Mooie route, maar dat zal niet verbazen aangezien wij in 2017 iets vergelijkbaars hebben gedaan en je dat zelf al gevonden had.
Wij hebben er in 2017 voor gekozen om onderweg van (Oost) Glacier naar Yellowstone onderweg geen bezienswaardigheden in te plannen, omdat ik die niet echt kon vinden. Wat we deden is de ochtend nog iets in Glacier doen, in de middag naar Great Falls rijden (puur als overnachtingsplek), en de dag er na via Red Lodge en de Beartooth Highway naar Yellowstone rijden. Ik vond de omweg via de Beartooth Highway wel de moeite waard.
Van Yellowstone terug naar Canada zijn we via Idaho gereden en dat is erg goed bevallen. Hij het stadje Arco kun je twee vliegen in één klap slaan: Craters of the Moon National Monument en een (gratis) bezoek aan de EBR-1, de eerste nucleaire energiecentrale ter wereld. Allebei erg de moeite waard, al geldt dat voor Craters of the Moon wellicht iets minder als je al eens eerder ergens lavavelden hebt gezien. EBR-1 is een hele bijzondere historische bezienswaardigheid. In de voormalige kerncentrale is een uitgebreid museum gebouwd waar vrijwilligers gratis rondleidingen geven. Komende zomer zou het weer volledig open om moeten gaan. Ik vind dat echt een hele grote aanrader.
De weg van Arco omhoog naar Missoula (de 93) is erg mooi gesitueerd. Ik zou me in dat gebied nog wel langer kunnen vermaken.
Succes met het boeken van Many Glacier morgen. Het is een lot uit de loterij, ik denk dat het lastiger is dan een camping in Yosemite boeken. Maar het is ons toen wel gelukt en jullie hopelijk nu ook! Jullie zijn wel erg vroeg in het jaar voor Glacier. In het Many Glacier-gebied waren halverwege juli 2017 nog niet alle trails sneeuwvrij. En de trails die wel vrij waren, waren soms alsnog gespoten vanwege berenactiviteit. Maar wát een mooi park zeg. Hij staat denk ik in onze top drie van mooiste nationale parken in Amerika, en we hebben er al heel wat gezien…
We hebben niet gekajakt. Maar ik zou dat in ieder geval niet doen op de bekende meren in de Canadese Rockies. Véél te druk en véél te duur. Ik zou daar dan een minder bekend meer voor uitzoeken.
Ik weet niet hoe avontuurlijk jullie ingesteld zijn maar ik heb zelf weleens zitten kijken naar Shoshone Lake in Yellowstone National Park. Dat is een ‘backcountry’ meer in Yellowstone, grenzend aan het grootste geothermische gebied in het park dat níét via de openbare weg bereikbaar is. Mocht ik ooit dagen tijd over hebben en de logistiek zien uit te vogelen (er is geen kajakverhuur in het park), dan wil ik daar nog wel eens naartoe. Overigens is dat geothermische gebied ook te voet bereikbaar. Maar zowel te voet als per kajak is het al snel een meerdaags avontuur, gezien de afstanden.