Allebei de keren dat ik zwanger was in Nederland liepen er dagelijks mensen tegen me aan. Helemaal de eerste zwangerschap toen ik bekkeninstabiliteit had en meestal heel langzaam rondstrompelde. En ik zorg altijd dat ik aan de kant blijf zodat mensen er makkelijk langs kunnen.
Allebei de zwangerschappen in Amerika botste er bijna nooit iemand tegen me op, en de keren dat het gebeurde was in de Walmart.
In Nederland is het me ook een paar keer overkomen dat ik omver gelopen werd als ik met krukken liep. In Amerika nog nooit gebeurd. In Nederland ben ik uitgescholden door mensen die me zagen worstelen om de deur van een winkel open te krijgen terwijl ik met krukken liep en m'n peuter bij me had. Was te langzaam dus ja, dan is het blijkbaar normaal om te schelden. In Amerika bieden mensen snel hulp aan, en is het soms lastig om ze te overtuigen dat ik geen hulp nodig heb.
Al verschilt het in Amerika wel heel erg per gebied. Hier in SoFlo zijn mensen lang niet zo vriendelijk of behulpzaam als bijv. Texas. Maar ik kan toch niet zeggen dat ik hier vaak tegen mensen opbots of dat ze tegen mij opbotsten, al gebeurt het wel af en toe. Ik moet wel vaak lachen omdat mensen hier midden in het pad stilstaan om te praten en te kussen. Doet me heel erg denken aan Nederland
En ja, parkeren in de stad kan hier ook lastig zijn, weinig plaatsen en het kan duur worden. En ik heb hier in SoFlo vaker moeite om m'n Odessey te parkeren dan in Utah of Texas. Parkeerplaatsen zijn hier vaak wat smaller en korter. Zou niet weten hoe ik m'n mommycar in Nederland moet parkeren!
Volgens mij is de setting (vaak vakantiegerelateerd) wel erg bepalend voor dit. Als je er voor werk of andere zaken komt (broertje van een vriend woont er inmiddels) dan zijn er ook een hele hoop dingen die minder prettig zijn of als minder prettig ervaren kunnen worden.
Waar ik het heel erg mee eens ben is het verkeer. Dat rijdt daar toch net wat rustiger en ik vraag me gezien de (vele) ongelukken ook soms wel af of Amerikanen écht kunnen rijden. Toen ik een keer haast maakte met collega's (Amerikaanse) van mijn vriendin vonden ze mij als een maniak rijden terwijl dat hier in Nederland nog niet eens als 'haastig' bestempeld kan worden laat staan dat het strafbaar zou zijn. Dat verschil is dus wel grappig om te zien.
Je ervaart dat als onbeschoft vanuit jouw cultureel referentiekader, maar waarschijnlijk zal het binnen hun land niet zo bekeken worden.
Wat Chinezen betreft heb ik vaak 'problemen' met hun perceptie van 'personal space' (die naar mijn ervaring ontbrekend is). Maar als je het bekijkt binnen hun eigen cultuur, waar ze allen als mieren op elkaar leven, dan is het logisch dat ze niet een straal van 1 meter rond hun eigen persoon als 'personal space' zien.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
guinevere schreef:Heeel herkenbaar ... ben zo blij dat de VS nu mijn thuis is! Maar dat wil niet zeggen dat de VS beter is dan NL, alleen dat het voor mij beter is. En inderdaad, ergens op vakantie gaan is iets heel anders dan ergens wonen. Je leert behalve de mooie kantjes, ook de minder mooie kantjes kennen. Zo hebben ze hier gewoon nog steeds geen kroketten!
Hier kan ik me helemaal in vinden (behalve de kroketten, die kunnen me gestolen worden, haring, daarentegen...). Ik vind het gebied waar wij wonen heerlijk en (vele malen) beter dan waar wij in Nederland woonden. Echter, er zijn zat plekken in de VS waar ik absoluut niet zou kunnen aarden en ik denk dat ik elders in Nederland een heel andere ervaring zou hebben gehad dan waar wij woonden.
Ja, als ik naar Nederland zou moeten verhuizen dan wel naar Friesland en niet meer naar de Randstad. Ik ben vrij gelukkig op mijn plekkie hier, maar ik zou ergens anders ook wel weer kunnen wonen, alles went. Het is overal geven en nemen. Als je het ergens niet naar je zin het, verhuis dan naar een stukje verderop. Ga niet zitten verzuren maar doe er iets aan. Verhuizen binnen je eigen land, of naar Amerika, of misschien ligt China je beter. Overigens met een Nederlands paspoort ben je toch tegenwoordig een Europeaan en mag je je overal vestigen? Of zie ik dat te simpel?
Hier ook altijd een kater na de vakantie en dat werd erger en erger. Ieder jaar probeerde ik meer negatieve kanten van het leven in de VS te ontdekken om de terugkeer dragelijker te maken. Ieder jaar hoopten we harder op de DV lottery...
Dbacks is hier nu 3,5 maand (en aan het werk... gewoon 40 uur per week, niks onmogelijke uren) en wij zijn 2,5 week geleden aangekomen.
Vanmorgen realiseerde ik me met een schok.. was dit vakantie geweest dan hadden we over 1,5 week terug gemoeten naar Nederland...en nu niet!!!
In de supermarkt zie ik houdbaarheidsdata ver in de toekomst... en we gaan ze beleven. Er zijn plannen voor de volgende 4th of July...
En nee ik vind Nederland niet waardeloos... maar als ik de dingen die voor mij en mijn gezin belangrijk vind op een weegschaal leg dan komt de VS voor ons veel beter uit.
En misschien zeggen ze vriendelijk (maar in stilte uitermate sacrcastisch) excuse me... ze doen maar! Er staan geen vakkenvullers meer in mijn pad te praten in een taal die ik niet versta en als ik al een keer excuse me 'moet' gebruiken heb ik direct ruim baan in plaats van een grote mond... Het verkeer is rustig (al vinden ze hier van niet)... en het weer... need I say more??
Ga in januari even naar Nederland... familie/vrienden/hema/kroketje... en dan weer snel terug!
Nou, ik kan inmiddels ook uit ervaring spreken, ik ben na een jaar weer terug in Nederland en mis Amerika veel meer dan ik had verwacht. Nu ben ik wel een beetje gevoelig voor gras bij de buren, want in Amerika miste ik de Nederlandse binnensteden en klaagde ik steen en been over het eten, maar ik mis Amerika nu al meer dan ik Nederland in dat jaar heb gemist. En ik weet eigenlijk helemaal niet goed waarom, het zijn geen specifieke dingen, maar meer een algemeen gevoel.
En jaaaa hoor, we zijn net dit weekeind weer terug gekomen na een geweldige roadtrip Nashville, Gatltinburg, Cincinnati, Indianapolis, St. Louis, Memphis en Nashville. Rondje van bijna 1900 mijl. Veel gezien en gedaan. Schieten bij de Royal Range, Opry optreden, Clingsman Dome, 2 Moonshine tastings, Indianapolis raceway en speedway, The Arch, naar de bios in St. Louis, Baelestreet (viel me tegen), boottocht op de Mississippi, Car show van de Good Guys Rod & Custom Association in Nissan Stadium, Drag race bij de Music City Raceway.
Wat een genot om na 2 jaar weer daar geweest te zijn. En wat valt het weer tegen om hier te zijn. Zal ook wel met de jetlag te maken hebben, maar wat voelde als 4 weken weg toen we nog in de USA waren, voelt nu in NL als daadwerkelijk maar 16 dagen daar geweest te zijn.
Overigens reden we naar de Music City Raceway en deze bereik je via Goolettsville. Wat een prachtige omgeving is dat en de huizen zijn er niet duur.
Nu nog even op zoek naar een baan
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
Tsja, zelfs ik ken dat gevoel. Ook al kom ik tientallen keren per jaar in Amerika. Maar dan is het voor werk. Ben je je ding aan het doen. Vlieg je van hot naar her, vergadering hier, meeting daar, hotel zus, stadion zo, trainingsfaciliteit, bij mensen thuis. Vliegtuig in en weer naar huis. En dat soms 2 keer in de week. Ik moet je heel eerlijk zeggen. Dan voel ik me nergens thuis. Weet met regelmaat niet of ik nu thuis wakker wordt of ergens anders. Of zoals mijn vrouw zegt, als ik er naast lig ben je hoogstwaarschijnlijk thuis, als ik er niet naast lig ben je ergens anders, als er iemand anders naast ligt hoef je niet meer tuis te komen...
Nu het seizoen is afgelopen en ik hooguit aan twee keer in de maand kom. Met wat meer rust en wat meer overzicht. Dan wordt het al wat erger. Maar van het weekend thuisgekomen van twee weken "niks" doen. Noem een rondje San Francisco, Estacada ("thuis"), Seattle, Estacada, Las Vegas, San Francisco maar "niks" doen. Moet ik zeggen dat het me zwaar valt. Zeker sinds we in Estacada een huis hebben moet ik zeggen dat ik hier rondloop en denk, wat doe ik hier. En hier heb ik niks te klagen. Maar het is toch het gevoel. Zelfs mijn vrouw, die de reden is dat we (nog) niet in Amerika wonen heeft de blues om het maar even netjes te zeggen.
Het is hier in het verleden al vaker benoemd, en het zal vast niet voor alle plekken en alle staten gelden, maar in Oregon wordt er op een normale manier met elkaar omgegaan. En het zal best allemaal nep zijn het excuse me en het have a nice day. Maar het is altijd beter dan die chagrijnige koppen waar ik hier tegen aan loop te kijken. Ja, ik erger me wel is aan het sukkeldrafje waarmee ze over de snelweg rijden. Maar nog altijd beter dan die paar miljoen Max Verstappens die we in Nederland hebben rijden. Ja, dat sukkeldrafje irriteert me, maar daar rij je gewoon voorbij, desnoods aan de rechterkant zonder dat je afgesneden wordt, allerlei handgebaren naar je hoofd krijgt, of nog erger. Ja, ik weet dat ze in restaurants extra aardig zijn omdat ze van de fooi moeten leven maar dat is nog altijd beter zoals je soms hier je bord op tafel gesodemieterd krijgt.
Het is echt niet zo dat in Amerika alles beter is. De afstanden zijn veel groter, niet alleen in kilometers, maar ook tussen arm en rijk. Als je hier een botsing krijgt weet je voor 99% zeker dat de tegenpartij verzekerd is. Dat moet je in Amerika maar afwachten. Het land is onnoemlijk groot. Ik werk in de sportwereld. Hier heb je 18 voetbalclubs in de hoogste divisie verdeeld over 42.000 vierkante km. In Amerika zijn er 32 football franchises verdeeld over bijna 10.000.000 vierkante km. In Nederland word ik gek van de belasting. Hier word ik gek dat elk zelf respecterend dorp zo'n beetje zijn eigen belasting heeft bedacht. En dan hebben wij nog mazzel dat we de meeste tijd doorbrengen in Oregon. Maar elke keer kijk ik weer raar op van de taxes die doorberekend worden.
Maar goed, lang verhaal kort. Ja, ik wil heel graag weer terug. Dat mag eind volgende week al weer. Maar helaas is dat voor werk. Ook al heb ik de leukste baan van de wereld. Er is niks beter dan daar op vakantie zijn!
We hadden het in 2017 toen we terugkwamen uit Canada ook. Met name ik was helemaal van slag en ik kan me zeker vinden in het gevoel van ‘war doe ik hier’. Ik wilde ook maar 1 ding en dat is terug. Later zwakte dat wel wat af en kozen we zelfs voor een andere reis (zuidwesten rondje) ipv terug. Maar we denken nog vaak met heimwee terug en we gaan zeker ook eens terug binnen nu en vijf jaar. Serieus nagedacht over er gaan wonen. Maar dan kom je bij het hoofdstuk familie. En dan toch maar liever niet. Want zij zijn heel belangrijk voor ons.
Dat is ook precies de reden waarom mijn vrouw er nog niet wil wonen. Zolang haar ouders nog leven wil ze aan deze kant van de plas zitten. Ik zeg altijd als er echt wat gebeurd ben je toch te laat. Zij zegt dan ik ben liever twee minuten te laat dan twee dagen. We gaan samen, of we gaan niet. Helaas vooralsnog dat laatste.
Tsja, zelfs ik ken dat gevoel. Ook al kom ik tientallen keren per jaar in Amerika. Maar dan is het voor werk. Ben je je ding aan het doen. Vlieg je van hot naar her, vergadering hier, meeting daar, hotel zus, stadion zo, trainingsfaciliteit, bij mensen thuis. Vliegtuig in en weer naar huis. En dat soms 2 keer in de week. Ik moet je heel eerlijk zeggen. Dan voel ik me nergens thuis. Weet met regelmaat niet of ik nu thuis wakker wordt of ergens anders. Of zoals mijn vrouw zegt, als ik er naast lig ben je hoogstwaarschijnlijk thuis, als ik er niet naast lig ben je ergens anders, als er iemand anders naast ligt hoef je niet meer tuis te komen...
Nu het seizoen is afgelopen en ik hooguit aan twee keer in de maand kom. Met wat meer rust en wat meer overzicht. Dan wordt het al wat erger. Maar van het weekend thuisgekomen van twee weken "niks" doen. Noem een rondje San Francisco, Estacada ("thuis"), Seattle, Estacada, Las Vegas, San Francisco maar "niks" doen. Moet ik zeggen dat het me zwaar valt. Zeker sinds we in Estacada een huis hebben moet ik zeggen dat ik hier rondloop en denk, wat doe ik hier. En hier heb ik niks te klagen. Maar het is toch het gevoel. Zelfs mijn vrouw, die de reden is dat we (nog) niet in Amerika wonen heeft de blues om het maar even netjes te zeggen.
Het is hier in het verleden al vaker benoemd, en het zal vast niet voor alle plekken en alle staten gelden, maar in Oregon wordt er op een normale manier met elkaar omgegaan. En het zal best allemaal nep zijn het excuse me en het have a nice day. Maar het is altijd beter dan die chagrijnige koppen waar ik hier tegen aan loop te kijken. Ja, ik erger me wel is aan het sukkeldrafje waarmee ze over de snelweg rijden. Maar nog altijd beter dan die paar miljoen Max Verstappens die we in Nederland hebben rijden. Ja, dat sukkeldrafje irriteert me, maar daar rij je gewoon voorbij, desnoods aan de rechterkant zonder dat je afgesneden wordt, allerlei handgebaren naar je hoofd krijgt, of nog erger. Ja, ik weet dat ze in restaurants extra aardig zijn omdat ze van de fooi moeten leven maar dat is nog altijd beter zoals je soms hier je bord op tafel gesodemieterd krijgt.
Het is echt niet zo dat in Amerika alles beter is. De afstanden zijn veel groter, niet alleen in kilometers, maar ook tussen arm en rijk. Als je hier een botsing krijgt weet je voor 99% zeker dat de tegenpartij verzekerd is. Dat moet je in Amerika maar afwachten. Het land is onnoemlijk groot. Ik werk in de sportwereld. Hier heb je 18 voetbalclubs in de hoogste divisie verdeeld over 42.000 vierkante km. In Amerika zijn er 32 football franchises verdeeld over bijna 10.000.000 vierkante km. In Nederland word ik gek van de belasting. Hier word ik gek dat elk zelf respecterend dorp zo'n beetje zijn eigen belasting heeft bedacht. En dan hebben wij nog mazzel dat we de meeste tijd doorbrengen in Oregon. Maar elke keer kijk ik weer raar op van de taxes die doorberekend worden.
Maar goed, lang verhaal kort. Ja, ik wil heel graag weer terug. Dat mag eind volgende week al weer. Maar helaas is dat voor werk. Ook al heb ik de leukste baan van de wereld. Er is niks beter dan daar op vakantie zijn!
Nou ben ik toch wel heel erg benieuwd wat voor een vak je uitoefent dat je zo vaak die kant op mag...
We hebben het hier echt wel goed, dat realiseer ik me zeker. Het is hier alleen zo druk en idd mensen rijden als malloten. Ook ik hoor als ik weer een paar dagen achter het stuur zit. Wat een klein geitenhok rij ik hier toch. Vorige week reed ik nog in een dikke Dodge Challenger rond...
Ik heb wel eens een blog gelezen (weet niet meer waar sorry) van mensen die naar de US waren verhuist. Zij woonde daar enkele jaren met veel plezier. Toen kreeg zijn vrouw gezondheidsproblemen wat resulteerde in een minimum van 8000 dollar zorgkosten (eigen risico) per jaar + de kosten van de verzekering (die ook niet mis zijn). Dat konden ze niet meer opbrengen en zijn noodgedwongen terug verhuist naar Nederland.
Ik weet niet of alles daar beter is..... ik denk het niet. Ik hou het wel op vakantie voor een aantal weken per jaar en kom wel weer over dat herkenbare gevoel heen van "wat doe ik nu weer thuis" Ik begin gewoon opnieuw met plannen
En weer thuis na een heerlijk verblijf in Florida. Ik moet zeggen dat ik er nu minder last van heb. Wellicht omdat dit de 2de keer is in 3 maanden tijd dat we aan de andere kant van de plas zijn geweest en ik zeker weet dat we er binnen nu en een jaar weer heen zullen gaan.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.