Op de website van het consulaat staat het allemaal aangegeven, maar toch...
Ik had gekozen voor het Consulaat in Jacksonville, FL, maar het kan natuurlijk in elk consulaat.
Je belt of emailt het betreffende consulaat en maakt een afspraak, vraag daarbij ook of ze een fotograaf kennen die de foto's kunnen maken (is een hele heisa over, en ze moeten precies goed zijn blijkbaar, lees hier)
Je download de formulieren van de consulaat website, mij waren hier.
Je vult de formulieren in en laat de foto's (ik heb de mijne in Jacksonville laten maken en deze worden door de fotograaf afgeleverd aan het consulaat wanneer ze klaar waren, goede service "kost maar $38
Je brengt je oude paspoort EN je Permanent Resident Card (lees op de website voor jouw situatie)
Als je daar dan aankomt hoef je niet echt veel te doen, ze bekijkt de papieren en maakt er zeker van dat alles getekend en goed ingevuld is.
En ze laten je de formulieren voor de foto's tekenen (handtekening)
Ze vragen je ook om je eigen adres op de UPS formulieren in te vullen, zodat het jouw handschrift is. (en daarna teken je nog even een "cover my butt" form voor het consulaat
Daarna maken ze copieen van je PR card en eventueel je oude paspoort en kun je, in mijn geval $108 CASH of Money Order overhandigen.
That's it, 15 minuten werk!
Ik was om 4 uur s'morgens opgestaan en stond om 12uur weer thuis. (ideaal om een vliegtuig mee te nemen, normaal is het 4,5 uur rijden enkele reis, nu was het minder dan 2 uur enkele reis
Het zou binnen 2-3 weken binnen moeten zijn, het gaat van Jacksonville naar Miami, dan naar Nederland en weer terug naar Miami, dan naar mijn adres via UPS.
Ik laat jullie weten wanneer het binnen is.
Richard