Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mijn emigratie naar Amerika.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
hemmie
Amerika-expert

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door hemmie »

Blijft stom, want er zijn zat mensen die op L2 nooit een EAD aanvragen, en toch een SSN hebben. Maar maakt niet meer uit, je hebt hem :clap:
Terug in Texas!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Jessica88 »

Hoi allemaal!

Lange tijd stil geweest maar er is weer een klein beetje nieuws. Onze aanvraag voor de greencards is eindelijk opgestuurd en ontvangen door USCIS! We moeten nu wachten tot onze aanvraag current wordt, en ik heb begrepen dat dat de datum van ontvangst is. Klopt dit? Dan zou dit voor ons juli 2019 zijn. En dan duurt het (volgens de processing times op dit moment) nog 6 tot 11 maanden. Wat ik echter niet snap is dat volgens het visa bulletin van augustus de huidige 'current' datum September 2018 is, terwijl op de pagina van de processing times staat dat de "receipt date for a case inquiry" op Jan 30, 2019 is. Weet iemand hier iets meer over? Ik vind het zo'n lastig proces om te volgen!

Verder gaat alles goed, ondanks wat medische issues hier (wat een jackpot is dat zeg). Ik werk inmiddels in mijn sportschool en ben druk aan het solliciteren op een baan in mijn veld. Ik heb een baan aangeboden gekregen maar hiervoor moet eerst een background check worden gedaan. Deze duurt nu al twee weken (ook omdat ze in NL informatie moeten opvragen) dus ik hoop dat er wat schot in komt te ziten!

Ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen verschaffen. Thanks!
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Goed te horen dat alles goed gaat!

Je bent niet helemaal duidelijk - welk deel van de aanvraag is nu opgestuurd? De I-140, de I-485, of beide (concurrent filing)?

De "priority date" waar het allemaal om gaat is de datum waarop de I-140 (dus niet de I-485) is ontvangen door USCIS. Zodra er een beslissing is genomen op de I-140 wordt er een I-797 afgegeven ('Notice of Action') - en daarop staat de beslissing (goedgekeurd of afgekeurd), en staat ook de priority date vermeld (die dus - voorzover ik weet altijd - gelijk is aan de eerdere datum waarop de I-140 was ontvangen).

De I-797 met goedkeuring is noodzakelijk om het 2e deel van de aanvraag (de I-485) in gang te zetten. Maar, of je de I-485 nu onmiddellijk ingediend hebt (middels concurrent filing) of pas later instuurt : je priority date ligt dan dus al vast.

Dan: in het visa bulletin zie je de "filing date" en de "final action date". Als je een priority date hebt die eerder is dan de filing date, dan mag je je I-485 insturen (als je te vroeg bent, sturen ze m gewoon terug). Dan blijft ie bij USCIS op de plank liggen, totdat de priority date eerder is dan de "final action date". Pas vanaf dat moment wordt je aanvraag werkelijk in behandeling genomen - en gaat de behandeltermijn lopen.

Hier kun je trouwens het historische verloop van de final action dates van eerdere visa bulletins zien: link . Het is nogal grillig.

Was jullie I-140 al eerder opgestuurd geraakt?
Jessica88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jessica88 »

Dank voor je snelle reactie en sorry voor de onduidelijkheid.

De advocaten communiceren super slecht dus ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of ze de I-140 en I-485 tegelijkertijd hebben opgestuurd. Wel weet ik dat we ze beiden hebben ingevuld. Ook weet ik dat de I-140 is ontvangen door USCIS, daar hebben we een ontvangstbevestiging van en een datum. Onze priority date ligt dan dus vast. Begrijp ik nu goed dat dit eerst moet worden goedgekeurd nog alvorens uberhaupt een I-485 kan worden ingediend? Op dit moment staat, als ik inlog met het receipt nr, dat onze aanvraag in ontvangst is genomen.

De filling date is op dit moment september 2018, dus ik neem aan dat we met onze priority date, juli 2019, nog wel even moeten wachten.

Onze I-140 is niet eerder opgestuurd, het duurde gewoon heel lang om al het bewijs te verzamelen voor mijn man. Vooral het bewijs dat hij een bepaald aantal mensen heeft aangestuurd en dus manager is duurde erg lang om te verzamelen.

Bedankt voor de info en excuses voor de overload aan vragen, ik vind het een lastig proces dus ik ben dankbaar voor al jullie hulp!
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

De eerste stap is de goedkeuring van de I-140. Als er extra betaald wordt voor "Premium Processing" (US$ 1225 meen ik), dan wordt de I-140 binnen 15 dagen behandeld en beoordeeld. Dat is daarmee ook het enige deel van het hele traject dat je kunt versnellen. Verder is het (erg) lang afwachten.
judy
Amerikafan

Bericht door judy »

Sinds October 2018 is de premium processing fee $1410 geworden helaas. Ook al maakt die kleine $200 ook niet meer uit :|
Jessica88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jessica88 »

Bedankt voor jullie reacties! (die ik op de een of andere manier overigens nu pas zie!)

Volgens de advocaten van mijn man konden we geen gebruik maken van de premium processing fee, dus helaas. Geen idee waarom, maar ze zeiden dat het niet kon.

Overigens heb ik ook weer een nieuwe vraag. Stel dat mijn man van baan wisselt (naar een ander bedrijf) voordat we onze greencards hebben, dan moeten we dus opnieuw worden gesponserd (we zitten nu op een L1 en L2 visum hier). Houdt dit dan ook in dat we allebei onze greencard aanvraag opnieuw moeten indienen? En zou dit ook betekenen dat ik mijn werkvergunning opnieuw moet aanvragen? Ik ben benieuwd hoe dit zit!

Overigens: ik ben altijd blijven doorsolliciteren en heb nu net mijn eerste week bij mijn nieuwe baan er op zitten. Veel meer in mijn vakgebied en op mijn niveau!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Je man kan niet zomaar van baan wisselen. In elk geval zit hij dan niet meer op een L1, en jij dus niet op een L2, want daarvoor moet je voor dat bedrijf eerst minstens een jaar buiten de VS hebben gewerkt. Een heel ander visum dus, en dan is het maar de vraag of jij mag werken. Op de andere vragen heb ik geen antwoord, maar als je greencardaanvraag door de huidige werkgever wordt gesponsord neem ik aan dat de aanvraag vervalt, en zelfs als je op je nieuwe visum mag werken lijkt mij dat je een nieuwe EAD nodig hebt. Maar als je het zeker wil weten kun je misschien een afspraak maken met een immigration lawyer (niet die die gekoppeld is aan de huidige werkgever lijkt me) en daar je vragen stellen.
Terug in Texas!
Jessica88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jessica88 »

Ha Hemmie,

Bedankt voor je reactie. Dat is al wat ik dacht maar de potentiële werkgever was nogal positief en vertelde dat hij weer een L1 zou kunnen krijgen.

Lijkt me duidelijk, helemaal gezien je voor een L1 al een jaar moet hebben gewerkt voor het betreffende bedrijf.

Blijkt wel weer dat werkgevers weinig zicht hebben op de daadwerkelijke situatie van het hele visum gebeuren!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ja, die werkgever heeft er duidelijk geen kaas van gegeten. Ik ken wel een Nederlands gezin dat hier op L1/2 zat en overstapte naar een andere werkgever, die hebben eerst ruim een jaar in Korea gewond voordat ze weer konden terugkomen.
Andere kennissen zijn overgegaan naar een O-visum, dat is niet zo eenvoudig, maar zij konden wel gewoon in de VS blijven. Geen idee of de partner op dat visum mag werken trouwens.
Terug in Texas!
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Waarom zou je nu, terwijl je green card aanvraag loopt, van baan willen wisselen? Als je dat doet sta je weer helemaal aan het begin van het verkrijgen van een verblijfsvergunning (en valt het nog maar te bezien of de nieuwe werkgever dat proces ook aan zou willen gaan) - dit in de aanname dat dit inderdaad een werkgever-gesponsorde green card is, en niet één van de veel minder vaak voorkomende aanvragen die je persoonlijk kunt doen. Zo’n stap zou ik persoonlijk niet nemen.
Jessica88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jessica88 »

Hallo allemaal!

Weer even een update naar aanleiding van mijn vraag in augustus alweer. De tijd vliegt! Uiteindelijk is mijn man gewoon bij zijn huidige baan gebleven, helemaal omdat we nu natuurlijk al zo ver in het proces zitten. We zijn er bijna en er kan zoveel veranderen als we een nieuwe aanvraag in zouden moeten dienen, dat dit nu niet het juiste moment is om van baan te wisselen.

Ik weet niet of ik hier een apart topic voor moet openen of dat jullie het antwoord op deze vraag misschien weten. We willen graag een huis kopen in Nederland, in eerste instantie om deze te verhuren (in ieder geval de aankomende vijf-tien jaar) en om uiteindelijk in te wonen/te gebruiken als pensioen uiteindelijk. Alleen is het natuurlijk erg moeilijk om een Nederlandse hypotheek te krijgen met een salaris in een andere valuta (zo niet onmogelijk!). Zijn er mogelijkheden die wij niet zien?

Is er hier iemand die er ervaring mee heeft? Ik ben benieuwd!
Bryan K
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Bryan K »

Met betrekking tot de andere valuta kan ik je niet zo goed helpen. Echter wil ik je al wel vast waarschuwen volgens mij is het zo goed als onmogelijk om in Nederland een huis te verhuren waar een hypotheek op zit... Heeft te maken met de rechten van de huurder waar de hypotheek verstrekker niet gelukkig mee is. Daar zul je dus ook een goed gesprek over moeten hebben met de hypotheek verstrekker om dat voor elkaar te krijgen.

Tenzij je het huis natuurlijk cash afrekent, maar aangezien je het over een hypotheek hebt lijkt mij dat niet het geval. En dan nog moet je oppassen met wat wel en niet mag met het huis. Niet alle huizen kun je hier zomaar verhuren.
Jessica88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jessica88 »

Hi Bryan,

Bedankt voor je reactie en de tip! We zullen hier zeker rekening mee houden en dit in ons achterhoofd houden. Maar voordat zulke gesprekken mogelijk zijn moeten we eerst uitvinden of het uberhaupt mogelijk is een hypotheek te krijgen wanneer het salaris in een buitenlandse valuta is. Als iemand daar nog ervaring mee heeft hoor ik het graag!

Thanks
Martijn88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Martijn88 »

Hi Jesica. Heb er zelf geen ervaring mee, maar weet van een aantal vrienden en collega's dat een buy-to-let hypotheek wel mogelijk is in Nederland, zie bv https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheke ... otheek.htm. Je kan niet 100% hypotheek krijgen, en je betaalt meer rente. Wellicht iemand anders die je meer kan helpen met het woonachtig zijn buiten Nederland.
Martijn88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Martijn88 »

Gisteren hebben we de NOA2 ontvangen! Met PD 17 September en de verwachting dat het zeker een jaar zou duren, valt het me alles mee. Aangezien we allebij nog in NL wonen, en ergens volgend jaar pas willen verhuizen, hebben we nog niet alle informatie voor NVC stage verzameld. Maar daar gaan we nu in ieder geval mee beginnen!
Jessica88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jessica88 »

Hoi allemaal,

Na lange tijd weer even een update. Zoals jullie lazen waren we een tijd geleden bezig met het kopen van een huis. Daar zijn we verder niet meer mee door gegaan omdat het inderdaad onmogelijk leek om een Nederlandse hypotheek te krijgen met een buitenlandse valuta.

Inmiddels ben ik hier veel meer gesettled; ik heb een leuke baan, en ga per september beginnen aan een PhD aan de University of Washington. We wonen dus nog steeds in Seattle en blijven hier ook wel een tijdje door de PhD (hopelijk, maar daar zo meer over). Ik werkte in NL als onderzoeker dus ben blij dat ik hiermee verder kan gaan.

Mijn man werkt nog steeds voor het bedrijf waar hij zijn L1 visum kreeg, en zij waren druk bezig met het green card proces voor ons. We hebben in januari 2020 onze biometrics gedaan... en toen kwam corona.

Mijn man zijn I-129S en I-94 lopen in maart volgend jaar (dus maar 2021) af. De advocaten bieden twee opties aan: terug naar NL om het visum te verlengen en daarmee dus automatisch een I-129s en I-94. Mijn man's L1 visum is nog wel geldig tot 2023, maar de werkvergunning verloopt dus eerder. De andere optie is om bij USCIS een extension aan te vragen. Deze optie raden ze af, omdat via deze weg USCIS meer bewijs vraagt, en zag de afgelopen periode meerdere afwijzingen; als je wordt afgewezen kan je ook niet meer een L1 visum aanvragen.

Gezien het huidige politieke klimaat en de beslissingen van de administration, zitten wij nu natuurlijk een beetje in de stress. Geen idee of we terug naar NL kunnen om een nieuw visum aan te vragen want er worden geen visa afgegeven, en we kunnen de VS op dit moment ook niet in met het visum. De green card procedure ligt nu natuurlijk ook helemaal stil, door corona en Trump's executive order, dus we zitten echt een beetje tussen wal en schip. Ik ben natuurlijk erg bang dat we per maart 2021 beiden terug naar NL moeten, vanwege mijn man's I-129 die dan verlopen zal zijn. Dan ben ik net begonnen aan mijn PhD en moet ik er eigenlijk al weer mee stoppen, wat erg jammer zou zijn!

Iemand hier die in het zelfde schuitje zit of iets vergelijkbaars heeft meegemaakt? Ik snap dat het huidige politieke klimaat en corona unieke factoren zijn, maar wie weet!
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Sowieso heb je nog even de tijd - maart 2021 is nog even weg. Wie weet hoe de situatie zich ontwikkelt.

Verlenging van de L1 lijkt me de meest eenvoudige optie. Dat betekent dus idd terug naar Nederland om opnieuw bij het consulaat langs te gaan. Mochten er tegen de tijd dat eea gaat spelen nog steeds geen nieuwe visa-afspraken gemaakt kunnen worden in Amsterdam, dan lijk je zonder veel problemen ('automatically') een verlenging van 240 dagen van de I-94 te kunnen krijgen mits die aanvraag tijdig is gedaan (bron: https://www.uscis.gov/news/alerts/covid ... us-filings ).

Wat me nog te binnen schoot: als je als PhD aan de slag gaat, dan zou de universiteit een J1 voor je moeten kunnen aanvragen. Dan zou je man evt J2 kunnen worden. Punt is alleen dat je er waarschijnlijk niet veel mee opschiet, want volgens mij moet je dan alsnog naar NL om een J1 in je paspoort te krijgen - dus dan loop je tegen hetzelfde probleem aan. En vanuit de situatie van je man gezien is het eigenlijk onlogisch om die L1 niet te verlengen.

Overigens: USCIS heeft zo te zien premium processing weer beschikbaar gesteld voor I-140's (bron: https://www.uscis.gov/news/alerts/uscis ... -petitions ). Eerder schreef je dat PP niet beschikbaar zou zijn - maar heb je nagevraagd waarom niet? (Ik ken geen redenen waarom dat zo zou zijn - maar ik ben geen advocaat. Ik leer echter wel graag nieuwe dingen ;) ) Als je I-140 binnenkort wordt goedgekeurd (al dan niet met PP), en je kunt een AOS (I-485) indienen voordat de I-94 verloopt, dan is het probleem ook voorbij.
Jessica88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jessica88 »

Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie. Ik las de link over de verlenging van de I-94, maar daarmee is de I-129s niet verlengd, of begrijp ik het verkeerd? We hebben inderdaad ook gekeken naar de optie van J1/J2, maar dan zitten we met precies hetzelfde probleem, en volgens mij vervalt dan de green card application ook omdat die via het werk van mijn man gaat.

De I-140 is goedgekeurd, en op 16 december hebben de advocaten de AOS ingediend. Dus volgens mij is de premium processing niet nodig, want de I-140 is al goedgekeurd. Maar goed, telkens denk ik dat ik het proces begrijp, en dan komen er weer afkortingen en termen bij en raak ik weer in de war. Ik dacht namelijk ook dat we goed zaten tot 2023 (tot wanneer mijn man's visum geldig is) en had geen idee dat er ook nog een I-129s bestond die ook nog eerder afloopt.

Ik dacht namelijk dat op dit moment de I-485 niet zo'n verschil zou maken aangezien alles bij USCIS toch stil ligt en er geen interviews worden gedaan.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik zou gewoon even afwachten (al snap ik dat dat lastig is!). Er zijn om dit moment best veel mensen die hun L1 verlenging binnen de VS proberen te doen, maar volgens mij hebben zij dan ook een vroegere einddatum dan maart 2021. Je zou sowieso eens kunnen afwachten wat die resultaten zijn. Daarnaast is de kans natuurlijk best aanwezig dat je voor maart wel weer naar NL en twrug kan reizen. Maar eigenlijk zou ik verwachten dat jullie GC voor die tijd nog wel voor elkaar komt. Jullie wonen al in de VS en zijn dus uitgezonderd van de executive order daarover. Jullie zijn al heel ver in het proces (wij hadden in 2017 in maart biometrics, GC lag in mei in de bus), als ze dat weer oppikken kan het bij jullie ook snel klaar zijn.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer