Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

GMAT

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Hoosier
Amerikafan

GMAT

Bericht door Hoosier »

Hallo,

Ik ben net deze maand afgestudeerd met een HBO diploma (bachelor) en ik wil graag mijn studie voortzetten om mijn masters te behalen. Aangezien ik een Amerikaanse vriendin heb, is de keus om dit in de VS te doen snel gemaakt. Dit geeft ons meteen een kans om samen te zijn zonder te trouwen.

Het kost wat en het koste wat moeite, maar de financieen heb ik grotendeels rond via een eventuele VSBfonds beurs en een graduate assistantship.

Een van de eisen van universiteiten voor mijn studie is een GMAT test. Ik heb http://www.mba.com al bekeken.

Heeft iemand ervaring met het nemen van een GMAT test? Kan iemand mij hierover meer vertellen? Bijvoorbeeld wat de moeilijkheidsgraad is en hoeveel je hiervoor moet leren.

Alvast bedankt mensen!
marcuscj
Amerikakenner

Re: GMAT

Bericht door marcuscj »

Hoosier schreef:Hallo,

Ik ben net deze maand afgestudeerd met een HBO diploma (bachelor) en ik wil graag mijn studie voortzetten om mijn masters te behalen. Aangezien ik een Amerikaanse vriendin heb, is de keus om dit in de VS te doen snel gemaakt. Dit geeft ons meteen een kans om samen te zijn zonder te trouwen.

Het kost wat en het koste wat moeite, maar de financieen heb ik grotendeels rond via een eventuele VSBfonds beurs en een graduate assistantship.

Een van de eisen van universiteiten voor mijn studie is een GMAT test. Ik heb http://www.mba.com al bekeken.

Heeft iemand ervaring met het nemen van een GMAT test? Kan iemand mij hierover meer vertellen? Bijvoorbeeld wat de moeilijkheidsgraad is en hoeveel je hiervoor moet leren.

Alvast bedankt mensen!
Amazon.com verkoopt vele boeken about this test.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Ik ken de GMAT: ben zelf test supervisor geweest. Je vraag over moeilijkheidsgraad is lastig te beantwoorden want ik weet niet hoe goed je bent in wiskunde, analytisch denken, de Engelse taal... Maar goed, hier kun je je met oefenmateriaal goed op voorbereiden. Je kunt ook bij de American Book Center in Den Haag of Amsterdam zo materiaal kopen of bestellen bij bol.com. Naast het hebben van de kennis en vaardigheden is het haast belangrijker om goed en snel te kunnen presteren onder tijdsdruk. Dus handig om hele testen te oefenen in dezelfde tijd als de examentijd. Zo krijg je goed gevoel voor hoe de test in het echt zal gaan.
Hoeveel je moet oefenen voor de GMAT hangt ook af van welke business school je binnen wilt komen. Hoe competitiever hoe belangrijker het is om hoge scores op de GMAT te halen.

Mij is onduidelijk waarom je nog een GMAT moet afleggen als je al bent aangenomen en je financiering hebt geregeld? Waar ga/wil je naartoe?
Hoosier
Amerikafan

Bericht door Hoosier »

Hoi UStudy,

Allereerst bedankt voor je reactie. Hier komen een rits aan vragen. Ik hoop dat je me kan helpen.

Ik snap dat de moeilijkheidsgraad voor iedereen anders is. Maar misschien kan je een indicatie geven of de test te doen is aan de hand van mijn achtergrondinformatie.

Ik heb net HBO Management, Economie en Recht gedaan en hiervoor heb ik HAVO gedaan met profiel Economie en Maatschappij. Ik had de volgende bijvakken: Natuurkunde 1 en Wiskunde A2. Wiskunde is niet mijn beste vak, noch is het mijn slechtste vak. Ik ben denk ik gemiddeld daarin. Analytisch denken is een groot deel van mijn studie geweest dus daar heb ik wel ervaring mee. De Engelse taal is ook geen probleem. Ik heb al een jaar gestudeerd in de VS (aan mijn eerste keus universiteit waar ik nu mijn masters wil halen). Daar heb ik toen een Engels test moeten doen. Daar had ik hoge scores voor: alles was 100% behalve een onderdeel waar ik toen 95% voor gehaald had. De cijfers voor de courses die ik toen behaald had waren allemaal A's en B's op 1 C na. (Het waren allemaal courses met codes 300/400, dus junior and senior vakken). Ik had een gpa van 3.5 Daarnaast is mijn vriendin Amerikaans, dus praat ik dagelijks Engels.

Kan je aan de hand van deze informatie iets meer vertellen?

Over de boeken. Ik heb op bol.com gekeken naar boeken, maar daar komen vele resultaten naar voren. Heb je misschien tips voor boeken? Ik heb de volgende sites al bekeken: http://www.mba.com natuurlijk en http://www.testprepreview.com/gmat_practice.htm. Ik ga morgen ook bij de boekenwinkel Donner kijken in Rotterdam.

En over je tweede vraag waarin je zei dat je nog onduidelijkheden had. Ik ben nog niet aangenomen op de universiteit, maar er is mij wel verteld dat ik een grote kans heb. Ik heb veel contact met de director of international admissions. Hij heeft mij persoonlijk veel geholpen bij mijn studie in het buitenland en ik heb nu weer mailcontact met hem voor deze studie. De financiering heb ik al geregeld, omdat ik zelf veel gespaard heb en het gat kan ik vullen met een eventuele VSBfonds beurs (hoor binnen een aantal dagen of ik die krijg). Gaat de VSBfonds niet door dan hebben mijn oom en tante aangeboden om mij renteloos het geld te lenen. Zij hebben namelijk net hun huis verkocht.

Ik heb een aantal voorkeuren voor universiteiten waar ik naartoe wil. Voornamelijk bepaald door de woonplaats van mijn vriendin (Indiana), maar ook Colorado, omdat de omgeving mij trekt:

- Ball State University in Muncie, Indiana
- Indiana University, Bloomington Indiana
- University of Colorado at Denver and Health Services, Denver Colorado
- Denver University, Denver Colorado

Wordt het colorado, dan is mijn vriendin bereid om na haar studie te verhuizen naar mij toe. Zij is 4 maanden na de start van mijn studie klaar met haar studie.

Ball state university vraag een "acceptable combination of cumulative grade point average and score on the GMAT". Mijn gemiddelde op de HBO was een 7 en ik had een 9 voor mijn afstuderen (nam mijn studie iets serieuzer na mijn studie in het buitenland). In de VS had ik een gpa van 3.5.

Wat moet ik mij voorstellen bij acceptable?

Overigens vermelden ze dat de GMAT code van BSU 1051 is. Betekent dit dat ik voor elke school waar ik mij aanmeld een GMAT test moet doen? Dat lijkt mij sterk toch?

Alvast bedankt voor de hulp!
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Hallo

Lastig te zeggen hoe je op zo'n Amerikaanse gestandaardiseerde test als de GMAT zou scoren met je achtergrond. Je hebt in ieder geval wel de bagage vanuit je studie meegekregen om het goed te kunnen doen. Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om te oefenen. Ik adviseer je om eens te kijken naar de oefenboeken uit de Princeton Review serie - is goed aangeschreven. Vooral geen cursussen volgen speciaal voor de GMAT (Kaplan en Manhattan Review bieden die dacht ik ook in Amsterdam aan tegen fors cursusgeld), maar eindeloos oefenen.
Op de sites van de scholen waarvoor je je wilt aanmelden kun je vinden wat de gemiddelde GMAT-score is van de studenten die zijn toegelaten. Ik zou zeker proberen richting 550 of 600 te komen. Als je de test aflegt moet je de score report van diezelfde test aan de scholen laten versturen waarvoor je je aanmeldt (elk MBA-programma heeft een eigen code, die je ook op hun site kunt vinden). Overigens kun je de GMAT meermalen afleggen: de school zal de test met de hoogste score meenemen in de totale beoordeling van je kandidatuur.

Je cijfergemiddelden lijken me voor Ball State wel prima. Vergeet echter niet dat MBA opleidingen ook naar je motivatie en werkervaring kijken en dus ook naar de GMAT (enige objectieve meetinstrument waarmee ze internationale en Amerikaanse studenten kunnen vergelijken).
Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben.

By the way: zit je misschien op de Hogeschool Rotterdam? Ik weet dat de HRO een uitwisselingsprogramma met Ball State heeft en ik dacht twee studenten per jaar daar een poos mogen studeren.
Hoosier
Amerikafan

Bericht door Hoosier »

Hey nogmaals bedankt voor je antwoorden.

Ik snap dat het lastig zeggen is hoe men zal scoren op de GMAT. Ik zal gewoon moeten oefenen en hopen op een goede score. Ik heb gelukking geen faalangst of iets dergelijks.

Over de oefenboeken. Ik ben, zoals ik al zei, vanmiddag naar de boekenwinkel Donner in Rotterdam geweest. Ik ben daar een aantal boeken tegen gekomen. De verkoper kon mij niet vertellen welk boek het beste zou zijn, want als hij dat wist zou hij niet gewoon een boekverkoper zijn (zijn eigen woorden).

Ik ben de volgende boeken tegengekomen
- The Princton Review 2007, 39,99 euro
- Kaplan GMAT Premier program 2007 edition, 40,00 euro
- Dulan GMAT Exam prep, 36,50 euro
- McGraw-Hills GMAT, 31,00 euro

Ik wilde nog uitzoeken welk boek het best is, maar volgens jou kan ik dus het best het boek de Princeton Review nemen.

Ik ben overigens niet van plan om de test een aantal malen te nemen, vanwege de prijs (250 USD). Ik hoop hem gewoon in een keer goed te maken.

Ik ben inderdaad net afgestudeerd aan de HRO, de oude HES. Ik heb toen voor een semester een uitwisselingsproject gedaan. Daarna wilde ik langer blijven en heb ik op eigen initiatief een semester eraan geplakt. Kostte veel en veel meer, maar ik vond het het waard.

Maar de HRO heeft een vaste regeling waarbij er jaarlijks een aantal studenten naar Ball State University gaan.

Weet jij overigens iets meer over de reputatie van de business school van Ball State University. Volgens mij heeft het niet echt een goede reputatie, maar ook niet echt een slechte. Het lijkt mij een gemiddelde universiteit.

Ik heb er overigens voor gekozen, omdat mijn vriendin er in de buurt woont + ik heb contacten met de director van International Admissions + ik maak een grote kans op een assistantship waardoor de kosten drastisch verlaagd worden + ze hebben al mijn informatie etc.

In ieder geval heel erg bedankt, je hebt me veel geholpen met je informatie. Bedankt
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Hoosier schreef:Weet jij overigens iets meer over de reputatie van de business school van Ball State University. Volgens mij heeft het niet echt een goede reputatie, maar ook niet echt een slechte. Het lijkt mij een gemiddelde universiteit.

Ik heb er overigens voor gekozen, omdat mijn vriendin er in de buurt woont + ik heb contacten met de director van International Admissions + ik maak een grote kans op een assistantship waardoor de kosten drastisch verlaagd worden + ze hebben al mijn informatie etc.
Ball State staat voor haar MBA programma in algemene zin niet in de top, maar heeft wel een bijzonder goed Entrepreneurship programma. Daarnaast is je keuze voor Ball State goed onderbouwd en alle factoren (de financieringsmogelijkheden, je bekendheid met de school en de liefde) tesamen maakt dat dat inderdaad een hele aantrekkelijke school voor je is.

Het MBA programma op Indiana University-Bloomington staat zeer goed aangeschreven, ik dacht zo ergens in de top 20 van de US News ranking. Maar dat betekent dus ook dat je voor de GMAT een hele mooie score moet halen. Succes met alles!
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Hoosier schreef:Ik ben inderdaad net afgestudeerd aan de HRO, de oude HES. Ik heb toen voor een semester een uitwisselingsproject gedaan. Daarna wilde ik langer blijven en heb ik op eigen initiatief een semester eraan geplakt. Kostte veel en veel meer, maar ik vond het het waard.
Leuk, ik heb vorig jaar een student van jouw studierichting aan de HRO begeleid naar een graduate opleiding aan New York University. Misschien weet je wel wie ik bedoel.
Hoosier
Amerikafan

Bericht door Hoosier »

Jammer genoeg, weet ik niet welke student jij bedoelt. Misschien kan je een hint geven over wie het is (ik snap dat je de naam niet kan geven), misschien ken ik de persoon wel, maar weet ik niet van de plannen af. Maar het klinkt iig erg leuk, een graduate opleiding in NYC.

Ik zou liever ook ergens anders heen gaan, aangezien ik al een jaar op BSU gestudeerd heb en ik het leuker zou vinden om weer in een nieuwe omgeving te studeren.

Maar de kosten bij andere universiteiten zijn gewoon te hoog voor mij, of ze vragen post-undergraduate werkervaring (heb ik niet, ben net afgestudeerd), of de assistantship-mogelijkheden zijn klein (te competitief, of alleen voor tweedejaars).

Het liefst had ik in Colorado (Denver) gezeten, ivm de gunstige ligging om te snowboarden (een van mijn hobbies). Of in een van de grote steden, zoals San Fransisco, NYC, etc.

Maar het is niet anders. En bij Ball State University gaat het me "maar" 7000 dollar (5500 euro) per jaar kosten, als ik de assistantship krijg. Dus dat is een schijntje vergeleken met de kosten bij andere universiteten. Die liggen toch tussen de 35000 en 65000 dollar per jaar. Ik moet daarvoor dan wel 20 uur per week voor de afdeling werken, naast de studie. Maar dat zal niet echt een probleem worden aangezien ik hier naast mijn studie wel meer dan 20 p/w werk.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer