Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Eilasor
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Hallo allemaal,

Volgend jaar april/mei willen mijn vriend en ik voor de eerste keer naar Amerika. Het plan is om eerst een aantal dagen naar New York te gaan en daarna door te vliegen naar het westen. In totaal willen we rond de 21-23 dagen weg zijn en we zijn echt op zoek naar een goede mix van steden, natuur en het liefst ook een beetje relaxen. Een aantal vragen die we nog hebben:

1. Aangezien het de eerste keer is, willen we vooral de highlights meepakken. Als het bevalt, gaan we wel nog een keer terug :) Zitten wat jullie betreft alle highlights in onderstaande route en/of kunnen we beter dingen nog omwisselen/anders doen/toevoegen? Bijv. ook welke dingen we onderweg van plek X naar plek Y echt niet mogen missen
2. Is onderstaande route haalbaar? Hebben we dan overal voldoende tijd (bijv. in de parken maar ook in de steden)?
3. Wat is jullie ervaring met het ergens anders inleveren van de huurauto dan waar je hem hebt opgehaald (andere stad)? Is dat echt zoveel duurder of maakt het niet heel veel uit?
4. We zouden in ieder geval het liefst aan het eind van de route ergens zitten waar we ook nog een beetje kunnen relaxen of bijvoorbeeld een stranddagje kunnen doen. Hebben jullie tips hoe/waar we dat in onze route kunnen verwerken?
5. Wat is jullie ervaring met het boeken van vliegtickets, accomodaties etc? We plannen nu voor ongeveer over een jaar, maar wanneer is het het meest voordelig om alles echt vast te leggen?

Alvast heel erg bedankt!

De route:
Dag 1: Vlucht Nederland > New York
Dag 2: New York
Dag 3: New York
Dag 4: Vlucht New York > Los Angeles (+ huurauto ophalen in LA)
Dag 5: Los Angeles > Pismo Beach (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 6: Pismo Beach > Monterey (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 7: Monterey > San Francisco (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 8: San Francisco
Dag 9: San Francisco > Yosemite (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 10: Yosemite
Dag 11: Yosemite > Mammoth Lakes (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 12: Mammoth lakes > Death Valley (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 13: Death Valley > Las Vegas (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 14: Las Vegas
Dag 15: Las Vegas > Zion (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 16: Zion
Dag 17: Zion > Bryce Canyon (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 18: Bryce Canyon > Page (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 19: Page > Grand Canyon (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 20: Grand Canyon > Kingman (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 21: Kingman > Los Angeles (wat moeten we echt zien onderweg?)
Dag 22: Los Angeles
Dag 23: Vlucht Los Angeles > Nederland
Jordy1994
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Rondreis NY + West-Amerika

Bericht door Jordy1994 »

Een leuk vooruitzicht. Je hebt maar 2-2,5 dagen in NYC dus ik zou daar vooral naar de highlights gaan die jullie per se willen zien plekken als Times Square, Soho, Chinatown en little Italy zijn juist in de avond leuk dus heb je overdag tijd voor andere bezienswaardigheden.
De route zelf zit goed in elkaar en is zeker haalbaar. Op één ding na. Jullie willen na Yosemite naar Mammoth Lakes maar in april/mei zal de Tioga pas nog dicht zijn. Je kan wel rijden via de Sonora pas of Lake Tahoe, is wel een iets grotere afstand.
Je zou er nog voor kunnen kiezen om bij aankomst in LA daar twee nachten te verblijven en de reis in Las Vegas te eindigen. Dan houd je net wat extra dagen over. Op het totale budget zal dat niet heel veel schelen.

Tussen Pismo beach en Monterey vindt je bij San Simeon een aantal stranden vol met zee olifanten. Ook schijnt het Hearst Castle de moeite waard te zijn. De Monterey bay zelf is zeer geschikt om te whale watchen.

Bij Page is een bezoek aan de Horseshoe bend en een van de Antelope canyons aan te raden. Wij hebben de Lower Antelope canyon bezocht. Deze heeft het mooiste licht aan het einde van de ochtend. Je moet hier wel tijdig voor reserveren. Dat geldt ook voor Alcatraz mochten jullie daar heen willen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Twee dagen NY is niet veel, is het niet fijner om die dagen bij de rondreis te doen?

De Tioga Pass is wel iets om rekening mee te houden.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

In april zal de Tioga Pass hoogstwaarschijnlijk nog niet open zijn. Een mogelijkheid is dan om te starten in Las Vegas, dan het rondje parken doen (Zion - Bryce - Page - Grand Canyon) en vandaaruit naar LA - Monterey - Yosemite - San Francisco. Kijk eens voor jezelf hoe de route er dan uitziet. Misschien hou je een dag over die je ergens anders kunt toevoegen.
Onze ervaring is dat eindigen in een andere stad niet duurder is wat betreft vliegtickets. Met een huurauto wordt er soms wel een extra bedrag berekend maar dat ligt eraan in welke staat je hem inlevert.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wat betreft bezienswaardigheden onderweg is het niet gek om eens wat reisverslagen te lezen. Soms is er niets bijzonders zoals tussen SF en Yosemite, daar kun je je tijd het beste in het park besteden. Of overweeg om via de Mariposa Grove te rijden.
Tussen Las Vegas en Zion is een bezoek aan Valley of Fire een aanrader. Op weg van Bryce naar Page zou je de wandeling naar de Toadstool Hoodoo kunnen maken.

Marianne
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Die twee dagen NY zou ik vergeten, en bij je rondreis doen. Geeft je wat meer tijd, en NY is dichtbij genoeg om het een keer als stedentrip van een dag of 5 te doen.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

De meerwaarde van twee dagen NY zie ik ook niet. Veel reisgedoe, weinig tijd voor NY en die twee dagen zal je best kunnen gebruiken in Californië.
In april oversteken vanuit Yosemite naar Death Valley (via Tioga Pass) zal niet lukken. Een andere pass misschien maar dat hangt ervan af hoeveel sneeuw er valt. In die periode kies je best direct voor de route onderlangs.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Pete.Z »

De Carson Pass is de enige route over de Sierras die sneeuwvrij gehouden wordt, en je kan dus ook bovenlangs.
Persoonlijk vindt ik dit de mooiere route, maar wel wat langer dan onderlangs.
Marcopstal
Amerika-expert

Pete.Z schreef:
24 apr 2022, 19:35
maar wel wat langer dan onderlangs.
Als de enige optie de Carson pass is dan is een beetje langer toch een understatement. Het is toch een omweg van een 400 kilometer ten opzichte van de Tioga Pass en een 170 km verder dan de route onderlangs.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Eilasor
Amerika-ontdekker

Bericht door Eilasor »

Heel erg bedankt voor jullie reacties, dit helpt al heel erg!!

Vanaf hoeveel dagen vinden jullie NY wel de moeite voor een eerste bezoek? Ik wil het het liefst wel combineren om 'alvast een glimp op te vangen' van de stad en obv daarvan te kunnen bepalen of we dan inderdaad nog een keer terug willen voor een langere stedentrip.. Maar het moet inderdaad wel de moeite waard zijn voor het extra gedoe dat het oplevert. Onze gedachte was vooral dat je toch vaak een overstap hebt als je naar het westen vliegt (want: stuk goedkoper) dus dat je die overstap dan net zo goed een 'leuke overstap' kunt maken...

En vanaf wanneer zal de Tiago pass wel begaanbaar zijn? Ik heb gehoord dat dat op zich ook een mooie route is dus wellicht wel het mooiste als we die kunnen meepakken.. Of is het niet zo bijzonder?
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

De Tioga Pass is een van de mooiste routes van de Verenigde Staten. Meestal is deze ergens rond eind mei begaanbaar, maar het hangt af van (nieuwe) sneeuwval. Memorial Day weekend is vaak de datum waar ze op proberen te mikken maar dat hangt dus echt af van de weersomstandigheden.

Hier een overzicht van de openingsdata van de laatste jaren.
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-04-25 om 08.35.51.png
Schermafbeelding 2022-04-25 om 08.35.51.png (32.13 KiB) 3549 keer bekeken
Groetjes,
Daniel
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Voor mij zou 2 tot 2,5 dag New York genoeg zijn. Wij hebben het ook ooit op die manier gedaan en hebben er geen spijt van gehad. Wij zijn wat minder van de steden en zijn na een paar dagen blij om weer door te gaan. Ieder z'n ding dus.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Ook voor ons was 2,5 dag NY ruim voldoende voor de highlights, inclusief een paar uur luieren in Central Park. Met de 'kennis van nu' zou ik het liever gebruiken in het Zuid Westen. Wij blijken ook niet van die 'stedenmensen' :lol: Maar hé, als je allebei wilt zien, kan het zo prima.

De Tioga Pass in inderdaad een van de mooiste routes. Maar als het niet past omdat je die bepaalde periode vakantie hebt, doe dan een alternatief (ik zou dan liever toch óver de bergen gaan, ook al is dat verder om, dan onderlangs. Die route is echt dodelijk saai).
Als je dan toch nog eens terug gaat ( :wink: ) weet je waar je meer tijd voor moet plannen en met welke periodes je rekening kunt houden.

Onze allereerste rondreis in 2012 was een 'kant-en-klare-reisbureau-reis'. Dat hebben we daarna nooit meer gedaan, want je komt overal maar ziet maar de helft. Maar ook die vakantie was onvergetelijk en het heeft ons vooral laten zien waar we nog eens naar terug 'moesten' om het in nog eens dunnetjes over te doen 8)
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Marcopstal schreef:
24 apr 2022, 23:11
Pete.Z schreef:
24 apr 2022, 19:35
maar wel wat langer dan onderlangs.
Als de enige optie de Carson pass is dan is een beetje langer toch een understatement. Het is toch een omweg van een 400 kilometer ten opzichte van de Tioga Pass en een 170 km verder dan de route onderlangs.
:mrgreen:

Heel eerlijk gezegd realiseerde ik me niet dat het zoveel om is.
Blijft over dat het een verschrikkelijk mooie route is, en de enige als je in de winter de Sierras wil oversteken die zeker sneeuwvrij is.

Zelf heb ik die route gereden vanaf Panamint Springs naar Yosemite Valley, maar wel in twee dagen inderdaad.
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

Als je zoals ik eerder aangaf begint in Las Vegas, vervolgens het rondje parken doet en vanuit de Grand Canyon richting La - kustweg - Yosemite - en tot slot SF hoef je het saaie stuk via Bakersfield etc. niet te rijden.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Eilasor
Amerika-ontdekker

Bericht door Eilasor »

Bedankt voor jullie reacties weer, ik ga komende dagen even puzzelen met de route op basis van jullie suggesties. Eens zien of ik eruit kom :D

Wat is jullie ervaring met het boeken van vluchten/accommodaties/huurauto etc? Hoelang van tevoren kun je dit het beste doen (voornamelijk om zo min mogelijk te betalen natuurlijk :)) en welke sites kunnen jullie hiervoor aanraden?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zou ook kiezen voor de route bovenlangs. Van Yosemite naar Death Valley is dat wel langer dan onderlangs, maar als je ook bijvoorbeeld Bodie en Mono Lake mee wilt nemen, dan is de route bovenlangs korter. En mooier. Vergeet dan ook niet de Alabama Hills bij Lone Pine.
Ook het stuk van Yosemite richting de Carson pas via de 49 is ene mooie route. Zie daarvoor ons 2006-verslag.

Kijk voor vervoer eens in het vervoer-subforum.

Marianne
Eilasor
Amerika-ontdekker

Bericht door Eilasor »

Ik heb even gepuzzeld met de route van Ingrid maar volgens mij klopt het einde dan nog steeds niet. Als we zouden starten in Las Vegas en dan rondje parken etc. zou het zo worden:

1 NL > New York (vlucht)
2 New York
3 New York
4 New York > Las Vegas
5 Las Vegas
6 Las Vegas > Zion
7 Zion
8 Zion > Bryce Canyon
9 Bryce Canyon > Page
10 Page > Grand Canyon
11 Grand Canyon > Kingman
12 Kingman > Los Angeles
13 Los Angeles
14 Los Angeles > Pismo Beach
15 Pismo Beach > Monterey
16 Monterey > San Francisco
17 San Francisco
18 San Francisco > Yosemite
19 Yosemite
20 Yosemite > Mammoth Lakes
21 Mammoth lakes > Death Valley
22 Death Valley > Las Vegas

Maar.. dan zit ik nog steeds met het stuk van Yosemite naar Mammoth Lakes/Death Valley. Of hoe zou de route vanuit San Francisco dan moeten worden als we wel nog naar Yosemite, Mammoth Lakes, Death Valley willen? Of kan 1 vd 3 niet meer? Want ik neem aan dat het dan wel het meest logisch is om ook weer terug naar NL te vliegen vanuit Las Vegas? Of vlieg je dan gewoon vanuit een andere plaats terug?

Dankjewel alvast weer!!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

In het voorstel van @IngridZw zou je in SF eindigen. Je hoeft natuurlijk geen rondje te maken.

De route zou er dan zo uit kunnen zien:

1 NL > New York (vlucht)
2 New York
3 New York
4 New York > Las Vegas
5 Las Vegas
6 Las Vegas > Zion
7 Zion
8 Zion > Bryce Canyon
9 Bryce Canyon > Page
10 Page > Grand Canyon
11 Grand Canyon > Kingman
12 Kingman > Los Angeles
13 Los Angeles
14 Los Angeles > Pismo Beach
15 Pismo Beach > Monterey
16 Monterey > Yosemite
17 Yosemite
18 Yosemite - San Francisco
19 San Francisco
20
21

Je mist dan wel Death Valley. Dat zou je toe kunnen voegen tussen Las Vegas en Los Angeles. Ik zou dan eerst vanuit LV naar de Grand Canyon gaan, dan Page etc en dan naar Zion en weer een overnachting in Las Vegas of in een keer van Zion naar Death Valley rijden.

Mammoth Lakes - Yosemite wordt lastig als je niet via de Tigoa Pass of over de Sonora Pass kunt rijden. Je kunt dan nog wel via de Carsson Pass (de 88). Bekijk het maar eens in GoogleMaps, hij zal nu die route nog aangeven. Ik zou dan wel iets eerder stoppen, bijvoorbeeld in Bridgeport of Lee Vining.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert

Je zou er voor kunnen opteren om bvb vanuit SF terug naar huis te vliegen.
Yosemite kan je bezoeken en Death Valley is na Vegas ook in te lassen.
Je hebt dan zelfs nog tijd om Sequoia (SEKI) toe te voegen
Je zou dan zoiets kunnen krijgen:

1 NL > New York (vlucht)
2 New York
3 New York
4 New York > Las Vegas
5 Las Vegas
6 Las Vegas > Death Valley
7 Death Valley > Zion
8 Zion
9 Zion > Bryce Canyon
10 Bryce Canyon > Page