Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kosten van levensonderhoud in de VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gesloten
Hajar

Kosten van levensonderhoud in de VS

Bericht door Hajar »

Hoe hoog zijn die gemiddeld? Wat zijn de grote kostenposten voor een gezin? Ik heb wel gelezen dat de belastingen er veel lager zijn dan in Nederland, echter ook dat de kosten van studeren, verenigingsleven, ziektekosten(verzekering) en soms de basis- en middelbare school in de VS veel hoger zijn dan in Nederland. Klopt dat? Wat kost het per jaar, per maand: een opleiding, een school, de hypotheek, ziektekostenverzekering of sportclub?
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Je hebt al eerder naar opleidingskosten gevraagd in een ander onderwerp. Dat antwoord is nu ook nog wel geldig.

Verder zijn je vragen wel erg breed en algemeen. Dit verschilt toch per situatie en lokatie.

Sorry, ik vind dit van die 'u vraagt en wij draaien' vragen.
en soms de basis- en middelbare school in de VS veel hoger zijn dan in Nederland. Klopt dat?
Die zijn in de VS volledig gesubsidieerd. Je moet belasting betalen en een deel daarvan gaat naar de scholen. Ook als je geen kinderen hebt. Verder is school in Amerika dus echt gratis. In tegenstelling tot Nederland, waar we ondanks de subsidies toch nog altijd een eigen bijdrage hebben.

Tuurlijk. Private school zul je zelf moeten betalen, maar dat is in Nederland ook het geval.

Btw... sportclub? Waarom zou je naar een sportclub gaan? Kinderen sporten via school. Er is wel een vergoeding voor de athletics department, die ook weer per stad of staat zal verschillen.
- Mike
Hajar

Bericht door Hajar »

Eigenlijk heb ik meer belangstelling voor een antwoord van mensen die er echt wonen. Wel dank voor de moeite dan maar.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik woon er dan niet zelf, maar permitteer het me maar om ook even iets te zeggen:

Gebruik de zoekfunctie eens, en zoek bijvoorbeeld op COLA (Coast of Living Allowance). Het is hier zeer recent nog aan bod gekomen, en daar kan je sites vinden waarbij je bijvoorbeeld 2 plaatsen in amerika kan vergelijken met elkaar. Bijvoorbeeld: als je in plaats a 100 nodig hebt, dan heb je in plaats b 89 nodig, en in plaats c 138.

Geen idee wat een sportclub in Be/Nl kost, en ook niet wat deze in Amerika kost.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zoals anderen al gezegd hebben: kosten? Dat hangt er vanaf.

Zo ging onze zoon bijvoorbeeld in New Jersey naar de openbare school om de hoek. Kostte niets extra, zat gewoon in de plaatselijke belasting. Een groep ouders had wel zelf een voor en na school organisatie opgezet (dat doen we hier in de VS gewoon zelf dus) waar we extra voor betaalden, de school stelde alleen gratis lokalen ter beschikking.

In St. Paul ging onze zoon naar een prive school, gewoon omdat we bang waren dat hij -- omdat hij in het midden viel -- zou verdrinken in de te grote klassen van de openbare middelbare scholen (slechte leerlingen krijgen aandacht, de allerbesten krijgen aandacht en de middenmoot valt uit de boot). Gelukkig verdiende mijn vrouw genoeg om dat te betalen, liep in een paar jaar op van $8.000 per jaar tot $12.000 per jaar.

Bij de universiteit had hij het voordeel dat ze de helft van zijn collegegeld betaalden, dus 'maar' $15.000 per jaar, plus boeken, kost, inwoning en vermaak, waar we zelf voor opdraaiden.

Sportclubs weet ik niet, onze zoon is net zo sportief als zijn moeder/vader, niet dus.

Ziekteverzekeringen zijn duur, mijn vrouw betaalt geloof ik zo'n $200 in de maand voor ons tweeen.

Eten/groente is ongeveer gelijk aan Nederland voor zover ik weet, stel de euro en dollar maar gelijk. Maar het grote voordeel is wel, dat vele kruideniers 24 uur per dag, 7 dagen in de week open zijn.

Voor medicijnen moeten we elke keer $20 bijbetalen, de verzekering betaalt de rest, bezoek aan de huisarts, ditto.

Maar: geen luister- en kijkgeld, wel plaatselijke verkoopbelating, geen BTW.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Hajar

Bericht door Hajar »

Dat verhaal over middelmatige leerlingen die minder aandacht krijgen dan de uitblinkers en zwakke leerlingen, zal wel universeel zijn, denk ik. Volgens mij is dat hier gewoon ook zo.

Ik vraag naar die sportclubs, omdat ik me zo voorstel dat die, evenals andere clubs, toneelverenigingen, theaters ed vast niet gesubsidieerd worden, zoals hier. En dan schiet mij meteen het woord 'duur' in gedachte.

Die ziektekostenverzekering van 200 dollar p/mnd voor twee personen, kost in Nederland ook ongeveer zo iets tegenwoordig. Iedereen in Nederland is tegenwoordig verplicht verzekerd via verzekeringsmaatschappijen, sedert een jaar of twee. Wie een laag inkomen of uitkering heeft, kan een deel van dat bedrag terugkrijgen van de belastingdienst.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Hajar schreef:Eigenlijk heb ik meer belangstelling voor een antwoord van mensen die er echt wonen. Wel dank voor de moeite dan maar.
Ik weet dat je nog niet lang genoeg hier komt om dit te weten, maar ik heb er een jaar gewoond.
Ik weet gerust hoe één en ander in elkaar steekt, ondanks dat ik geen citizen ben/was en dus met belasting betalen en dergelijke geen ervaring heb.

Aangezien de meerderheid op dit forum niet in Amerika woont wens ik je veel succes met het vinden van reacties. :roll:
- Mike
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Kosten van levensonderhoud verschilt nogal. Als je in Drenthe woont ben je ook goedkoper uit dan wanneer je in wassenaar woont.

Al met al denk ik dat het ongeveer het zelfde zal zijn (gemiddeld)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zoals Michigan schreef zijn heel wat extra-curriculaire activiteiten via de scholen geregeld. Verenigingen zijn er niet zoals in Nederland. Er zijn wel "leagues" van verschillende sporten voor de lagere/middle school leeftijd. Daarvoor zijn de kosten miniem. Waarom? De ouders doen het werk: coach, scheidsrechter, noem maar op, alle baantjes. En de gemeenschap betaalt de rest. Een jaar voetbal spelen kost hier in ons stadje $80. Lijkt me niet overdreven veel.

Op het high school niveau worden de sporten, toneelverenigingen, debatclubs, schaakclubs, eindeloos veel mogelijkheden, via de school geregeld.

Toevallig had ik het vorige week met een vriendin, die een jaar geleden uit Nederland is vertrokken, over de prijsverschillen. Zij zei, dat bepaalde dingen duurder zijn, maar anderen weer veel goedkoper en in het dagelijks leven maakt dat alles min of meer gelijk. Wij wonen ook nog eens in een van de duurdere gedeeltes van de VS.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
JohnNJ
Amerikakenner

Re: Kosten van levensonderhoud in de VS

Bericht door JohnNJ »

Hajar schreef:Hoe hoog zijn die gemiddeld?
Dat is een vraag die eigenlijk niet te beantwoorden valt, omdat die sterk afhangen van het gebied waarin je woont. Voor kleinere landen als Nederland of Belgie geldt dat bijvoorbeeld levensmiddelen ongeveer overal dezelfde prijs hebben en dat de omzetbelasting/BTW landelijk worden vastgesteld. In de U.S. is dat niet zo. Uit de zgn. hambuger-index blijkt dat hamburgers in het centrum van New York meer dan drie maal zo duur zijn als op het platteland van Oklahoma. Voor de kosten van de meer gangbare levensmiddelen zijn die verschillen misschien niet zo extreem, maar nog wel aanzienlijk.

De prijzen van huizen en de hoogte van de huren lopen ook sterk uiteen. In het algemeen geldt: hoe dichter bij een economisch centrum, des te hoger die kosten. In sommige staten heffen gemeenten bovendien nog hoge onroerend goed-belastingen. Onroerend goed is vooral erg duur in sommige gebieden in Californie. De belastingdruk is ook sterk afhankelijk van het gebied waarin je woont.
Wat zijn de grote kostenposten voor een gezin?
Studiekosten voor kinderen kunnen een aanzienlijke kostenpost zijn. Wanneer je kinderen naar een particuliere universiteit wil sturen, is daar in de regel veel geld voor nodig. Openbare universiteiten zijn goedkoper en studenten hebben vaak studentenleningen, maar ook daar dragen ouders vaak behoorlijke bedragen bij.

Een andere grote kostenpost kan de medische zorg zijn. Verzekeringen zijn erg duur als je niet via een werkgever bent verzekerd. Als je onverzekerd bent en je hebt een redelijk inkomen, betaal je enorme bedragen voor medische handelingen. Een ontsteking aan je blinde darm kan je dan gemakkelijk een jaarinkomen kosten.

Hypotheken zijn gemakkelijk te krijgen en het is ook eenvoudig van hypotheekverstrekker te wisselen. Hypotheken zijn goedkoper dan in Nederland. Auto's, brandstof en kleding zijn ook een stuk goedkoper. Openbaar onderwijs t.m. de middelbare school is gratis. Opleidingen aan county colleges (avondstudies e.d.) zijn niet duur. Deelnemen aan verenigingsleven is ook niet duur. Belastingen zijn in het algemeen een stuk lager en veel simpeler dan in Nederland. Als je niet op een erg dure locatie woont, zijn de woonlasten veel lager dan in Nederland.

Het is overigens riskant om de kosten van levensonderhoud tussen landen onderling te vergelijken, omdat het behoeftenpatroon nogal sterk kan verschillen.

--john
Hajar

Bericht door Hajar »

Michigan schreef:Aangezien de meerderheid op dit forum niet in Amerika woont wens ik je veel succes met het vinden van reacties. :roll:
Ik had bij jou al met je eerste reactie in de gaten wat voor vlees ik in de kuip heb: een troll die nieuwe bezoekers komt afbranden... heel vervelend dat soort lui. Sorry moest ik even wat van zeggen. Mijn vraag is niet minder legitiem dan die van een ander.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik denk dat dat wederkerig is ook wij zien wel wat voor vlees we in de kuip hebben.

Als je een beetje om weet te gaan met een computer kun je deze info zelf ook wel googlen of een search doen hier op het message board.
Het is ook wel zo vriendelijk of handig om te vertellen waar je deze info voor nodig hebt.

Huiswerk? Nieuwsgierigheid? Heb je verhuisplannen? etc..

Dit topic 'levensonderhoud' is net besproken in een van de immigratie threads. Succes.
--
Tink
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Hajar schreef:Ik had bij jou al met je eerste reactie in de gaten wat voor vlees ik in de kuip heb: een troll die nieuwe bezoekers komt afbranden... heel vervelend dat soort lui. Sorry moest ik even wat van zeggen.
Pardon? Wat een arrogantie, zeg!

We zijn hier actief op een forum, en ieders vraag is legitiem en ieders antwoord ook, mits het met respect wordt gedaan. Leven en laten leven.

Je hebt jezelf niet eens voorgesteld, vertelt niets over jezelf, stelt steeds opnieuw vergelijkbare vragen die ook nog eens heel breed georiënteerd zijn, terwijl veel van die vragen al uitgebreid zijn behandeld elders op het forum. Dat betekent niet dat je ze niet opnieuw ter discussie mag stellen, maar laat tenminste zien dat je moeite doet om op het forum rond te kijken. Het moet wel van 2 kanten komen hoor! En als je dan ook nog zegt dat je liefst alleen antwoorden krijgt van mensen die in Amerika wonen, maak je je hier niet bepaald geliefd ...... :roll:
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

*Note mod
Voordat je de zoekfunctie gaat gebruiken doe je er verstandig aan eerst het aller eerste bericht op dit forum eens te lezen, ik heb het je gemakkelijk gemaakt en het hieronder gezet.
Forum regel # 3 zou ik als ik jou was een paar keer overlezen (heb hem even rood gemaakt.)
Hoe de andere forumleden er over denken heb je al in de reacties van Tink en Jaqueline kunnen lezen dus daar ga ik verder niet op in.
Herhaalde overtreding van de forumregels kan lijden te verbanning van het forum.
Dit draadje gaat op slot.

AllesAmerika.com forums: regels
De volgende regels gelden voor alle AllesAmerika.com forums; lees ze alsjeblieft door voordat je een bericht plaatst en hou deze regels altijd in acht. Als iedereen deze simpele regels volgt, kunnen we allemaal genieten van deze forums!

1. Vermijd het gebruik van scheldwoorden. Als je denkt dat je toch moet schelden, gebruik dan symbolen als "&%*$#!@^!".

2. Persoonlijke discussies hoeven hier niet gevoerd te worden. Dit is geen chatserver. Hou relevante discussies echter zoveel mogelijk op het forum en probeer opmerkingen als 'mail mij/PM mij voor meer informatie' zoveel mogelijk achterwege te laten - immers, dit forum moet een informatiebron zijn voor alle mensen, niet alleen de vraagsteller.

3. Het is te allen tijde verboden om andere mensen verbaal aan te vallen. Je mag uiteraard je eigen mening verkondigen, maar beledig daarbij niet andere mensen.

4. Spammen is strikt verboden. Je mag eenzelfde bericht niet in meer dan één forum plaatsen; kies het forum uit waarin jouw onderwerp het beste past en plaats je bericht uitsluitend daar.

5. Er mogen geen discussies over illegale activiteiten plaatsvinden in deze forums. Berichten waarin illegale zaken toegestaan, uitgebuit of gebruikt worden zullen onmiddellijk worden verwijderd en de betreffende leden verbannen.

6. Het adverteren van producten, diensten of websites op de forums is strikt verboden. Dus: geen links naar concurrerende websites of sites met een commerciële boodschap. Dit geldt ook voor handtekeningen (signatures)! Indien er behoefte aan is, zal ik een advertentieforum overwegen. Mail of PM de forumbeheerder als je hierover een mening hebt.

Uitzonderingen:
(a) Sites die in hoge mate relevant zijn voor een bepaald onderwerp, mogen in een bericht geplaatst worden.
(b) In je persoonlijke profiel kun je onder "Website" elk type website invullen, inclusief commerciële sites, mits jij de eigenaar van de site bent en de site aan de geldende fatsoensnormen voldoet.

7. Per forumlid is slechts één forumaccount toegestaan.

8. Persoonlijke meningen van forumleden die bijzonder grof, racistisch, seksistisch, of haatdragend zijn, kunnen worden gemodereerd of verwijderd. We proberen hier een open atmosfeer te bieden waarin iedereen zijn of haar eigen mening kwijt kan, maar als die mening, of de manier waarop ze geuit wordt, anderen kan kwetsen of tot een kwetsende actie kan leiden, zullen we gedwongen zijn actie te ondernemen tegen de betreffende perso(o)n(en).

9. In gevallen waarin deze regels niet voorzien, heeft de forumbeheerder altijd het laatste woord.

Vragen of opmerkingen over de AllesAmerika.com forums of de forumregels kunnen aan de forumbeheerder gestuurd worden
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Het forumlid Hajar heeft zich afgemeld en is op eigen verzoek als forumlid verwijderd.
Draadje blijft gesloten.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer