Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Huurwagen ongeval eigen schuld

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
georg
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Huurwagen ongeval eigen schuld

Bericht door georg »

Beste leden,

Ik ben er even niet uit.
Welke verzekering(en) neem ik om mijn passagier de medische zorgen te geven indien ik als chauffeur van een huurwagen een ongeval veroorzaakt heb?
Ik ga met Sunny Cars de tour doen.
Resetovic
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Huurwagen ongeval eigen schuld

Bericht door Resetovic »

Zo ver ik heb begrepen is Sunny Cars inclusief alles en compleet zorgeloos reisen, dit geven ze geloof ik ook zelf vrij duidelijk aan op hun site of tijdens het boeken....
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Klopt. Als je via Sunnycars boekt, zitten alle verzekeringen er bij in.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dit is toch een vraag die je aan Sunny Cars kunt stellen? Je wilt bij hen boeken dus waarom niet aan hen je vraag voorleggen? :think:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
georg
Amerika-ontdekker

Bericht door georg »

Sunny Cars heeft inderdaad in vette letters vermeld dat het All in is en het zorgeloos rijden is.
Het is zo dat het in vergelijking met de concurrentie een brede dekking heeft, maar er is niets expliciets te lezen over medische zorgen aan passagiers en chauffeur.
Ik denk dat het belangrijk is om de gewenste verzekeringen expliciet vermeld te zien.
georg
Amerika-ontdekker

Bericht door georg »

Coyote schreef:
02 mar 2023, 15:47
Dit is toch een vraag die je aan Sunny Cars kunt stellen? Je wilt bij hen boeken dus waarom niet aan hen je vraag voorleggen? :think:

Roland
Ik heb via een reisbureau geboekt, niet rechtstreeks bij Sunny.
Die reisbureau meldde me dat ik me ter plaatse moet informeren en de gewenste opties erbij moet nemen.
Het is daarom dat ik naar de ervaringen van forumleden vraag.
biebyip
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door biebyip »

Gaat het om de medische kosten? Daar heb je toch sws een reisverzekering voor afgesloten, met dekking van die kosten?

Als je dan een ongeluk krijgt met je auto, of dan de trap valt of een muggenbeet valt verkeerd, dan vergoeden zij alle kosten die je maakt aan dokters, ziekenhuis enz. Eventueel ook repatriëring als dat anders moet door die medische problemen.

De autoverzekering is voor de kosten die je maakt als je auto stuk gaat, of je een ander aanrijdt. Die aansprakelijkheid zit zeker bij sunny cars meestal wel goed. Maar dat lees je zelf in je papieren, welk maximum bedrag ze bijvoorbeeld hebben bij aansprakelijkheid.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

georg schreef:
02 mar 2023, 16:51
k heb via een reisbureau geboekt, niet rechtstreeks bij Sunny.
Die reisbureau meldde me dat ik me ter plaatse moet informeren en de gewenste opties erbij moet nemen.
Ik zou een volgende keer dit reisbureau heel erg links laten liggen...

Als zij voor jou via Sunny Cars de huurauto regelen, moeten zij jou ook alle ins en outs kunnen vertellen.

Overigens kun je veelal terplekke nog een Personal Accident Insurance (PAI) nemen bij huurauto's in Amerika. Dit is een zogenaamde ongevallen inzittenden verzekering die uitkeert bij blijvende invalide of dood. Die geldt dan voor alle passagiers van de auto.

Hiermee zijn echter niet medische kosten gedekt van jou of je passagiers. Daarvoor zouden jij en je passagiers naast jullie NL zorgverzekering ook een reisverzekering met Werelddekking én Medische Kosten moeten afsluiten.

Dit is overigens info die het reisbureau ook zou moeten weten!

Roland

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Het is eigenlijk vrij simpel, voor de medische kosten die in de VS nou eenmaal veel hoger zijn dan in Nederland sluit je een verzekering af, dat kan via de reisverzekering of je ziektekostenverzekering. De verzekering die Roland aanhaalt heb je niet nodig als je een reisverzekering hebt.

Ik heb even een proefboeking gemaakt bij Sunnycars en je hebt echt niets extra’s nodig.

P.S. Ik ben helemaal uit de autoverhuur sinds Corona, maar ik zag via Sunnycars een prijs van € 1044 voor een Toyota Rav4 voor 2 weken op LAX in oktober, lijkt mij geen onredelijke prijs, ik zie heel andere bedragen in de diverse topics voorbij komen.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

georg schreef:
Veel reisbureau's hebben nog steeds niet door dat de enige meerwaarde (afgezien van pakketreizen) hun expertise is. Die is echter heden ten dage vrijwel overal verdwenen.

Vroeger was het personeel nog zeer ter zake kundig. Ze kenden de codes van alle belangrijke luchthavens uit hun hoofd, kenden de boekingsvoorwaarden (of zochten die op), kenden de topografie, geografie, klimaat en dergelijke van de bestemmingen. Ze wisten ook vrijwel alles van autohuur, verzekeringen, enzovoorts.

Een reisbureau waar mijn vader geboekt had maakte hem helemaal afhankelijk. Zo onderschepten ze de communicatie van de luchtvaartmaatschappij en stuurden die pas (via e-mail) door nadat ze alle boekingscodes verwijderd hadden. Zodoende kon mijn vader niet gemakkelijk de laatste gegevens opvragen. Ze waren nog eens onbekwaam ook - wisten bijvoorbeeld niet dat luchtvaartmaatschappijen vaak gratis wijzigingen toestaan als het schema door de maatschappij veranderd is. Ook kwamen ze pas met het laagste tarief nadat ik het eerst gevonden had via Google Flights...
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

georg schreef:
Het is daarom dat ik naar de ervaringen van forumleden vraag.
Bij deze dan: Ik zou hard wegrennen bij dit reisbureau; zij geven geen blijk van verstand van zaken te hebben.
Ten eerste is ter plekke (aan de balie) informeren en extra opties nemen een erg slecht advies. Ter plekke heb je geen keuze en weinig mogelijkheid tot overleg of vergelijk: het is hun aanbod of niets. Daar wordt vaak misbruik van gemaakt. Zeker als je weet dat de baliemedewerkers van de autoverhuurders doorgaans op commissiebasis werken. Van alle extra's die ze verkopen gaat een deel in hun eigen broekzak.
Dus het algemene advies is: reserveer dat wat je minimaal nodig hebt zodat je ter plekke alle "aanbiedingen" kunt afslaan. Dat geldt ook voor de befaamde Road Side Assistance.

Ten tweede dekt een inzittenden of ongevallenverzekering doorgaans geen medische kosten. Het biedt een afkoopsom in geval van dood of blijvende invaliditeit als gevolg van een ongeval. Het betaalt geen ziekenhuisrekeningen.
En wat als je tijdens de vakantie van trap valt en medische zorg nodig hebt (of een andere oorzaak die niet komt door een auto ongeval)? Beter is de voorwaarden van je eigen zorgverzekering goed te controleren (welke tarieven worden vergoed; bedenk dat de tarieven in de VS doorgaans veel hoger zijn dan in NL/B) en zo nodig een reisverzekering met werelddekking & geneeskundige kosten te nemen. In NL heb je al een doorlopende reisverzekering voor €7/maand.

De claim volledig zorgeloos huren bij Sunny Cars lijkt vooral een mooie marketingkreet die goed aanslaat bij minder ervaren reizigers; de voorwaarden en dekkingen zijn niet gegarandeerd beter dan bij andere aanbieders. Tenslotte is Sunny cars ook maar een intermediair (OTA): je huurt ter plekke toch (met je Sunny Car voucher) bij Herz, Alamo, Dollar, Avis etc.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Goed geformuleerd @Frasi :thumbup: helemaal eens. Wat een waardeloos advies.
georg
Amerika-ontdekker

Bericht door georg »

Big Al schreef:
03 mar 2023, 18:22

Veel reisbureau's hebben nog steeds niet door dat de enige meerwaarde (afgezien van pakketreizen) hun expertise is. Die is echter heden ten dage vrijwel overal verdwenen.

Vroeger was het personeel nog zeer ter zake kundig. Ze kenden de codes van alle belangrijke luchthavens uit hun hoofd, kenden de boekingsvoorwaarden (of zochten die op), kenden de topografie, geografie, klimaat en dergelijke van de bestemmingen. Ze wisten ook vrijwel alles van autohuur, verzekeringen, enzovoorts.

Een reisbureau waar mijn vader geboekt had maakte hem helemaal afhankelijk. Zo onderschepten ze de communicatie van de luchtvaartmaatschappij en stuurden die pas (via e-mail) door nadat ze alle boekingscodes verwijderd hadden. Zodoende kon mijn vader niet gemakkelijk de laatste gegevens opvragen. Ze waren nog eens onbekwaam ook - wisten bijvoorbeeld niet dat luchtvaartmaatschappijen vaak gratis wijzigingen toestaan als het schema door de maatschappij veranderd is. Ook kwamen ze pas met het laagste tarief nadat ik het eerst gevonden had via Google Flights...
Nagel op de kop!
Omdat het onze eerste reis naar USA is en we wat bang hadden van een claimcultuur in geval van problemen, en het "onbekende" van USA hadden we beroep willen doen op de kennis van een reisagentschap.
Uiteraard had ik de prijsvergelijking gemaakt van hun all-in formule met mijn samengestelde reis (middels booking.com, recht bij Sunny Cars en cheaptickets.com).
Toen ik een paar maanden geleden de vergelijking deed was de reisagentschap vreemd genoeg (maar) 100 € goedkoper.
We concludeerden dat we voor de expertise beter wat bijbetalen.
Als ik nu naar de website van Sunny cars dezelfde prijssimulatie doe dan is de prijs voor autohuur met ong 400 euro is gedaald!
Mijn reisagentschap zal dit in de gaten hebben en zal ervan profiteren! :twisted:
georg
Amerika-ontdekker

Bericht door georg »

harryh schreef:
03 mar 2023, 19:06
Goed geformuleerd @Frasi :thumbup: helemaal eens. Wat een waardeloos advies.
Mee eens, en bedankt aan allen die hun bijdrage hebben gedaan!
Ik heb jullie adviezen en mijn verzekeraar(s) aangesproken over deze kwestie.
In mijn geval (Belg) zal de mutualiteit enkel het gedeelte vergoeden vergelijkbaar aan de medische zorgen in een Belgisch hospitaal of bij een geneeskundige.
De rest zal mijn reisverzekeraar vergoeden.

Op de website van Sunny cars staat duidelijk dat PAI niet inclusief is en enkel invaliditeit dekt.
Zie helemaal onderaan: https://www.sunnycars.be/all-inclusive- ... -huurauto/
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

@georg Ik had al aangegeven dat PAI enkel een ongevalleninzittenden verzekering is die uitkeert bij blijvende invaliditeit en overlijden. Zoals al door Frasi opgemerkt, dekt deze verzekering geen medische kosten.
Coyote schreef:
03 mar 2023, 05:06
Overigens kun je veelal terplekke nog een Personal Accident Insurance (PAI) nemen bij huurauto's in Amerika. Dit is een zogenaamde ongevallen inzittenden verzekering die uitkeert bij blijvende invalide of dood. Die geldt dan voor alle passagiers van de auto.
Roland

Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

PAI (Personal Accident Insurance) is juist bedoeld voor medische kosten.

De limieten verschillen echter nogal. Bij AVIS is het bijvoorbeeld $15,000 (per persoon, voor de bestuurder alsmede de passagiers), plus $300 per dag voor verblijf in een ziekenhuis (met uitzondering van New York).

Deze dekking is echter volstrekt onvoldoende in de VS.

Hier is een handig overzicht van de verschillende soorten verzekering voor huurauto's: https://www.allianztravelinsurance.com/ ... lained.htm

Kijk ook wat je reisverzekering, gezondheidsverzekering en credit card dekt.

Als ik de huur volledig met mijn credit card betaal dan ben ik automatisch voor vrijwel alles verzekerd. Overigens is dat voor mij niet zo nodig daar mijn autoverzekering automatisch ook de inzittenden van huurauto's dekt.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Een kleine kanttekening in deze, er is een groot verschil of je als huurder uit Europa komt of als je (zoals u) in de VS woont.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

georg schreef:
04 mar 2023, 09:06
Nagel op de kop!
Helaas moeten velen zo hun les leren. De verwachte expertise is inmiddels al jaren verdwenen. Het enige wat er nu nog op een reisbureau gebeurd is een puisterige puber die met andermans geld het internet afstruint naar tickets, hotels en auto's. En ik moet inmiddels bekennen dat ik (of beter mijn vrouw...) dat vele malen beter kan, of wellicht wat beter toe gemotiveerd is dan de gemiddelde reisbureau medewerker.

En heel eerlijk. Het zelf uitzoeken wordt binnen ons gezin gezien als een wezenlijk onderdeel van de pret!
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Harry schreef:
07 mar 2023, 09:02
Een kleine kanttekening in deze, er is een groot verschil of je als huurder uit Europa komt of als je (zoals u) in de VS woont.
Mee eens, maar de stelling dat een PAI-polis nimmer medische kosten dekt is onjuist - ook voor buitenlanders.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik zie nu (Google is your friend :wink: ) dat PAI in sommige gevallen ook uitgelegd wordt als een verzekering voor 'emergency medical expense benefits to the renter and all passengers in the rental car' naast het stukje ongevalleninzittenden verzekering zoals we dat in Nederland ook kennen.

Voor ons Nederlanders (weet niet hoe het in België geregeld) is, heeft een PAI weinig toegevoegde waarde v.w.b. de vergoeding voor medische kosten omdat wij daarvoor al verzekerd zijn via onze Nederlandse zorgverzekering in combinatie met je reisverzekering + medische kosten. Dat laatste is wel een belangrijke toevoeging op je reisverzekering.

Het is één van de redenen dat het voor ons niet persé noodzakelijk is. Ook hier geldt, oudste verzekering gaat voor en dat is in veel gevallen altijd je zorgverzekering + reisverzekering mét medische kosten.

Roland

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer