Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bosbranden in BC

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bosbranden in BC

Bericht door jojostravelusa »

Er zijn op het moment weer heel veel branden in British Columbia en het wordt alleen maar erger. Wij hopen er onze vakantie die de 27e begint, 3,5 week later daar af te sluiten met een paar dagen in het vakantiehuis van kennissen, maar als het zo doorgaat, gaat hem dat niet worden. Inmiddels lijkt Chase in het Shuswap Highland aan het meer aardig ingesloten te raken :( Chase ligt aan de zuid-westkant van het meer, maar hun huis aan de noordkant in een stuk dat tot nu toe nog niet brandt, maar je weet maar nooit. En anders gaan we maar naar hun huis in Surrey bij Vancouver. Daar moeten we toch zijn om de camper in te leveren en naar het vliegveld te gaan. En dan maar hopen dat hurricane Hillary niet ook hier zorgt voor overstromingen. Regen is hartstikke goed tegen de branden, maar ze moeten het dan ook weer niet overdrijven.
https://wildfiresituation.nrs.gov.bc.ca/map
Steven88
Amerika-ontdekker

Re: Bosbranden in BC

Bericht door Steven88 »

Wij sluiten onze vakantie eind september ook af bij Kelowna in de buurt van Chase. Ik hou er wel rekening mee dat we flexibel moeten blijven en open moeten staan voor last minute wijzigingen in onze planning. Al kan er nog veel veranderen tot die tijd.

Wellicht dat we omgeving Kelowna helemaal overslaan en dat gedeelte vervangen door Mt Rainier of Olympic National Park. Moet nog even kijken welke de voorkeur heeft. Ik zorg in elk geval dat we niets reserveren zodat we kunnen anticiperen op de bosbranden.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door ClaireVHaut »

wij gaan ook die kant op binnenkort .. dus we zien wel even. Daarbij is er in de North Cascades ook van alles aan de hand qua bosbranden, die skippen we waarschijnlijk ook, was sowieso al beetje onhandig dus.

Ons back up plan is Sunshine Coast en Vancouver Island met als afsluiting olympic, rainier etc. Jammer van de rockies maar ga niet in die smerige rook en lelijke oranje luchten zitten, dat heb ik al eens gedaan.. been there done that.. niet nog eens.. Die rockies lopen niet weg en dan maar eens een keer in het voorjaar ipv najaar.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
BonnyR
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR »

In Spokane is het nu ook raak, kennissen kregen al een lijst welke gebieden geëvacueerd moeten worden.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Steven88
Amerika-ontdekker

Bericht door Steven88 »

Volgens mij is de omgeving van Banff en Jasper (voorlopig) nog wel te doen. Is hier iemand die daar net vandaan komt?

Ik hou de lucht kwaliteit monitor van noord Amerika in de gaten en zag daar van de week al dat omgeving Kelowna een probleem was voordat het groot in het nieuws kwam. Voor mij betekent dat dat de data in ieder geval actueel is.

https://gispub.epa.gov/airnow/?showgree ... .501789362
Inges
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Inges »

Het was hier net op het nieuws (wij zijn in BC) maar het is vanaf nu verboden voor niet essentieel reizen naar sommige regio's in BC. Daar valt Kelowa en Chase ook onder. Het is dus verboden voor toeristen om in dat gebied te verblijven omdat ze de kamers nodig hebben voor de mensen die hun huis moeten verlaten. Tijd voor nieuwe plannen dus. Ik zou er nu zo wie zo niet heen willen. Ik wil niet in de weg lopen en de rook is ook niet fijn.

Zie: https://www.ctvnews.ca
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Voor zover wij kunnen zien, is het huis van onze kennissen er niet meer. Het ligt aan Little Shuswap Lake, aan de noordkant van het water in de bocht. Dat valt nu onder het stuk wat brandt. We hebben ze net een appje gestuurd, maar in BC is het nog nacht natuurlijk.
Het vuur is ontzettend snel gegaan de laatste uren: 20 km in 12 uur.
Heel zuid BC is inmiddels off limits voor iedereen die er niets te zoeken heeft. Trans Canada Highway 1 is dicht in de buurt van Chase voor iedereen behalve hulpdiensten.
Reuters 19/08:
Forest fires are not uncommon in Canada, but the spread of blazes and disruption underscore the severity of its worst wildfire season yet. About 140,000 square km (54,054 square miles) of land, roughly the size of New York state, have already burned, and government officials project the fire season could stretch into autumn due to widespread drought-like conditions in Canada. The TransCanada highway was closed near Chase, around 400 km northeast of Vancouver, and between Hope, 150 km east of Vancouver, and the village of Lytton. By Friday, the fire in southern B.C. had grown more than a hundredfold in 24 hours and forced more than 2,400 properties to be evacuated. B.C. currently accounts for over a third of Canada's 1,062 active fires.
https://www.emergencyinfobc.gov.bc.ca/a ... 9-2023.pdf
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

ClaireVHaut schreef:
19 aug 2023, 17:08
wij gaan ook die kant op binnenkort .. dus we zien wel even. Daarbij is er in de North Cascades ook van alles aan de hand qua bosbranden, die skippen we waarschijnlijk ook, was sowieso al beetje onhandig dus.

Ons back up plan is Sunshine Coast en Vancouver Island met als afsluiting olympic, rainier etc. Jammer van de rockies maar ga niet in die smerige rook en lelijke oranje luchten zitten, dat heb ik al eens gedaan.. been there done that.. niet nog eens.. Die rockies lopen niet weg en dan maar eens een keer in het voorjaar ipv najaar.
Wij vertrekken binnenkort ook naar Washington & Oregon. Ook hier is al een plan B en C voorzien aangezien we de derde dag van onze roadtrip over State Route 20 die nog steeds afgesloten is, zouden gaan. Plan B is via Skykomish naar Twenty Five Mile State Park aan Lake Chelan te geraken. Is het daar ook te erg dan wordt het via Deception Pass, Fort Ebey op Whidbey Island, Port Townsend (op Olympic),de ferry Kingston-Edmonds, Woodinville en Snoqalmie Falls naar Kachess Lake Campground. Om dan hopelijk vandaar de rest van de trip wel te kunnen doen. De San Juans Islands hebben we inmiddels laten vallen uit plan C wegens teveel gedoe met de ferries en niet echt veel kampeermogelijkheden. Dus dat willen we liever niet last minute moeten aanpassen.
Laatst gewijzigd door HildeV op 21 aug 2023, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ClaireVHaut
Amerikakenner

@HildeV wij zouden via whistler de rockies ingaan en dan naar beneden, we zullen zien hoe het met kelowna gaat.. ik heb wel genoeg back up plannen.. komt vast goed
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

@ClaireVHaut Of Whistler rookvrij gaat zijn betwijfel ik eerlijk gezegd. Deze week nog een foto van de zonsondergang gezien gepost door een voormalige reisgezel die nu in Whistler werkt met als bijschrift "Smokey Whistler". Soit, wij maken ons er niet te druk in. Ik vind het enkel fijn om al wat alternatieven te hebben zodat we ter plaatse niet voor verrassingen komen te staan.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Wij vertrekken a.s. zondag om vanuit Vancouver Washington en Oregon te doen. Aan het eind zouden we een paar dagen bij kennissen aan het meer bij Chase verblijven, maar dat gaat hem natuurlijk niet worden. Ook North Cascades is twijfelachtig, maar daar zouden we pas 18 september zijn, dus we volgende geplande route t/m Potholes SP en vandaaruit zullen we wel zien hoe het loopt. We zullen vaker dan normaal internet en nieuws bekijken. Gelukkig hadden we voor de laatste week nog niets vastgelegd, dus we zijn wel flexibel. 1 camping wel gereserveerd, maar die hoefden we nog niet te betalen en de rest was sowieso first come, first served. Misschien pakken we Vancouver Island nog wel even mee. Time will tell.
We houden er wel rekening mee dat er in Washington ook rookoverlast zal zijn. Vorig jaar september waren we in Glacier NP en daar hebben we niet veel van gezien door de branden in Canada. Dus je kunt bijna zeggen dat we er al aan gewend zijn :(
ClaireVHaut
Amerikakenner

@jojostravelusa in 2018 waren ook van die vreselijke branden, ook bij Kelowna destijds. Alles was rokerig, ook bij wells greys staat me bij, Enige plek waar het niet rokerig was, was Vancouver Island.

Ons eerste deel is Vancouver-whistler-jasper-banff en daarna OF waterton/glacier OF Revelstoke .. Als het echt zo erg is en VI is wel goed, dan gaan we via sunshine coast naar VI en daarna zien we dan wel. Ik heb ook nog een plan klaar liggen om de VS in te gaan. Het kan dus alle kanten op, ik heb in Whistler en Wells grey wat vast liggen, dat kan tegen geringe kosten geannuleerd worden, de reserveringen in de parken idem.
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Op dit moment zijn de bosbranden het ergste bij Kelowna, er is een reisverbod naar Kelowna en omstreken: "The ban, which was introduced Saturday under the provincial state of emergency, will be in place until Sept. 4 for hotels, motels, inns, bed and breakfasts, hostels, RV parks and campgrounds in Kelowna, West Kelowna, Kamloops, Oliver, Osoyoos, Penticton and Vernon." Dit om alle slaapgelegenheden open te houden voor evacuees en brandweer personeel of ander nodige personeel.

Hier in Vancouver hangen we op dit moment ook onder de rook met een waterzonnetje en de geur van rook in de lucht en is er een waarschuwing voor slecht luchtkwaliteit. Maar dat is niets vergeleken met wat de mensen ter plaatse dichtbij de bosbranden moeten meemaken. Deze kaart is goed om de te zien waar de rook hangt voor de komende dagen boven Canada en Amerika: https://firesmoke.ca/forecasts/current/
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Dank voor de link! Wij gaan over een paar dagen naar Seattle en omgeving. Ik had al gelezen dat daar momenteel overlast is, omdat onder invloed van Hillary de rook van de bosbranden in Canada nu richting Washington gaat. Ik las ook dat dat vermoedelijk begin deze week weer verandert, omdat de wind gaat draaien. De voorspelling op de site die je linkt lijkt dat te bevestigen.
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

@Galapogos tot nu toe is die website erg goed geweest met de voorspellingen. Zaterdag was hier niets en volgens de voorspelling zou de rook deze kant uit komen op zaterdag avond en dat was ook zo. Voorlopig zegt men op het nieuws ook dat het hier mogelijk een week blijft rondhangen.

Hopelijk valt het mee tege dat jullie in Seattle zijn. Het is hier niet erg rokerig, de zon komt er wat waterig door...het is de luchtkwaliteit die niet goed is.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Het is hier in Seattle nu (maandagavond) redelijk qua luchtkwaliteit. Gisteren (zondag) was niet denderend, maar vandaag (maandag) is alweer een stuk beter en het gaat de goede kant op. De luchtkwaliteit zou in de loop van deze week weer normaal moeten zijn.

Dit is echt een behoorlijk recent verschijnsel. Ik woon ondertussen alweer zo'n twintig jaar in Seattle en de eerste 14 jaar of zo kan ik helemaal geen rook door bosbranden herinneren. En nu is het nagenoeg elk jaar in augustus en/of september raak.

--Ron
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Goede site :thumbup: . Bedankt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hoe groot is de kans dat er wildfires zijn aan de BC kust? (daar waar je de ferries neemt naar Vancouver Island)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Het is nu dinsdagochtend en de luchtkwaliteit in Seattle is weer prima. Yay!
Ik vind dit ook een hele nuttige site: https://firesmoke.ca/forecasts/current/
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

dutch_in_seattle schreef:
22 aug 2023, 16:09
Het is nu dinsdagochtend en de luchtkwaliteit in Seattle is weer prima. Yay!
Bij ons in Vancouver, Canada vandaag (dinsdagochtend) ook veel beter...ik kan Mount Baker weer zien (het onderste deel toch, de rest zit in de wolken). Luchtkwaliteit ook weer stukken beter en het zou vannacht of morgenochtend zelfs wat kunnen regenen. Afwachten maar!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer