Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Little Finland

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Erika schreef:Toch als je hem zo ziet dan is de afstand vanaf de weg niet groot terwijl op het internet hij nog wel als wat lastig word aangegeven.
In ieder geval schoenen met veel grip word aangeraden.
Erika
De moeilijkheid zit ook niet in de lengte maar in de hoogte je moet 750' of te wel 225m overwinnen op slikrock en dat loopt niet gemakkelijk zeker als het nat is uitkijken voor uitglijden.
Rob
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

een beetje te vergelijken met de tocht naar de Delicate Arch met die helling?
http://www.synnatschke.de/gast/peter/yr/yr.html.
Groetjes Erika
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Erika schreef:een beetje te vergelijken met de tocht naar de Delicate Arch met die helling?
http://www.synnatschke.de/gast/peter/yr/yr.html.
Groetjes Erika
Erika,

Hier heb ik een kaartje waarop de trail naar Yellow Rock staat aangegeven. Aan de bochten op het laatste stukje kun je al zien dat dat behoorlijk omhoog gaat.

Afbeelding

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
BaconPopper
Amerikafan

Bericht door BaconPopper »

Vlug nog even een vraagje over White Pocket.

Wij zouden hier naartoe willen, komende van Grand Canyon South Rim richting Page.
Hiervoor moet je in Bitter Springs "rechtdoor", in plaats van "rechts af" om naar Page te rijden.
Je rijdt dan over de Navajo Bridge (dacht ik), om zo na een kleine 70km rechts de House Rock Road in te draaien (richting noorden).
Deze kan je in principe helemaal volgen tot deze over gaat in de Wire Pass, om naar The Wave te gaan, om uiteindelijk terug op de I-89 te komen tussen Kanab en Page.

Ik had graag geweten of dit effectief ook mogelijk is?
We rijden met een SUV.

Als ik de zijsprong naar White Pocket niet meereken, dan zouden we volgens S&T een dikke 50min doen over het stuk House Rock RD/Wire Pass (+/- 47km).
Dit lijkt me echter wat weinig. Ik weet niet hoe de staat van de weg daar is, maar een gemiddelde van 60km/u lijkt me net iets te hoog daar.
Of vergis ik me hierin?

Thanks
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

de House Rock road is normaal gesproken een standaard dirt road.
zolang het niet geregend heeft kun je redelijk doorrijden op deze weg.
60 km/zul je best wel kunnen halen maar vaak heb je een wasbord ondergrond en zelf geef ik toe door wat harder te rijden heb je wat minder last vast.
Nadeel is dat er soms onoverzichtelijke bochten inzitten.
Heeft het wel geregend dan zul je blij zijn met een suv en moet je er niet van opkijken als er stukken weg zijn weggespoeld door de waterstromen.
hieronder zie je dan zo'n stukje waar de weg is uitgesleten en waar je even kunt terrein rijden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erika op 25 mar 2007, 21:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

@ Marjan ,dat kaartje heb ik ook voor me liggen en ik moest eerst even zoeken hoe alles in elkaar zat.
Het lijkt wel de Lombard street in de natuur.
verder lijkt het op het laatste klimmetje naar de Wave toe ,drie stappen naar boven en twee naar beneden.
Ik ga er vanuit dat het dus wel een gemeen klimmetje is.
Erika
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

In een andere Amerikagroep had ik een vraag gesteld aan iemand die naar Little Finland zou gaan. Vorige week is hij teruggekomen en dit was zijn antwoord:

.....> Als ik het had gekund zou het hier in koeie letters staan: ONGELOFELIJK. Ik heb er zelfs 2 dagen vertoefd. Zwaar, nee hoor, valt reuze mee. Wel heb je een high clearance auto nodig vanaf devils throat.

Het is echt heel bijzonder om te zien, hele lange dunne fins die zo breekbaar lijken en gelijk hele bizarre figuren vormen. Maar das nog niet alles ze hadden het net zo goed arches NM of nevada kunnen noemen. Ok, niet zo groot en spectaculair als in de echte, maar er zijn er zoveel dat ik maar gestopt ben met foto's maken. Ze gaan zo op elkaar lijken. ;-)

Een echte aanrader. Ik wil hier zeker nog een keer terug. Heb het vanuit Mesquite gedaan en de roundtrip was toch nog zo'n 90 mijl. De 2e keer ben ik crosscountry vanuit mud wash naar de palm tree gehiked, was zo'n 2 km maar wel redelijk klimmen en dalen, maar wat je allemaal nderweg ziet. HEEL BIJZONDER. vooral met de joshua trees die er
staan.....<

Verder vertelde hij nog over de grote hoeveelheid petroglyphes die je in dit gebied kunt vinden:

....>Verder is mij verteld dat clark country 85000 lokaties kent met indian writing en met de meest mooie en duidelijke aan een zijweg naar little
finland ( een naam die lokaal overigens niemand wat zegt. Leg je uit, dan kennen ze het wel). Daar is een van 2 in Noord Amerika bekende
'falling down' petroglyphs te vinden teniminste waarvan men het bestaan kent. Waar de andere is weet ik niet, maar deze was heel mooi
en duidelijk en niet omgeven door andere petroglyphs.

Vandalen proberen wel de pethroglyphs te verwijderen om ze zo te kunnen verkopen aan de Japanners(schijnt een markt voor te zijn). Als ze
je pakken dan staat er duizenden dollars boete op, maar met 1 ranger voor clark county is het onbegonnen werk dit gebied te beschermen......<

Ik wilde jullie deze informatie niet onthouden.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Dank voor deze update Marjan. Leuk om te lezen. Ik ben benieuwd of jullie er tijdens de komende vakantie ook terecht komen en zo ja, hoe jullie berichten zullen zijn. Het moet wel een heel mooi gebied zijn.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Wauw, mooi zeg!
Mesquite was bij ons tot nu toe 2x een "koffiestop" tussen Zion en LV.
A.s september wordt dat dus een iets langere pauze !
Ik kan de afstand vanaf Mesquite vanaf dit kaartje niet goed inschatten.
Hoeveel mijl is het ongeveer?
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ga er maar vanuit dat de afstand vanaf Mesquite tot aan Little Finland zo rond de 55 tot 60 kilometer is.
Nu is dat een beetje een vertekend beeld omdat het niet een volledig geasfalteerde weg is.
Het eerst grote gedeelte is wel verhard daarna is het een dirt road en hoe die is ,dat is gewoon afhankelijk van het weer van de afgelopen dagen.
Is het lange tijd droog geweest dan zijn er niet al te veel problemen te verwachten ,maar heeft het wel geregend die tijd dan kan de ondergrond wel weer verradelijk zijn en is het een weg waar dan een 4x4 goed te gebruiken is .
Erika
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

hekkie schreef:Daar is een van 2 in Noord Amerika bekende
'falling down' petroglyphs te vinden teniminste waarvan men het bestaan kent. Waar de andere is weet ik niet, maar deze was heel mooi
en duidelijk en niet omgeven door andere petroglyphs.
Gr. Marjan
Is die niet in Petrified Forest NP, daar het een ook een aantal petroglyphs die met een aardverschuiving naar beneden gevallen zijn er staan bovenaan een aantal stalen kijkbuizen waardoor je ze kan zien.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Rob schreef: Is die niet in Petrified Forest NP, daar het een ook een aantal petroglyphs die met een aardverschuiving naar beneden gevallen zijn er staan bovenaan een aantal stalen kijkbuizen waardoor je ze kan zien.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik heb me nog niet in de materie van petroglyphs verdiept. Ik kende het hele begrip 'falling down' petroglyphs niet. Maar het is interessante informatie die jij geeft.... :wink:

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Bedankt voor deze informatie, Marjan. Little Finland staat inmiddels hoog op ons verlanglijstje!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

@ Marjan. Ik hoop dat de voorgenomen trip je gaat lukken want dan kun je ons up- to -date informatie geven.
Ik hoop echt van ganser harte dat we het ook voor elkaar krijgen om er heen te gaan,omdat we er nog maar 1 dag voor over hebben.
Het lijkt me echt waanzinnig mooi om het met eigen ogen te zien
Ik neem aan dat we er hier nog wel de nodige info over krijgen. :roll:
De plaats vinden moet kunnen lukken,de staat van de weg baart me nog de meeste zorgen.
Na vele positief verbaasde reacties hier op dit item zal het wel drukker gaan worden naar dit stukje natuurschoon.
Groetjes Erika
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Op veler verzoek volgt hier een verslag met foto’s en een globale routebeschrijving van onze tocht naar Little Finland.

Allereerst iets over de naam “Finland”. Sommigen zullen bij deze naam denken aan Skandinavië maar daar heeft het niets mee te maken. Het gaat om het engelse woord “fin” wat in het Nederlands “vin” betekent. Hiermee wordt gelijk al duidelijk dat dit gebied zo genoemd is vanwege de fragiele vinachtige zandsteenformaties die zich hier bevinden. Persoonlijk vind ik de rode “vinnen” ook veel weg hebben van heel fijn “kant”. Hier kan de fantasie van een mens op hol slaan, want bij elke stap die je doet ziet een formatie er weer anders uit en zie je er weer andere sprookjesachtige creaties in.

We hebben de tocht naar Little Finland gemaakt in onze gehuurde Ford Explorer 4WD samen met Rob en Annie van dit AAforum. Om dit gebied te bereiken moet je bij Mesquite, NV (tussen Las Vegas (75 mijl) en St. George (50 mijl) de Interstate 15 verlaten bij exit 112. Je volgt de NV 170 zo’n 3,5 mijl richting zuiden naar het gehucht Riverside. Direct nadat je de Virgin River bent overgestoken, maak je een scherpe bocht naar rechts en volgt de Gold Butte Back Country Byway die geasfalteerd is tot Witney Pocket.

We rijden eerst een stukje door de groene Virgin Valley , maar daarna wordt het landschap steeds meer woestijn . We passeren de Juanita Springs Ranch en rechts in de verte zie je Lake Mead met daarachter het Valley of Fire SP. Ondanks de droogte groeit en bloeit hier toch het e.e.a. waaronder de Joshua Tree en div. cactussen. We stoppen een paar keer want cacti Rob wil dat natuurlijk van dichtbij bekijken.

Afbeelding
Onderweg zie je Lake Mead met daarachter het Valley of Fire SP

Afbeelding
Rob moest natuurlijk de cacti fotograferen....

Afbeelding
We komen in de buurt bij Witney Pocket

Afbeelding
Bij Witney Pocket waar de weg overgaat in gravel

Bij de prachtige gekleurde rotsformaties rondom Witney Pocket verlaten we bij de driesprong het asfalt en vervolgen naar rechts de unpaved brede gravelroad voor plm 7 mijl naar het zuiden totdat we een bordje zien waarop “Devils Troat” staat. Dit is tevens de laatste bewegwijzering die we tegen komen. Voor de rest zijn we op onszelf en TomTom aangewezen. Hier verlaten we de weg en gaan rechts het zandpad op om vrij kort daarna weer rechtsaf te slaan een ander pad op. Dit staat niet aangegeven.

Afbeelding

Met het kaartje van Synatschke in de ene en de PDA met TomTom in de andere hand rijden we over dit zandpad richting noordwesten en parallel aan de mudwash die zich een eindje van ons vandaan aan onze rechter hand bevindt. Het pad is droog en zanderig en goed berijdbaar. De weg die TT aangeeft, klopt ook nog steeds. Af en toe zien we een zijpaadje en we gokken zo nu en dan, maar de paden komen over het algemeen steeds weer bijelkaar in het vloedbed van de brede mud wash.

We rijden nu op rode rotsen aan en hier bevinden zich petroglyphs op de wanden die we natuurlijk even fotograferen.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

We rijden nu eerst een tijdje richting zuidwest en daarna weer noordwest. De weg splitst zich en wij houden rechts aan tot we de corral passeren. Deze staat ook op ons kaartje, dus we zijn nu zeker dat we goed zitten. De route van TomTom gaat een andere kant op en wij rijden als het ware parallel aan de weg die TT aangeeft.

Als ik goed op het kaartje kijk, klopt dit ook wel. We rijden nog steeds noordwest met aan onze rechterhand een bergrug (mesa) waar we omheen moeten. Waar de berg ophoudt en ook twee grote rivierbeddingen samenkomen draaien we scherp naar rechts om de berg heen in zuidoostelijke richting.

Er komen hier wat paden bij elkaar in deze nieuwe rivierbedding maar wij houden steeds een beetje rechts aan. In de verte zien we al de rode mesa waar bovenop Little Finland zich moet bevinden. De weg eindigt bij de eenzame palm aan de voet van de mesa en hier parkeren we de auto. We hebben het na 3,5 uur rijden dan toch gevonden en zijn heel blij. We doen de rugzakken op en lopen naar links waar zich een pad bevindt om boven op de mesa te komen.

Afbeelding
Het markeringspunt, de eenzame palmboom....

Afbeelding
We lopen naar links om boven op de mesa te komen....

Als we naar boven kijken zien we al de prachtige “fins” die over de rand heen steken.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal boven valt ons allevier de mond open, zo onbeschrijvelijk mooi! De meestuiteenlopende vormen zien we en allemaal hebben ze die fragiele bizarre “fins”. Bij elke stap zien ze er weer anders uit en we fotograferen ons te pletter. We kicken erop dat we deze zeldzaam mooie en verlaten plek gevonden hebben. Hier kunnen we wel een week doorbrengen met een tas vol memorycardjes…..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Misschien een huigje?....

Afbeelding
Even pauzeren....

We houden het twee uur lang vol in de brandende zon zonder enige schaduw bij een temperatuur van 110 F. Het is bijna 14:00 uur als we de terugreis aanvaarden. Dat gaat een stuk sneller als de heenweg en 2 uur later zijn we weer op onze camping in St. George. Wat een dag, geweldig. We hebben in totaal 185 mijl gereden.

We komen zeker nog een keer terug in Little Finland…….

Marjan
Laatst gewijzigd door hekkie op 29 jul 2007, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Marjan,

Mooi verslag en nog mooiere foto's!!

Bij "de huig" dacht ik in eerste instantie even ergens anders aan... :wink: :lol:

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Coyote schreef: Bij "de huig" dacht ik in eerste instantie even ergens anders aan... :wink: :lol:
Je wilt niet weten wat wij allemaal gefantaseerd hebben deze dag bij het zien van al die bizarre vormen..... :lol:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
jolanneke
Amerikafan

Bericht door jolanneke »

Coyote schreef:Marjan,

Mooi verslag en nog mooiere foto's!!

Bij "de huig" dacht ik in eerste instantie even ergens anders aan... :wink: :lol:

Roland
Jij ook al :oops: :lol:

Maar het ziet er geweldig uit, dat Little Finland!!!
1999: Florida
2001: California, Nevada, Arizona, Utah, Hawaii
2004: Colorado, Utah, Arizona, Nevada
2006: British Columbia, Alberta, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington
2008: California, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Leuk verslag en mooie foto's van een wel heel uniek gebied.
Bedankt voor het willen delen met ons.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Wat een prachtig gebied! Mooie foto's Marjan, en een goede beschrijving ook! Ik denk dat dit zeker een plekje verdient op de website ergens, want een goede beschrijving van dit gebied is behoorlijk uniek!

Nog even, en je kan professionele rondleidingen gaan geven in afgelegen en bijzondere gebieden :lol:

Mogen wij je dan inhuren? 8)
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer