Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Oude Man: hulp bij rondje Seattle.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Oude Man
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis Oude Man: hulp bij rondje Seattle.

Bericht door Oude Man »

Allen,
Wij, koppel van 65 jaar, plannen een "rondje Seattle".
Echter, deze regio is ons eigenlijk onbekend, buiten wat we her en der lezen op internet. :wink:
Mogelijk belangrijk om eventueel advies te geven: we wandelen nog wel graag , maar kunnen ook niet meer dagelijks zeer lange wandelingen maken. Dan is het geen vakantie meer. Laat ons zeggen dat 10/15 km oké is, maar niet dagelijks.
Ook goed om weten is dat we de rijafstanden proberen te beperken, al beseffen we dat het soms niet anders kan.
De regio Yellowstone; Grand Teton hebben we een paar jaar geleden gedaan. Hoe mooi ook, we gaan dat (nu) niet opnieuw doen.
Tot slot: we hebben slechts ongeveer 16/17 dagen tijd; reistijd einde mei/begin juni.

Hieronder het eerste idee:
Dag 1 : Vlucht Brussel - Seattle (vlucht die we leuk vonden komt aan 17:40)
Dag 2 : Seattle
Dag 3 : Seattle - Hoodsport (dus eigenlijk nog Seattle) en tegen einde dag richting Olympic Nat park om dag erna vroeg binnen te kunnen
Dag 4 : Olympic Nat Park (Staircase-Dosewallips-Deer park) - verblijf ergens rond Port Angeles
Dag 5 : Olympic NP (regio daar en einde dag door naar Kalaoch)
Dag 6 : ONP (regio Kalaloch)
Dag 7 : naar Cannon Beach
Dag 8 : Cannon Beach - Newport (Newport nog twijfelpunt - doen we omdat er onderweg paar leuke stops zijn)
Dag 9 : Newport - Smith Rock State park - Bend (deze vinden we eigenlijk te lang)
Dag 10 : Bend - Painted Hills - Sheep Rock - Condon (ook een zware rit eigenlijk, vooral als we wat tijd willen besteden onderweg). Condon gewoon gekozen omdat het anders wat veel zou zijn. In Mitchell slapen kan ook, maar dan schuift probleem van lange rit door naar dag erna.
Dag 11 : Condon - The Dalles - Portland
Dag 12 : Portland; al twijfelen we om Portland te schrappen, naar wat we lezen op forum
Dag 13 : Portland - Mount Rainier
Dag 14 : Mount Rainier
Dag 15 : Mount Rainier
Dag 16 : Mount Rainier - Seatlle - Brussel (vlucht om 15u50)

We hebben ook de optie overwogen om terug te vliegen vanuit Portland, maar vluchten langer en duurder en ws "drop-off" kosten wagen.
Mt Hood zit nu niet in programma. We hebben gewoon geen tijd. Gewoon tot daar rijden en verder lijkt ons ook niets.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Oude Man: hulp bij rondje Seattle.

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, mooie plannen!
Bedenk wel dat mei/juni best wel vroeg is voor deze regio. Wij hebben zelfs in juli nog afgesloten paden gehad door sneeuw. Zie daarvoor ons 2006-verslag. In 2015 hebben we ook een deel van deze regio bezocht; dat was in juni. Misschien heb je ook iets aan dat verslag.

In de route begrijp ik Hoodsport niet helemaal; ga je daar nu wel of niet overnachten? En waarom niet rechtstreeks van Seattle naar Port Angeles?

Newport - Bend is op zich goed te doen lijkt me, of hebben jullie veel plannen onderweg naast het Smith Rock SP? Wij waren bij die laatste eerlijk gezegd snel uitgekeken; het was er erg druk.
Wij vonden overnachten in Michell erg mooi omdat de heuvels juist tegen de avond zo ooi zijn. En het hotel is ook bijzonder. :wink:

Twee dagen Mt Rainier is mooi; wij hadden er toen te weinig tijd.

Misschien niet gek om Portland te shrappen, dan heb je iets meer tijd onderweg.
Wij vonden Mt St Helens ook zeer de moeite waard, dat zou je dan nog toe kunnen voegen.

Marianne
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Heel erg bedankt !

Hoodsport : ik dacht dat er daar ook een ingang is voor her park. Dus daar overnachten , dan zijn we voor de drukte binnen de dag erna. Ondertussen wel gemerkt dat er niet veel opties zijn.
Michell hebben we ook overwogen. Ik heb info opgevraagd bij Spoke' n Hostel. Ze hebben slechts blijkbaar een beperkt aantal privé-kamers en door bouwwerken (privé) dit jaar niet beschikbaar. Of is dit niet het hotel waarover je (jullie) het hebt?

Smith Rock werd ons aangeraden op een presentatie van een reisagentschap...

Portland gaan we ms vervangen door extra rustige dag regio "The dalles" of dan Mt St Helens . Willen wel geen "overkill" van Mt ook niet:)
En nu ga ik die verslagen lezen, kan alleen maar slimmer worden
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Ik vermoed dat Marianne The Oregon Hotel bedoelt. Wij hebben dat hotel al verschillende keren geboekt en ook evenzoveel keren weer moeten annuleren omdat onze reis steeds niet door kon gaan. We hopen volgende maand eindelijk onze reis naar deze regio te gaan maken, maar ik krijg de laatste tijd geen telefonisch contact meer met het hotel, en je kunt alleen telefonisch boeken. Het zal wel gewoon een kwestie van pech zijn, maar ik overweeg nu een Airbnb in het buitengebied van Mitchell te boeken.
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Dank voor de bijkomende uitleg !

Ik moet wel stoppen met lezen van reisverslagen :wink: , daardoor groeit alleen mijn "wenslijst"
Zo heb ik er nu een helicoptervlucht d (kost nu 129USD pp + tax zag ik) en bezoek aan een fort toegevoegd. Komt niet goed zo :D

Ter info : de " Spoke ' n Hostel" zou - volgens hun mail - vanaf 2024 terug privé-kamers aanbieden (zie deel mail hieronder). Probleem is dat ze niet meegegeven hebben wat een kamer kost

One room with a queen sized bed
One room with two single twin beds.
One room with a single bed.
You will be able to book rooms again in January 2024
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Oude Man schreef:
19 jul 2023, 12:09
"rondje Seattle"
Haha!! Is inderdaad een wat ruim rondje!! :wink:
Oude Man schreef:
Dag 3 : Seattle - Hoodsport (dus eigenlijk nog Seattle) en tegen einde dag richting Olympic Nat park om dag erna vroeg binnen te kunnen
Dag 4 : Olympic Nat Park (Staircase-Dosewallips-Deer park) - verblijf ergens rond Port Angeles
Als je toch naar Port Angeles wil dan zou ik Hoodsport overslaan. Of je moet daar echt specifieke zaken willen bekijken. Hoodsport bereik je onderlangs en met een beetje mzzl kan je dat binnen 2 uur doen. Als je daarna naar Port Angeles wilt rijden ben je weer een kleine 2 uur kwijt. Als je bovenlangs meteen naar Port Angeles rijdt ben je 2,5 uur kwijt. Als je autorijden wilt voorkomen is dat wellicht een oplossing.
Oude Man schreef:
Dag 6 : ONP (regio Kalaloch)
Dag 7 : naar Cannon Beach
Vlak voordat je de brug bij Astoria oversteekt kan je even een stukje landinwaarts rijden naar Oysterville. Daar hebben we een heel stuk wat de afgelopen 150/200 jaar heeft stilgestaan. Erg leuk om te zien!
Oude Man schreef:
Dag 8 : Cannon Beach - Newport (Newport nog twijfelpunt - doen we omdat er onderweg paar leuke stops zijn)
Doel je met leuke stops op Viewpoints? Of iets anders? Als het om Viewpoints gaat dan kom je er echt ontelbare tegen. Zou je niet helemaal voor naar Newport hoeven rijden. Mocht je nou bij Cannon Beach zijn en denken ik heb nu wel genoeg kust gezien. Dan zou ik daar de 26 opschieten naar Portland. Onderweg "even" een cinnamon role doen bij Camp18. Overnachten in Silverton. Mooi oud typischa Amerikaans centrum. En dan de volgende dag beginnen met een wandeling in Silver Falls State Park en dan doorrijden naar Smith Rock. Dan ben je wellicht ook verlost van de lange rit zoals je aangeeft.

Smith Rock is een prachtig park. Maar je moet er wel dingen doen. Wandelen is absoluut een optie maar kijk wel ff hoe je met de hoogteverschillen omgaat. Daarnaast is Smith Rock een wereld van verschil tussen het weekend en door de weeks. Ik weet niet precies hoe het in jullie schema past. Maar wellicht kan je daar rekening mee houden.
Oude Man schreef:
Dag 10 : Bend - Painted Hills - Sheep Rock - Condon (ook een zware rit eigenlijk, vooral als we wat tijd willen besteden onderweg). Condon gewoon gekozen omdat het anders wat veel zou zijn. In Mitchell slapen kan ook, maar dan schuift probleem van lange rit door naar dag erna.
Dag 11 : Condon - The Dalles - Portland

Wellicht kan je in de buurt van Sheep Rock een slaapplaats vinden. Dan zou ik Condon overslaan en van daaruit naar Hood River rijden. Wat mensen met The Dalles hebben ontgaat me elke keer volledig. Is niks meer dan een stop langs de snelweg. Maar het is nou niet dat je zegt wat een prachtige plek. Je kan er gewoon doorheen/langs rijden en dan heb je het ook gezien. Bij Hood River zit je vlakbij Mt Hood en vlakbij Multnomah Falls. Daar zou ik een rondje van maken. En dan kan je eindigen weer in Mt Hood of wellicht in de buurt van Portland.

Wat Portland betreft. Het is niet zo dat Portland niks meer is. Maar Portland is wel heel erg veranderd sinds de BLM-rellen. Het gemoedelijke, het dorpse karakter is er vanaf. En het aantal zwervers is drastisch toegenomen. Er zijn nog steeds genoeg mooie plekken in Portland. Maar dan moet je ze wel van te voren plannen. De Japanse tuinen zij nog steeds prachtig! En ik kan nog steeds uren dwalen door Powells Bookstore. Er zijn nog steeds honderden bierbrouwerijen in Portland. Er staan nog steeds heel veel foodtrucks. Maar de slogan "Keep Portland weird" is er wel vanaf. Het voelt nog steeds "weird" maar niet altijd op de juiste manier.

Daarnaast zou je ook zoals hier al gesuggereerd Mt St Helens kunnen bezoeken. Maar kijk even wat er tegen die tijd weer open is. Er is een grote brand geweest die daar de boel behoorlijk in het 100 heeft geschopt. Ik heb begrepen dat ze het wel aan het herstellen zijn. Maar heb ook gehoord dat ze er maar een gelimiteerd aantal mensen toelaten.

Succes met plannen en veel voorpret gewenst!
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Heel, heel erg bedankt !!!
Ik kan weer aan de slag .
Zo blijf ik weer bezig
Alleen snap ik dit niet helemaal :

[i]Als je toch naar Port Angeles wil dan zou ik Hoodsport overslaan. Of je moet daar echt specifieke zaken willen bekijken. Hoodsport bereik je onderlangs en met een beetje mzzl kan je dat binnen 2 uur doen. Als je daarna naar Port Angeles wilt rijden ben je weer een kleine 2 uur kwijt. Als je bovenlangs meteen naar Port Angeles rijdt ben je 2,5 uur kwijt. Als je autorijden wilt voorkomen is dat wellicht een oplossing.
[/i]
Als ik naar bvbs staircase trailhead wil vanuit Port Angeles ban ik toch ook veel tijd kwijt. En dan ben ik eerst voorbij gereden. of stel ik me dat verkeerd voor?

Doel je met leuke stops op Viewpoints?

Hier dacht ik bvb aan Cape Kiwanda, Cape Lookout en Cape Meares
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Tussen Cannon Beach en Newport ligt o.a. Depoe Bay. Daar zou je zelfs vanaf de kust walvissen kunnen zien. Wij hebben er nog geen ervaring mee, want we gaan 27 augustus pas voor het eerst die richting op, maar het staat wel in ons roadbook.
Ook Neskowin Ghost Forest willen we bezoeken. Je kunt er het beste met laag water naartoe, dan zijn de boomstompen het beste te zien.
https://stateparks.oregon.gov/index.cfm ... parkId=161
In de getijdentabel kun je zien wanneer dat is.
https://stateparks.oregon.gov/index.cfm ... 024537.pdf
Wij hebben overigens Portland n.a.v. de verhalen hier op het forum laten vallen. Wij zijn al geen stadsmensen en als het dan ook al niet echt geweldig meer is, dan slaan we het liever over. We hebben daarvoor in de plaats meer tijd aan de kust ingepland.
Mount St. Helens ia op dit moment niet echt bereikbaar, maar ik verwacht dat dat volgend jaar wel weer zal kunnen.
Ik weet niet of jullie ook doorrijden naar Baker City, maar daar is het National HIstoric Oregon Trail Interpretive Center. Zou ook mooi moeten zijn.
https://www.blm.gov/learn/interpretive- ... ive-center
Als je van ghost towns houdt, is deze site misschien aardig.
https://maps.roadtrippers.com/?lat=43.8 ... t!19961164

Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie stoppen met het lezen van reisverslagen, want daardoor wil je meer en meer. Heel herkenbaar :lol:
Ergens half oktober schat ik, zal ons reisverslag wel klaar zijn en dan verschijnt er in het onderschrift een nieuwe link. Misschien heb je er t.z.t. wat aan. Of je klikt hem angstvallig weg. Dat kan ook :lol:
Almere vak V
Amerika-expert

Oude Man schreef:
20 jul 2023, 11:41
Als ik naar bvbs staircase trailhead wil vanuit Port Angeles ban ik toch ook veel tijd kwijt. En dan ben ik eerst voorbij gereden. of stel ik me dat verkeerd voor?
Als je zaken hebt die je vanuit Hoodsport wilt bekijken zou ik er zeker naartoe rijden. Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik Hoodsport overslaan en direct naar Port Angeles rijden. Dat scheelt je weer anderhalf uur rijden.
Oude Man schreef:
20 jul 2023, 11:41
Hier dacht ik bvb aan Cape Kiwanda, Cape Lookout en Cape Meares
Dacht ik al. Er zijn honderden van dit soort punten. Mocht je er op een gegeven moment mee klaar zijn dan zou je niet helemaal persee naar Newport door hoeven rijden. Aangezien jullie in juni gaan. Ga lekker ergens op een viewpoint je tijd nemen. Tuur naar de zee. En met een beetje mzzl zie je de walvissen voorbij trekken. Vaak staan er vrijwilligers te tellen. Die kunnen je van alles vertellen.
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Weer allemaal bedankt !
Ik denk dat ik de tip van" jojostravelusa"" mbt Neskowin Beach ga combineren met de tip "Almere vak V " ivm afslaan naar Silverton . Scheelt precies niet zo veel en lijkt de moeite.

Ik heb nog twijfel omtrent Hoodsport nu . Alles doen in het park is niet mogelijk ... Vraag is of ik "Staircase" absoluut wil/moet doen. Ga ik nog proberen uit te zoeken
Ook moeilijk in te schatten hoeveel tijd we nodig hebben in "Olympic" Als je daar over leest, kom je veel verscheidene meningen tegen. in het verleden waren we 4 dagen in Yellowstone en dat was eigenlijk te weinig
Almere vak V
Amerika-expert

Oude Man schreef:
20 jul 2023, 13:23
Ook moeilijk in te schatten hoeveel tijd we nodig hebben
Ik gooi m er nog maar is in;
"Een wijs man heeft hier ooit gezegd, je mist meer dan dat je ziet..."

Zolang je jezelf daar aan vasthoudt kan je het eigenlijk nooit verkeerd doen. Het is hier heel moeilijk om voor een ander te bepalen wat hij of zij mooi vindt en hoe lang men daar dan voor uit moet trekken. Ik vind Cannon Beach fantastisch. Vrienden van ons hebben daar een huis op het strand en ik kan daar gerust een week zitten. Maar ik heb ook wel is iemand horen zeggen, dat is de zoveelste rots in laag water... :shock:

Ik ben meer van de natuur dan van de steden. Zeker in Amerika. Je hebt er een paar die er met kop en schouder bovenuit steken. Maar voor de verdere rest is het vooral veel beton, veel hoog beton, veel glas, weinig groen, veel mensen en vooral heel veel dezelfde ketens. Wat jij al aangeeft, Yellowstone kan in mezelf dagen, misschien wel weken vermaken. Terwijl ik ook mensen ken die daar in anderhalve dag klaar waren. Maar die waren wel 7 dagen druk in Seattle. Dus zeg het maar?!

Wij wonen nu al weer voor een aantal jaren een flink gedeelte van een jaar op Mt Hood. Ik krijg nog steeds kriebels in mn buik als ik aangevlogen of gereden kom en ik zie Mt Hood. Terwijl een ander denkt. Tsja, dat is de zoveelste berg. Of het zoveelste bos. Of het zoveelste meer. Of het zoveelste whatever vul zelf maar in...

Maak voor jezelf een lijst wat je graag wil zien. Bedenk voor jezelf hoeveel tijd je daarvoor wilt uittrekken. En dan wordt het wellicht tijd om links en rechts wat te schrappen. En dat is ook weer prima. Kan je dat voor de volgende keer weer gebruiken. Wij zijn inmiddels al weer jaren een flinke tijd per jaar in Oregon te vinden. En nog steeds vinden we plekken waarvan we denken, hoe hebben we die kunnen missen?? En het mooiste is. Die plekken zijn steeds dichter bij ons huis.

Hou bovenstaande "wijsheid" in je achterhoofd en dan komt het best wel goed!
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door JaapofJake »

In Mitchell kun je ook slapen in het Skyhook Motel. Afgelopen zomer geweest, we waren die nacht de enige gasten. Prima motel, met een hele aardige eigenaresse.
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Heb net mail gedaan naar Skyhook Motel :) Vond op hun website geen info over annulatievoorwaarden. Je weet maar nooit hé

Ik gooi m er nog maar is in;
"Een wijs man heeft hier ooit gezegd, je mist meer dan dat je ziet..."

Die heb ik nog ergens in een post gezien. Maar klopt als een bus natuurlijk. Overigens heb ik nu 2 dagen Cannon Beach voorzien . Gewoon om eens een rustige dag te hebben
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Oude Man schreef:
20 jul 2023, 13:23
Ook moeilijk in te schatten hoeveel tijd we nodig hebben in "Olympic" Als je daar over leest, kom je veel verscheidene meningen tegen. in het verleden waren we 4 dagen in Yellowstone en dat was eigenlijk te weinig
Ik vind dat lastig vergelijken. Yellowstone is zoveel groter en veelzijdiger, daar vind ik 4 dagen echt minimaal. Voor Olympic hadden wij indertijd wel iets meer tijd kunnen gebruiken maar als jullie er eind mei zijn zullen jullie op de hoger gelegen delen nog niet veel kunnen doen.

Je kunt quoten door de tekst die je wilt aanhalen te selecteren en dan op de " te klikken rechtsboven in het betreffende bericht.

Marianne
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Dank !
Ps: ondertussen wel van plan iets later te gaan. Veel kan niet, maar vertrek rond 10 juni kan nog net . Zien wel
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Allen,

Ik heb nog een punt dat ik blijkbaar vergeten was..Kwam gisteren toevallig aan bod tijdens gesprek met vrienden.

Hoe zit het met zuurstof op dergelijke route? We zitten al op een beduidende hoogte, en hebben al een beduidende leeftijd.
Ik begrijp dat zoets vrij individueel is, maar mogelijk zijn er hier forumleden die daar meer over weten. Of weten waar info te vinden.
Als we na 500 meter wandelen al bekaf zijn, gaan we niet veel zien :wink:
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Extra zuurstof lijkt me toch echt niet nodig, tenzij je naar de top van Mount Rainier wil lopen :). De meeste wandelingen daar (Paradise Area, Sunrise Area) zullen toch niet veel hoger gaan dan 2000/2500 meter. Olympic NP ligt nog lager.

De beste tip is denk ik om op reis te gaan met een redelijke conditie en trails te kiezen die daarbij passen. Ook tijdens de vakantie bouw je nog conditie op. Wij (65+) wandelen veel en zijn zelf vaak verbaasd over onze eigen prestaties. Je kan meer dan je denkt. Het helpt natuurlijk ook enorm als de omgeving mooi is. Niet teveel zorgen daarover maken. Als het echt niet lukt keer je weer om en kies je een andere trail.

En als jullie het toch eens willen proberen kun je volgens mij zelfs bij de Walmart portable/recreational oxygen bussen kopen. Ben ook wel benieuwd of dat helpt. Ik heb het andere wandelaars nog nooit zien gebruiken.

Wat wel heel handig is zijn wandelstokken. Wij kunnen niet meer zonder.
Laatst gewijzigd door Felicitas op 22 jul 2023, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Oude Man
Amerika-ontdekker

Bericht door Oude Man »

Bedankt !

In het verleden voelde mijn echtgenote zich toch niet echt 100% in de Rocky Mountains , vandaar..
Maar echt zuurstof meenemen gaan we niet doen hoor, dan blijven we thuis.
Het is al een steun dat ik hoor dat 65+ dat kunnen :D , al zal jullie conditie ms beter zijn dan onze...
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Neem vooral de tijd. Je hoeft niet in record tempo naar boven. Veel foto's maken is een goed excuus om te stoppen en op adem te komen :wink: . Wij zijn 62 en 68 en wandelen ook, maar rustig aan en geen daglange trails.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik begrijp die nadruk op de leeftijd niet zo; ten eerste is 65 niet oud :wink: en ten tweede is je algehele conditie veel belangrijker.
Wij zijn 65+ (en zijn/voelen ons niet oud) en hebben geen goede conditie maar wat wandelingen in de bergen zijn geen probleem. Belangrijk is inderdaad; doe het rustig aan, neem de tijd en drink en eet goed. En probeer je conditie wat op te vijzelen als die niet heel goed is.
Olympic NP ligt niet zo hoog, daar zal het helemaal geen probleem zijn. Mt Rainier is misschien wat lastiger, maar dan ben je al iets geacclimatiseerd.
Rocky Mountain NP (als je dat bedoelt?) ligt behoorlijk hoog, daar kun je inderdaad last krijgen van hoogteziekte, vooral als je dat meteen na aankomst in de VS bezoekt, dat hebben wij ook meegemaakt. Maar bij een volgende bezoek toen we het park op het eind van de vakantie deden hebben we daar geen problemen ondervonden (en waren we ondertussen wel 15 jaar ouder).

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer