Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reisverzekering Corona

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Reisverzekering Corona

Bericht door ONYX666 »

Ik weet dat er in verschillende topics al e.e.a. is vermeld over reisverzekeringen met corona.

Ik zit nu te bekijken om over te stappen naar de anwb omdat die zoals het er uit ziet bijna alles vergoeden met corona en oranje rode gebieden.

Maar nu werd ik gewezen op ZLM waar zoals ik nu kan zien ook bijna alles verzekerd wordt. Iemand toevallig hier al eens in gedoken wat het verschil is tussen wat ZLM vergoed en ANWB ?
gera_r
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Reisverzekering Corona

Bericht door gera_r »

Uit de polisvoorwaarden van ZLM op hun website:
"Wat is de rol van Unigarant?
Wij bieden de Unigarant reisverzekering aan onder de naam ZLM Doorlopende reisverzekering. Wij
hebben van Unigarant Verzekeringen een volmacht gekregen. De voorwaarden zijn van ons, u ontvangt
een polisblad van ons en wij ontvangen de premie. Unigarant behandelt de schades."

Dus, m.a.w. het is dezelfde verzekering als die van de ANWB, net zoals je ook de reisverzekering kunt nemen bij Menzis; ook van Unigarant.
Je hebt bij calamiteiten in alle gevallen te maken met de ANWB alarmcentrale. Dus het maakt eigenlijk niets uit.

Ik heb een paar weken geleden uitvoerige telefoongesprekken gehad met mijn doorlopende reisverzekering bij de FBTO, maar ook de ANWB en Menzis.
Ben uiteindelijk overgestapt van FBTO (omdat die niet dezelfde dekking biedt qua corona) naar Unigarant. Zowel bij ANWB als bij Menzis krijg je korting als je er al bij aangesloten bent.
Ik ben van beide lid/verzekeringnemer, maar heb de doorlopende reisverzekering uiteindelijk afgesloten bij Menzis, omdat ik daar de meeste korting kreeg. Bovendien sluit die aan op mijn ziektekostenverzekering. Gezien corona, misschien niet onhandig...
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

waarom unigarant en niet anwb ? ik kwam dacht ik bij unigarant duurder uit en iets mindere voorwaarden ?
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

ANWB is geen zelfstandige verzekeraar maar maakt gebruik van zijn merk om verzekeringen te verkopen. Eigenlijk ook een gevolmachtigd agent. Net als ZLM.

De onderliggende verzekeraar is Unigarant. Prijzen kunnen inderdaad wel verschillen, dekkingen dacht ik niet direct, maar daarvoor zou ik de voorwaarden in moeten duiken. :thumbup:
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 11 nov 2021, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij ABN AMRO lopen maar die dekt dus oranje gebieden niet. Mijn zorgverzekeraar is De Friesland en daar kan het wel. Ik ga dus een kortlopende reisverzekering nemen bij De Friesland. Krijg ik nog 10% korting omdat ik mijn zorgverzekering daar ook heb lopen.

De doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij ABN AMRO houd ik overigens wel aan.

Misschien wel handig om eens op een rijtje te hebben waar je wel terecht kunt voor oranje/rode gebieden.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
gera_r
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door gera_r »

Unigarant is 100% dochter van ANWB. De dekking van de reisverzekering is bij ANWB en Menzis precies hetzelfde...
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

Heb beide even ingevuld voor 2 volwassenen en 2 kinderen dan komt anwb goedkoper uit
Elendan
Amerikakenner

Bericht door Elendan »

Ik heb zelf de reis- en annuleringsverzekering bij ZLM, maar volgens mij gelden er betere voorwaarden voor corona bij de ANWB verzekering (ook Unigarant) en zijn die niet gelijk. Ik heb ZLM eerder dit jaar al eens gebeld en zij gaven aan géén annulering vanwege corona meer te vergoeden.

Ik heb het net snel even opgezocht en lees duidelijk:
image.png
Denk er nu toch over na om deze verzekering op te zeggen en naar ANWB over te stappen, als corona-gerelateerde oorzaken daar wel vergoed worden. voorwaarden daar
reisverslagen: 2025 rondje Denver, 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Dat de ANWB weer vergoedingen heeft als je afreist naar oranje reisgebied is ook pas weer sinds ik meen 21 september van dit jaar. Daarvoor was ook vrijwel alles uitgesloten. Dus voor je overstapt verdient het wel de aanbeveling om even te contacten met ZLM.

Als zij een gevolmachtigd agent zijn van de ANWB (zie post hierboven) dan dienen ze meestal de voorwaarden te volgen van de onderliggende verzekeraar. Een gevolmachtigd agent is namelijk een partij die namens de verzekeraar mag optreden.

En pas op. Annuleringskosten zijn zeker niet in alle gevallen verzekerd bij een oranje reisadvies. Als jij niet meer wil, maar er is verder geen aanleiding om te annuleren (denk aan zelf corona, quarantaineplicht bij aankomst, inreisverbod ect.) dan kun je zeker niet zomaar annuleren. Goed om hier naar de voorwaarden te kijken.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 12 nov 2021, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

@Elendan Annuleren wegens Corona is toch ook niet verzekerd bij de ANWB??
Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met een oranje/rood reisadvies?
Ja, je bent dan gewoon verzekerd. Ook voor corona gerelateerde gebeurtenissen. Medische kosten zijn alleen verzekerd als je de aanvullende dekking hiervoor hebt afgesloten. Annulering van je reis of het vroegtijdig afbreken daarvan als gevolg van corona is niet verzekerd.
Bron: https://www.anwb.nl/verzekeringen/coronavirus

Roland

d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Coyote Exact dat bedoel ik.

Je kunt echt alleen annuleren als je zelf corona hebt. Of je het land niet meer inkomt door bijvoorbeeld een inreisverbod of een dichte grens ect. Of je familie (1e en 2e graad) corona heeft. Als jij zelf niet meer wil dan is dat geen reden om te annuleren.

En let op, mocht je via een reisbureau of iets je reis boeken en zij bieden je een alternatieve reis aan, bijvoorbeeld andere bestemming of andere periode, of een voucher dan is dat ook geen reden om te annuleren. Zie https://www.anwb.nl/verzekeringen/coronavirus

M.a.w. boek zo flexibel mogelijk zodat je kunt annuleren mocht dit nodig zijn.

edit: sorry ik zie dat je diezelfde link al deelt :thumbup:
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

Dus alles is exact hetzelfde bij zlm/anwb/unigarant ?

Alleen de prijs verschilt dan
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Of het echt helemaal 100% overeen komt, dat durf ik niet te zeggen en dan zou je echt de voorwaarden naast elkaar moeten leggen en eventueel verschillen moeten zoeken. Los van de prijs die kan verschillen.

Belangrijkste punten zijn.

-Vergoeden zij medische kosten mocht je onverhoopt met covid in het ziekenhuis komen. + extra kosten die moet maken omdat je wellicht langer moet blijven omdat je in quarantaine moet/partner die langer moet blijven omdat je in het ziekenhuis ligt.

-Kun je annuleren op het moment dat jijzelf, je gezin of een eerste of tweede graad familie (ouders, broers/zussen, opa en oma) positief test op corona.

-Extra verblijfskosten op het moment dat er een lockdown komt als jij daar bent en je kunt niet weg, of kosten voor repatriëring. Denk aan het pakken van een eerdere vlucht welke duurder is dan je huidige vlucht.

Zo te lezen doen alle 3 die genoemde aanbieders dat, dat lijkt mij het belangrijkste.

Dan nog een tip van ondergetekende welke werkt bij een verzekeringsmaatschappij, (niet de ANWB overigens).

Als je samen met verdere familie (anders dan eerste of tweede graad) of vrienden op reis gaat. Zorg dat zij ook een goede reis en annuleringsverzekering hebben of sluit een kortlopende reis en annuleringsverzekering af als reisgezelschap. Stel dat iemand van jullie corona krijgt en je kunt niet gaan, dan is het handig om uit te zoeken/voor te leggen aan de verzekeraar of de dekkingen dan ook gelden.

Voorbeeld: Stel je gaat op reis met een bevriend stel. Jouw vader of jijzelf krijgt voor vertrek in Nederland corona en jullie willen/kunnen niet gaan. Het is dan maar de vraag of je vrienden dan kunnen annuleren op hun eigen annuleringsverzekering. Immers hebben zij zelf geen corona en het is geen eerste of tweede graads familie.

Met een kortlopende annuleringsverzekering annuleer je als reisgezelschap. en bij de ANWB kun je ook aangeven van de hoeveel personen van de reis er niet bij jouw in huis wonen. De vergoedingen zijn per saldo dan wel lager per persoon (er geldt namelijk een maximum vergoeding per reis, deze zul je uitsmeren over het aantal personen) en het kan (fors) duurder zijn qua premie dan een doorlopende verzekering

Maar dit is altijd nog beter dan dat je vrienden wel moeten gaan omdat er niets verzekerd is, dit kost meer geld, terwijl de lol er wel af is.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 15 nov 2021, 12:30, 7 keer totaal gewijzigd.
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

vriend van dochter gaat inderdaad met ons mee, die is verzekerd bij ZLM.
Ik wilde eigenlijk overstappen naar anwb en heb ze de vraag voorgelegd dat als hij op terugweg positief zou testen (als testen eventueel weer zou moeten) of ik dan ook kan blijven met vergoeding ticketkosten en verblijfkosten etc.
Maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord (zlm wees naar anwb en andersom) daarom als voorwaarden beetje gelijk zijjn misschien toch verstandiger om zlm te kiezen
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Als hijzelf corona krijgt dan is dat wel verzekerd. Mits dus verzekerd bij een verzekeraar welke dus dekking biedt bij oranje reisadviezen.

Voor de rest zou dit wel eens een voorbeeld kunnen zijn waar het bij het bij jullie niet verzekerd is. Hij is namelijk niet op jullie polis meeverzekerd.

Ieder geval iets om goed uit te zoeken en ik zou hem even voorleggen.

Wat betreft annuleren maakt het nog verschil of je dochter en haar vriend samenwonen en een samenlevingscontract hebben, getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben. Dat wordt gelijkgesteld aan eerste graads familie bij de meeste verzekeraars.

Ik zou de optie van een kortlopende reisverzekering en annuleringsverzekering eens bespreken met de ANWB. Kijken wat ze daarop zeggen. Toch lullig als jullie terug moeten en hij daar achter moet blijven. Dat ga je waarschijnlijk niet doen maar dan kost het je wel extra geld. Kan aardig oplopen als jij 10 dagen extra een hotel moet boeken en een andere vlucht terug moet nemen.

Je hebt er al genoeg gedoe van dan :thumbup:
ONYX666
Amerikakenner

Bericht door ONYX666 »

zlm heeft aangegeven dat als ik bij zlm zat het vergoed zou worden.
Ik heb even een vergelijk gemaakt voor wie het interessant vind.
ANWB heeft duidelijk betere voorwaarden, allen als ik dan aanklik wat er standaard bij ZLM bijzit dan is hij ook 5 euro per maand duurder
Bijlagen
reisverzkering.pdf
(413.44 KiB) 47 keer gedownload
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
13 nov 2021, 14:20
Ik zou de optie van een kortlopende reisverzekering en annuleringsverzekering eens bespreken met de ANWB. Kijken wat ze daarop zeggen. Toch lullig als jullie terug moeten en hij daar achter moet blijven. Dat ga je waarschijnlijk niet doen maar dan kost het je wel extra geld. Kan aardig oplopen als jij 10 dagen extra een hotel moet boeken en een andere vlucht terug moet nemen.
De annuleringsverzekering moet je kijken of je die wel nodig hebt. Tegenwoordig kunnen we alles bijna kosteloos annuleren of we krijgen een voucher voor het ticket. Een annuleringsverzekering is dan van minder belang.

Bovendien moet de annuleringsverzekering binnen x-dagen na het boeken van je reis afgesloten worden terwijl een reisverzekering nog kan tot het moment dat je vertrekt.

Roland

d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Annuleringsverzekering afsluiten voor, of vlak nadat je de reis geboekt hebt dat klopt. Anders is het geen onzeker voorval meer.

Flexibel boeken is in ieder geval verstandig. Daar bedoel ik mee: Annuleerbaar en het liefst zo kort mogelijk op je reis. Als jij 3 dagen voor vertrek onverhoopt positief test (of je gezinsleden) maar je kon maar tot max 7 dagen voor vertrek annuleren bij je accomodatie dan heb je kans dat je alsnog je annuleringsverzekering moet aanspreken. Tenzij je accomodatie coulant is natuurlijk.

Persoonlijk kies ik er ook voor om niet vooruit te betalen. Moet je achter je geld aan en heb daar niet altijd even goede ervaringen mee. Duurde zeker in het begin van de crisis best lang.

Nog los van het gedoe wat je er van hebt.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
15 nov 2021, 12:11
Flexibel boeken is in ieder geval verstandig. Daar bedoel ik mee: Annuleerbaar en het liefst zo kort mogelijk op je reis. Als jij 3 dagen voor vertrek onverhoopt positief test (of je gezinsleden) maar je kon maar tot max 7 dagen voor vertrek annuleren bij je accomodatie dan heb je kans dat je alsnog je annuleringsverzekering moet aanspreken. Tenzij je accomodatie coulant is natuurlijk.
Dat is waar. Maar in deze onzekere tijden boek ik persoonlijk niets dat ruim een week vooraf geannuleerd moet zijn. Op dit moment is alles tot op 1 dag van te voren te annuleren bij mij. Waar ik vroeger vaak ook wel prepaid en niet annuleerbare boekingen deed voor motelovernachtingen, doe ik dat nu ook niet meer. Kost je per overnachting wat extra maar dan behoud je wel alle vrijheid. Ook als ik mijn route terplekke wil wijzigen.

Het wordt natuurlijk ook anders als Covid nog steeds rondwaart en vliegmaatschappijen niet meer kosteloos de tickets laten wijzigen. Dat zal er vast van komen een keer. Moet zeggen dat ik de huidige regelingen zoals bij BA best wel ruimhartig vind. Toen ik dat ticket afgelopen september annuleerde had ik gewoon nog 2 jaar de tijd om mijn voucher te gebruiken.

Roand

d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Coyote schreef:
15 nov 2021, 16:04
in deze onzekere tijden boek ik persoonlijk niets dat ruim een week vooraf geannuleerd moet zijn
Same here. Maar wel door schade en schande wijs geworden zeg maar. De huidige regelingen zijn inderdaad ruimhartig. Maar ook weer niet bij alle airlines en alle hotels.

Covid gaat een blijvertje zijn. Daar gaan we niet meer vanaf komen. Anders dan dat het ''straks'' (waarbij straks een rekbaar begrip is) tot de reguliere luchtwegvirussen gaat horen, vergelijkbaar met griep. Waarbij ik covid absoluut niet wil afdoen als griep.

Geen reisadviezen meer op oranje maar een virus wat erbij gaat horen. En ja er zal ook een moment komen dat de covid regelingen van airlines weer worden afgebouwd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer