Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

API

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Eiland
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

API

Bericht door Eiland »

Beste allemaal!

Ik vertrek binnenkort naar de VS en Canada. Ik vlieg naar Canada, bezoek nationale parken in de VS en vlieg dan vanaf Canada naar Washington. Ik vlieg dan vanaf New York weer terug naar Nederland

Bij mijn vlucht van New York naar Amsterdam moet ik de API gegevens invullen (Norwegian). Daar moet ik ook het adres van mijn eerste verblijf in de VS aangeven. Is dat het eerste adres als ik vanaf Canada de grens oversteek of als ik in New York ben? En moet ik überhaupt een adres invullen? Ik vlieg met een andere maatschappij heen en verlaat de VS.

En ook bij mijn vlucht van Canada naar de VS moet ik het invullen. Welk adres geef ik dan op? Het eerste adres waar ik verblijf in de VS na die vlucht (Washington) of mijn eerste adres als ik de eerste keer vanaf Canada de VS inkom (in Montana)?

Kan iemand me hiermee helpen?
mtl
Amerika-expert

Re: API

Bericht door mtl »

Volgens mij hoef je geen API in te vullen voor de terugreis uit Amerika. Ik dacht dat dit alleen voor de heenreis naar Amerika was. Het gaat om het eerste adres in Amerika waar je na aankomst zit. In jouw geval waarschijnlijk het hotel waar je na aankomst verblijft.
Allard
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door Allard »

Leerzaam. Ik kende API alleen maar als programmeer term. Best wel verwarrend die overlappende afkortingen.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Eiland schreef: Ik vertrek binnenkort naar de VS en Canada. Ik vlieg naar Canada, bezoek nationale parken in de VS
Als je per auto/trein de grens over gaat moet je daar een i94/douaneform. invullen met daarop het eerste adres waar je verblijft.
Wanneer je terug gaat naar Canada lever je het i94 strookje weer in.
Eiland schreef: en vlieg dan vanaf Canada naar Washington.
In je api geef je het eerste adres(dus eigenlijk het tweede) waar je dan verblijft.

Voor je vertrek naar Nederland hoef je die gegevens niet te verstrekken.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

I94 strookje hoef je niet meer in te leveren. Dit wordt automatisch geregistreerd.
Eiland
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Eiland »

Beste allemaal, dank jullie wel!
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Almere vak V schreef:I94 strookje hoef je niet meer in te leveren. Dit wordt automatisch geregistreerd.
Toen wij in juni Amerika weer inreden, het I-94 strookje afgegeven aan de Canadese immigration. De man vroeg nog of ik het I-94 (niet on-line aangevraagd) echt niet meer nodig had. Hoe gaat dat dan "automatisch" in zijn werk? Ik vraag dit, omdat ik het vorig jaar (grensovergang Blaine) het strookje vergat af te geven, om later het nodige bewijs op te sturen dat ik de VS daadwerkelijk had verlaten. Via die I-94 website kon ik zien dat ons vertrek toen niet geregistreerd was.

Als ik onderstaande goed lees, is afgeven (of stempelen) nog steeds gewenst...toch? Bron: https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home#section

How do I report my departure if I enter via air and depart via land?
If you have a paper form I-94 and depart by land, you can turn the form into Canadian Border Services Agency (CBSA) upon entry into Canada or to CBP at the port of entry prior to entering Mexico. If you received an electronic I-94 upon arrival by air or sea and depart via land, your departure may not be recorded accurately. A departure will be recorded if you depart via land and re-enter the United States prior to the expiration date stamped in your passport. If you are not a resident of Canada or Mexico and you receive an electronic I-94 and depart via land, but do not re-enter the United States prior to the expiration date stamped on your passport, you may want to travel with evidence of your departure into Canada or Mexico. Evidence of departure can include, but is not limited to, entry stamps in a passport, transportation tickets, pay stubs and/or other receipts. A traveler can request an entry stamp from CBSA when entering Canada or from the InstitutoNacional de Migracion (INM) when entering Mexico.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Ruud2004 schreef:Hoe gaat dat dan "automatisch" in zijn werk?
Sinds een paar maanden schijnt dit geregistreerd te worden. Had een maatje die in mei de grens met Canada was overgestoken op een I94 om uit Vancouver naar huis te vliegen. Kwam er achter dat het formuliertje nog in zn paspoort zat. Paniek!! Hij gaat in november weer terug... Bij check op de CBP website bleek hij keurig geregistreerd te zijn als vertrokken. Mede forumlid roelb heeft het hetzelfde gehad een tijdje geleden. Grens overgestoken, niks afgegeven, maar keurig geregistreerd. Ik heb vorige week de proef op de som genomen, even op en neer naar Toronto geweest. En alles staat inmiddels keurig netjes geregistreerd in het CBP systeem.

Inmiddels staat ook onderstaand zinnetje op de CBP website:
Upon exiting the U.S., travelers previously issued a paper Form I-94 should surrender it to the commercial carrier or to CBP upon departure. Otherwise, CBP will record the departure electronically via manifest information provided by the carrier or by CBP.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Het lijkt er op dat de Candese autoriteiten dus tegenwoordig doorgeven aan de US wie er de grens gepasseerd zijn bij een land border, en dat de USA dit nu gebruikt om hun departure records aan te passen.
SanFran
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door SanFran »

Ons papiertje zit inderdaad ook nog steeds in het paspoort, maar we zijn wel als vertrokken geregistreerd. Zit me alleen nog te bedenken wat we met de 194 moeten doen die nog in de paspoorten zitten vastgeniet. Ze zijn wel al verlopen inmiddels.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Mooi, zijn we daar ook weer vanaf. Thanks!
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie