Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikanen en de wereld
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
@Clint
@ZappyVlaams:
ik denk dat jullie al enige jaren de deuren van de lagere school achter je hebben dichtgetrokken?
Dit zijn momenteel de eindtermen van de lagere school aangaande wereldoriëntatie:
http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/basiso ... ntatie.htm
@ZappyVlaams:
ik denk dat jullie al enige jaren de deuren van de lagere school achter je hebben dichtgetrokken?
Dit zijn momenteel de eindtermen van de lagere school aangaande wereldoriëntatie:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Amerikanen en de wereld
Een uitwisselingsstudent volgt een ander traject dan een reguliere (Amerikaanse) student.ZappyVlaams schreef:Nu is de ex van mijn zus enkele jaren geleden een jaar naar de VS gegaan (laatste jaar van de humanoira eens in een ander land doen) en hij had als één van zijn vakken aardrijkskunde gekozen (waarom men een systeem kiest waar mensen hun vakken zo vrij kiezen is me een raadsel, ieder kind zou toch op z'n minst Engels en Frans/Spaans moeten kunnen).
Elke
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Dat klopt, mijn dochter heeft er nog nachtmerries vanClint schreef: Was dat maar waar! Ik herinner me nog hele nare proefwerken op de lagere school waar ik allerlei Japanse steden moest kunnen aanwijzen op een kaart.

-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
De eindtermen zijn een minimum dat moet worden bereikt door de leerlingen, scholen mogen altijd meer aanbieden en dat doen ze vaak ookkastelke schreef:Dit zijn momenteel de eindtermen van de lagere school aangaande wereldoriëntatie:

Gelukkig is dat bij mij al weer zo'n 8/9 jaar geleden jaik denk dat jullie al enige jaren de deuren van de lagere school achter je hebben dichtgetrokken?

Ja inderdaad, dat kan ik me ook nog herinneren.. Volgens mij moest Australie er ook aan geloven in groep 8.jerbia schreef: Dat klopt, mijn dochter heeft er nog nachtmerries van![]()
. Overigens heeft zij in groep 8 ook alle staten van de VS moeten leren. Met het overhoren heb ik toen ook weer heel wat kennis opgehaald
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar ik ken in Vlaanderen geen enkele lagere school die je de staten van Amerika laat studeren. Net zoals ik ook geen 1ste graad middelbaar ken die je dat laat leren. (over de 2de en 3de graad kan ik mij niet uitspreken wegens geen kennis van hun vakinhouden)Stephanie_UCLA schreef: De eindtermen zijn een minimum dat moet worden bereikt door de leerlingen, scholen mogen altijd meer aanbieden en dat doen ze vaak ook
Elke
Toch nog even een paar opmerkingen. Zo'n filmpje kan ge-edit worden: alle correcte antwoorden er uit halen, en kijk eens aan hoe dom de Amerikanen zijn.
Wat betreft de geschiedenis die mijn kinderen leren op school, een paar voorbeelden (van wat ik mezelf nog herinner waar ze mee bezig waren): op de vierde klas leerden ze oa. over Azie. Ook leerden ze dat jaar over New York (dat ik waar we wonen), en de geschiedenis van de 7 naties van de Iroquois.
Op de vijfde klas was het Amerikaanse geschiedenis, kolonische leven en "westward journey".
Op de zesde klas oa. oude wereldgeschiedenis, Mesopotamie ed.
Ook weer meer Amerikaanse geschiedenis, en ze moesten alle staten met hoofdsteden uit het hoofd leren.
Wat ze zich hiervan zullen herinneren als ze 10 jaar van school zijn is de vraag. In ieder geval worden de lessen een stuk leuker gebracht dan wij vroeger waar we alles maar uit het hoofd moesten leren. Nu zijn ze er veel intensiever mee bezig. Bijvoorbeeld als er bij geschiedenis over Egypte geleerd werd, werden er in Engelse les boeken over Egypte gelezen, en in science een kip gemummificeerd.
Wat betreft de geschiedenis die mijn kinderen leren op school, een paar voorbeelden (van wat ik mezelf nog herinner waar ze mee bezig waren): op de vierde klas leerden ze oa. over Azie. Ook leerden ze dat jaar over New York (dat ik waar we wonen), en de geschiedenis van de 7 naties van de Iroquois.
Op de vijfde klas was het Amerikaanse geschiedenis, kolonische leven en "westward journey".
Ook weer meer Amerikaanse geschiedenis, en ze moesten alle staten met hoofdsteden uit het hoofd leren.
Wat ze zich hiervan zullen herinneren als ze 10 jaar van school zijn is de vraag. In ieder geval worden de lessen een stuk leuker gebracht dan wij vroeger waar we alles maar uit het hoofd moesten leren. Nu zijn ze er veel intensiever mee bezig. Bijvoorbeeld als er bij geschiedenis over Egypte geleerd werd, werden er in Engelse les boeken over Egypte gelezen, en in science een kip gemummificeerd.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Amerikafan
Exact wat ik erbij gezet heb.ANY schreef:Toch nog even een paar opmerkingen. Zo'n filmpje kan ge-edit worden: alle correcte antwoorden er uit halen, en kijk eens aan hoe dom de Amerikanen zijn.
Dus ze kennen ook de Europese geschiedenis in grote lijnen dan? Wie Amerikaanse geschiedenis zegt, zegt immers Europeese geschiedenis.Wat betreft de geschiedenis die mijn kinderen leren op school, een paar voorbeelden (van wat ik mezelf nog herinner waar ze mee bezig waren): op de vierde klas leerden ze oa. over Azie. Ook leerden ze dat jaar over New York (dat ik waar we wonen), en de geschiedenis van de 7 naties van de Iroquois.

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Mijn ervaring is, dat er meer aan sociale aardrijkskunde en geschiedenis wordt gedaan, dan aan topografie (het aanwijzen van specifieke plekken op een kaart). Het hele "aardrijkskunde en geschiedenis" vak wordt hier anders aangepakt, het vak heet ook niet "history" of "geography", maar social studies.
Verder leren de kinderen veel meer "hands on", dan wij vroeger. Als er bijvoorbeeld over het oude Griekenland wordt geleerd, zit daar ook een toga dag bij met allerlei oude Griekse gewoontes. Toen er over de Holocaust werd onderwezen, kwam er een dame, die het concentratiekamp heeft overleefd, praten in de klas van mijn dochter.
Mijn 11-jarige kan trouwens prima de werelddelen aanwijzen en weet van de grootste landen ter wereld de hoofdsteden. Wat het aanwijzen op een kaart van bepaalde plaatsen met iemands wereldbeeld te maken heeft, ontgaat me trouwens.
Hier is bijvoorbeeld, wat ze in de tweede klas leren met Social Studies in onze county:
Social Studies instruction incorporates the four strands of history, geography, civics, and economics. Students study individuals who have made significant contributions to the United States and its history. They study three American Indian tribes from three regions (the Eastern Woodlands, Plains, and Southwest) to understand how groups adapt to their environment and meet their basic needs in different ways. Students learn about early European explorers who came to America. They study the ancient empire of Mali and the contemporary culture of Mexico.
en dit leert mijn fifth grader met dit vak:
Social studies instruction incorporates the four strands of history, geography, civics, and economics while students learn about world civilizations. Students study the ancient civilizations of Mesopotamia and Egypt, the classical civilizations of Greece and Rome, the Middle Ages, the Renaissance, and a contemporary African, Asian, or Latin American society.
Verder leren de kinderen veel meer "hands on", dan wij vroeger. Als er bijvoorbeeld over het oude Griekenland wordt geleerd, zit daar ook een toga dag bij met allerlei oude Griekse gewoontes. Toen er over de Holocaust werd onderwezen, kwam er een dame, die het concentratiekamp heeft overleefd, praten in de klas van mijn dochter.
Mijn 11-jarige kan trouwens prima de werelddelen aanwijzen en weet van de grootste landen ter wereld de hoofdsteden. Wat het aanwijzen op een kaart van bepaalde plaatsen met iemands wereldbeeld te maken heeft, ontgaat me trouwens.
Hier is bijvoorbeeld, wat ze in de tweede klas leren met Social Studies in onze county:
Social Studies instruction incorporates the four strands of history, geography, civics, and economics. Students study individuals who have made significant contributions to the United States and its history. They study three American Indian tribes from three regions (the Eastern Woodlands, Plains, and Southwest) to understand how groups adapt to their environment and meet their basic needs in different ways. Students learn about early European explorers who came to America. They study the ancient empire of Mali and the contemporary culture of Mexico.
en dit leert mijn fifth grader met dit vak:
Social studies instruction incorporates the four strands of history, geography, civics, and economics while students learn about world civilizations. Students study the ancient civilizations of Mesopotamia and Egypt, the classical civilizations of Greece and Rome, the Middle Ages, the Renaissance, and a contemporary African, Asian, or Latin American society.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 15 apr 2007, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Een stuk Europese geschiedenis krijgen ze ook hoor. Bij Amerikaanse geschiedenis hoort inderdaad de Europese, en ze leren welke landen de immigranten vandaan kwamen.
Ik geloof dat ze in de vijfde klas de Holocaust gehad hebben, en daar ook boekjes over lazen. Ik las met hun mee, "Number the Stars" was er een van weet ik nog, een boekje voor kinderen over het leven in die tijd.
Dat zijn zo de dingen die ik mezelf herinner wat ze gehad hebben, ze krijgen heel wat meer waar ze het thuis niet over hebben.
Ze zijn trouwens ook verplicht om 1 vreemde taal te nemen, en mijn kinderen hebben allemaal voor Duits gekozen. Hierbij leren ze ook heel veel over het land en niet alleen de taal.
Ik geloof dat ze in de vijfde klas de Holocaust gehad hebben, en daar ook boekjes over lazen. Ik las met hun mee, "Number the Stars" was er een van weet ik nog, een boekje voor kinderen over het leven in die tijd.
Dat zijn zo de dingen die ik mezelf herinner wat ze gehad hebben, ze krijgen heel wat meer waar ze het thuis niet over hebben.
Ze zijn trouwens ook verplicht om 1 vreemde taal te nemen, en mijn kinderen hebben allemaal voor Duits gekozen. Hierbij leren ze ook heel veel over het land en niet alleen de taal.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Je zou eens naar dat nieuwe tv-programma "Are you smarter than a 5th grader" moeten kijken (heb het zelf pas 1 keer gezien).
Dan zie je dat die kids hier op school best wel wat leren, het is maar wat je met die info doet en waar je interesses liggen.....
Ik zelf vond Aardrijkskunde leuk en Geschiedenis niet.
Hier leren mijn kids weer alle presidenten uit de Amerikaanse geschiedenis en daar kan ik ze als Europeaan weer niet mee helpen...of ik leer het samen met ze en dan steek ik er ook wat van op. (Ik doe het laatste).
groetjes uit Coconut Creek
Dan zie je dat die kids hier op school best wel wat leren, het is maar wat je met die info doet en waar je interesses liggen.....
Ik zelf vond Aardrijkskunde leuk en Geschiedenis niet.
Hier leren mijn kids weer alle presidenten uit de Amerikaanse geschiedenis en daar kan ik ze als Europeaan weer niet mee helpen...of ik leer het samen met ze en dan steek ik er ook wat van op. (Ik doe het laatste).
groetjes uit Coconut Creek

-
- Amerikafan
Zouden bij ons wel wat meer mogen doen bij Frans (meer muziek, me dunkt!).ANY schreef:Een stuk Europese geschiedenis krijgen ze ook hoor. Bij Amerikaanse geschiedenis hoort inderdaad de Europese, en ze leren welke landen de immigranten vandaan kwamen.
Oké, bedankt iedereen voor de interessante antwoorden en voor het verrijken van mijn beeld over Amerika(nen)!

-
- Amerika-expert
- Contacteer:

Elke
-
- Amerikafan
de meeste hoge scholen in Amerika hebben als eis dat ze minimaal 2 jaar een buitenlandse taal hebben gehad, de meesten op mijn school houden er na 2 dan ook mee op.ANY schreef:Ze zijn trouwens ook verplicht om 1 vreemde taal te nemen, en mijn kinderen hebben allemaal voor Duits gekozen. Hierbij leren ze ook heel veel over het land en niet alleen de taal.
verder vind ik het niveau op school in Amerika ook bedroevend laag, en bovendien zijn de scholen hier(in kansas) zo bang voor hun reputatie dat ze vrijwel altijd een voldoende geven.
verder hebben de meeste klasgenoten van mij geen idee wat er in de wereld gebeurt, tenzij Oprah er in haar programma aandacht aan schenkt.
dat ze geen idee hebben waar landen liggen, neem ik ze niet kwalijk want dat weten nederlanders ook niet. laatst heb ik trouwens voor mijn spaans klas alle spaanstalige landen moeten leren +hoofdsteden. en voor sociology heb ik ook veel landen van de wereld moeten leren, dus het gebeurt wel maar het ligt er maar net aan welke vakken je neemt
dit is niet waar, voor elk vak dat ze nemen krijgen ze "credit" en ze moeten voor elke categorie(social studies, math, computer, language, art) genoeg credit hebben om een diploma te krijgen.ZappyVlaams schreef:(waarom men een systeem kiest waar mensen hun vakken zo vrij kiezen is me een raadsel, ieder kind zou toch op z'n minst Engels en Frans/Spaans moeten kunnen).
verder is het in Amerika heel belangrijk naar welke universiteit je gaat, hoe moelijkere vakken je hebt gevolgd, hoe meer kans je hebt dat je toegelaten word.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dit verschilt per schooldistrict (of misschien staat), hier in Fairfax County is het drie jaar vreemde taal. Wat het niveau betreft, ook dat verschilt erg van staat tot staat en zelfs van district tot district. Verder zijn er binnen de high schools nog niveaus, het "gewone" niveau ligt, afhankelijk van het vak/leerkracht, ergens tussen VMBO en HAVO hier in Fairfax County, het "Honors" en "AP" (=hoogste) niveau ligt een stuk hoger. De niveaus worden dan ook nog eens per vak gekozen, wat een vergelijk met een ander schoolsysteem erg moeilijk maakt.MRmichiel schreef:de meeste hoge scholen in Amerika hebben als eis dat ze minimaal 2 jaar een buitenlandse taal hebben gehad, de meesten op mijn school houden er na 2 dan ook mee op.ANY schreef:Ze zijn trouwens ook verplicht om 1 vreemde taal te nemen, en mijn kinderen hebben allemaal voor Duits gekozen. Hierbij leren ze ook heel veel over het land en niet alleen de taal.
nee, ik bedoel dat de meeste 'colleges' eisen dat je minimaal 2 jaar een andere taal hebt gehad. de eis van het schooldistrict weet ik eigenlijk niet. over AP-classes heb gelijk deze zijn idd moeilijker, maar niet verplicht. het viel mij op dat veel studenten vakken onder niveau nemen(in nederland net zo goed, maar toch minder dan hier) terwijl ze makkelijk AP-klassen kunnen nemen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Mijn dochter doet twee AP's en een Honors, daarnaast doet ze ook veel vrijwilligerswerk en ze werkt. Dat is een zwaar schema. Hoe het in Kansas is weet ik niet, maar hier tellen voor de colleges niet alleen de academische cijfers, maar ook de extra-curriculaire (is dat een NL woord?) activiteiten van de studenten.
In mijn ervaring, kijkend naar mijn dochter (nu een junior), zijn vooral de laatste paar jaren van high school flink stressvol, als je op een goed college wilt worden toegelaten. Nu heb ik ook een heel verantwoordelijke tiener en er zullen zeker kinderen zijn, die de kantjes eraf lopen, maar dat zal hen dan kwa college keuzes duur komen te staan.
In mijn ervaring, kijkend naar mijn dochter (nu een junior), zijn vooral de laatste paar jaren van high school flink stressvol, als je op een goed college wilt worden toegelaten. Nu heb ik ook een heel verantwoordelijke tiener en er zullen zeker kinderen zijn, die de kantjes eraf lopen, maar dat zal hen dan kwa college keuzes duur komen te staan.
Jazeker, maar ik begrijp nu dat jouw vraag meer betrekking heeft op de kwaliteit van het middelbaar onderwijs in de U.S.? Op die vraag ken ik het antwoord wel: het middelbaar onderwijs in Belgie is gemiddeld een stuk beter. Belgie bevindt zich voor wat betreft bij de absolute wereldtop, terwijl het middelbaar onderwijs in de U.S. op de neeste ranglijsten ergens tussen de 20ste en 30ste plaats staat. Het verband met 'goed' of 'slecht' wereldbeeld begrijp ik overigens nog steeds niet.ZappyVlaams schreef:Dus ze kennen ook de Europese geschiedenis in grote lijnen dan?
--john
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2114 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude