Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

85 dagen in Amerika, wat te zeggen bij immigrations?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Peachfly
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

85 dagen in Amerika, wat te zeggen bij immigrations?

Bericht door Peachfly »

Hoi allemaal!

In maart vlieg ik naar Amerika om daar drie maanden bij mijn Amerikaanse vriend te zijn. Ik heb hier onwijs veel zin in, maar ik vind het ook nogal spannend en ben vooral nerveus voor de douane. Er is mij aangeraden om niks te zeggen over mijn vriend, of te benoemen dat ik iemand in Amerika ken omdat dat als rode vlag gezien kan worden.

Mijn heen- en terugvlucht staan al vast (zijn wel flex-tickets vanwege corona), maar naast het bezoeken van mijn vriend heb ik weinig plannen over hoe ik mijn tijd in Amerika ga vullen. Misschien dat ik in april een paar weken langs de oostkust ga reizen, maar daarvoor heb ik ook nog niks geregeld en is enkel nog een idee.
Ik heb afgesproken met mijn werk dat ik na deze reis gewoon terug kan komen en ik ben bezig met de inschrijving voor een master in Nederland die per september 2022 begint, dus allemaal redenen om gewoon weer terug te keren naar Nederland.

Maar toch is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en weet wat voor vragen ik kan verwachten? Moet ik eerlijk zijn of een 'nep' reis bedenken die ik in drie maanden ongeveer zou kunnen afleggen? Moet ik kunnen laten zien dat ik hiervoor genoeg geld heb etc. etc.?

Alvast hartstikke bedankt!
Laatst gewijzigd door Peachfly op 17 feb 2022, 23:35, 3 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert

Re: 85 dagen in Amerika, wat te zeggen bij douane?

Bericht door mtl »

Je krijgt vooral te maken met de US Immigrations. Bij de paspoortcontrole kun je allereerst twee vragen verwachten: Hoe lang blijf je en wat kom je doen. En bij een lang verblijf kan het voorkomen dat je moet aantonen genoeg geld bij je te hebben.
Gast

Bericht door Gast »

Peachfly schreef:
17 feb 2022, 16:09
Er is mij aangeraden om niks te zeggen over mijn vriend, of te benoemen dat ik iemand in Amerika ken omdat dat reden kan zijn om langer te blijven dan de ESTA toestaat.
Langer blijven dan ESTA toestaat zorgt ervoor dat je nooit meer de US binnen komt, dus dat zou ik zeker niet gaan proberen.
Je kunt toch zeggen dat je pas over 3 maanden begint met je master en dat je gaat rondreizen. Je reist alleen dus vragen krijg je sowieso.

Genoeg geld hebben om jezelf 3 maanden te voorzien (min 100-200 USD per dag, dus een 8-15 k spaarpotje heb je al gauw nodig) is al aangegeven.

Het hangt er maar net van af wie je treft bij immigrations, en hoe zijn/haar bui is of ze je toelaten.
Succes!
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

@Peachfly
Heb je dit topic al gelezen?
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Timothy555 »

Stel, je gaat legitiem 80 dagen naar de USA, en op de laatste dag heb je een ongeluk of ben je ernstig ziek en dien je verzorgd in een hospitaal voor 2 weken. Je hebt langer gebleven dan je ESTA toelaat. Wat dan @Terpies ? Nog steeds nooit meer de USA in? Ik kan me niet inbeelden dat hier geen procedures voor zijn dan?

@topicstarter: ik zou gewoon heel eerlijk zijn, aantonen dat je financieel vermogend bent om er 85 dagen te blijven, je hebt een terugreisticket (de CBP-officer ziet volgens mij helemaal niet of je ticket al dan niet flex is), en als back-up een bewijsje meehebben dat je binnenkort aan die master begint.

Ik reisde in december ook alleen, het gesprekje heeft 45 seconden geduurd (2 vragen, what is the goal of your trip & do you have 10k $ or more on you). Voor ik het weet was ik er door.

In 2019 in NYC duurde het misschien anderhalve minuut. Kan me niet voorstellen dat ze iemand met legitieme bedoelingen zomaar huiswaarts sturen. Ze zijn volgens mij wel getraind in het detecteren van bullshit :D
Peachfly
Amerika-ontdekker

Bericht door Peachfly »

Terpies schreef:
17 feb 2022, 16:35
Peachfly schreef:
17 feb 2022, 16:09
Er is mij aangeraden om niks te zeggen over mijn vriend, of te benoemen dat ik iemand in Amerika ken omdat dat reden kan zijn om langer te blijven dan de ESTA toestaat.
Langer blijven dan ESTA toestaat zorgt ervoor dat je nooit meer de US binnen komt, dus dat zou ik zeker niet gaan proberen.
Je kunt toch zeggen dat je pas over 3 maanden begint met je master en dat je gaat rondreizen. Je reist alleen dus vragen krijg je sowieso.

Genoeg geld hebben om jezelf 3 maanden te voorzien (min 100-200 USD per dag, dus een 8-15 k spaarpotje heb je al gauw nodig) is al aangegeven.

Het hangt er maar net van af wie je treft bij immigrations, en hoe zijn/haar bui is of ze je toelaten.
Succes!

Langer blijven was ik zeker niet van plan! Heb ook expres voor 85 dagen gekozen omdat ik het te riskant vond met corona om precies 90 dagen te verblijven. Zoals ik al aangaf zijn mijn tickets al geboekt en heb ik ook gewoon weer werk als ik terug kom, dus daar zit ik ook gewoon aan vast.

Ik zal dan maar voor de zekerheid wat bankafschriften uitprinten zodat ik dat kan laten zien. Dank!
Peachfly
Amerika-ontdekker

Bericht door Peachfly »

Timothy555 schreef:
17 feb 2022, 16:52
Stel, je gaat legitiem 80 dagen naar de USA, en op de laatste dag heb je een ongeluk of ben je ernstig ziek en dien je verzorgd in een hospitaal voor 2 weken. Je hebt langer gebleven dan je ESTA toelaat. Wat dan @Terpies ? Nog steeds nooit meer de USA in? Ik kan me niet inbeelden dat hier geen procedures voor zijn dan?

@topicstarter: ik zou gewoon heel eerlijk zijn, aantonen dat je financieel vermogend bent om er 85 dagen te blijven, je hebt een terugreisticket (de CBP-officer ziet volgens mij helemaal niet of je ticket al dan niet flex is), en als back-up een bewijsje meehebben dat je binnenkort aan die master begint.

Ik reisde in december ook alleen, het gesprekje heeft 45 seconden geduurd (2 vragen, what is the goal of your trip & do you have 10k $ or more on you). Voor ik het weet was ik er door.

In 2019 in NYC duurde het misschien anderhalve minuut. Kan me niet voorstellen dat ze iemand met legitieme bedoelingen zomaar huiswaarts sturen. Ze zijn volgens mij wel getraind in het detecteren van bullshit :D
Bedankt voor je antwoord en de info! Ik ga gewoon alles uitprinten voor het geval ik het nodig heb dan :) .

Wat ik overigens op de site van ESTA las is dat het alleen genoteerd wordt als je langer dan 90 dagen verblijft (maar wel minder dan een jaar), misschien een boete kan krijgen & als het te vaak gebeurt kunnen ze je 3 tot 10 jaar kunnen verbannen. Either way, was zeker niet van plan om langer dan 90 dagen te verblijven omdat ik mijn vriend natuurlijk graag nog vaker wil zien na deze ene vakantie haha.
Peachfly
Amerika-ontdekker

Bericht door Peachfly »

Trom schreef:
17 feb 2022, 16:43
@Peachfly
Heb je dit topic al gelezen?
Had ik nog niet langs zien komen. Ik zal het doorlezen. Bedankt!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Peachfly schreef:
17 feb 2022, 17:03
Wat ik overigens op de site van ESTA las is dat het alleen genoteerd wordt als je langer dan 90 dagen verblijft (maar wel minder dan een jaar), misschien een boete kan krijgen & als het te vaak gebeurt kunnen ze je 3 tot 10 jaar kunnen verbannen.
Ik zou zeker niet op die coulance rekenen! Sowieso zul je bij een nieuwe esta aanvraag ja moeten antwoorden op de vraag of je ooit te lang gebleven bent, dus je gaat nooit meer een nieuwe esta krijgen
Terug in Texas!
Peachfly
Amerika-ontdekker

Re: 85 dagen in Amerika, wat te zeggen bij immigrations?

Bericht door Peachfly »

hemmie schreef:
17 feb 2022, 18:03
Peachfly schreef:
17 feb 2022, 17:03
Wat ik overigens op de site van ESTA las is dat het alleen genoteerd wordt als je langer dan 90 dagen verblijft (maar wel minder dan een jaar), misschien een boete kan krijgen & als het te vaak gebeurt kunnen ze je 3 tot 10 jaar kunnen verbannen.
Ik zou zeker niet op die coulance rekenen! Sowieso zul je bij een nieuwe esta aanvraag ja moeten antwoorden op de vraag of je ooit te lang gebleven bent, dus je gaat nooit meer een nieuwe esta krijgen
Geen zorgen, ik reken helemaal nergens op. Mijn hele vraag was waar ik rekening mee moet houden zodat ik niet in de problemen ga komen en waar ik aan moet denken om goed te kunnen laten zien dat ik gewoon terug ga naar Nederland. Liet alleen weten wat ik had gelezen op de officiële website van ESTA. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Timothy555 schreef:
17 feb 2022, 16:52

In het kader van eerlijk zijn: had jij ook een vriend/vriendin (als liefdes-partner) in de US? Het gaat uiteraard niet om het alleen reizen, dat snap jij ook…

En met 85 dagen iets met je gezondheid krijgen, tja je zult dan echt wel wat moeten regelen qua papierwerk, maar ook hier begrijp je prima wat ik bedoel met overstay. Je krijgt gewoon geen volgende ESTA meer, zoals @hemmie ook al aangeeft.

TS denkt er iets te luchtig over…
Peachfly
Amerika-ontdekker

Bericht door Peachfly »

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, gaat het niet over overstay. Degene die daarover begon begreep mijn opmerking of de context denk ik niet. Heb ook niet het idee dat ik er te luchtig over doe, het topic van overstay is gewoon niet het punt van mijn vraag en niet relevant. Vandaar dat ik het gesprek gewoon graag terug wil sturen naar US immigration; wat ik daar kan verwachten en wat ik paraat moet hebben om te bewijzen dat ik wel degelijk gewoon terug naar Nederland ga.
Ik begrijp hartstikke goed dat Amerika hartstikke streng is met alles en dat is juist de reden dat hier op dit forum kom om te vragen waar ik rekening mee moet houden mbt de US immigration dienst, aangezien een meid die 3 maanden haar vriend komt bezoeken wel een rode vlag zou kunnen zijn, ondanks het feit dat ik gewoon een fulltime baan heb en van plan ben om te studeren.

Ik zie er nou niet echt het punt van in om me nu zorgen te maken over de mogelijkheid dat ik een medisch ongeval krijg, dat zou in principe al de eerste week dat ik daar ben kunnen gebeuren, of ik kan morgen met mijn fiets in de sloot vallen vanwege storm Eunice en helemaal niet naar Amerika gaan. Als ik de pech heb dat ik een ongeval krijg dan zal ik dat dan moeten regelen en zal ik waarschijnlijk voortaan een visum aan moeten vragen ipv een ESTA. Maar again, niet relevant mbt tot mijn vraag. Het gaat om binnen komen, niet om terug gaan.
Laatst gewijzigd door markro op 18 feb 2022, 09:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

@Peachfly
Bij zo'n lang verblijf zullen ze wel vragen of je genoeg dollars bij hebt, vooral als je geen hotels/auto geboekt hebt. Als je bij je vriend gaat verblijven, grote kans dat ze even een telefoontje naar hem gaan doen. Maar je geeft ook aan een paar weken langs de oostkust te willen reizen. Ik denk als je dat bij immigratie zegt dat je een pittig gesprek gaat krijgen.
19 States so far...
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

@Peachfly Het gaat om binnen komen, niet om terug gaan.

:?:
19 States so far...
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

Peachfly schreef:
17 feb 2022, 23:03

Het gaat om binnen komen, niet om terug gaan.
Even de juiste quote
19 States so far...
Peachfly
Amerika-ontdekker

Bericht door Peachfly »

Corv schreef:
18 feb 2022, 00:05
Peachfly schreef:
17 feb 2022, 23:03

Het gaat om binnen komen, niet om terug gaan.
Even de juiste quote
Meerdere mensen begonnen te praten over wat er zou gebeuren als ik langer dan 90 dagen bleef, door bijv. een medisch ongeval. Maar mijn vraag gaat over binnen komen, de binnenkomst in Amerika; wat ik kan verwachten bij US immigrations en of iemand ervaring heeft met het bezoeken van een geliefde in Amerika. Niet om het terug gaan naar Nederland en wat er zou gebeuren als te lang zou verblijven op mijn ESTA.

Bedankt voor je eerdere antwoord. Ik zal niet benoemen dat ik misschien langs de oostkust ga reizen in april.
Gast

Bericht door Gast »

Je hoeft niet steeds het voorgaande bericht te quoten, dat is ook tegen de forum regels.

Het lijkt alsof je het allemaal toch wel beter weet dus verder advies is overbodig. :thumbup:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Nou, nou zeg, ik snap de 'aanval' op @Peachfly niet... :dontknow:

Zij stelt een hele normale vraag voor iemand die voor langere periode naar Amerika gaat om bij haar vriend te zijn. Het zijn de forumleden die reageren met vragen over een overstay. Daar gaat de vraag helemaal niet over. Topicstarter geeft duidelijk aan 85 dagen te blijven.

Je zult standaard vragen krijgen wat je komt doen, hoe lang blijf je? Of 85 dagen alarmbellen gaan doen rinkelen? Zou best kunnen. Er zijn weinig forumleden die zo'n lange periode blijven, de meeste blijven 2-5 weken. Hoe je die gaat beantwoorden (lange reis of bij vriend verblijven) kan ik of iemand anders niet voor je bepalen. Die keuze moet je toch echt zelf maken. Of er dan ook vragen aan te pas komen hoe je eea gaat bekostigen weet ik niet, die vraag heb ik nog nooit gehad. Maar iemand die bij haar vriend verblijft zal minder hoeven uitgeven dan iemand die een rondreis van 3 maanden maakt. Zoals al aangegeven, zorg dat je goed je banden met Nederland kan aangeven en waarom jij wel na 85 dagen gaat terugkeren naar Nederland. En wie weet doen ze wel een belletje naar je vriend, iedereen heeft Border Patrol wel eens gezien op tv. Zorg dat je vriend op de hoogte is dat hij misschien wel een telefoontje kan verwachten en dat hij zijn verhaal eerlijk en goed voor elkaar heeft.

Succes, heel veel plezier bij je vriend en laat ons weten hoe het gegaan is. :thumbup:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Ik zou gewoon eerlijk zijn, en als ze vragen wat je komt doen, vertellen dat je een vriend bezoekt. Gelukkig is zelfs voor de immigratie ambtenaar de liefde niet verboden. :D
Peachfly
Amerika-ontdekker

Bericht door Peachfly »

@Coyote & @Harry heel erg bedankt voor jullie reactie! Ik zal wel gewoon eerlijk zijn, voor de zekerheid bankafschriften mee nemen en aan mijn vriend doorgeven dat hij misschien gebeld kan worden!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer