Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hulp nodig met begrijpen van opties

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
KoudePalmboom
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hulp nodig met begrijpen van opties

Bericht door KoudePalmboom »

Goedemiddag beste forumleden,

Na op dit forum terecht te zijn gekomen en een paar uurtjes gespendeerd te hebben met het lezen van de topics, heb ik toch maar een account aangemaakt.

Kort over mezelf: Ik ben 17, studeer momenteel 5 vwo en als alles volgens plan gaat begin ik binnenkort hopelijk aan de studie Computer Science (WO Bachelor). Hierna zal hoogstwaarschijnlijk een master in Cyber Security komen of een master in Software Technology, althans, tot zover heb ik het uitgestippeld. Ondertussen heb ik een certificaat bemachtigd dat aantoont dat ik de Engelse taal op C1 niveau beheers.

Nu heb ik het geprobeerd zelf uit te vogelen, maar ik was al snel overweldigd door de grote hoeveelheid mogelijkheden. Mijn vraag is wat voor opties ik nou de komende jaren zal hebben betreffende het emigreren naar Amerika.
Ik weet bijvoorbeeld wel dat het mogelijk is om via de dv-lottery een green card te bemachtigen, maar is het wel verstandig om deel te nemen aan de lottery als ik met een studie in Nederland bezig ben? (Had graag in Amerika willen studeren, maar financieel gezien gaat dat ‘m niet worden).
Is het bijvoorbeeld mogelijk om al stage te lopen bij een bedrijf in Amerika tijdens een studie?

In a nutshell: wat zou nou het beste plan van aanpak zijn om mijn kansen te maximaliseren?

Hopelijk heeft iemand hier meer verstand van :D
Als er nog vragen zijn die zouden kunnen helpen, stel ze zeker!
Hockey
Amerika-expert

Re: Hulp nodig met begrijpen van opties

Bericht door Hockey »

Wees welkom. Ik verwijs naar mijn welbekende lijstje:

Let wel, dit betreft de meest gebruikelijke mogelijkheden, niet alle mogelijkheden.

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
3) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
4) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
5) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer.
6) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.

Verder is dit plaatje erg nuttig om zaken duidelijk te maken. En lees ook eens deze twee topics door.

Aangaande deelnemen aan de DV Lottery als je nog studeert, het kan. Doch let wel, als je wint MOET je emigreren. Uitstel is mogelijk voor korte tijd mits goede reden. Bijvoorbeeld laatste half jaar studie afmaken. Meerdere malen meedoen met de DV Lottery vergroot je kansen niet (dus elk jaar heb je evenveel kans of je nu 20 jaar meedoet of voor het eerst meedoet).

Ja, je kan tijdens je studie stage lopen in de VS. Als jouw opleiding dit toestaat.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Stage lopen zou gaan via een J-1 visum. Let wel: dat zou voor je moeten worden aangevraagd door het bedrijf waar je stage gaat lopen, en dat kost hen geld en moeite. De kans dat je 'zomaar' een bedrijf weet te vinden dat daartoe bereid is (als er geen reden is om jou te kiezen boven een Amerikaan met vergelijkbare opleiding) lijkt me niet erg groot.

Je zou kunnen beginnen met je te focussen op Amerikaanse bedrijven die ook in Nederland opereren, en te proberen om bij de Nederlandse vestiging een stage of iets dergelijks te lopen. Als ze je daar eenmaal kennen zijn je kansen om vandaaruit naar de VS te gaan waarschijnlijk een stuk beter.

Kijk toch nog eens goed naar de mogelijkheden om in de VS te studeren (bv aan een community college - sommige hebben lage tuition). Als dat lukt, dan zou je (met een STEM-opleiding zoals CS) in aanmerking moeten komen voor 12 maanden OPT, waarmee je ervaring kunt opdoen bij een Amerikaans bedrijf.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Willem1 schreef:
27 apr 2020, 18:03
...... een community college - sommige hebben lage tuition)
Klopt dit wel? Ik dacht dat ook community colleges voor buitenlanders de hoofdprijs rekenden.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Je bent jong genoeg, dus haal lekker hier je diploma’s op een zo hoog mogelijk niveau, om mee te beginnen, en zoek dan een baan die je die kant op kan brengen.

Ik werk zelf voor een groot Amerikaans bedrijf, en meerdere collega’s uit Europa zijn al die kant op verhuisd via de werkgever, dat is volgens mij nog steeds je beste optie. Tenzij je een leuke Amerikaanse vindt en daarmee trouwt natuurlijk. :wink:
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Hockey schreef:
27 apr 2020, 18:09
Willem1 schreef:
27 apr 2020, 18:03
...... een community college - sommige hebben lage tuition)
Klopt dit wel? Ik dacht dat ook community colleges voor buitenlanders de hoofdprijs rekenden.
Veel wel, maar er zijn uitzonderingen. Als voorbeeld: Chadron State College (Nebraska) rekent voor out-of-state (en: international) students hetzelfde als de in-state tuition, plus $1 per credit hour ( https://www.csc.edu/eaglerate/index.csc ). Daarnaast zijn sommige scholarships zijn ook open voor international students - dat kan de prijs ook drukken.

Het zijn allemaal wel spelden in een hooiberg.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

De kans dat je wint met de DV is per jaar erg klein (~ 1 op 200?), dus ik zou gewoon beginnen met meedoen. Het is de makkelijkste/goedkoopste manier (mits je wint, natuurlijk, en de ambassades niet dicht zijn dat jaar door een pandemie :wink: :cry: ). Ook betekent winnen niet "binnen 3 maanden emigreren". je schrijft je in in oktober 2020 voor DV 2022, de trekking is pas in mei 2021 en dan is je interview ergens na October 2021, wat je rustig kunt uitstellen tot mei/juni 2022. Daarna heb je nog maximaal 6 maanden om te emigreren, wat ook gewoon een actievatie-trip kan zijn (een weekendje new york, bijv) en mag je daarna weer een tijd buiten de VS verblijven (tot 1 jaar). Al eerder genoemd zou je dat zelfs langer kunnen rekken met een re-entry permit, waar studie een van de gebruikelijke redenen is om langer weg te blijven. Misschien voor een drie-jarige bachelor (bij winst DV2022) net niet genoeg, moet dat ruim voldoende zijn om een of andere regeling te treffen lijkt me.
Taygi
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Taygi »

Kan je niet uitkijken naar een unief die stages heeft in de VS?
Een vriendin van mij studeerde aan Karel de Hogeschool, bachelor IT, in Antwerpen en zij heeft haar stage in de VS gelopen. Alles via de school geregeld.
Met haar connecties daar is ze dan terug gegaan voor een master en nu phd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer