Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Contante dollars; wat is het voordeligst?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Aarjan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Contante dollars; wat is het voordeligst?

Bericht door Aarjan »

Een klein beetje :offtopic: want mijn vraag heeft betrekking op onze volgende reis naar Uganda.
Voor deze reis hebben we contante dollars nodig.
Bij voorkeur biljetten van USD50 e/o USD100.

Nou gaan we volgende maand naar de USA, dus ik kan ze daar vandaan meenemen.

Alleen wat is nou financieel het slimste?

A- Pas in december hier in NL bij de bank bestellen (scheelt 5 maanden rente van 0.03% per jaar :roll: )
B- Contante EURO's mee nemen en in de USA bij een bank omwisselen.
C- Pinnen in USA met ANWB goldcard (koersopslag 1,5% en kosten EUR 1,50 indien positief saldo)

Mijn eerste indrukken:

A- vreselijk slechte koers bijv. GWK geeft voor EUR 1000 slechts USD 1069
B- kan zo snel geen koersen online vinden :sadcry:
C- lijkt het beste: voor EUR 1000 geeft VISA USD 1150

Iemand nog suggesties e/o opmerkingen?

THX!
pollyblue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Contante dollars; wat is het voordeligst?

Bericht door pollyblue »

Wat wij doen: pinnen in USA bij aankomst (luchthaven of elders (Walmart ofzo) met debetkaart. Kost ong. $2 aan transactiekosten
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Aarjan schreef:C- Pinnen in USA met ANWB goldcard (koersopslag 1,5% en kosten EUR 1,50 indien positief saldo)
Pinnen met je CC is toch veel duurder als pinnen met je pinpas? Die zie ik niet tussen je opties staan. Wellicht dat een ideetje?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Optie D: Heel veel kleine boodschapjes doen en iedere keer cashback vragen.
Ing
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Ing »

Pott Change in Amsterdam? Hoef je het niet in de VS te doen of met 1000en dollars over straat en naar huis... Die hebben volgens mij een aardige koers, veel mensen hier op het forum zijn 'fan'.
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Als je niet uit (de buurt van) Amsterdam komt is het echt niet zo evident om 'even' daar je gele te wisselen lijkt mij
Ing
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Ing »

Het kan ook per post.. We weten niet waar topicstarter woont, werkt, of eventueel een dagje Amsterdam gepland heeft staan? Wie weet een uitkomst?

Anders zou ik gewoon elke keer als je bij Walmart o.i.d. iets koopt cashback vragen.
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door sanook »

PSVwally schreef:Als je niet uit (de buurt van) Amsterdam komt is het echt niet zo evident om 'even' daar je gele te wisselen lijkt mij
TS heeft geen locatie vermeld in zijn account dus dat blijft gissen. En als je maar genoeg wisselt kan het voordeel dusdanig groot zijn dat het toch de moeite waard is om 'even' naar Amsterdam te rijden.

Geld pinnen met je bankpas is over het algemeen iets goedkoper dan de methode met Gold Card en positief saldo. Nadeel is dat je max ca 500 euro per dag kan pinnen. Extra risico is dat je maanden met contant geld opgescheept zit, is geld wisselen in Uganda zelf geen optie ? Om wat voor bedrag gaat het ongeveer ?
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Aarjan schreef: Bij voorkeur biljetten van USD50 e/o USD100.
Deze komen over het algemeen niet uit een geldautomaat. Ik heb zelf nog nooit andere biljetten dan $20 uit een automaat zien komen.

De hamvraag is volgens mij: om wat voor bedrag gaat het? Als het om een paar honderd dollar gaat: gewoon in de US pinnen met je bankpas (kosten 0-EUR 2,25 + 0,5-1,2%, afhankelijk van de bank), of uit een positief saldo bij Visa (kosten EUR 1,50 + 1,5%). Als je tegen een limiet aan loopt (zoals gezegd van EUR 500 oftewel iets van $600 bij de meeste banken), dan in twee keer (op verschillende Nederlandse dagen) pinnen, of met meerdere pasjes. KNAB is het goedkoopst (koersopslag 0,5%, geen verdere kosten).

In alle gevallen betaal je ook nog een out-of-network usage fee van de ATM. Doe vooraf even wat research welke bank het minst rekent. Lager dan $3 is er volgens mij niet meer.

Als het om een paar duizend dollar gaat dan werkt die methode ook, alleen moet je wel een paar dagen achter elkaar langs de automaat. Ik weet niet of Visa een daglimiet heeft.

Let op dat je niet met meer dan $10k (per persoon) contant gaat reizen. Dan loop je het risico dat dat geld aan de grens in beslag wordt genomen.

Goedkoopste optie bij grote bedragen is als je vrienden hebt in de USA waar je het geld via een goedkope transfer service naar kan overmaken en die het daarna kostenloos ophalen bij hun eigen bank.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Waar ik net nog aan dacht, nav een reactie in een ander topic, je kunt ook een N26 rekening openen (gratis) en die net voor je trip naar de USA omzetten naar een betaalde rekening met Mastercard black. Je betaalt dan geen opnamekosten en geen koersopslag bij een ATM opname in het buitenland. Ik zie ook geen limiet in de documentatie. Conversie wordt gedaan tegen het mastercard tarief. Dus de enige kosten die je dan hebt zijn de ATM usage fees, meestal $3.

Edit: ik zie dat de minimale contracttermijn voor die betaalde rekening 12 maanden is. Dat is dus niet interessant als je er verder niets mee doet.
Pevsteen
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Pevsteen »

persoonlijk denk ik dat het allemaal zoveel niet gaat uitmaken.
Betaal gewoon zoveel mogelijk met de creditkaart en dan krijg je geen biljettenkoers.

Ofwel kijk je elke dag naar de koers van de usd tov de euro en dan toeslaan.
Maar dat is niet zo makkelijk op vakantie.

Cash verliezen of via diefstal gaat al je winst doen verdwijnen.
Regelmatig afhalen zorgt dan voor een veiligheidsgevoel.
Hier betaal je dan een kleine prijs voor.

Peter
2019 : Namibië
2018 : Corsica (na weigering Usa)
2017: Ijsland
2016 : Zuid-Afrika
2015 : Noord-Amerika
2014 : Sri Lanka
....
Gast

Bericht door Gast »

Ze willen cash opnemen om mee te nemen naar Uganda. Vandaar die wens voor grotere biljetten.

Gaat niet over bestedingen in de VS.
Aarjan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Aarjan »

Allemaal bedankt voor jullie input!

Alle opties nog eens doorgelezen, en ik denk dat een dagje Amsterdam met een bezoekje aan Pott change de beste optie is :thumbup:
Pevsteen
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Pevsteen »

oops niet gelezen dat het over uganda ging.
2019 : Namibië
2018 : Corsica (na weigering Usa)
2017: Ijsland
2016 : Zuid-Afrika
2015 : Noord-Amerika
2014 : Sri Lanka
....
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

roelb schreef:Deze komen over het algemeen niet uit een geldautomaat. Ik heb zelf nog nooit andere biljetten dan $20 uit een automaat zien komen.
Moet je opnemen in één van de casiono's in Las Vegas. :wink: Daar ooit eens $ 200 opgenomen en kreeg mooi 2 x $ 100 uit de automaat. :P
roelb schreef:In alle gevallen betaal je ook nog een out-of-network usage fee van de ATM. Doe vooraf even wat research welke bank het minst rekent. Lager dan $3 is er volgens mij niet meer.
Klopt, afgelopen vakantie mei/juni enkele keren geld opgenomen bij een geldautomaat (geen shabby automaat bij een tankstation maar een volwaardige geldautomaat van een bank) en ik betaalde $ 4 - $ 5 aan fees naast de kosten van mijn eigen bank. Dan worden opnames ineens wel erg duur. :shock:

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer