Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Credit score
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Re: Credit score
Als ik inlog op mijn Amerikaanse AMEX zie ik wel "lid sinds 2012" maar dat wordt niet als 8 jaar meegerekend op het credit report. In principe rapporteren de credit card maatschappijen iedere maand je statement en dat kun je allemaal nakijken, hoe je dan je Nederlandse geschiedenis op je credit report krijgt is mij niet duidelijk in ieder geval.
Bij de credit lines in mijn credit report (ook in te zien via bv Credit Karma) staat een 'opened' datum - en de oudste datum wordt genomen als "length of credit history". Bij de credit line die ik van AmEx heb staat de datum dat ik ooit mijn Nederlandse kaart heb gekregen. Van de periode voordat ik naar de VS kwam zijn er inderdaad geen maandrapporten - maar die "length of credit history" is wel 1 van de factoren die je score bepaalt.
Ik heb destijds de instructies van AmEx Global Card Transfer gevolgd ( https://www.americanexpress.com/global- ... tates.html ) .
Ik heb destijds de instructies van AmEx Global Card Transfer gevolgd ( https://www.americanexpress.com/global- ... tates.html ) .
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Iedereen weer mega bedankt 
@ADE01 We hebben geprobeerd om bij de 3e grootste een credit score op te vragen. Helaas is het niet gelukt omdat er wordt aangegeven dat je woonachtig in USA moet zijn om dit te kunnen. Dus we kwamen er niet doorheen
Dat het zo'n verschil is dan nog qua banken en internet bankieren! Heb je tips voor goede banken die wel al wat 'moderner' zijn
? Ah oké duidelijk hoe dat zit qua huur etc. Wellicht nog tips hoe je dan een snellere credit score kan opbouwen? Als ik het goed begrijp uit als verhalen van iedereen; in ieder geval meerdere creditcards! Ps hoe bevalt het wonen in USA jou?
@realone Kijk dat klinkt helemaal super! En wat leuk van die job! Maar inderdaad, als je hart er niet ligt vooral niet doen! Veel succes met de verdere zoektocht
Ik hoop dat je snel wat leuks vindt! Heb je eigenlijk al een beeld qua vakantiedagen? Ik hoor en lees vaak dat het 0 tot 10 dagen is per jaar. Enig idee of dat in de IT sector of bij management functies anders is? Want dat is wel wennen gezien de 26 vakantiedagen hier
Eventueel nog tips hoe je het beste vacatures kan vinden, naast Indeed? Volgens mij gaat er ook veel via bedrijven zelf op hun website of niet? Ik heb trouwens nog 3 , denk ik haha, leuke restaurants gezien. Fearington House, Herons en Crawford & Son. Geen steak volgens mij haha maar misschien ken je ze
?! Ps en enig idee qua orkanen in Raleigh? Is het eigenlijk makkelijk om in het begin een huis te kunnen huren in Raleigh/USA of heb je dan ook al een goede credit score nodig?
@hemmie wat goed om te horen van de creditcards. Dat werkt dan toch anders weer dan in NL. Dan komt dat vast goed. En bedankt voor je info van Houston en goed om te horen dat het zo bevalt
Ik vraag me alleen af; Het weer... is het wel te doen in die hitte of valt het eigenlijk reuze mee? En qua scholen; ik lees veel over dat je in hetzelfde district moet wonen als de school anders mag je kind niet naar die school. Of is dat niet bij bijvoorbeeld private schools?
@Terpies bedankt! Maar wij gaan voor een green card ipv gold. Hier in NL kan je ook nog niet op zoveel plekken ermee betalen helaas en dan vind ik de kosten voor een gold zonde
Ik begrijp dus goed dat de, als je geluk hebt, de lengte qua jaren/maanden van je card in NL wél wordt meegenomen maar dat er géén creditscore aan je 'betaalgedrag ' in NL aan wordt toegekend in USA als je hem omzet?!
Bedankt alvast!! Fijne dag
!!

@ADE01 We hebben geprobeerd om bij de 3e grootste een credit score op te vragen. Helaas is het niet gelukt omdat er wordt aangegeven dat je woonachtig in USA moet zijn om dit te kunnen. Dus we kwamen er niet doorheen

@realone Kijk dat klinkt helemaal super! En wat leuk van die job! Maar inderdaad, als je hart er niet ligt vooral niet doen! Veel succes met de verdere zoektocht

@hemmie wat goed om te horen van de creditcards. Dat werkt dan toch anders weer dan in NL. Dan komt dat vast goed. En bedankt voor je info van Houston en goed om te horen dat het zo bevalt

@Terpies bedankt! Maar wij gaan voor een green card ipv gold. Hier in NL kan je ook nog niet op zoveel plekken ermee betalen helaas en dan vind ik de kosten voor een gold zonde

Ik begrijp dus goed dat de, als je geluk hebt, de lengte qua jaren/maanden van je card in NL wél wordt meegenomen maar dat er géén creditscore aan je 'betaalgedrag ' in NL aan wordt toegekend in USA als je hem omzet?!
Bedankt alvast!! Fijne dag

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Dank je, komt wel goed. Werk genoeg in de IT, niet veel anders dan NL!
Restaurants ken ik niet, maar er is dan ook nog genoeg te ontdekken, das het leuke
De vakantiedagen zijn minder, 0-10 ben ik niet tegen gekomen maar rond de 15 is meer standaard. Hangt ook een beetje van de industrie af waarin je zit. Ik ga er sowieso meer bij proberen te onderhandelen en anders kies ik wel voor onbetaald verlof. Hou er trouwens rekening mee dat je in de VS een stuk meer federal holidays hebt die ook beter verspreid zijn door het jaar en dat, wanneer ze in het weekend vallen je de vrijdag of maandag alsnog vrij krijgt. Niet zelf te kiezen, maar toch...
Indeed heeft wel een enorm aanbod aan banen, ik hou het voorlopig daar bij. Veel loopt ook via recruiters merk ik wel, ook net als in NL.
Orkanen in Raleigh gaan heel erg meevallen, daarvoor is het te ver landinwaarts. Voornamelijk harde wind en veel regen, maar dan houdt het wel op. Mijn vrouw groeide op aan de kust en heeft wel een aantal kerel moeten evacueren of een week zonder stroom gezeten. Zo erg ga je het hier niet treffen.
Wij hadden binnen een week al een appartement gevonden in downtown Raleigh. Ze doen wel een credit en renters history check. Met wat uitleg van ons erbij dat we van het buitenland kwamen e.d. bleek dat verder geen probleem. Last resort is dat je een bedrijf voor je garant laat staan. Dat kost je wel 1 maand huur.
Restaurants ken ik niet, maar er is dan ook nog genoeg te ontdekken, das het leuke

De vakantiedagen zijn minder, 0-10 ben ik niet tegen gekomen maar rond de 15 is meer standaard. Hangt ook een beetje van de industrie af waarin je zit. Ik ga er sowieso meer bij proberen te onderhandelen en anders kies ik wel voor onbetaald verlof. Hou er trouwens rekening mee dat je in de VS een stuk meer federal holidays hebt die ook beter verspreid zijn door het jaar en dat, wanneer ze in het weekend vallen je de vrijdag of maandag alsnog vrij krijgt. Niet zelf te kiezen, maar toch...
Indeed heeft wel een enorm aanbod aan banen, ik hou het voorlopig daar bij. Veel loopt ook via recruiters merk ik wel, ook net als in NL.
Orkanen in Raleigh gaan heel erg meevallen, daarvoor is het te ver landinwaarts. Voornamelijk harde wind en veel regen, maar dan houdt het wel op. Mijn vrouw groeide op aan de kust en heeft wel een aantal kerel moeten evacueren of een week zonder stroom gezeten. Zo erg ga je het hier niet treffen.
Wij hadden binnen een week al een appartement gevonden in downtown Raleigh. Ze doen wel een credit en renters history check. Met wat uitleg van ons erbij dat we van het buitenland kwamen e.d. bleek dat verder geen probleem. Last resort is dat je een bedrijf voor je garant laat staan. Dat kost je wel 1 maand huur.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
De grotere banken hebben het wel redelijk voor elkaar, Chase/Bank of America/Citi. Voordeel is dat die ook door heel het land vestigingen hebben. Nadeel is dat je vaak een nummer bent. Ik hoor ook goede verhalen over lokale Credit Unions, daar zit wel veel verschil in qua hoe ze het online ingericht hebben. En dan heb je nog de online banken of financiele spelers die in opkomst zijn, zoals Charles Schwab, Ally en Discover. Die bieden uiteraard prima online mogelijkheden maar heb je geen flexibiliteit van een vestiging waar je binnen kunt wandelen.Heb je tips voor goede banken die wel al wat 'moderner' zijn? Ah oké duidelijk hoe dat zit qua huur etc. Wellicht nog tips hoe je dan een snellere credit score kan opbouwen? Als ik het goed begrijp uit als verhalen van iedereen; in ieder geval meerdere creditcards! Ps hoe bevalt het wonen in USA jou?
Meerdere credit cards inderdaad en zo snel mogelijk, want gemiddelde ouderdom van je krediet lijnen telt aardig mee voor de score. Maar bij te veel te snel kan je aanvraag ook afgewezen worden, en te veel nieuwe krediet lijnen laat je score ook (tijdelijk) dalen, dus goed inlezen om een balans te vinden. Wat men ook doet is een telefoon abonnementje op krediet nemen, is sowieso heel gebruikelijk. Of een auto kopen en voor een klein deel financieren. Zo komt het op je credit report, vervolgens betaal je het direct af of laat je het een paar maanden door lopen zodat de betalingen worden geregistreerd. Wij hebben ons enorm ingelezen in het hele verhaal en mijn vrouw volgt een andere "strategie". Die heeft nu iets van 20 credit cards, voornamelijk voor allerlei punten en bonussen. Ik heb er ~6 en zit een paar punten hoger qua credit score. Zoveel verschil maakt het dus ook weer niet. Het is vooral het opbouwen van een geschiedenis die gewoon tijd kost en verder geen gekke dingen doen.
Leven in de USA bevalt prima. Wij wonen in de suburbs rondom Orlando, lekker rustig, lekker weer, veel te doen en beleven - nu even wat minder dan vanwege Corona. Strand is bijv. een uur met de auto, er is enorm veel natuur in Florida en vanwege het toerisme zit hier de grootste concentratie restaurants in de VS. Qua wooncomfort is het verschil enorm. Voor de prijs van ons gehorige 2 slaapkamer appartement van 85 vierkante meter in NL hebben we nu een bijna 3x zo groot vrijstaand huis met zwembad in de achtertuin. En niet van hout zoals men vaak denkt. De buurt is een mix van van alles qua nationaliteit en vrijwel iedereen is vriendelijk.
De hitte vinden wij niet zo'n groot probleem, we kunnen er best goed tegen, ook doordat we voor we hier kwamen 4 jaar in Mumbai, India hebben gewoond, en tussendoor 2,5 jaar in Rio de Janeiro. Voordeel van Houston is dat we hele goede centrale airconditioning hebben, dus in huis altijd aangenaam. Mijn man heeft gelukkig ook best veel vakantiedagen , dus we gaan elke zomer een paar weken naar NL, of naar een iets koeler gebied in de VS. en verder in de zomer vooral naar buiten in de vroeg ochtend of 's avonds.
Wat scholen betreft, in principe bepaalt je adres naar welke school je kind gaat, zelfs binnen een school district zijn er erg weinig mogelijkheden om een transfer naar een andere school te krijgen. Als je een schoolgaand kind hebt dus erg belangrijk om rekening mee te houden als je een woning zoekt. Maar zeker in de buitenwijken (Houston ISD is niet zo'n aanrader) zijn er volop goede scholen. Bij prive scholen heb je dat uiteraard niet, maar volgens mij is het vaak makkelijker gewoon in een wijk met een goede public school te gaan wonen, ook al is dat dan iets duurder. In onze omgeving gaan veruit de meeste kinderen naar public school. Maar in Houston zelf ligt dan anders, met name doordat Houston ISD niet goed schijnt te zijn.
Wat scholen betreft, in principe bepaalt je adres naar welke school je kind gaat, zelfs binnen een school district zijn er erg weinig mogelijkheden om een transfer naar een andere school te krijgen. Als je een schoolgaand kind hebt dus erg belangrijk om rekening mee te houden als je een woning zoekt. Maar zeker in de buitenwijken (Houston ISD is niet zo'n aanrader) zijn er volop goede scholen. Bij prive scholen heb je dat uiteraard niet, maar volgens mij is het vaak makkelijker gewoon in een wijk met een goede public school te gaan wonen, ook al is dat dan iets duurder. In onze omgeving gaan veruit de meeste kinderen naar public school. Maar in Houston zelf ligt dan anders, met name doordat Houston ISD niet goed schijnt te zijn.
Terug in Texas!
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ohhh zie nu dat mijn reactie nog niet was verstuurd!!
Maar bij deze; iedereen super bedankt voor alle hulp en tips. Heel fijn! Wij gaan weer verder met alle research en wellicht tot weer spreeks op dit forum

Maar bij deze; iedereen super bedankt voor alle hulp en tips. Heel fijn! Wij gaan weer verder met alle research en wellicht tot weer spreeks op dit forum

Ook net verhuisd naar de US.
Zelfde probleem met de cridit historie. Wij kregen alleen een secure credit card met een gelimiteerde credit line.
Maar eens de AMEX benadering geprobeerd. Hier gewoon een normale credit card gekregen met een credit line van 5K USD.
Ik had in Nederland ook AMEX, maar geen idee of dit is gebruikt voor achtergrond check?! Proberen waard byij AMEX ??
Zelfde probleem met de cridit historie. Wij kregen alleen een secure credit card met een gelimiteerde credit line.
Maar eens de AMEX benadering geprobeerd. Hier gewoon een normale credit card gekregen met een credit line van 5K USD.
Ik had in Nederland ook AMEX, maar geen idee of dit is gebruikt voor achtergrond check?! Proberen waard byij AMEX ??
Wat voor plannen hebben jullie dat je zo gebeten bent op een credit score. Met een secured credit card kun je echt de eerste tijd prima uit de voeten.
En waarom zou je een rek. openen louter voor je credit score zoals iemand hier voorstelde. Een betaalrek. kost alle maanden geld bij de meeste banken, tenzij je inkomen hebt en direct deposit laat doen.
Plus wie gaat er meteen na aankomst in de US een huis kopen ?! Dat is, zeker op dit moment, geen goed idee. Kom lean/mean, huur, en kijk de kat uit de boom. Blijf vooral de eerste periode zo flexibel mogelijk. Laat je niet aanpraten dat je een huis moet kopen om "weelde" op te bouwen. Honderdduizenden Amerikanen hebben het tegendeel ervaren.
En waarom zou je een rek. openen louter voor je credit score zoals iemand hier voorstelde. Een betaalrek. kost alle maanden geld bij de meeste banken, tenzij je inkomen hebt en direct deposit laat doen.
Plus wie gaat er meteen na aankomst in de US een huis kopen ?! Dat is, zeker op dit moment, geen goed idee. Kom lean/mean, huur, en kijk de kat uit de boom. Blijf vooral de eerste periode zo flexibel mogelijk. Laat je niet aanpraten dat je een huis moet kopen om "weelde" op te bouwen. Honderdduizenden Amerikanen hebben het tegendeel ervaren.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Maar dat kan iedereen toch prima voor zichzelf uitmaken? Ik ben blij dat ik meteen begonnen met het opbouwen van mijn credit score. Dat hoeft niet heel panisch, maar er bewust van zijn lijkt me prima. Het scheelt me nu vele procenten op bijvoorbeeld een autolening en sinds een jaar ook op een hypotheek. Dat is serieus wat geld onder aan de streep.
Ik denk dat de meesten die hierheen verhuizen gauw op zoek gaan naar een baan en dus inkomen hebben, dus die betaalrekening kan nogal eenvoudig gratis zoals je al aangeeft.
Het huis was wij een jaar geleden gekocht hebben is inmiddels al zo'n $70.000 meer waard. Daar heb je natuurlijk niet direct wat aan, maar het is toch beter dan huren.
Financiële gezondheid vereist nu eenmaal wat aandacht, juist iets wat er bij vele Amerikanen niet echt in zit. Dus het is alleen maar positief dat mensen hier er bewust mee bezig zijn lijkt me.
Ik denk dat de meesten die hierheen verhuizen gauw op zoek gaan naar een baan en dus inkomen hebben, dus die betaalrekening kan nogal eenvoudig gratis zoals je al aangeeft.
Het huis was wij een jaar geleden gekocht hebben is inmiddels al zo'n $70.000 meer waard. Daar heb je natuurlijk niet direct wat aan, maar het is toch beter dan huren.
Financiële gezondheid vereist nu eenmaal wat aandacht, juist iets wat er bij vele Amerikanen niet echt in zit. Dus het is alleen maar positief dat mensen hier er bewust mee bezig zijn lijkt me.
- goldenhills
- Amerika-expert
Een secured credit card is m.i. inderdaad een prima begin. Wij zijn zo ook begonnen, en hadden in een paar jaar een prima credit score opgebouwd, zonder autolening (alleen credit cards, die we maandelijks 100% afbetalen). Geld lenen kost geld... 'Living below your means' en gezond investeren (e.g. 'four fund portfolio') is m.i. veel effectiever. Een mortgage downpayment van minimaal 20% en lage maandelijkse kosten (loan to income ratio) hebben een minstens zo grote impact. Hoe meer actieve leningen je hebt, hoe minder hypotheek je krijgt.
De Amerikaanse samenleving is inderdaad ingesteld op geld lenen, hoge vaste lasten, en minimaal sparen, maar het is niet al te moeilijk om tegen de stroom in te gaan, zeker als buitenlander met een goede baan. Bewijs van een goed inkomen kan het gebrek van credit history compenseren. Een slechte credit history & score is een veel groter probleem dan geen credit history. Je moet voor lief nemen dat je een secured credit card moet nemen, en bijv. borg moet betalen voor je energie aansluiting. Maar na een jaartje ofzo krijg je dat geld weer terug.
De Amerikaanse samenleving is inderdaad ingesteld op geld lenen, hoge vaste lasten, en minimaal sparen, maar het is niet al te moeilijk om tegen de stroom in te gaan, zeker als buitenlander met een goede baan. Bewijs van een goed inkomen kan het gebrek van credit history compenseren. Een slechte credit history & score is een veel groter probleem dan geen credit history. Je moet voor lief nemen dat je een secured credit card moet nemen, en bijv. borg moet betalen voor je energie aansluiting. Maar na een jaartje ofzo krijg je dat geld weer terug.
Klopt, wij hebben het precies zo gedaan, binnen een paar jaar een credit score goed genoeg voor een lage rente op een hypotheek, en daarna ging de credit score al snel nog verder omhoog. Buiten die hypotheek nooit geleend, een paar credit cards die we altijd direct afbetalen, werkt prima.
Terug in Texas!
Zo ben ik ook ooit begonnen... alles betalen met een credit card en elke maand 100% terug betalen.
Wat ook help voor je credit score is om grotere aankopen te financieren (vaak 0% rente) in plaats van direct af te betalen. Het klinkt dom, maar als je bijvoorbeeld een wasmachine/droger nodig hebt en die kosten samen $1200.... ook al heb je dat geld: "Parkeer" dat geld op je bankrekening en maak gebruik van een 12 maand, 0% rente afbetalings regeling die veel winkels hebben.... Een groot gedeelte van je credit score wordt bepaald door dingen af te betalen... ben jij financieel verantwoordelijk.
Ik heb dat ook gedaan met m'n eerste auto in de US. ik had hem cash kunnen betalen, maar een aanbetaling (down payment) + over 36 maand de rest betalen.
Wat ook help voor je credit score is om grotere aankopen te financieren (vaak 0% rente) in plaats van direct af te betalen. Het klinkt dom, maar als je bijvoorbeeld een wasmachine/droger nodig hebt en die kosten samen $1200.... ook al heb je dat geld: "Parkeer" dat geld op je bankrekening en maak gebruik van een 12 maand, 0% rente afbetalings regeling die veel winkels hebben.... Een groot gedeelte van je credit score wordt bepaald door dingen af te betalen... ben jij financieel verantwoordelijk.
Ik heb dat ook gedaan met m'n eerste auto in de US. ik had hem cash kunnen betalen, maar een aanbetaling (down payment) + over 36 maand de rest betalen.
@GoBucks Dat klopt inderdaad, maar pas wel op dat je niet een credit card krijgt van Synchrony bank bijvoorbeeld. Die tellen mee als credit card (helpt nog steeds je credit score), maar niet als een persoonlijke lening. Een persoonlijke lening zou iets beter zijn aangezien je dan een betere mix van verschillene kredieten hebt.
@Martijn88 en @GoBucks goede tips! Dankjewel. Dit ga ik zeker onthouden.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 7564 Weergaves
-
Laatste bericht door Coyote