste 25% met maar liefst 26% steeg. Er is een groot verschil in de economische status van blank en zwart. Een blank gezin bezit gemiddeld tien keer zoveel als een zwart gezin."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Staten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer