Graag wil ik mijn ervaring met jullie delen wat ons is overkomen op onze rondreis Zuidwest U.S.A., wellicht dat iemand anders nog wat heeft aan deze gebeurtenis. Wij zijn denk ik niet de enigen die dit mee hebben gemaakt of nog mee gaan maken.
Note: Het betreft een Rabo Goldcard van de Rabobank, maar voor alle kaarten van Nederlandse banken geldt het zelfde denk ik wel
5 Juni 2019: Onze tweede dag en eerste reisdag in Californië, we gaan van L.A. naar Santa Maria. Onderweg even cash geld opnemen bij een grote bank, omdat je dan wat meer kan pinnen. Ik neem geld op, mijn Creditcard uit de automaat en stop deze in mijn zak. Daarna stap ik in de auto, en daar ben ik de $20 biljetjes ben gaan tellen omdat dit er zo veel waren. Ik let altijd op wat ik doe, maar daarna vergeten de CC uit mijn zak te halen en in mijn portemonnee te doen omdat ik te druk ben geweest met tellen en we trek in koffie hadden

Vervolgens koffie gedronken verderop en nog wat gewandeld. een halve middag later waren we ergens en wilde ik iets met mijn CC gaan betalen.. Die was weg!!?? Ik zoeken, in mijn zakken, portemonnee, auto, rugtas, cameratas.... Nergens de CC te vinden

Gelukkig was het eerste hotel in Santa Maria al volledig vooraf geïncasseerd door het hotel via Booking.com.
Wat moeten we nu? Ik dacht dat het slim was om alle hotels (dit waren er nog 13) op de hoogte te stellen, en te vragen of er contant betaald mocht worden, de eerste reactie was meteen "NEE, we kunnen niks doen, meteen annuleren) PANIEK! De rest was milder en zeiden Debit cards zijn ook welkom (die nacht kwam ik er achter dat debit cards uit Nederland (de pinpassen) dus niet het zelfde werken in Amerika) dus dat was weer een dingetje.
Dan komt hier uiteindelijk hoe wij het hebben opgelost: (betreft wel een Rabobank ervaring, maar is denk ik vergelijkbaar bij andere banken)
1: Geef je CC via de bank app op als "kwijt/verloren/gestolen"
2: Vraag een nieuwe CC op via de app (Bij de rabobank hadden we deze binnen 2 dagen thuis op de mat)
3: Laat iemand (mijn geval de buurvrouw) de post open maken en foto's van de voor en achterkant maken en door appen
4: Activeer de CC via de gegevens van de foto's met je bank app
5: Update je CC gegevens in je Booking.com account
6: Doe dit ook bij al je bestaande reserveringen, deze worden niet automatisch mee ge-update. Doe dit bij "Wijzig reservering / update CC"
7: Nu kunnen de hotels je CC belasten, soms doen ze dat een dag of misschien wel 2 van tevoren
8: Doe je verhaal bij de balie van elk hotel bij aankomst, en meestsal zeggen ze prima, we belasten je CC via de gegevens van Booking.com
Soms doen ze moeilijk aan de balie, en dan liet ik mijn bank app zien, dan werkten ze meestal mee, en kon ik laten zien dat het daadwerkellijk
werd afgeschreven, en heel soms moest er een manager bij komen voor een "Managers approval"
9: Wijzig je pas limiet van je pinpas in de bank app en zet de pas op "wereldwijd gebruik" en pin cash bij de grote banken voor je dagelijkse kosten
Wij hebben verder geen enkele hinder meer gehad van het gemis van een CC. Alleen het verhaaltje bij de balie steeds. Maar voor de rest hebben wij het prima zonder CC kunnen redden.
Dan nu alvast wat antwoorden op vragen die gaan komen:
V: Waarom hebben jullie 1 CC?
A: Ik vroeg een tweede aan bij de bank maar de bank deed een beetje moeilijk omdat 1 kaart van 10K is genoeg blabla...
V: Stuurt de bank geen CC naar Amerika?
A: NEE, de rabobank doet dit expleciet niet.
V: Kon je deze niet per spoedtransport laten bezorgen, dit duurt maar 2 dagen
A: Het risico op vertraging/vermis/misbruik wilde ik niet lopen, immers heb ik de gegevens en redden we het wel.
V: Wat is er nu precies met de CC gebeurd?
A: Geen idee, mijn gok is dat deze uit mijn zak is gegleden met in of uitstappen, we hadden een hoge auto en ik had ondiepe zakken.
V: Ga je nu toch een tweede CC aanvragen?
A: Ik ga voor de volgende reis zeker wel "IETS" extra's erbij regelen.
Excuses voor de lange lap text.. Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. En ja er waren vast wel dingen die ik anders zou doen in het vervolg, en ja ik ben dom geweest door niet mijn CC direct veilig op te bergen, ik weet het, ik heb mezelf we 100 keer een vervloekt in de auto. En ja, ik weet dat de meesten daarvoor een tweede kaart hebben

Dit topic is niet voor mijn oplossingen, maar meer voor als iemand anders het zou overkomen, en dat het allemaal goed kan komen. Ik kon er maar weinig over vinden op het internet namelijk.