Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Trom: route Salt Lake City-Yellowstone-RMNP-Moab.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Trom: route Salt Lake City-Yellowstone-RMNP-Moab.

Bericht door Trom »

We zijn eind juni teruggekomen van onze eerste roadtrip door het zuidwesten. Doordat we zo onder de indruk waren, zijn we alweer bezig om een nieuwe reis voor 2023 of 2024 te plannen met als hoogtepunten Utah Highway 12, Moab, Grand Teton, Yellowstone, Glacier, Mount Rainier en Olympic NP.
Graag jullie commentaar en suggesties. Mijn zorg is dat ik graag de verplaatsingen tot max. 4 uur wil houden (weliswaar google maps tijden) maar dat sommige dagen daar toch boven komen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door markro op 29 jul 2022, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek de topictitel aangepast - 29-07-2022.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Route Las Vegas-Moab-Yellowstone-Glacier-Seattle

Bericht door Martin & Marianne »

Is er een reden dat je niet meer dan 4 uur wilt rijden op een dag? Soms ontkom je er niet aan; het is jammer om je tijd te verspillen op stukken waar niet veel te doen is. Zou zou ik van oost Glacier in dag naar Yellowstone (bijvoorbeeld Gardiner of Mammoth Lakes) rijden. Je kunt heel goed een extra dag in Glacier gebruiken. Ook een extra dag voor Moab zou niet verkeerd zijn; dat is nu niet ruim.

Als je in 2023 zou willen gaan dan ben je nu wellicht al te laat voor accommodatie in met name Glacier. Yellowstone kan ook al t/m juli 2023 geboekt worden als ik me niet vergis. In welke tijd van het jaar wil je gaan? En hoe wil je, met een camper of auto en hotels?

Ik vind het zelf prettiger als je de route gewoon als tekst in je bericht plaatst (afstanden kunnen dan wel weggelaten worden, daar kan iedereen hier zelf wel een aardige inschatting van maken). Dan staat het misschien niet zo netjes onder elkaar maar is het wel wat makkelijker lezen.

Marianne
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

Bedankt @Martin & Marianne
Wij willen in juni gaan en neigden al naar 2024. Jouw argument maakt die beslissing makkelijker. We willen hotels gaan boeken.
Die vier uur rijden, heb ik als grens omdat ik autorijden leuk vind maar ook graag wat wil doen. Maar die grens is niet keihard en door slim kiezen van start- en eindplaats is eea wellicht in de hand te houden. Zo zou ik inderdaad ook net voor Yellowstone kunnen gaan zitten en zo goedkoper onderdak kunnen vinden dan in het park.
Hierbij nog even een geschreven lijstje
dag 1 : Amsterdam-Seattle
dag 2: Seattle-Olympic NP
dag 3: Olympic NP
dag 4: Olympic NP
dag 5: Olympic NP-Mount Rainier NP
dag 6: Mount Rainier NP
dag 7: Mount Rainier-Spokane
dag 8: Spokane-Glacier NP
dag 9: Glacier NP
dag10: Glacier NP-Helena
dag11: Helena-Yellowstone
dag11: Yellowstone Canyon city
dag12: Yellowstone Canyon city
dag13: Yellowstone Canyon city
dag14: Yellowstone Old Faithfull
dag15: Yellowstone-Grand Teton
dag16: Grand Teton
dag17: Grand Teton-Park City
dag18: Park City-Moab
dag19: Moab
dag20: Moab-Torrey
dag21:Torrey
dag22:Torrey-Bryce via highway 12
dag23:Bryce-Valley of Fire
dag24:Valley of Fire-Las Vegas
dag25:Las Vegas-Amsterdam
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

ook wij zijn net terug van 4 weken Zuid West en toch ook al aan het plannen voor volgend jaar. De reden: Yellowstone vanwege de overstromingen gemist ! Ik heb een soortgelijke route overwogen (SEA-SLC), maar omdat we graag véél tijd in Glacier en Yellowstone willen zijn nu gekozen voor SLC-SLC. En ook om inderdaad reisdagen te voorkomen, zodat we meer kunnen wandelen, fietsen, kayakken etc... Omdat we nu ook weer eens met de auto gaan ipv een camper dus snel de lodges in Glacier en Yellowstone geboekt tussen 23 juni en 14 juli 2023. @Trom, er lijkt nog best wel veel beschikbaar in deze parken. Wellicht niet altijd de voordeligste kamer, maar wel zeker nog keuze. Ik ga er wel vanuit dat je ín de parken wilt overnachten (zoveel meerwaarde) en niet erbuiten. Daar komt nog bij dat de hotels/cabins/lodges buiten de parken schrikbarend duur aan het worden zijn ! Kamerprijzen van 150-250 usd voor eenvoudige motels lijken eerder gewoon dan uitzondering te gaan worden volgend jaar... succes met plannen en veel voorpret gewenst !
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Juni is best wel vroeg voor het noodwesten en voor Glacier. Zowel in Olympic als in Mt Rainier en Glacier kun je tot i juli nog sneeuw hebben op de trails. En de Going to the Sun Road opent meestal ergens in juni. Als je in juni wit gaan zou ik de route andersom doen.
Trom schreef:
19 jul 2022, 17:57
Zo zou ik inderdaad ook net voor Yellowstone kunnen gaan zitten en zo goedkoper onderdak kunnen vinden dan in het park.
Je moet wel heel ver van het park gaan zitten om iets goedkoops te vinden. Ik zou dan echt porberen tot aan Mammoth te rijden. De accommodatie in het park kan duur zijn maar er zijn ook betaalbare optie. In dit topic heb ik alle prijzen op een rij gezet. In 2023 of 2024 zal het wel weer een stuk duurder zijn maar je krijgt zo wel een idee van wat duur is en wat heel duur is. Je noemt Canyon Village maar dat is behoorlijk prijzig. Ik zou zelf eerder voor Lake kiezen. Of ook een nacht Roosevelt doen. Kijk eens in ons 2015-verslag voor verschillende overnachtingen ie wij in juni in Yellowstone hadden. Old Faithful is sowieso een aanrader.

Marianne
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij waren afgelopen week in Glacier, GTTSR ging op 13 juli open, en hoger gelegen trails waren nog dicht (bij Logan Pass waren alle wandelpaden dicht). Nu was het dit jaar wel extreem laat, grote kans dat het in de komende jaren wel eerder is, maar in juni zou ik er zeker op rekenen dat er nog weinig open is.
Terug in Texas!
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

@Martin & Marianne
Bedankt voor alle info. Ik ga er morgen naar kijken. Fijn ook van de suggesties voor verblijfplaatsen.
@hemmie Wij zouden ook september kunnen. Zou dat een betere periode zijn?
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Martin & Marianne schreef:
19 jul 2022, 15:56
Zou zou ik van oost Glacier in dag naar Yellowstone (bijvoorbeeld Gardiner of Mammoth Lakes) rijden.
Naar Mammoth Lakes is het behoorlijk wat meer dan 4 uur rijden. Ik zou dan liever naar Mammoth Hot Springs rijden. Dat lijkt me ook een betere uitvalbasis voor Yellowstone N.P. :wink: :wink:

@Trom Is er een reden waarom je niet voor drie nachten Moab kiest?
Wij waren in 2010 op 10 en 11 juli in Mount Rainier N.P. en toen waren de wandelpaden in het Sunrise en Paradise gedeelte vrijwel onbegaanbaar vanwege sneeuw. Enkele dagen later was de Going To The Sun Road in Glacier N.P. wel open maar lag er op de wandelpaden bij Logan Pass ook nog volop sneeuw.
In Billings moet (relatief) betaalbare accommodatie te vinden zijn. Van St Mary is het minder dan vijf uur rijden en naar Yellowstone N.P. ongeveer anderhalf uur. Met een beetje op tijd vertrekken heb je dan nog bijna een hele dag in het park.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Trom
Amerikakenner

Re: Reis Trom: route Las Vegas-Moab-Yellowstone-Glacier-Seattle.

Bericht door Trom »

@Old Faithful
Bedankt voor je tips. Ik zit nog niet zo in al die plaatsen maar ga het allemaal eens invoeren in google maps en keuzes maken.
En waarom niet langer in Moab? We willen ca 3.5 weken weg en er is zoveel te zien. We hebben als Nationale parken: Olympic, Rainier, Glacier, Yellowstone, Teton, Moab, Capitol Reef en daarnaast ook nog Valley of Fire. En eigenlijk staat Rocky Mountains NP ook nog op mijn lijstje.
Ben bij de verdere invulling nu aan het concentreren op Olympic. Dat blijkt al zo groot en verscheiden (kust, regenwoud, hooggebergte) dat drie nachten al krap is.
Dus ik twijfel: snijden in de reis en stoppen bij Salt Lake City en Moab en rest naar Las Vegas laten vervallen en in de eerdere bestemmingen meer dagen doorbrengen (b.v. in OLympic en Glacier) of Rocky Mountains toevoegen? Of Olympic laten vervallen en de rest uitbreiden? (maar Olympic ziet er wel heel aantrekkelijk uit) Of de reis verlengen?
Je ziet: nog echt in het begin van de plannen.
Daarom alle tips en suggesties van harte welkom!
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Het mooiste is natuurlijk de reis verlengen. Daar komt het bij ons ook meestal op neer, maar dat moet wel kunnen natuurlijk.
De andere optie, om niet zo ver naar het zuiden te gaan, vind ik ook een hele goede. Je kunt ook voor een rondje Seattle kiezen en meer van Washington en Oregon zien. Daar kun je met gemak 4 weken of meer doorbrengen en dan tijd tekort komen. Wij gaan volgend jaar eind augustus 4 weken en die zitten al bommetje vol. We gaan dan vanuit Vancouver omdat we daar de truckcamper kunnen huren die er in Amerika niet is.
Old Faithful
Amerika-expert

In Duitsland noemen ze dat treffend "Qual der Wahl." :wink:
Eindigen in Salt Lake City of enkele dagen langer gaan kan natuurlijk een optie zijn.
Als je bij je huidige route wilt blijven, zou je een dag minder Capitol Reef N.P. kunnen plannen en die bij Moab zetten. Niet dat Capitol Reef niet de moeite waard is, integendeel. In Moab en omgeving is echter veel te zien en doen, waarvan Arches N.P., Het Island In the Sky gedeelte van Canyonlands N.P. en Dead Horse Point S.P. min of meer "verplicht" zijn. Daar heb je twee volle dagen, dus drie overnachtingen, voor nodig: een hele dag voor Arches N.P. en eentje voor Canyonlands N.P. en Dead Horse Point S.P.

Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Old Faithful schreef:
20 jul 2022, 12:04
Martin & Marianne schreef:
19 jul 2022, 15:56
Zou zou ik van oost Glacier in dag naar Yellowstone (bijvoorbeeld Gardiner of Mammoth Lakes) rijden.
Naar Mammoth Lakes is het behoorlijk wat meer dan 4 uur rijden. Ik zou dan liever naar Mammoth Hot Springs rijden. Dat lijkt me ook een betere uitvalbasis voor Yellowstone N.P. :wink: :wink:
Ja, dat ligt wel erg uit de richting. :wink:
Trom, je kunt kijken naar de cabins bij Mammoth Hot Springs.
Trom schreef:
20 jul 2022, 14:40
We willen ca 3.5 weken weg en er is zoveel te zien. We hebben als Nationale parken: Olympic, Rainier, Glacier, Yellowstone, Teton, Moab, Capitol Reef en daarnaast ook nog Valley of Fire. En eigenlijk staat Rocky Mountains NP ook nog op mijn lijstje.
Moab is geen park maar in de omgeving van Moab liggen twee nationale parken, Arches en Canyonlands, en het Dead Horse Point SP. Daarnaast heb je nog erg veel bezienswaardigheden in de omgeving. Twee nachten daar is echt heel weinig.
Het is niet gek om een deel van de route te schrappen. Naast de al genoemde opties kun je ook overwegen om Moab te schrappen. Dit zou je dan kunnen dien in combinatie met een bezoek an Rocky Mountain NP.
Kijk eens naar de verschillende routes in onze reisverslagen. Wellicht kun je daar wat ideeën uit opdoen.

Marianne
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

@Martin & Marianne @Old Faithful @jojostravelusa
Bedankt voor alle reacties. Ik ga er allemaal naar kijken.
Beslissing 1 is genomen. Olympic park gaat naar een volgende reis met wellicht Canada.
Dat geeft lucht voor extra dag in Moab en in Glacier. En wellicht elders nog een extra dag of activiteit.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

:D zo zie je maar dat iedereen anders is.
Ik zou Olympic zeker niet laten vallen nu je er zo 'dicht' bij in de buurt bent. Wij vonden Olympic prachtig in al z'n variëteit. En je kunt er bijvoorbeeld whalewatchen vanuit Port Angeles. Ook erg leuk om te doen.
Overigens vind ik Seattle een van de leukste steden (waar ik geweest ben dan 8) ) van de USA, dus ik zou daar zeker ook een dag spenderen en eventueel een bezoek aan de Boeing fabriek in Everett inplannen.

Verder zou ik een extra overnachting zetten tussen Spokane en Glacier; bijvoorbeeld bij Kalispell zodat je tijdig aan de Going-to-the-sun road kunt starten. Je 'verliest' hiernamelijk een uur wegens passeren tijdzone. En: wij overnachtten in Coeur d'Alene, vonden we een leuk plekje. Sprak ons meer aan dan Spokane waar we doorheen reden en het centrum kort bezochten.
De overnachting tussen Glacier en Yellowstone zou ik dan weer schrappen in de categorie: niet nodig. Die overnachting zou ik dan weer toevoegen aan Glacier want ik vind dat je daar nu weinig tijd voor hebt.

Ondanks dat ik enorm fan ben van de omgeving Moab, vind ik ook dat je daar minimaal 3 overnachtingen 'moet' hebben. Dus ik geloof dat ik na Grant Tetons zou stoppen en ofwel terug rijden naar Seattle, ofwel naar Salt Lake City, afhankelijk van ticketprijzen en autohuur.

Moab (en Rocky Mountains NP) kun je dan in een volgende reis meenemen, bijvoorbeeld gecombineerd met de Black Hills in South Dakota.

Misschien kun je nog wat inspiratie halen uit ons verslag van 2017 toen we Seattle, Olympic en Mount Rainier bezochten, of uit 2019 toen we van Seattle naar Los Angeles reden. Maar: wij waren al wel eerder meerdere dagen in Yellowstone, omgeving Moab en de UT 12 geweest.
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

@Tantelotje
Een aantal van je opmerkingen neem ik mee in mijn planning.
Olympic is afgevallen omdat 2 nachten veel te weinig is en we ook nog eens een reis door West Canada willen maken. Daar zou het dan wellicht passen. Op onze laatste reis zijn we inoostelijke richting gestopt bij Bryce. Moab en highway 12 stonden dus nog op ons verlanglijstje.
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

Eens even wat proefboekingen gemaakt voor 23 dagen. Dan blijkt een one way Seattle-Las Vegas toch wel flink prijzig in vergelijking met ophalen en inleveren in 1 plaats. Ik had dat niet echt verwacht omdat vorige one way van Los Angeles - Las Vegas geen toestlag had. Ik heb vergeleken bij Hertz en Avis waarbij Hertz het voordeligst uitkwam maar toch
Toeslag Seattle-Las Vegas: 643
Toeslag Seattle-Salt Lake: 322
Toeslag Seattle-Denver: 0!
Opvallend genoeg ligt Denver veel verder qua afstand van Seattle dan m.n. Salt Lake maar ook Las Vegas.
Ik zag wel dat reisaanbieders nooit deze trip vanuit Las Vegas aanbieden, soms vanuit Salt Lake en juist vaak vanuit Denver. Zou het daarmee te maken hebben? Dat ze dus de auto relatief makkelijk weer naar de beginbestemming terug kunnen brengen?
Ik denk dat dit toch van invloed gaat zijn op mijn reis en dat ik dan maar niet afbuig richting Moab en Las Vegas maar richting Rocky Mountains NP en Denver.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Precies om de reden die jij aangeeft, hebben we in 2017 halverwege de auto ingeleverd en een nieuwe gehaald in Californië want Alamo rekent geen one way toeslag tussen Washington State en California, en ook niet tussen Californië en Nevada en zijn we in 2019 geëindigd in LA i.p.v Las Vegas.
Maar goed, je route loopt niet door Californië en je hebt ook niet extra tij om je laatste nacht in LA te zijn ipv LV, dus dan is eindigen in Denver waarschijnlijk de goedkoopste optie. In ieder geval qua autohuur. Het kan interessant zijn om ook ticketprijzen hierin mee te nemen.

Of de route maken zoals je echt wilt en accepteren dat daar kosten bij komen kijken.
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

N.a.v. jullie opmerkingen en de autohuur prijzen die bij verschillende one way rentals enorm kunnen verschillen zit ik met een paar knopen om door te hakken. Graag jullie suggesties:

Optie 1: rondje Salt Lake-highway 12-Capitol Reef-Moab-Rocky Mountains NP-Rapid City-Yellowstone-Grand Teton-Park city- Salt Lake (afvallers: Mount Rainier+Glacier)
Optie 2: Seattle-Mount Rainier-Glacier-Yellowstone-Grand Teton met
a. bocht naar oosten: Rapid City-Rocky Mountains NP-Denver (afvallers highway 12+Capitol Reef+Moab)
b. bocht naar westen: highway 12-Capitol Reef-Moab-Denver (afvallers Rapid City+Rocky Mountains)
Voor dat alles ca 3.5 week beschikbaar. Zelf neig ik op dit moment naar 2b.
Old Faithful
Amerika-expert

Wat je ook kiest, ik denk niet dat iets zal tegenvallen.

Het rondje van optie 1 zou je ook als Denver - Denver kunnen doen. Kwestie van kijken wat de gunstigste prijzen voor vlucht en autohuur zijn.

Het nadeel van optie 2 vind ik dat je start in Seattle, Mount Rainier N.P. bezoekt, een heleboel mooie dingen in die buurt overslaat, en zowel in de dagen voor als na Glacier N.P. een heel stuk moet rijden.

Even over Glacier N.P. Ik vind het een prachtig park, zeker als je veel wilt wandelen. Het is echter vanwege de ligging altijd moeilijk in een route in te passen. Daarom wil ik - weliswaar met enige schroom - je aandacht vestigen op een derde optie: Denver -RMNP- South Dakota - Yellowstone - Grand Teton - Moab - Denver. Dit is een rondje met heel veel afwisseling en tussen de parken vaak mogelijkheden voor kortere stops. Waarschijnlijk heb je ook nog tijd voor een lus naar het zuiden via Ut-12.

Groet,

Old Faithful
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

@Old Faithful waarom met schroom?
Ik ga je alternatief eens bestuderen. Welke plekken bedoel je met South Dakota?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer