“Blijf dan lekker thuis vakantie vieren, geen frustraties voor zowel de gierigaarden die niet willen betalen als de servers die dan
de tafel kunnen vrijhouden voor zij die wel willen tippen… »
Het leven kan toch zo eenvoudig zijn!

Vorige maand tijdens de laatste trip heel veel "hiring" bordjes overal zien hangen,Ik wen er nu steeds meer aan, maar die eerste paar maanden is het toch slikken als je denkt voor 150 klaar te zijn en dan 180 moet neertellen (oid). Het is anders als je begrijpt dat veel mensen in de bediening minder dan het minimum-loon verdienen, maar het blijft raar. Zo laatst in een lokale hamburgertent echt slechte service gehad (na 30 minuten komen melden dat mijn keuze uitverkocht was...) en dan toch 15% getipt omdat je weet dat zonder tips zo iemand zijn huur niet kan betalen.
En daar wringt de schoen: ik vind dat er bij een goed betaalde baan GEEN fooi gegeven hoeft te worden.
Maar dat zegt een welgemeend 'thank you' ook.
Waar, als ik op een ( dag) tour waar dan ook ter wereld, iemand tegenkom die echt er een geweldige toer van weet te maken en niet eentje waar de verplichte koek van afdruipt mag die van mij een fooi hebben. Er zijn echt ook nog steeds tours waar op een knop gedrukt wordt en de info door een krakerige speaker komt. En het moment wordt aangegeven wanneer je links of rechts moet kijken.
Inderdaad, dat heb ik in Amerika ook nog nooit gehad. Het ligt er natuurlijk maar aan in welke hotelklasse je verblijft, maar ik zie in het routetopic van @Roning hotels van het kaliber Quality Inn, Best Western, etc. Daar draag je doorgaans je eigen koffers, dus is er geen issue m.b.t. fooien.