Reis Ron&Heleen: advies route gevraagd

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis Ron&Heleen: advies route gevraagd

Bericht door Ron&Heleen »

We willen volgend jaar zomer weer naar Amerika. We willen in ieder geval starten in SF (niet om de stad te zien want daar zijn we al 2 keer geweest) maar om het stukje highway 1 tot cambria nog eens te rijden (en een walvistour te doen). Daarna naar Yosemite (ook al vaker geweest maar te mooi om te laten liggen).
Daarna willen we naar het noorden. We willen in ieder geval zien: Yellowstone, Grand Teton, OLympic en Mount Rainer. Steden trekken ons niet/ minder. We houden van bergen, watervallen, alpenweiden, hoogvlaktes maar ook enorm van (ruige) kustroutes. Maar bijvoorbeeld Death Valley en Valley of fire vonden we ook geweldig. Een park als Lassen trekt ons minder (kaal op een minder aantrekkelijke manier).
We vinden het dit keer lastiger om een goede route te plannen. Hoe maken we een mooi rondje? We hebben een maand en het is ook prima om geen rondje te maken maar weer te vertrekken van een andere luchthaven dan SF. periode: eind juni t/ eind juli.
Benieuwd naar jullie advies.
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Advies route gevraagd

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

en wandelen ? Kort ? lang ? Veel ?

Bv als je niet (veel)wandelt volstaat voor Grand Teton 2 dagen, als je graag lange wandelingen doet is het een superparadijs en kan je er gerust 4 of 5 dagen aan spenderen, heeft zijn invloed op het schema.

Jullie willen eigenlijk 2 gebieden ( SF/Yosemite en Yellowstone/...) combineren, en dat zorgt voor extra kilometers. Wij doen dat binnen 2 weken ook ( SF - Yosemite en Yellowstone-Grand Teton), om de lange overstap van gebied 1 naar 2 te doen nemen we een vlucht van Fresno naar Salt Lake City. Jullie zouden eventueel van Seattle kunnen terugkeren.

Jacques
Laatst gewijzigd door ingrid1955 op 08 mei 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Ron&Heleen »

Ha Jacques,
Ja wij wandelen graag. Qua lengte hoeven dit niet altijd superlange wandelingen te zijn maar mag wel. In Zion hebben we bijvoorbeeld Observation Point gedaan en daaraan voorafgaand hidden canyon (op 1 dag) maar dat was ook wel het maximale voor de beentjes.
Maar zonder wandelingen zie je de natuurlijk niet echt volgens ons (hoewel we ook graag scenic routes rijden).
Alvast bedankt voor je ideeën.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben in 2015 een rondje SF gedaan met Yellowstone er bij, en de kust van Californië ten noorden van SF. Daar zit wel zo ongeveer alles in wat jullie willen, met uitzondering van het Washington-deel.
Als je daar ook nog veel wilt doen worden die 4 weken wel wat krap denk ik.

In 2017 hebben we ook Yosemite en Yellowstone gecombineerd, misschien heb je ook iets aan dat verslag.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 11 mei 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Advies route gevraagd

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

dan zou ik in grand teton toch 2 canyons instappen ( cascade canyon en nog een andere), dat zijn dagtrips te vergelijken met observation point in Zion. Plus wat kortere wandelingen en de vallei, goed voor 4 dagen.

In het enorme Yellowstone heb je zeker ook al de wandeling naar mount Washburn, de wandelingen aan de canyon, aan het geysergebied van Old faithful, enz, als het eerste maal Yellowstone is en je wil het ,,goed" bekijken toch ook weeral 5 of 6 dagen ( maar ik ben een beetje een grote fan van Yellowstone).

Van Yellowstone naar de kust is het ruim 1200 km, ook niet mis. Maar jullie hebben wel een maand, ik zou gaan voor een SFO - Seattle ( eventueel met tussenvlucht Fresno-Salt Lake City), dan hebben jullie ruim de tijd voor de parken en voor wandelingen. De kosten van die vlucht win je in doordat je het rijtraject tussen Yosemite en grand teton ( 1500 km) grotendeels vermijdt ( enkel salt Lake city naar jackson, 460 km blijft over) en ook dat kost geld en vakantiedagen.

Er zullen natuurlijk nog wel andere schema's zijn

Jacques
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Inges »

ingrid1955 schreef:
08 mei 2019, 18:52
aan het geysergebied van Old faithful
Die fout hebben wij een keer gemaakt door dat midden in de zomer te willen gaan doen. Je kon daar toen echt over de hoofden lopen (en dat zou niemand gemerkt hebben). Als je rond Old Faithfull wil wandelen ga dan vroeg vroeg vroeg op pad.

Je kunt inderdaad een vlucht nemen maar het is met de auto ook te doen. Er is genoeg te zien onderweg. Alleen Idaho (wij reden van Yellowstone naar Eugene waar we familie hebben wonen) vonden wij niet zo geweldig. Maar dat is misschien ook omdat wij graag naar "huis" wilde ;-) Mount Rainier (ben ik nu 3x geweest) is 1 van mijn favoriete wandelparken. Hoewel er tot ver in juni nog steeds flink sneeuw kan liggen. Sla ook Mount St Helens niet over. Bend is mooi, Paulina Lake (en Fall) in de Newberry Crater en hike The Big Obsidian Flow daar. Rij naar de kust via de McKenzie Pass die start bij het plaatsje Sisters en stop om daar onderweg om naar de Proxy Falls te hiken. Of the Blue pool Hike vlakbij de pass (Oregon)...... ik zit vol ideeën ;-)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Advies route gevraagd

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

old faithful :inderdaad best logeren en bezoeken in vroege morgen en in vooravond. En als je wat van OF wegwandelt wordt het al vlug merkelijk minder druk, en er zijn vlakbij enkele wandelingen waar je zelfs in de zomer haast alleen bent. Die drukte van Yellowstone kan je mits een goede planning wel wat ontlopen.

Auto of binnenlandse vlucht : wat het best past in de planning. Als je van Yosemite naar Grand Teton rijdt en onderweg ook nog wat bezoekt ben je al vlug meerdere dagen kwijt. En zoals Ines schrijft : er is tussen Yellowstone en de kust heel veel te zien en te doen.

Jacques
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Ron&Heleen »

Te veel moois ;-) bedankt voor de ideeën.
Hoewel wij residagen van 8-9 uur (exclusief pauzes) gewend zijn, zie ik op tegen dat stuk tussen reno en Grand Teton. Zo kaal en leeg en stil. Of valt dat mee? Als het een mooie route zou zijn dan is 8 uur rijden geen probleem maar dit lijkt very lonely...
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Martin & Marianne »

Wij reden dat stuk in 2008. Niet spectaculair maar toch niet onaardig. Wij hebben niets gedaan onderweg maar hadden wel Lamoille Canyon op de planning staan. Misschien leuk als stop.

Je kunt ook overwegen om na Yosemite naar Lassen te gaan. Ik weet niet waarom je denkt dat dat kaal is. En dan naar Crater Lake of de kust en na Yellowstone en Grand Teton eindigen in Salt Lake City.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 11 mei 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Franciscus »

Vier weken lijkt veel maar misschien toch te kort voor alles wat je noemt. Misschien beter om Washington niet in je planning op te nemen?

De opmerking over Lassen begrijp ik niet. Het is er verre van kaal, ik vond het juist een verrassend mooi gebied. Groot voordeel vind ik dat het relatief weinig bezocht wordt, zelfs in juli/augustus is het er niet druk.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Ron&Heleen »

Mijn opmerking over Lassen is vooral gebaseerd op de ervaring van vrienden die het geen mooi gebied vonden. Hun foto's bevstigden dit ook.
Kale lavavlakten. Maar misschien is dat ook persoonlijk. Zelf trekt dat gedeelte (vulkanische velden) van Yellowstone mij ook minder. De kleuren van de poelen lijken natuurlijk spectaculair maar wanneer ik alleen op de foto's op internet en van vrienden af ga dan zijn parken als glacier, grand teton en mount rainer meer wat mij aanspreekt op het eerste gezicht.
Maar misschien inderdaad kortzichtig gedacht en vanuit onwetendheid.
Inmiddels twijfel ik zelf ook wel over de haalbaarheid van onze route. Misschien is een ronde vanuit Seattle beter. En later nog een keer terug om vanuit SF Yosemite en kustweg te doen (en wellicht dan ook lake tahoe en lassen etc.). We gaan er gauw eens goed voor zitten.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Advies route gevraagd

Bericht door Martin & Marianne »

Toen wij in Lassen waren lag er nog veel sneeuw dus we hebben er niet veel kunnen doen en zien (en geen kale lavavlakten gezien). Wel liepen we de mooie King Creek Falls Trail. Zie hier vooor ons verslag.
De natuur in Yellowstone is misschien minder mooi dan in Grand Teton of Mt Rainier maar het is toch echt de moeite waard om wat vulkanische activiteiten te bekijken. Bedenk ook dat foto's niet alles goed kunnen weergeven. Het is prachtig om een mud pot te zien pruttelen, en een geiser te zien uitbarsten.

Je weet pas echt wat haalbaar is als je eens wat routes per dag gaat uitschrijven.

Marianne
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Ron&Heleen: advies route gevraagd

Bericht door Franciscus »

Inmiddels twijfel ik zelf ook wel over de haalbaarheid van onze route. Misschien is een ronde vanuit Seattle beter. En later nog een keer terug om vanuit SF Yosemite en kustweg te doen (en wellicht dan ook lake tahoe en lassen etc.). We gaan er gauw eens goed voor zitten.
Lijkt me wel verstandig om een meer afgebakende keuze te maken. Maar altijd lastig, alles is mooi en je wilt altijd meer dan wat je zou moeten willen. :wink:
Succes en veel plezier met het brainstormen....
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Advies route gevraagd

Bericht door ingrid1955 »

Ron&Heleen schreef:
14 mei 2019, 11:19
We gaan er gauw eens goed voor zitten.
Voor Yellowstone 2020 kan je al vanaf 1 mei boeken, zeker voor juli is er al enorm veel bezet. Rekening mee houden als je in het park wil logeren. Er komt geregeld wel wat vrij maar dat is dan weer heel vlug opnieuw geboekt, moet je op vinkenslag liggen.

Jacques
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 sep 2017, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Ron&Heleen: advies route gevraagd

Bericht door EllenVakantie »

Als ik lees wat jullie aantrekt, is het misschien ook een optie om op Calgary te vliegen. Heen heb je dan een lange reisdag naar Yellowstone, maar terug kom je langs Glacier en vanaf Calgary kun je dan ervoor of erna combineren met Banff en evt Jasper. Wij hebben Calgary - Yellowstone - Grand Teton - Glacier - Calgary in 3 weken gedaan, waarbij we 8 nachten hadden voor Yellowstone, 2 of 3 in Grand Teton en 4 nachten in Glacier.
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Ron&Heleen: advies route gevraagd

Bericht door Ron&Heleen »

Bedankt voor de tip. Nog meer opties ;-)
Is calgary qua vliegen (prijzen) vergelijkbaar met Seattle?
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 sep 2017, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Ron&Heleen: advies route gevraagd

Bericht door EllenVakantie »

Twee jaar geleden was het een stuk goedkoper, maar dat kan natuurlijk wisselen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer