Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Beste procedé in onze situatie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
SCOMMT
Amerika-ontdekker

Beste procedé in onze situatie

Bericht door SCOMMT »

Goedemiddag allemaal,

Na veel lezen op het forum en zelf zoeken ben ik al ver gekomen, echter waardeer ik soortgelijke persoonlijke ervaringen, vandaar toch maar geregistreerd en mijn vraag gesteld.

Ik ben een Nederlandse man van 26, die eerst gewerkt heeft en daarna begonnen met studeren. Februari 2022 rond ik mijn twee masters af als het goed is. Mijn Amerikaanse vriendin is 28 en woont al 6 jaar in Nederland. Zij rondt haar PhD af in september.
We hebben dus beide iets te bieden aan de Amerikaanse economie.

Om een beter beeld te krijgen van wat het verstandigste is om te doen voor ons, plaats ik hier een topic.
In het verschiet ligt ergens rond augustus 2021 te verloven, om vervolgens rond januari/februari 2022 te trouwen. Trouwen in NL of US is ons om het even. Mijn vriendin spreekt ook zeer goed Nederlands. Waarschijnlijk zit zij dan al in de US en wil ik z.s.m. naar haar. Misschien is het zelfs mogelijk om mijn scriptie te schrijven van november-februari, maar ik denk dat daar ook weer veel haken en ogen aanzitten.

Ik heb gelezen om met een ESTA binnen te komen en dan een aanvraag te doen voor bijvoorbeeld een CR-1 zeer onverstandig is, dus dat wil ik niet.

Ik heb tot dusver twee opties in kaart gebracht, met als doel:
- zo veel mogelijk bij elkaar te zijn;
- z.s.m. werk kunnen zoeken en mijn carrière te kunnen lanceren.

De opties die ik heb gevonden zijn (corrigeer mij als ik het fout heb):
A: Trouwen en CR-1 aanvragen. Wachten tot dit compleet afgerond is. Mijn vraag hierbij is, hoe lang duurt dit ongeveer via Amsterdam? En kan ik de US nog bezoeken op een ESTA om haar te zien?

B: K-1, daar trouwen, daar blijven en Work permit aanvragen (3 maanden, ongeveer toch?), en i-485 adjustment of status aanvragen en i-765 (2-5 maanden in Californië) en wachten op de green card, maar wel kunnen werken.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

Alvast bedankt.
MariekeH
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Beste procedé in onze situatie

Bericht door MariekeH »

Je opties zijn inderdaad CR1 en K1. De CR1 heeft als groot voordeel dat jij meteen een legal permanent resident bent zodra je het land in komt, dus je mag meteen werken. De CR1 duurde onder normale omstandigheden een aantal maanden langer dan de K1, maar momenteel behandelt het consulaat wel CR1s en geen K1s.

Voor de K1 is er geen work permit voordat je je AOS indient. Je komt het land in op je visum, trouwt, en dient je aanvraag voor AOS, EAD en AP in. Mijn EAD duurde destijds 6 maanden.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

CR-1 ligt inderdaad verreweg het meest voor de hand. En ja, terwijl die aanvraag loopt kun je naar de VS op een ESTA, mits je geen alarmbellen doet afgaan bij immigrations (je hebt een klein beetje de schijn tegen omdat het dan inmiddels duidelijk is dat je de intentie hebt om te immigreren - dus het moet duidelijk zijn dat je je netjes aan de voorwaarden van ESTA gaat houden. Niet te lang willen blijven, een retourticket hebben, niet "alvast" op zoek willen gaan naar een baan in de VS, nog steeds een huis/baan in NL, etc. Gewoon een duidelijk verhaal heben dat je even samen wil zijn met je aanstaande en familie, en verder niet.)

Even theoretisch: als je van plan zou zijn om bij een Amerikaanse universiteit aan de slag te gaan, dan is het wellicht mogelijk om een J1 of (academische) H1B te krijgen... dat zou sneller kunnen gaan dan CR1 (en K1). Dan zou je eerst naar de VS kunnen en dan een AOS kunnen doen. Maar dan zou sowieso eerst COVID voorbij moeten zijn. Zoals gezegd: een CR1 ligt veel meer voor de hand dan dit, maar ik wilde het maar even genoemd hebben.
SCOMMT
Amerika-ontdekker

Bericht door SCOMMT »

Dank jullie voor de reacties.

We hebben net twee uur alle opties doorgenomen en besloten dat de weg via een K-1 en daarna adjustment of status ons het beste past. We begrijpen dat ik hiermee enkele maanden geen inkomen heb, maar in principe is dit geen probleem op haar loon en ook spaargeld is er genoeg. Tevens neem ik aan dat het consulaat tegen die tijd wel weer K-1's in behandeling neemt. Wellicht met een backlog.

Waarom is jullie advies zo sterk richting een C-1? Alleen omdat ik bij een K-1 en het vervolg veel papierwerk heb?

Dank voor de input! Ik heb verder geen ambitie om in de academische wereld aan de slag te gaan. Het zal business worden.
MariekeH
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door MariekeH »

Ik heb zelf de K1 gedaan, en die "paar maanden zonder inkomen" vond ik heel zwaar. We trouwden 3 weken nadat ik het land in kwam, een week later dienden we mijn AOS in, en toen duurde het 6 maanden voordat ik mijn EAD kreeg. Dat was financieel lastig, maar het was voor mij vooral emotioneel moeilijk. Mijn man werkte fulltime, en ik zat thuis, in een nieuwe stad, een nieuw land, zonder sociaal netwerk, zonder rijbewijs (daarvoor moest ik in Idaho mijn EAD hebben; dit verschilt per staat). Ik had het behoorlijk onderschat, en ik ken veel mensen die deze periode ontzettend zwaar vinden. Ik raad iedereen daarom altijd aan om in ieder geval de CR1 te overwegen en je niet blind te staren op de iets snellere procedure voor een K1.

Met een CR1 ben je meteen LPR als je het land binnenkomt. Je kan meteen werken, zonder problemen reizen, auto rijden... Met een K1 moet je na je trouwen je AOS indienen, met weer veel bureaucratie en hoge kosten.

Ieder is anders en heeft andere prioriteiten, maar zorg in ieder geval dat je beide procedures en de consequenties die erbij horen, en ook alle kosten, goed begrijpt voordat je beslist wat het beste is in jullie situatie.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Wat Marieke zegt... CR1 heeft een kortere doorlooptijd, is (over het geheel bezien) minder werk, en heeft lagere kosten. Je kunt sneller aan de slag met het opbouwen van je nieuwe leven.
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door babarage »

Ik weet niet echt iets van de procedure dus ben gewoon nieuwsgierig. Hoe loopt het als je het trouwen naar voren schuift (desnoods als formaliteit waarbij je het echte feest doet op een later moment). Dan kun je de papierhandel starten. Na haar promoveren gaat ze naar Amerika om zich daar te vestigen en dan kun jij er na je afstuderen achteraan. Als je na haar promoveren trouwt kun je dan toch pas beginnen met de cr1?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Martijn88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Martijn88 »

Ik zit momenteel midden in mijn CR1, we hebben vorig jaar September gefiled, en ongeveer 6 weken geleden approved. Wij wonen en werken beiden in NL, maar mijn vrouw is Amerikaanse. We missen nog wat tax documenten, en het plan is om ergens in het voorjaar te verhuizen, dus we hebben nog genoeg tijd. Ik heb sinds het filen 2x de US bezocht op ESTA, 1x met kerst, en een keer 5 weken geleden. Geen problemen gehad, alleen nu ivm de Covid situatie lijkt mij ESTA gecancelled te zijn, maar ik kon nog gewoon het land in. Het lijkt erop dat K1 met Covid nu ook lastiger is, omdat je de US niet binnen kan (alleen citizen/LPR/getrouwd met Amerikaan en nog wat uitzonderingen), dus het kan zijn dat het hele procer vertraging op gaat lopen. Ik vind CR1 erg fijn omdat we het toch zelf een beetje in de hand hebben, we hebben ons huwelijk vorig jaar vrij klein gevierd, en hadden gepland om het volgende maand groots in de US te vieren. Dat is helaas door Covid wat opgeschoven, maar ondanks dat is dit voor ons tot nu toe een vrij soepel proces geweest, als je de tijd er tenminste voor hebt.
SCOMMT
Amerika-ontdekker

Bericht door SCOMMT »

Bedankt voor jullie helpzame reacties.

Ha!
Jouw plan klinkt als die van ons. Ik heb gisteravond nog met mijn vriendin erover gesproken dat ik de CR1 toch wel een fijnere optie vind. 6 maanden in huis zitten is erg lang, zonder rijbewijs of iets dergelijks. Ik heb natuurlijk wel het voordeel dat ik net uit een redelijk relaxte studieperiode kom. Dan is 6 maanden niet veel doen minder erg dan wanneer je gewerkt hebt. Ik doe aan fanatiek wielrennen en dat zal prima gaan in de Bay Area, maar zelfs met die activiteiten is het lang.

We kunnen nog geen concrete plannen maken, behalve dat trouwen in januari 2022 vaststaat. Mijn vriendin komt mogelijk nog in aanmerking voor een speciaal programma, als dat zo is, en ik kan mij thesis remote schrijven, gaan we waarschijnlijk een K1 doen, mocht de wachttijd niet te lang zijn. Alle andere opties zal het gewoon een CR1 worden, lijkt mijn eerlijk gezegd het fijnst, maar de K1 heb ik ervoor over om niet 14 maanden apart te zijn.

Ook wij willen onze trouwerij klein houden initieel en dan na 2 jaar een leuk feest geven in de US.

Edit: ik zit met een stom iets. Ik wil, nadat we getrouwd zijn, mijn Nederlandse paspoort wijzigen zodat haar achternaam erin komt. We hebben besloten haar achternaam te gebruiken. Het is een mooie en unieke naam, die van mij is generiek. Ik wil graag één familienaam, vandaar dat ik bereid ben dit te veranderen, maar de Nederlandse overheid laat alleen toe om een toevoeging als e/v/ (echtgenoot van) met haar achternaam toe te voegen. Heeft iemand hier ervaring mee, of dit voldoende is, om dit ook op alle documenten en GC te krijgen in de US?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Je kunt niet de naam in je nederlandse paspoort veranderen, alleen de toevoeging e/v is mogelijk. Ik heb zelf daardoor dus rijbewijs, green card en alle andere zaken in de VS op meisjesnaam, en gebruik die nu ook weer heel vaak in het dagelijks leven om verwarring te voorkomen. Maar ik heb begrepen dat mensen die op k1 komen soms wel hun green card en rijbewijs op getrouwde naam hebben. Maar dat verandert dan nog steeds niets aan je nederlandse paspoort.
Ik heb wel van mensen gehoord dat ze op het moment dat ze de amerikaanse nationaliteit aannamen officieel hun naam wijzigden, en daardoor daarna ook het nederlands paspoort op die naam konden krijgen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of dat altijd goed gaat
Terug in Texas!
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

SCOMMT schreef:
20 aug 2020, 10:28
Ik doe aan fanatiek wielrennen en dat zal prima gaan in de Bay Area
Ik vind fietsen in Amerika meer iets voor mensen met een doodswens...
SCOMMT
Amerika-ontdekker

Bericht door SCOMMT »

Ik wil even een kleine update geven.

Mijn vriendin en ik hebben besloten om voor beide opties voor een CR-1 te gaan. Ik ga haar dit jaar nog ten huwelijk vragen en alles is al gepland! Ik heb de ring al in mijn bezit en kan niet wachten. Ik ben ontzettend enthiousiast en haar en mijn naaste familie is op de hoogte en ook blij voor ons. Dat ik mijn masters doe, doet vermoeden dat ik begin 20 ben, maar niets is minder waar. Gelukkig al 27 hier ;).

Optie A:
Mocht zij wel naar Stanford moeten in september, dan loopt haar 4e NL wetenschapper-visa af in juni 2020. Dan trouwen we voordat ze weg gaat en starten we de CR-1 route. Ik maak mijn masters af en kom dan naar haar toe.

Optie B:
Mocht ze niet naar Stanford gaan, dan krijgt ze haar 5e en permanente visa hier in Nederland en zoekt ze een baan in januari (ze is haar PhD aan het afronden). Dan trouwen we in januari 2022 en hebben we meer dan een jaar verloving. Het plan is dan om hier wellicht ook een eerste kind te krijgen eind 2022 en tegen die tijd zal mijn CR-1 process ook afgerond zijn en gaan we begin 2023 naar de US.

Beide plannen zijn mooi en voelen goed. Ik heb de vrouw van mijn dromen die Nederlands en Engels (uiteraard) spreekt. Dat redelijk snel trouwen voelt buiten het praktische gedeeelte om als iets wat we ook zonder praktische voordelen hadden willen doen.

Wellicht post ik een update tzt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer