Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
VSB Fonds beurs (hulp met interview)
VSB Fonds beurs (hulp met interview)
Ik wil aankomende augustus in de VS starten met een vervolgstudie. Ik ga voor de Master of Business Administration. Ik ben hier al een tijdje mee bezig en ik heb al veel zaken geregeld. Alleen moet het financiele gedeelte nog geregeld worden.
Vanmiddag (13:00 Nederlandse tijd) heb ik een interview voor de VSBFonds beurs. (http://www.vsbfonds.nl/beurzen). Nu heb ik mij al voorbereid hierop, maar ik bedenk me nu net dat ik ook hier nog even om tips had kunnen vragen. Het is really last minute, maar ik kan het altijd proberen. Misschien krijg ik nog tips waar ik helemaal niet aan gedacht had.
Nu weet ik uiteraard niet wat zij precies gaan vragen, maar een indicatie heb ik wel. Dit zijn vragen die ik verwacht die zij gaan stellen (heb er meer, maar deze lijken mij het belangrijkst). De antwoorden zal ik in het kort erbij zetten
- Waarom deze studie?
Volledige potentie als student nog niet bereikt. MBA grotere uitdaging, vanwege buitenland + ik ben een non-native speaker. Kennis, vaardigheden en analytisch vermogen vergroten/verbeteren. Betere aansluiting op het bedrijfsleven. Betere carrieremogelijkheden. Logisch vervolg van mijn studie (bachelor of business admin)
- Waarom in de VS?
VS MBA's zijn toonaangevend, Globalisering betekent een meer wereldwijde perspectief vereist. Gekozen instellen geeft een internationaal georienteerde opleiding. UIteraard in het Engels. Talenkennis, interculturele competenties en internationale netwerk versterken. Communicatieve vaardigheden door buitenland studie vergroten. VS manier van studeren spreekt mij aan (zelfstandigheid, discipline, creativiteit) (is toch anders dan in NL).
En de belangrijkste vraag, aangezien de motivatie van de VSBfonds is dat de kennis en ervaring die de student opdoet in het buitenland uiteindelijk weer ten goede komen aan de Nederlandse maatschappij.
- Hoe kan ik met mijn studie in de VS een bijdrage leveren aan de Nederlandse maatschappij (deze verrijken)?
Nederlands is/was kenniseconomie. Door een VS studie krijg ik veel meer inzicht in de VS markt, manier van zaken doen en raak bekend met de de gewoontes. Kan hierdoor goed beide markten begrijpen en mee werken.
Hebben jullie nog tips of ideen voor vragen die zij zouden kunnen stellen? Ondanks dat het last minute is, zullen jullie me er toch enorm mee helpen.
Ik check dit draadje nog regelmatig voordat ik om 12:15 vertrek van huis.
Alvast bedankt!
Vanmiddag (13:00 Nederlandse tijd) heb ik een interview voor de VSBFonds beurs. (http://www.vsbfonds.nl/beurzen). Nu heb ik mij al voorbereid hierop, maar ik bedenk me nu net dat ik ook hier nog even om tips had kunnen vragen. Het is really last minute, maar ik kan het altijd proberen. Misschien krijg ik nog tips waar ik helemaal niet aan gedacht had.
Nu weet ik uiteraard niet wat zij precies gaan vragen, maar een indicatie heb ik wel. Dit zijn vragen die ik verwacht die zij gaan stellen (heb er meer, maar deze lijken mij het belangrijkst). De antwoorden zal ik in het kort erbij zetten
- Waarom deze studie?
Volledige potentie als student nog niet bereikt. MBA grotere uitdaging, vanwege buitenland + ik ben een non-native speaker. Kennis, vaardigheden en analytisch vermogen vergroten/verbeteren. Betere aansluiting op het bedrijfsleven. Betere carrieremogelijkheden. Logisch vervolg van mijn studie (bachelor of business admin)
- Waarom in de VS?
VS MBA's zijn toonaangevend, Globalisering betekent een meer wereldwijde perspectief vereist. Gekozen instellen geeft een internationaal georienteerde opleiding. UIteraard in het Engels. Talenkennis, interculturele competenties en internationale netwerk versterken. Communicatieve vaardigheden door buitenland studie vergroten. VS manier van studeren spreekt mij aan (zelfstandigheid, discipline, creativiteit) (is toch anders dan in NL).
En de belangrijkste vraag, aangezien de motivatie van de VSBfonds is dat de kennis en ervaring die de student opdoet in het buitenland uiteindelijk weer ten goede komen aan de Nederlandse maatschappij.
- Hoe kan ik met mijn studie in de VS een bijdrage leveren aan de Nederlandse maatschappij (deze verrijken)?
Nederlands is/was kenniseconomie. Door een VS studie krijg ik veel meer inzicht in de VS markt, manier van zaken doen en raak bekend met de de gewoontes. Kan hierdoor goed beide markten begrijpen en mee werken.
Hebben jullie nog tips of ideen voor vragen die zij zouden kunnen stellen? Ondanks dat het last minute is, zullen jullie me er toch enorm mee helpen.
Ik check dit draadje nog regelmatig voordat ik om 12:15 vertrek van huis.
Alvast bedankt!
-
StageNYCfall2007
- Amerikafan
ja dat is ook wel erg last minute, ik lag nog te slapen 
hoop dat het je gaat lukken.
ik ben veel van mijn beurzen in ieder geval misgelopen omdat ze er niet zo in geloofden dat ik weer terug zou komen, dus dat is een belangrijk punt...
hoop dat het je gaat lukken.
ik ben veel van mijn beurzen in ieder geval misgelopen omdat ze er niet zo in geloofden dat ik weer terug zou komen, dus dat is een belangrijk punt...
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
En blijkbaar hadden ze daar alle reden toe?fcolos schreef:ik ben veel van mijn beurzen in ieder geval misgelopen omdat ze er niet zo in geloofden dat ik weer terug zou komen, dus dat is een belangrijk punt...
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
We hebben nog niets gehoord van Hoosier... Zou dat een goed of slecht teken zijn?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Het is een goed teken!
Ondanks het feit dat ik eigenljk te laat om hulp vroeg, ging het interview ging erg goed. Ik had genoeg aan de voorbereidingen die ik zelf getroffen had. In ieder geval bedankt voor de berichten.
Vanmiddag kreeg ik meteen een mailtje van de VSBFonds-commissie met het bericht dat ze unaniem vonden dat ik deze beurs verdien!
Ik heb de beurs dus!!!!!
Ik krijg ongeveer 10.000 euro!!! (precieze bedrag moet nog bepaald worden, maar het is om en nabij dit bedrag!)
Echt ongelovelijk, ik had wel gehoopt dat ik de beurs zou krijgen, maar ik had er niet op gerekend.
Vandaar dat ik dus nog niet gereageerd had. Ik was het even met wat vrienden aan het vieren.
Nu nog de "graduate assistantship" binnenhalen op de de Universiteit waar ik heen wil en het wordt helemaal te gek. Als ik die krijg dan krijg ik een tuition waiver en een stipend (salaris). Daarvoor heb ik al de motivatiebrief en resume opgestuurd en aan de hand daarvan ben ik al uitgenodigd voor een interview (over de webcam). Deze heb ik aankomende dinsdag.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ondanks het feit dat ik eigenljk te laat om hulp vroeg, ging het interview ging erg goed. Ik had genoeg aan de voorbereidingen die ik zelf getroffen had. In ieder geval bedankt voor de berichten.
Vanmiddag kreeg ik meteen een mailtje van de VSBFonds-commissie met het bericht dat ze unaniem vonden dat ik deze beurs verdien!
Ik heb de beurs dus!!!!!
Ik krijg ongeveer 10.000 euro!!! (precieze bedrag moet nog bepaald worden, maar het is om en nabij dit bedrag!)
Echt ongelovelijk, ik had wel gehoopt dat ik de beurs zou krijgen, maar ik had er niet op gerekend.
Vandaar dat ik dus nog niet gereageerd had. Ik was het even met wat vrienden aan het vieren.
Nu nog de "graduate assistantship" binnenhalen op de de Universiteit waar ik heen wil en het wordt helemaal te gek. Als ik die krijg dan krijg ik een tuition waiver en een stipend (salaris). Daarvoor heb ik al de motivatiebrief en resume opgestuurd en aan de hand daarvan ben ik al uitgenodigd voor een interview (over de webcam). Deze heb ik aankomende dinsdag.
Ik hou jullie op de hoogte!
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Geweldig! Gefeliciteerd! Je "wint" niet elke dag 10.000 euro.
Fijn dat je inzet en motivatie worden beloond en ik hoop voor je dat je straks lekker verder kunt studeren.
Logisch dat je dat even wilde vieren met vrienden. Toch een bijzonder moment.
Fijn dat je inzet en motivatie worden beloond en ik hoop voor je dat je straks lekker verder kunt studeren.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Ik had bij mijn interviews al een contract voor 4 jaar op zak, met salaris en vergoeding voor ziektekosten. 4 jaar vinden ze kennelijk net zo lang als niet terugkomen... (ik heb nog helemaal niets besloten over wel/niet teruggaan)houstonwehaveaproblem schreef:En blijkbaar hadden ze daar alle reden toe?fcolos schreef:ik ben veel van mijn beurzen in ieder geval misgelopen omdat ze er niet zo in geloofden dat ik weer terug zou komen, dus dat is een belangrijk punt...
Maar toch jammer, want die beurzen staan goed op je CV, zeker zoiets als Fulbright of deze VSB beurs (alhoewel ik in mijn geval deze twee niet kon aanvragen door de lengte van mijn verblijf).
Felicitaties voor de topic-starter in ieder geval!
"You're drunk again."
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoosier, dikke proficiat! En je hebt groot gelijk dat je dat gaan vieren bent! Het is een heel mooi steuntje in de rug.
Oh ja, niet vergeten hé: wel terugkeren na je studies, want je moet je opgedane kennis ten goede van de Nederlanders brengen hé!

Oh ja, niet vergeten hé: wel terugkeren na je studies, want je moet je opgedane kennis ten goede van de Nederlanders brengen hé!
Elke
Bedankt voor de felicitaties! Ik win inderdaad niet vaak 10.000 euro en het geeft inderdaad een goed gevoel dat mijn werk beloond wordt. Ik heb er echt hard aan gewerkt en deze toekenning voelt dan 2x zo lekker.houstonwehaveaproblem schreef:Geweldig! Gefeliciteerd! Je "wint" niet elke dag 10.000 euro.
Ja een contract voor 4 jaar met salaris, ziektekostenvergoeding, etc zal zeker niet geholpen hebben om hun te overtuigen dat je terug naar NL zou komen/komt. Ze dachten vast dat je de beurs niet nodig hadfcolos schreef:Ik had bij mijn interviews al een contract voor 4 jaar op zak, met salaris en vergoeding voor ziektekosten. 4 jaar vinden ze kennelijk net zo lang als niet terugkomen... (ik heb nog helemaal niets besloten over wel/niet teruggaan)houstonwehaveaproblem schreef: En blijkbaar hadden ze daar alle reden toe?
Maar toch jammer, want die beurzen staan goed op je CV, zeker zoiets als Fulbright of deze VSB beurs (alhoewel ik in mijn geval deze twee niet kon aanvragen door de lengte van mijn verblijf).
Felicitaties voor de topic-starter in ieder geval!
Ik vond de Fullbright beurs ook interessant, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat er allemaal rare voorwaarden aanzaten. Maar ik had helemaal nog niet gedacht aan mijn CV. Daar staat het inderdaad ook mooi op!
Ja, ik hoop ook dat ik de graduate assistantship krijg. Die zou het financiele plaatje helemaal rond maken. En er is een grote kans dat ik de GA krijg, omdat de gene die over de GA's gaat grote intresse heeft getoond. Dus dat is mooiGuus Bosman schreef:Hoosier -- gefeliciteerd! Dat is hardstikke mooi nieuws. Ik hoop dat ook alles rond komt met je graduate assistantship.
Hahaha, ja ik heb wel de intentie om terug te komen na mijn studies.kastelke schreef:Hoosier, dikke proficiat! En je hebt groot gelijk dat je dat gaan vieren bent! Het is een heel mooi steuntje in de rug.
Oh ja, niet vergeten hé: wel terugkeren na je studies, want je moet je opgedane kennis ten goede van de Nederlanders brengen hé!![]()
Maar puur uit nieuwsgieringheid. Wat ik mij nou afvraag. 2 jaar is een lange tijd. Er kan veel gebeuren. Als ik daar de baan van mijn leven krijg aangeboden, wat dan?...
Iedereen in ieder geval bedankt voor de felicitaties!
Als je nu afstudeert en een tijdje in de U.S. blijft hangen, kun je weer geld krijgen. De EU heeft een budget van 1.6 miljard Euro om Europese wetenschappers die naar de U.S. zijn vertrokken over te halen tot terugkeer. Voor beta-wetenschappers die tijdelijk naar de U.S. gaan, is die stap voor 60% uiteindelijk permanent, en dat zit de EU blijkbaar dwars. Nu worden in de U.S. wonende wetenschappers, waarvan men weet dat die nog banden met Europa hebben, benadert door instanties die mooie subsidies en bonussen uit dit anti-brain-drain-budget in het vooruitzicht stellen. Ze sturen zelfs briefjes rond om reclame te maken voor die gelden. Als je echter met een partner terug wil keren, maakt de Nederlandse overheid die terugkeer vanwege de partner bijzonder moeilijk. Die 60% is dan ook voor deel te verklaren uit de door de overheid opgeworpen remigratieobstakels.
Van harte gefeliciteerd overigens. Wat is VSB? Ik ken die afkosting alleen als "Vereniging Surinaams Bedrijfsleven", maar het zal wel wat anders zijn.
--john
Van harte gefeliciteerd overigens. Wat is VSB? Ik ken die afkosting alleen als "Vereniging Surinaams Bedrijfsleven", maar het zal wel wat anders zijn.
--john
Ik heb inderdaad ook artikelen gelezen dat er veel kennis wegtrekt vanuit Nederland en Europa als geheel. Hetgeen wat men naar landen als de VS trekt is het grote geld en de veel grotere budgetten voor Research and Development.JohnNJ schreef:Als je nu afstudeert en een tijdje in de U.S. blijft hangen, kun je weer geld krijgen. De EU heeft een budget van 1.6 miljard Euro om Europese wetenschappers die naar de U.S. zijn vertrokken over te halen tot terugkeer. Voor beta-wetenschappers die tijdelijk naar de U.S. gaan, is die stap voor 60% uiteindelijk permanent, en dat zit de EU blijkbaar dwars. Nu worden in de U.S. wonende wetenschappers, waarvan men weet dat die nog banden met Europa hebben, benadert door instanties die mooie subsidies en bonussen uit dit anti-brain-drain-budget in het vooruitzicht stellen. Ze sturen zelfs briefjes rond om reclame te maken voor die gelden. Als je echter met een partner terug wil keren, maakt de Nederlandse overheid die terugkeer vanwege de partner bijzonder moeilijk. Die 60% is dan ook voor deel te verklaren uit de door de overheid opgeworpen remigratieobstakels.
--john
Het verbaasd me toch dat er uiteindelijk zoveel potjes geld beschikbaar zijn voor studenten en mensen met specifieke kennis. Helaas is de mogelijkheid die jij nu noemt geen optie voor mij aangezien ik geen beta-studie gevolgd heb. Ik heb nu mijn Bachelor of Business Administration behaald en ik ga nu verder voor de Master of Business Administration. Die studies zijn helaas niet mijn sterke kanten.
Met mijn vraag doelde ik meer op de motieven van de stichting VSBFonds. Die bieden deze beurzen namelijk aan ter verrijking van de Nederlandse maatschappij. Nu heb ik niet de intentie om na mijn studie in de VS te blijven, maar, zoals ik al eerder zei, is 2 jaar (duur van mijn studie) een lange tijd waarin veel kan veranderen. Ik kan bijvoorbeeld een droombaan aangeboden krijgen. Wat voor invloed heeft dat op de beurs? Ik weet hier namelijk niet veel over, aangezien ik gisteren pas het bericht van toekenning van de beurs heb gekregen en ik nog geen contract of iets dergelijks gezien heb. Ik ga hierover informeren (niet te veel natuurlijk anders worden ze misschien achterdochtig), maar misschien weet iemand anders hier meer over.
De VSB is niet de Vereniging Surinaams Bedrijfsleven
De VSBFonds vloeit voort uit de fusie van de voormalige VSB Bank (een Nederlandse bank) en het verzekeringsconcern AMEV. Bij deze fusie kreeg de stichting een groot aandelenbelang in Fortis (ook een bank). En van het jaarlijks dividend dat de stichting uitgekeerd krijgt doneert het per jaar zo een 45 miljoen euro aan projecten op het gebied van zorg & welzijn, natuur & milieu, kunts & cultuur en sport & vrijetijd.
De missie van de stichting VSBFonds (http://www.vsbfonds.nl/) is:
Stichting VSBFonds schreef:Het VSBfonds wil bijdragen aan het behoud en de verbetering van een leefbare Nederlandse samenleving, met het oog op een duurzame toekomst. Het VSBfonds doet dit door projecten te steunen die ervoor zorgen dat mensen kunnen deelnemen aan de samenleving en zich kunnen ontplooien.
Staat er in de juridische voorwaarden van de VSB beurs iets over dat je moet terugkeren? Als dat niet het geval is, maakt het namelijk niet uit. Waarschijnlijk kijken ze tijdens het gesprek of je de intentie toont terug te keren. Tenzij expliciet staat vermeld dat je alles terug moet betalen als je niet naar NL terugkomt, hoef je je geen zorgen te maken. En als het wel zo is, kun je het geld altijd nog als (bijna) renteloze lening gebruiken natuurlijkHoosier schreef:Ik heb inderdaad ook artikelen gelezen dat er veel kennis wegtrekt vanuit Nederland en Europa als geheel. Hetgeen wat men naar landen als de VS trekt is het grote geld en de veel grotere budgetten voor Research and Development.JohnNJ schreef:Als je nu afstudeert en een tijdje in de U.S. blijft hangen, kun je weer geld krijgen. De EU heeft een budget van 1.6 miljard Euro om Europese wetenschappers die naar de U.S. zijn vertrokken over te halen tot terugkeer. Voor beta-wetenschappers die tijdelijk naar de U.S. gaan, is die stap voor 60% uiteindelijk permanent, en dat zit de EU blijkbaar dwars. Nu worden in de U.S. wonende wetenschappers, waarvan men weet dat die nog banden met Europa hebben, benadert door instanties die mooie subsidies en bonussen uit dit anti-brain-drain-budget in het vooruitzicht stellen. Ze sturen zelfs briefjes rond om reclame te maken voor die gelden. Als je echter met een partner terug wil keren, maakt de Nederlandse overheid die terugkeer vanwege de partner bijzonder moeilijk. Die 60% is dan ook voor deel te verklaren uit de door de overheid opgeworpen remigratieobstakels.
--john
Het verbaasd me toch dat er uiteindelijk zoveel potjes geld beschikbaar zijn voor studenten en mensen met specifieke kennis. Helaas is de mogelijkheid die jij nu noemt geen optie voor mij aangezien ik geen beta-studie gevolgd heb. Ik heb nu mijn Bachelor of Business Administration behaald en ik ga nu verder voor de Master of Business Administration. Die studies zijn helaas niet mijn sterke kanten.
Met mijn vraag doelde ik meer op de motieven van de stichting VSBFonds. Die bieden deze beurzen namelijk aan ter verrijking van de Nederlandse maatschappij. Nu heb ik niet de intentie om na mijn studie in de VS te blijven, maar, zoals ik al eerder zei, is 2 jaar (duur van mijn studie) een lange tijd waarin veel kan veranderen. Ik kan bijvoorbeeld een droombaan aangeboden krijgen. Wat voor invloed heeft dat op de beurs? Ik weet hier namelijk niet veel over, aangezien ik gisteren pas het bericht van toekenning van de beurs heb gekregen en ik nog geen contract of iets dergelijks gezien heb. Ik ga hierover informeren (niet te veel natuurlijk anders worden ze misschien achterdochtig), maar misschien weet iemand anders hier meer over.
Als je de fulbright beurs krijgt, is er wel zoiets, dan krijg je zo'n 2-year regeling op je visum (na afloop moet je 2 jaar weg uit de US).
Ik ben wel een beta, en voor mij waren de hoofdreden om naar de VS te gaan, ontzettend veel meer geld beschikbaar voor onderzoek en veel hogere kwaliteit van onderzoek (op mijn uni althans
Om voor de salarissen hier te blijven hangen, wordt pas interessant (in de beta wereld) als je na behalen van je diploma in de industrie gaat werken hier. Als je hier al zit, is het tevens een stuk makkelijker om hier een baan te vinden, dan wanneer je dat vanuit Nederland probeert.
"You're drunk again."
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 8499 Weergaves
-