ik heb in verschillende topics vragen voorbij zien komen over overstappen op Londen Heathrow met BA. Ik ben zaterdag/zondag vanuit LAX teruggevlogen via Londen en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen hierover. Het leek me even handiger om een los topic te starten, omdat ik het in verschillende subtopics voorbij heb zien komen.
Mijn heenweg was Amsterdam - Dallas - LAX (zie ook hier: ), dus niet via Londen, dus daar kan ik geen ervaringen over deken.
Terugweg was LAX - Heathrow - AMS, op 20-21 november.
Op de heenweg naar tevredenheid de Verifly gebruikt en daar alles benodigde documenten geüpload en zonder issues kunnen vliegen naar LAX met American Airways. Van tevoren ook alles uitgezocht voor de overstap terug.
Op basis van deze websites:
https://apply.joinsherpa.com/travel-res ... equirement (door BA aangeraden) en https://reizentijdenscorona.rijksoverhe ... bestemming vastgesteld dat ik voor de terugweg nodig zou hebben:
- een vaccinatiebewijs (voor beide vluchten)
- een passenger locator form (voor UK)
- een ingevulde quarantaineverklaring (voor NL)
- een ingevuld NL gezondheidsverklaring (voor NL)
- GEEN Covid-test, want omdat ik minder dan 12 uur zou overstappen op Heathrow, telde het niet alsof ik in zeer hoog risico UK was geweest, maar alleen hoogrisico VS.
Ik had al op tijd in de Verifly app de terugweg toegevoegd, kon alleen voor het eerste stuk (LAX - Londen) en daar mijn vaccinatiebewijs geüpload. Daarmee werd automatisch het vinkje gezet bij COVID-test, dat dit niet nodig was. 48 uur vantevoren ook het Passenger Locator Form ingevuld en de QR gescand in de Verifly app. Ready to go voor LAX - Heathrow dus! Ik kreeg overigens erg veel reminders van zowel AA als BA hiervoor. Ik las hier op het forum dat vanaf 16 nov het is afgeschaft om het formulier in te vullen bij een transit, ik moest het echter wel echt invullen in de Verifly app!
Vervolgens kreeg ik van BA een smsje en meerdere mails dat ik alle documenten moest uploaden voor de vlucht Heathrow - AMS. Een makkie, dacht ik... Helaas heeft het systeem van BA niks begrepen van overstappen in de UK en ik moest een COVID-test uploaden. Die had ik alleen niet, want ik hoefde niet te testen (en waarom onnodig veel dollars uitgeven + kans op positieve test als het niet moet). Daarom bij het uploaden aangevinkt dat ik een 'exception' was (eigenlijk voor 12minners) en gehoopt op goedkeuring. Na 24 uur kwam echter het bericht van BA: nee, dit is niet volledig, u kunt niet inchecken...
Vervolgens wij met toch aardig wat stress richting het vliegveld en daar bij de BA balie werd opnieuw gevraagd naar mij COVID-test. Toen opnieuw uitgelegd dat ik als transit passagier een uitzondering vorm op die regel, inclusief geprinte papieren van hierboven genoemde websites. Vervolgens mocht ik meekijken op het scherm van de dame van BA. Daar stond een groot stuk over de Londen - Amsterdam regels, inclusief helemaal onderaan een hele kleine uitzondering voor transit reizigers vanuit de VS. Daarbij stond dat je wel het gezondheidsverklaring document moest ingevuld hebben (deze; https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... nederlands). Die had ik gelukkig uitgeprint en ingevuld en met dat vodje mocht ik dan toch vliegen.. De dame van BA gaf aan dat er zoveel uitzonderingen zijn, dat hun systeem het niet meer kon bijhouden. Als ik echter niet alles zo gedetailleerd had uitgezocht, had ze me toch echt niet laten boarden en had ik gewoon een COVID-test moeten doen.
Daarna op Heathrow nog 2-maal moeilijk gezichten bij het scannen van mijn boardingpass, maar gelukkig mochten we beide keren doorgaan. Belangrijk dus om je goed voor te bereiden met alle benodigde documenten voor je terugreis, en niet schrikken als de BA website aangeeft dat je een COVID-test nodig hebt. Sta je mannetje bij de incheckbalie en neem alles mee waarop staat dat je niet hoeft te testen.... Of gooi alsnog wat dollars door het toilet en test wel