Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Seattle - Seattle September

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Reis Seattle - Seattle September

Bericht door Thierry73 »

Nog twee weken en dan vertrek ik richting Seattle om vanuit daar een rondreis te gaan maken
De hotels zijn geregeld en de huurauto ook.
Het meeste van de route staat dus wel vast met op sommige plekken wat extra tijd
Toch heb ik nog wat dagen te vullen en wat twijfel stukjes

Ik heb een dag over in Olympia en twijfel daar tussen een rit langs de kust of een dag Olympic NP
Wetende dat ik verderop in de reis nogal wat andere parken te gaan heb waar ik wat meer de tijd heb (o.a. Yellowstone ,Grand Teton en Glacier)

Aan het einde van de reis zit ik een paar dagen ten noorden van Seattle en ga dan sowieso een walvistocht doen vanuit Anacortes.
En heb daar nog wat tijd te vullen.
Wellicht een dag Vancouver als dat soepel loopt aan de grens, maar ik sta zeker open voor tips
Ik had ook gekeken naar eventueel een ferry naar iets van Orca's Island, maar de website van de ferries ligt al heel lang plat.

En de laatste dagen zit ik in Seattle zelf. En natuurlijk heb ik daar wel wat dingen op de planning staan, maar heb ik ook nog wel ruimte voor echt niet mogen missen tips.
Zijn een bezoek aan de Boeing fabriek en/of de Micrsosoft campus bijvoorbeeld de moeite waard?
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Seattle - Seattle September

Bericht door AnnInBC »

Voor Olympic NP heb je eigenlijk wel meer tijd nodig dan er gewoon doorheen te rijden. Als je bijvoorbeeld helemaal rondom de Olympic Peninsula wil rijden door Olympic NP heen dan is dat al vlug 6 tot 7 uren rijden zonder te stoppen. Tenzij je maar een stukje van Olympic NP bezoekt, ik denk hier dan aan Ruby Beach en het Hoh Rain Forest om zo toch een beetje een gevoel te krijgen van dit prachtige park. Hier zou mijn voorkeur naar uit gaan, de rit daarheen is een dikke 3 uren, dus als je de hele dag uitneemt is er genoeg tijd om het strand en regenwoud te bezoeken. Je kan als je tijd hebt op de terugweg ook nog stoppen bij Lake Quinalt en het Quinalt Rain Forest. Een andere optie is richting Long Beach met Cape Disappointment State Park wat een 2 uren tot 2 en een half uren rijden is. En als er tijd is kan je zelfs de grote brug (Astoria - Megler Bridge) over richting Astoria in Oregon en een beetje verder naar Warrenton en Sunset Beach...mooi strand daar. Daar ben je ook in een goede 3 uren vanuit Olympia. Beetje kijken wat jou het meeste aanspreekt.

Voor Orcas Island moet je inderdaad een ferry nemen vanuit Anacortes, maar voor mij ligt die website helemaal niet plat. Heb je de juiste website voor de Washington Ferries, kijk hier eens: https://wsdot.com/Ferries/Schedule/sche ... dtrip=true

Voor de grens naar Canada is meestal geen probleem, je hebt enkel een geldige paspoort nodig. Verder een ESTA als je terug naar Amerika rijdt, maar ik veronderstel dat je die al hebt. Mogelijk moet je ook een I94 invullen om terug Amerika binnen te rijden, dit kan je opvoorhand online doen. Hier kan je daar meer over lezen: https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/i-94

Succes met het laatste puzzelwerk voor de reis!
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

Ik krijg op de sites van de ferries al maanden dezelfde foutmelding
ook nu: Deze site is niet bereikbaar. Het duurt te lang voordat wsdot.com reageert.

Maar ik lees inderdaad op recensie sites wel dat mensen reserveren van te voren.
Heel apart.
Ik zal eens een tablet of zo erbij pakken; eens zien of dat nog verschil maakt

In het Noordoosten ben ik een aantal keer de grens met Canada over gegaan.
Die kant op gaf nooit een probleem, maar terug was het soms heel makkelijk en soms duurde het uren (rainbow bridge bijvoorbeeld).
Ik heb geen idee hoe dat daar richting Vancouver is.
Al was ik wel even vergeten dat Canada tegenwoordig ook een soort van Esta heeft, dus dan moet ik daar wel even op tijd naar kijken.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

@Thierry73
Wat Seattle & omgeving betreft: blijkbaar zijn er momenteel nog steeds niet echt rondleidingen in de Boeing fabriek. Wel toegang tot een klein museum en het overzichtsplatform. Als je echt een vliegtuigfreak bent is het Museum of Flight meer zuidwaarts een absolute aanrader. Verder vooral als het je eerste keer is, zou ik je de City Pass aanraden met oa de Space Needle, Chihuliy Glass & Gardens, de boottocht door de haven, the Museum of Pop en het Aquarium.

Wil je niet "het traditionele uitzichtspunt" is de Smith Tower heel erg leuk. Echt oude charme met een klein museum, veel marmer, liftboys en boven een leuke bar. Wat ook erg leuk is: de free sail (gratis meevaren met houten zeil-en ander boten) op zondag aan de Center for the Wooden Boats die inmiddels hervat is. Wel goed kijken want het is niet meer elke zondag. Maar het is sowieso al de moeite om naar Lake Union te gaan, de houten zeil -en andere boten plus de watervliegtuigen te gaan bekijken en eventueel de icecream cruise mee te pikken die oa langs de woonboot van Sleepless in Seattle vaart.

Verder is een seaplane sightseeing vanop Lake Union (mijn verjaardagcadeau dit jaar als het weer wat deftig is) een leuke en typische Northwest activiteit. Of een trip met de veerboot naar Bainbridge Island, Bremerton of North Seattle (die naar Alki Beach gaan wij ditmaal een keertje doen). Het gebouw van Amazon (The Spheres) wil ik ook nog altijd eens bezoeken maar is maar beperkt toegankelijk. Wat we ook - toch bij goed weer- gaan doen is een kajak huren aan The Boathouse van The University of Washington. Ik ben er al in de buurt geweest en tussen Lake Union en Washington ligt een prachtig stukje natuur dat ik graag vanop het water wil gaan verkennen. Wil je een mooi uitzichtspunt dan zijn Gasworks Park en Kerry Park de places to be.

Soit, voor mij wordt het de vijfde keer Seattle inmiddels en ik heb nog steeds een aantal dingen niet gedaan (Fremont & de Ballard Locks oa). Dus je kan je er zeker een paar dagen bezig houden.
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Thierry73 schreef:
30 aug 2023, 19:59
Al was ik wel even vergeten dat Canada tegenwoordig ook een soort van Esta heeft, dus dan moet ik daar wel even op tijd naar kijken.
Ja, voor Canada is er ook zoiets als een Esta, en heet Eta, maar dat is alleen nodig als je op een luchthaven land en niet nodig om Canada binnen te komen via een landgrens met de auto/camper of met ferries. Ik raad ook aan om misschien 1 van de kleinere grensovergangen te nemen, daar zijn ze minder streng. Wij gaan altijd via de "Lynden/Aldergrove" grensovergang en hebben nooit problemen ervaren. Dus dat is een mogelijkheid als het niet erg vindt om een beetje om te rijden. Deze kleinere grensovergangen zijn meestal ook minder druk.

Misschien geeft de Washington ferries een foutmelding omdat je in Europa woont? Eens je in Noord Amerika bent werkt het mogelijk wel? Reserveren is altijd wel het beste, maar durf niet te zeggen dat het een must is. Op een door de weekse dag zal het ook wel gemakkelijker zijn om gewoon in de rij te gaan staan om mee te gaan met de volgende ferry.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Ik dacht dat het aan mij lag dat ik geen connectie met wsdot.com kon krijgen, maar dat geldt dus voor iedereen vanuit Europa…
Voor terugkomst naar de USA heb je inderdaad een I94 nodig. Invullen en betalen kan zowel vooraf als ter plekke. Je zal als Europeaan sowieso even naar binnen gestuurd worden voor de nodige stempels… naar Canada hebben alleen paspoort moeten laten zien.
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

Bedankt voor de tips :)
Ik ga ze zeker meenemen

Wat betreft de site had ik nooit verder gekeken omdat hij het thuis en op mijn werk niet deed.
Maar een vpn verbinding helpt en dan werkt hij inderdaad wel, dus daar ga ik nog even naar kijken.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Er zijn twee overgangen bij Lynden terug naar Amerika. Voordat je een keus "moet" maken staat er een bord met wachttijden. Op basis daarvan kan je je keus maken. De ervaring leert dat die wachttijd niet altijd wat zegt. Ook de manier erop niet. De ene keer moeten we wel naar binnen. De andere keer weer niet. Het heeft soms wel wat weg van willekeur.
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

Mijn ervaringen aan de oostkant grenzen is dat er sowieso een stukje willekeur in zit.
Het ergste wat ik heb meegemaakt is dat de rij waarin ik stond gewoon voor een half uur werd afgesloten en je echt geen kant meer op kon.
Dan sta je daar...

Maar ik heb ook uiterste vriendelijke mensen meegemaakt waarbij het allemaal heel soepel verliep.
En dan zijn de kleinere, minder drukke grensovergangen in mijn beleving tot nu toe wel degene waar het wat makkelijker gaat allemaal.
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Almere vak V schreef:
31 aug 2023, 10:02
Er zijn twee overgangen bij Lynden terug naar Amerika. Voordat je een keus "moet" maken staat er een bord met wachttijden. Op basis daarvan kan je je keus maken.
Waar staat dat bord dan? Voor zover ik weet is er maar 1 grensovergang bij Lynden/Aldergrove, wij nemen die grensovergang regelmatig. Misschien bedoel je de grensovergang bij Blaine (vanaf de I5)? Daar zijn er wel 2, de Peace Arch en Pacific Crossing...deze liggen redelijk dicht bij elkaar. Die van Lynden is toch een redelijk stuk oostwaarts en dan nog een stuk verderop oostwaarts heb je de Sumas (naar Abbotsford) grensovergang.

Wij antwoorden altijd vriendelijk met "yes sir/ma'm" en geven natuurlijk altijd eerlijke antwoorden en dan ben je er meestal wel snel door. Maarja, er zijn altijd wel eens van die vervelende grens agenten.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Die twee grensovergangen zijn Peace Arch (U.S. I-5 / BC HW99) en Blaine/Surrey (U.S. HW543 / BC HW15) iets verder naar het oosten.

Als je vanuit het zuiden over I-5 naar de Canadese grens rijdt, zie je een bord met beide opties en de huidige wachttijden, zodat je kunt kiezen welke grensovergang je neemt.

Canada binnenkomen is over het algemeen heel eenvoudig. Weer terug naar de V.S. kost over het algemeen een stuk meer tijd. Als het druk is, sta je gerust meer dan een uur of zo bij de grens. Thank God for Nexus cards, maar daar heb je als toerist natuurlijk niks aan.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Thierry73 schreef:
Ik krijg op de sites van de ferries al maanden dezelfde foutmelding
ook nu: Deze site is niet bereikbaar. Het duurt te lang voordat wsdot.com reageert.
Ik weet niet naar welke site je gaat, maar de officiële website is gewoon in de lucht hoor:
https://wsdot.wa.gov/travel/washington-state-ferries
Thierry73 schreef:
Maar ik lees inderdaad op recensie sites wel dat mensen reserveren van te voren.
Sterker nog, je moet eigenlijk wel reserveren. Zonder reserveringen zou ik niet proberen een veerboot naar de San Juan Islands te nemen.
De reserveringen worden in drie groepen gedaan:
- 30% twee maanden van tevoren
- 30% twee weken van tevoren
- 30% twee dagen van tevoren
De reserveringen worden exact om 7.00u 's ochtends Pacific Time beschikbaar (dus 16.00u Nederlandse tijd).
De resterende 10% is voor de dag zelf, dus voor mensen die niet van tevoren iets gereserveerd hebben. Je moet dan ruim vóór vertrek bij de terminal zijn. Je kunt natuurlijk op de bonnefooi gaan, maar da's wel behoorlijk riskant, zeker van in het weekend.
Thierry73 schreef:
Zijn een bezoek aan de Boeing fabriek en/of de Micrsosoft campus bijvoorbeeld de moeite waard?
Ik meen dat er op de Boeing-fabriek op dit moment geen rondleidingen meer worden gegeven. Zie https://www.boeing.com/company/tours/ .
Niet om 't een of 't ander, maar waarom zou je naar de Microsoft-campus gaan? Wat valt daar te zien? Da's gewoon een aantal gebouwen waar mensen werken.
Als je vliegtuigen interessant vindt, dan zou je ook naar het Museum of Flight op Boeing Field in Seattle kunnen gaan. Dat vind ik zelf een leuk museum dat zeker een bezoek waard is.
Ron (in Seattle, WA)

=======
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Als je nog een mooi uitzicht over downtown Seattle (met Mt. Rainier in de verte als het helder is) wilt, dan kun je naar Kerry Park op Queen Anne kunnen gaan.
Ron (in Seattle, WA)

=======
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

En Dungeness Spit op de Olympic Peninsula!

Of Fort Worden in Port Townsend.

Of Deception Pass op Whidbey Island.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

dutch_in_seattle schreef:
31 aug 2023, 23:53
Ik weet niet naar welke site je gaat, maar de officiële website is gewoon in de lucht hoor:
https://wsdot.wa.gov/travel/washington-state-ferries
Ja blijkbaar werkt die dus niet vanuit Europa.
Met een VPN wel, maar omdat ik een algemene foutmelding kreeg had ik me dat niet echt bedacht.

Sterker nog, je moet eigenlijk wel reserveren. Zonder reserveringen zou ik niet proberen een veerboot naar de San Juan Islands te nemen.
De reserveringen worden in drie groepen gedaan:
- 30% twee maanden van tevoren
- 30% twee weken van tevoren
- 30% twee dagen van tevoren
De reserveringen worden exact om 7.00u 's ochtends Pacific Time beschikbaar (dus 16.00u Nederlandse tijd).
De resterende 10% is voor de dag zelf, dus voor mensen die niet van tevoren iets gereserveerd hebben. Je moet dan ruim vóór vertrek bij de terminal zijn. Je kunt natuurlijk op de bonnefooi gaan, maar da's wel behoorlijk riskant, zeker van in het weekend.
Thanks
Ik zie nu wel een optie om vroeg in de ochtend richting Orca's Island te gaan, maar dan pas laat weer terug
Maar het is zo te lezen dus heel goed mogelijk dat er een iets eerdere optie terug nog gaat komen.
Ga ik in mijn agenda zetten. Had een donderdag in gedachten dus met twee weken van te voren ben ik al ergens in de juiste tijdzone (of net een uur ernaast)

Ik meen dat er op de Boeing-fabriek op dit moment geen rondleidingen meer worden gegeven. Zie https://www.boeing.com/company/tours/ .
Niet om 't een of 't ander, maar waarom zou je naar de Microsoft-campus gaan? Wat valt daar te zien? Da's gewoon een aantal gebouwen waar mensen werken.
Als je vliegtuigen interessant vindt, dan zou je ook naar het Museum of Flight op Boeing Field in Seattle kunnen gaan. Dat vind ik zelf een leuk museum dat zeker een bezoek waard is.
Nee er zijn geen rondleidingen nu bij Boeing, maar je kan nog wel een bezoek brengen aan het flight deck, en ik kom er zo goed als langs als ik terug naar Seattle ga.
Microsoft is een beetje beroepsdeformatie vrees ik.
Ik zag een visitor center en vroeg me af of dat misschien nog een beetje interessant zou kunnen zijn
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

01 sep 2023, 00:10
En Dungeness Spit op de Olympic Peninsula!

Of Fort Worden in Port Townsend.

Of Deception Pass op Whidbey Island.
Deception Pass zou mooi kunnen als ik toch al in die regio ben voor een whale watch tour.
Een van de andere twee is dan vooral nog de keuze van de eerste dagen vanuit Olympia.
In Seattle zelf heb ik geen auto meer.
Zit dichtbij OV en het scheelde me teveel geld om hem op tijd in te leveren
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

In Seattle zelf heb je voor mij ook helemaal geen auto nodig. De belangrijkste zaken zijn gewoon te voet of met het openbaar vervoer bereikbaar.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

AnnInBC schreef:
31 aug 2023, 18:59
Waar staat dat bord dan?
Als je vanuit Vancouver komt en de I5 rijdt. Kan je op een gegeven moment zien wat de wachttijd per grensovergang is. Moet er wel heel eerlijk bijzeggen dat we sinds de Kraken in Seattle spelen niet meer bij de Canucks geweest zijn. Dus misschien is het bord wel weg.

Moet begin november in Vancouver zijn omdat een zakenrelatie van mij met de Oilers tegen de Canucks speelt. Mijn vrouw gaat dan naar vrienden in Ferndale. Dus ik zal op de terugweg is kijken of ie er nog staat!
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Almere vak V schreef:
06 sep 2023, 10:35
Als je vanuit Vancouver komt en de I5 rijdt. Kan je op een gegeven moment zien wat de wachttijd per grensovergang is. Moet er wel heel eerlijk bijzeggen dat we sinds de Kraken in Seattle spelen niet meer bij de Canucks geweest zijn. Dus misschien is het bord wel weg.
Ah ok, ik geloof dat die er nog staan. Maar dat zijn de 2 de twee grote en algemene grensovergangen bij Blaine, WA (Peace Arch crossing en Pacific Crossing)...dus kan zeker zijn dat die borden daar nog staan. Een beetje verder oostwaarts gaan wij altijd via Lynden terug naar Canada na een shopping trip in Bellingham en daar is maar 1 grensovergang en daar is het meestal minder druk.

Fijne vooruitzichten voor novemenber.
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

Almere vak V schreef:
06 sep 2023, 10:35
AnnInBC schreef:
31 aug 2023, 18:59
Waar staat dat bord dan?

Moet begin november in Vancouver zijn omdat een zakenrelatie van mij met de Oilers tegen de Canucks speelt. Mijn vrouw gaat dan naar vrienden in Ferndale. Dus ik zal op de terugweg is kijken of ie er nog staat!
Kraken ga ik ook heen.
Wel een oefenwedstrijd maar toch.

Is er nog een grote college die Football wedstrijden hebben?
Seahawks spelen helaas alleen uit in de periode dat ik er ben
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer