Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
In verwachting. Hoe geef ik mijn kind aan in NL?
In verwachting. Hoe geef ik mijn kind aan in NL?
Mijn Amerikaanse vrouw en ik zijn in verwachting. Wij wonen in Washington state, zijn getrouwd en ik heb een green card. Via een google search kwam ik er achter dat mijn kind automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt aangezien we getrouwd zijn.
Ik kon echter geen info vinden hoe ik mijn kind in Nederland laat registreren. Moet ik naar een Nederlandse ambassade hiervoor of gaat dat allemaal automatisch? Ik wil mijn kind de optie bieden ooit in Nederland te wonen als hij of zij dat wil. Daarnaast is het een geruststellende gedachte dat mocht mijn vrouw iets overkomen dat ik mijn kind zonder problemen mee kan nemen naar Nederland en het daar op kan voeden. Hoe kan ik fysiek aantonen dat mijn kind ook Nederlander is.
Dankjewel.
Ik kon echter geen info vinden hoe ik mijn kind in Nederland laat registreren. Moet ik naar een Nederlandse ambassade hiervoor of gaat dat allemaal automatisch? Ik wil mijn kind de optie bieden ooit in Nederland te wonen als hij of zij dat wil. Daarnaast is het een geruststellende gedachte dat mocht mijn vrouw iets overkomen dat ik mijn kind zonder problemen mee kan nemen naar Nederland en het daar op kan voeden. Hoe kan ik fysiek aantonen dat mijn kind ook Nederlander is.
Dankjewel.
Re: In verwachting. Hoe geef ik mijn kind aan in NL?
Gefeliciteerd!
Je kind is automatisch Nederlands,daar hoef je niets voor te doen. Je kunt een paspoort aanvragen, maar dat heeft geen haast,een minderjarige kan niet automatisch de NL nationaliteit verliezen (zo lang jij maar (ook) Nederlands blijft), dan kan pas op zijn vroegst gebeuren op zijn/haar 28e verjaardag, en alleen als hij/zij buiten de EU woont.
Het kan handig zijn om de amerikaanse geboorteakte in te schrijven bij de gemeente Den Haag. Nederland wil nl. wel eens om een recente akte vragen, dat kun je dan in Den Haag doen.
Je kind is automatisch Nederlands,daar hoef je niets voor te doen. Je kunt een paspoort aanvragen, maar dat heeft geen haast,een minderjarige kan niet automatisch de NL nationaliteit verliezen (zo lang jij maar (ook) Nederlands blijft), dan kan pas op zijn vroegst gebeuren op zijn/haar 28e verjaardag, en alleen als hij/zij buiten de EU woont.
Het kan handig zijn om de amerikaanse geboorteakte in te schrijven bij de gemeente Den Haag. Nederland wil nl. wel eens om een recente akte vragen, dat kun je dan in Den Haag doen.
Terug in Texas!
Dankjewel!
Ik heb gegoogled en volgens mij heb ik deze nodig voor de apostille, https://www.doh.wa.gov/LicensesPermitsa ... Apostilles
Ik las dat het digitaal kan en ik daarna de papieren fysiek op moet sturen naar Den Haag incl kopie paspoort en huwelijksakte?
Op deze site, https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-verk ... zetten.htm
Nogmaals bedankt
Ik heb het graag meteen goed geregeld zodra mn kind geboren is.
Ik heb gegoogled en volgens mij heb ik deze nodig voor de apostille, https://www.doh.wa.gov/LicensesPermitsa ... Apostilles
Ik las dat het digitaal kan en ik daarna de papieren fysiek op moet sturen naar Den Haag incl kopie paspoort en huwelijksakte?
Op deze site, https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-verk ... zetten.htm
Nogmaals bedankt
-
Gast
28e verjaardag, bedoel je niet 18e verjaardag?
Mijn kinderen zijn nu 20 (geboren in NL), en 19 (geboren in de VS). Hun moeder is Amerikaans, maar heeft ook na jaren in NL te hebben gewoond, ook de NL nationaliteit. Kunnen ze nu nog een NL paspoort krijgen?
@eoms - heb je zelf ook nog de Nederlandse nationaliteit?
Ik dacht jullie kinderen een NL paspoort konden krijgen als je kan bewijzen dat minstens 1 ouder de NL nationaliteit nog had op het moment dat het kind 18 werd. Als de kinderen allebei de NL nationaliteit hebben als ze 18 worden, en ze hebben daarnaast nog een andere nationaliteit, kunnen ze hun Nederlanderschap automatisch verliezen als ze daarna nog 10 jaar buiten de EU wonen (vandaar pas op hun 28e), tenzij ze binnen die tijd een NL paspoort/verklaring behoud NLschap aanvragen.
Wat leesvoer:
> Nederlander door geboorte
> Verlies en intrekking Nederlandse nationaliteit
> Eerste verklaring van Nederlanderschap meerderjarige aanvragen in de Verenigde Staten van Amerika
@Dutch88 - tip: zorg dat de geboortestad op de geboorteakte staat. Bij 1 van de paspoortaanvragen van onze kinderen stond alleen de county op de akte en moesten we achteraf nog een speciale akte aanvragen met de city erop. Wij hebben trouwens nooit de boel in Den Haag laten registreren.
Ik dacht jullie kinderen een NL paspoort konden krijgen als je kan bewijzen dat minstens 1 ouder de NL nationaliteit nog had op het moment dat het kind 18 werd. Als de kinderen allebei de NL nationaliteit hebben als ze 18 worden, en ze hebben daarnaast nog een andere nationaliteit, kunnen ze hun Nederlanderschap automatisch verliezen als ze daarna nog 10 jaar buiten de EU wonen (vandaar pas op hun 28e), tenzij ze binnen die tijd een NL paspoort/verklaring behoud NLschap aanvragen.
Wat leesvoer:
> Nederlander door geboorte
> Verlies en intrekking Nederlandse nationaliteit
> Eerste verklaring van Nederlanderschap meerderjarige aanvragen in de Verenigde Staten van Amerika
@Dutch88 - tip: zorg dat de geboortestad op de geboorteakte staat. Bij 1 van de paspoortaanvragen van onze kinderen stond alleen de county op de akte en moesten we achteraf nog een speciale akte aanvragen met de city erop. Wij hebben trouwens nooit de boel in Den Haag laten registreren.
Laatst gewijzigd door Dutchess op 26 mar 2019, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Inderdaad, als ze op hun 18e verjaardag dubbele nationaliteit hebben en buiten de EU wonen begint de teller te lopen, na 10 jaar verliezen ze dan automatisch de Nederlandse nationaliteit, tenzij ze voor die tijd een nieuw Nederlands paspoort of Verklaring Nederlanderschap aanvragen (of weer binnen de EU gaan wonen). En daarna moeten ze dat dus telkens binnen 10 jaar blijven doen.
Jouw kinderen hebben dus nog alle tijd om actie te ondernemen om hun Nederlandse nationaliteit te behouden.
Opmerkingvan Dutchess is een goede, kennis had op de geboorteakte een precinct ipv een stad, was een klein drama om dat goed te krijgen. Maar ik weet niet of je daarin keus hebt, in hun geval was dat hoe het ziekenhuis altijd de gegevens invulde
Jouw kinderen hebben dus nog alle tijd om actie te ondernemen om hun Nederlandse nationaliteit te behouden.
Opmerkingvan Dutchess is een goede, kennis had op de geboorteakte een precinct ipv een stad, was een klein drama om dat goed te krijgen. Maar ik weet niet of je daarin keus hebt, in hun geval was dat hoe het ziekenhuis altijd de gegevens invulde
Terug in Texas!
Proces voor apostille is per staat verschillend, ik heb het in TX gedaan, daar kon het destijds per post of door persoonlijk te gaan. Daarna idd alle gevraagde papieren per post naar Den Haag, dan krijg je uiteindelijk bericht van inschrijving met een Nederlandse geboorteakte, maar het duurt wel een tijd. Maakt gelukkig niet uit, je hebt het voorlopig waarschijnlijk nergens voor nodig.
Overigens is die apostille ook nodig voor een paspoortaanvraag, dus als je dat van plan bent zou ik eerste met de akte met apostille het paspoort aanvragen, en dan diezelfde akte met apostille naar Den Haag sturen. Als je voorlopig nog geen paspoort wil aanvragen kun je, wanneer je dat wel wil gaan doen, de geboorteakte in Den haag opvragen, zodat die apostille niet nodig is.
Overigens is die apostille ook nodig voor een paspoortaanvraag, dus als je dat van plan bent zou ik eerste met de akte met apostille het paspoort aanvragen, en dan diezelfde akte met apostille naar Den Haag sturen. Als je voorlopig nog geen paspoort wil aanvragen kun je, wanneer je dat wel wil gaan doen, de geboorteakte in Den haag opvragen, zodat die apostille niet nodig is.
Terug in Texas!
-
Gast
@Dutchess Ja, ik heb zelf al die tijd alleen de Nederlandse nationaliteit (+ green card). Mijn kinderen hebben tot nog toe alleen maar een US paspoort gehad.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Dutch88: je kind wordt in de VS geboren (neem ik aan) en is dus automatisch Amerikaan. Omdat jij Nederlander bent, is het kind ook Nederlander. Ik zou na een paar jaar een Nederlands paspoort voor hem/haar aanvragen (is waarschijnlijk het makkelijkst via het Nederlandse consulaat in Vancouver, anders moet je naar San Francisco of New York/Washington DC). Dat kinds paspoort is maar 5 jaar geldig dus steeds op tijd vernieuwen.
De eerste keer dat het wurm een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt na zijn/haar 18e moet jij kunnen aantonen dat je nog Nederlander bent. Daarna moet hij/zij elke 10 jaar een nieuw Nederlands paspoort.
Overigens: je weet toch dat je dubbele nationaliteiter kunt worden, omdat je met een Amerikaanse getrouwd bent? Dat heeft geen invloed op je kind, als je op zijn/haar 18e maar met dat Nederlandse paspoort kan zwaaien.
Heb ik ook gedaan: vrouw is Amerikaanse, ik ben dubbel en kind ook nog steeds (is nu 35, geboren in New York, altijd op tijd paspoorten verlengd). Is wat rompslomp, maar krijg je dan ook wat voor: vrije toegang tot Europa voor wonen, werken en studeren. Plus dat internationale gevoel.
De eerste keer dat het wurm een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt na zijn/haar 18e moet jij kunnen aantonen dat je nog Nederlander bent. Daarna moet hij/zij elke 10 jaar een nieuw Nederlands paspoort.
Overigens: je weet toch dat je dubbele nationaliteiter kunt worden, omdat je met een Amerikaanse getrouwd bent? Dat heeft geen invloed op je kind, als je op zijn/haar 18e maar met dat Nederlandse paspoort kan zwaaien.
Heb ik ook gedaan: vrouw is Amerikaanse, ik ben dubbel en kind ook nog steeds (is nu 35, geboren in New York, altijd op tijd paspoorten verlengd). Is wat rompslomp, maar krijg je dan ook wat voor: vrije toegang tot Europa voor wonen, werken en studeren. Plus dat internationale gevoel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Paspoort van kind steeds binnen 5 jaar vernieuwen is dus niet noodzakelijk. Zo lang je steeds maar voor korte vakanties naar NL gaat kan kind gewoon op Amerikaans paspoort reizen. Als aanvragen/vernieuwen van het Nederlands paspoort voor jullie te duur of te lastig is zou ik het voorlopig bij het VS paspoort houden.
Terug in Texas!
Bedankt het is me nu allemaal duidelijker. Mocht mijn kind ooit in Nederland willen wonen kan hij of zij dan met een Amerikaans paspoort naar NL en dan in NL een Nederlandse aanvragen of moeten we persé hier in de VS een Nederlands paspoort ophalen?
Ik denk dat je kind wel eerst met een Amerikaans paspoort naar NL kan en het dan daar aanvragen, maar je kan dat altijd eerst even navragen bij het NL consulaat in de VS. Als je idd de geboorteakte in Den Haag hebt laten inschrijven is het proces hopelijk wat makkelijker en hoeft je kind niet ook nog met apostilles e.d. lopen sjouwen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Je zou natuurlijk ook een Nederlands paspoort kunnen aanvragen als het kind een jaar of 16-17 is. Het wurm krijgt dan een Nederlands paspoort voor vijf jaar. Als jij nog steeds Nederlander bent als het kind 18 wordt, kan hij/zij voordat dat 5 jaar paspoort verloopt een 10 jaar paspoort aanvragen en dan moet je aantonen dat jij nog Nederlander bent als het 18 wordt (je moet dan natuurlijk wel je Nederlandse nationaliteit behouden, kan ook na Amerikaanse naturalisatie). Voor die tijd kan het kind gewoon op een Amerikaans paspoort (mee)reizen. Is allemaal wat omslachtig, maar als het kind eventueel in Nederland (of de EU) wil studeren, is dat allemaal een stuk makkelijker dan eerst afreizen en dan gaan proberen een Nederlands paspoort/de Nederlandse nationaliteit te krijgen.
Vanuit Washington State is het wellicht makkelijker om naar een Nederlands consulaat in Canada te gaan. Wel even navragen natuurlijk.
Vanuit Washington State is het wellicht makkelijker om naar een Nederlands consulaat in Canada te gaan. Wel even navragen natuurlijk.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Verhuizen naar NL doe je natuurlijk niet hals over kop, dus ik zou ook al vooraf een NL paspoort regelen, zodat je in NL alles zo snel en makkelijk mogelijk kunt regelen.
Terug in Texas!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 4490 Weergaves
-
Laatste bericht door Coyote
-