bedeve schreef: ↑06 apr 2023, 15:00
Hoe bevalt je dat EV rijden in de USA praktijk @Almere vak V ?
In Amerika heb ik geen leaseauto, en dus ook geen elektrische. Daar houden we het prive bij een Expedition en een Explorer. Zakelijk heb ik of een chauffeur of een piloot die het werk voor me doet. Daar zijn de afstanden, voor mijn werk, veel te groot om zelf te rijden en dat zou ook heel veel ineffectiviteit betekenen.
Op de route die wij prive veel rijden, Portland Seattle zijn inmiddels talloze laadpunten waar je de auto kunt laden. Ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem zou moeten zijn. Uiteraard weet ik niet hoe dat werkt met laadpassen die op verschillende laadstations/leveranciers werken.
bedeve schreef: ↑06 apr 2023, 15:00
Het valt mij op dat mensen die zelf geen EV rijden veelal denken dat het weinig kost en als je veel rijd weinig invloed heeft op je dagplanning.
De USA Tesla Superchargers ; Hoe is het met Tesla ś dynamische prijsstelling ? Zadel jij jouw bedrijf met hoge laad kosten op ?
Thuis (Nederland/Spanje) heb ik wel een elektrische auto. Heb mn werkgever vervloekt toen ik verplicht werd om elektrisch te rijden. Maar uiteindelijk toch maar de handschoen opgenomen. Lang verhaal kort, het valt echt 500% mee.
Mensen die denken dat elektrisch rijden goedkoop is hebben wat mij betreft de laatste tijd onder een steen gelegen. Allereerst is een vergelijkbare auto die fossiel rijdt veel goedkoper dan eenzelfde soort auto die elektrisch rijdt. Als je thuis nog een goedkoop contract hebt zoals wij, ik geloof 14 cent voor een kwh dan is dat prettig. Maar snelladen langs de weg voor tegen de 90 cent per kwh is natuurlijk krankzinnig. Voor het kunnen laden met een niet Tesla auto bij een Tesla laadpunt kan je via de Tesla app een abonnement afsluiten. Waardoor je voor Tesla tarieven laadt. Ik weet niet of dat in Amerika ook kan. Want dat is wel een aanrader. Dat abonnementje heb je er met 2 keer laden uit. Dynamische laadtarieven hou ik niet echt rekening mee. Je laadt wanneer je moet laden.
Met mijn werkgever heb ik geen medelijden. Daar heb ik de afgelopen 20 jaar goud geld voor verdiend. Ben ook nog van plan dat de komende jaren te doen. Dus die zal ik daar nooit over horen.
Wat planning betreft hoef je er niet echt rekening mee te houden. Maar het duurt gewoon langer dan even een slang in je auto hangen. Dus ben je vanzelfsprekend ook meer tijd kwijt. Om een voorbeeld te geven. Als wij naar "huis" in Spanje rijden is dat voor ons 2.100km. Met een fossiele auto rij ik dat in 1 dag. Zie het maar als een lange werkdag zeg ik dan altijd maar. Elektrisch lukt dat niet. Moet je dus in 2 keer doen. Moet je dus overnachten. En het feit dat je elke 3 uur moet laden als je niet met een sukkeldrafje over weg wilt hobbelen bouwt een bepaalde rust in. Waardoor ik na 2 dagen superrelaxed aankom in Spanje. Ohja, voor de mensen die over laadstress beginnen. Nog nooit ergens hoeven wachten. En het aantal laadpunten op onze route stijgt met de dag.
Ik heb geen enkele illusie, idee of aanwijzing dat Amerika hier ook maar op enige manier in achter zal blijven. Tesla's worden gewoon verkocht in de shopping mall. De vraag is natuurlijk wel wat er zal gebeuren met de grote lege vlekken die je hebt waar eigenlijk amper mensen wonen. Dat zal de grootste uitdaging worden.